grootte Slaapkooi?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Papie
Eitje

grootte Slaapkooi?  Reageer met quote  

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw! En het lijkt mij hier wel gezellig Very Happy

Ik had een klein vraagje. Zaterdag mogen we hier een jonge spruit verwelkomen, namelijk een grijze roodstaart van ongeveer 11 weken.
Haar grote kooi staat in de leefruimte, dus kan het hier s'avonds nogal eens druk zijn, en onze nieuwste telg heeft zeker zijn rust nodig!

Nu was men vraag, hoe groot moet het slaapverblijf ongeveer zijn?

En zou ik hem direct de eerste avond er al inzetten? Of hem eerst ons en de grote kooi gewoon laten worden? Alvast bedankt!

Groetjes

Papie
Bericht Donderdag 18 September 2008 3:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi, van harte welkom hier op het forum. Van harte gefeliciteerd met jullie grijsje alvast. Hoe heet ze?

Het is zeker belangrijk dat je grijsje de nodige rust hebben,normaal hebben ze een 10 tot 12 uur slaap nodig. Ofwel kan je je grijsje onmiddellijk gewend maken dat er 's avonds een doek over de kooi gaat maar dan moet het echt donker zijn in haar kooi of, je koopt een kooitje waar ze in kan om enkel en alleen maar te slapen maar dan zou ik haar dat ook gewend houden, dan doen ze daar niet moeilijk over.
Hoe groot is de kooi (leefruimte van de kooi) wat je hebt?
Zit jullie grijsje al goed in de veren? Baby's hebben een constante minimumtemperatuur van 18°c nodig tot ze helemaal in de veren zitten, dan pas zorgt hun verenpakje er zelf voor dat ze het lekker warm hebben. In elk geval kan je beginnen met enkele uurtjes per dag in de kooi en zo opbouwen maar bekijk haar veertjes eens, volgens mij mag ze al in de kooi maar ik zie haar niet natuurlijk. In elk geval kan je haar misschien overdag erin doen zodat je ze nog wat in de gaten kan houden want ze zijn best onhandig in het begin. Let wel op dat je niet bij het minste gaat helpen als het echt niet nodig is want anders kan je wel eens een gedrag uitlokken, hoe klein ze ook is, dat ze zich in de nesten gaat werken om de aandacht te trekken. Begin hoe dan ook met de stokken zo laag mogelijk te plaatsen om haar te leren op een stok te klimmen en erop te zitten, ook speeltjes hangen zodat je haar stimuleert om dingen te ontdekken en om te spelen. Wink
Groetjes
Bericht Donderdag 18 September 2008 4:30 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: grootte Slaapkooi?  Reageer met quote  

Hoi Papie, welkom hier!
Nog een paar nachtjes slapen, spannend hoor. Hebben jullie al een naam voor hem of haar?
Een slaapkooi hoeft niet zo groot te zijn. Als er een stok in past dan is 'ie groot genoeg. Ik zou zeggen 50*50*50? Als je ook nog wil dat hij er wat in kan eten zou ik voor 10 cm groter gaan. (Alle zijden)
Bericht Donderdag 18 September 2008 4:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Papie
Eitje

Reageer met quote  

Hey sarah

dank je voor je snelle reactie!

We gaan hem/haar zazoe heten, een beetje zoals Sue haar kaketoe Embarassed

De leefruimte van de kooi is 92 * 75 * 125, Maar ze zal er wel dikwijls uitkomen, dan kunnen we hem/haar wel beter laten kortwieken?

Maar ik heb gelezen dat een papegaai niet diep slaapt, en snel terug wakker wordt. Daarom denk ik dat het beter is, dat ik op een rustig plekje een slaapkooi kan zetten, waar ze rustig kan slapen!

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bericht Donderdag 18 September 2008 5:01 pm
Papie
Eitje

Reageer met quote  

Hey Sue!

Is zo een transportkooi groot genoeg? ik zou de voederbakjes er wel uit halen, want het zou enkel dienen om in te slapen.

http://www.dierenvilla.be/nl/p.....-3222.html

Of kan het mss zijn dat ze snachts toch nog eens trek krijgen, en rap iets willen snoepen Smile !
Bericht Donderdag 18 September 2008 5:08 pm
Papie
Eitje

Reageer met quote  

Haja was het nog vergeten te vermelden, hij heeft al mooie veertjes en niet veel dons meer!

Maar als hij/zij nu zaterdag voormiddag naar hier komt, zet ik ze in de grote kooi en dan laten we hem/haar best enkele dagen alles observen, en de nieuwe omgeving gewoon worden. Laat ik ze dan het begin ook het beste in de grote kooi slapen, of onmiddelijk de eerste dag, haar ook in de slaapkooi laten slapen?

groetjes
Bericht Donderdag 18 September 2008 5:13 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Volgens mij is de slaapkooi, die waar je de link van staan hebt inderdaad goed als slaapkooi hoor. Je hoeft er niet de eetbakjes en drinken uit te halen hoor, kan geen kwaad als ze nog wil eten of drinken. Het is zelfs zo dat een gaaitje niet met lege maag mag gaan slapen. Momenteel slapen wij enkele weken in de woonkamer (operatie Berner en gekke baasje die dat ervoor overhebben Laughing ) en soms hoor ik onze Jos ook wel eens gaan drinken dus, dat maakt niet uit als ze daar bijkan, zou ik laten erin staan.

Als je wil kortwieken moet je er wel voor zorgen dat je gaaitje zeker goed kan vliegen vooraleer je het laat doen, dan weet je pas dat de borstspieren goed ontwikkeld zijn. Dus, eerst toch ff laten vliegen maar zeker goed opletten met deuren en vensters want ze zijn sneller weg dan je zou vermoeden. Ook opletten met vensters en spiegels, vliegen ze gewoon tegenaan. Wink
Ik zou haar (persoonlijk dan) van de eerste dag in haar slaapkooi doen 's nachts maar dat is mijn persoonlijke mening. Misschien krijg je nog andere suggesties maar dat is mijn mening. Wink
Bericht Donderdag 18 September 2008 5:53 pm
Papie
Eitje

Reageer met quote  

bedankt voor het antwoord!

Ik zal nog eventjes afwachten voor andere antwoorden, en dan beslissen of hij het eerste nachtje zal doorbrengen in zijn/haar slaapkooi!

Toch handig zo'n forum je leert vanalles bij Veertje
Bericht Donderdag 18 September 2008 10:27 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Sorry voor mijn late reactie.. Embarassed Die kooi is perfect als slaapkooi. Mr. Green Groot genoeg en ook handig te verplaatsen mocht je ergens een keer bij willen. (Ook handig voor op reis!)
Snoepen zou meer voor de ochtend zijn: Als je even wil uitslapen!
Bericht Donderdag 18 September 2008 10:51 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zazoe is een hartstikke leuke naam! Veertje (Zazu hier wil wel graag de enige Zazu blijven, maar daar moet je gewoon niet op letten Laughing )

Je hoeft niet perse te kortwieken hoor. Wat wil je verder gaan doen? Wil je met 'm naar buiten? Dan kan je wel besluiten om te kortwieken. Ook als je bijvoorbeeld kinderen in huis hebt. Die willen toch wel eens naar buiten rennen en een deur open laten staan.. Wink

Goed trouwens dat je jezelf zo inleest! Veertje
Bericht Donderdag 18 September 2008 10:54 pm
Papie
Eitje

Reageer met quote  

dat is niets fluffy Very Happy Ben heel blij dat ik hier duidelijke antwoorden krijg. Ik twijfel alleen nog om haar de eerste dag al in haar slaap verblijf te verplaatsen, want ze zal het nog niet gewoon zijn gepakt te worden, en zo een verhuis zal ook wel veel stress met zich meebrengen, anderzijds moet ze zich na enkele dagen/weken wel weer aanpassen, dus ben nog aan het twijfelen wat het beste zal zijn voor Zazoe!
Bericht Donderdag 18 September 2008 10:54 pm
Papie
Eitje

Reageer met quote  

op termijn zou ik graag met Zazoe naar buiten gaan, maar in het begin rustig binnen haar vertrouwen proberen te winnen, maar ze zal wel heel regelmatig uit haar kooi komen, en hier vanonder is het nogal open (weinig deuren) en het geeft uit op een veranda met veel ramen, dus ik denk dat als ze niet gekortwiekt is ze zich daar nogal aan zou kunnen bezeren?
Bericht Donderdag 18 September 2008 11:01 pm
kira07
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hoi hoi

wat leuk een grijsje is hij\zij handgevoerd want dan moet het niet echt een probleem zijn om hem te vervoeren hoor van de ene naar de andere kooi.

ik denk dat het geen kwaad kan haar gelijk de eerste dag al in de slaapkooi te doen want dan went het gelijk voor je vogeltje dat is ook belangrijk denk ik dat ie denk van als ik in deze kooi moet ga ik lekker slapen Very Happy
Bericht Vrijdag 19 September 2008 10:01 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Papie.. Ik had de slaapkooi ook bij de huisdierensuper gezien: http://www.dehuisdiersuper.nl/.....t=d38.html
Mocht je er vragen over hebben dan kan je ze altijd mailen.

Ik denk dat de verhuizing op zich niet zoveel stress zal opleveren hoor. Als je zelf maar rustig blijft. (Dat is erg belangrijk!)
Bericht Vrijdag 19 September 2008 10:43 am
Papie
Eitje

Reageer met quote  

binnen enkele uurtjes is Zazoe hier, spannend! Very Happy
Bericht Zaterdag 20 September 2008 8:20 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:49 am