|
|
|
Yma
Kuikentje
| Heel wat vragen over Kwibus... |
|
|
Hallo allemaal,
Zoals jullie misschien wel gelezen hebben in mijn voorstel stukje komt een nieuwe grijze roodstaart ons leven verrijken..
Hij komt morgen en zijn naam is Kwibus.
Ik zal even wat over hem vertellen en heb dus ook wat vragen en hoop dat jullie me kunnen helpen...
Kwibus woont bij vrienden van ons ( nu nog ) . Ze hebben hem weggehaald bij mensen waar ie niet goed zat.
Ze hebben hem al wat jaren, maar weten niet hoe oud ie is en of het een man of een pop is weten ze ook niet, maar ik schrijf voor het gemak even hij.
Kwibus valt de man in het gezin aan. Die moet ie echt niet.
De vrouw kan alles met hem: koppiekrauwen, kusjes geven, eten uit mond geven aan hem ( nou vind ik dat niet verstandig maar oke )
Kwibus laat weten wanneer hij uit de kooi wil. Hij krijst dan niet, maar rammelt aan zijn kooi. Dan zetten ze zijn deur open en laten hem zelf eruit gaan.
Dat wil ik dus veranderen , maar hoe pak ik dat aan?
Kwibus zit graag op haar schouder, maar als ie eraf moet , wat ie niet wil, laten ze hem op een stok stappen en dan gaat ie eraf.
Kwibus slaapt in zijn kooi waar ie overdag in zit.
Ik heb de hele site van koppiekrauw gelezen en heb dus geleerd dat het beter is om je gaai in de avond en nacht apart te zetten in een slaapkooi en alleen. Ik was dat al van plan met Yma ( +) en heb dus een slaapkooi staan. Maar hoe pak ik dat aan bij een gaai die dat niet gewend is?
Moet ik hem als ie morgen komt meteen in de avond in die slaapkooi wegzetten? Of kan ik dat pas doen als ie aan mij gewend is en vertrouwd?
Want vreemden houd ie niet van en vertrouwd ie ook niet... dan bijt ie ..
Kwibus is al heel lang niet meer uit zijn kooi geweest...
Kwibus is gewend alleen zaad te eten en patat en chips...
Ik wil Kwibus eigenlijk mee laten eten aan tafel met de pot mee. Dat deden we met Yma ook al een beetje.
Hoe ga ik dit doen?
Kwibus heeft een gebroken vleugel en kan dus niet goed vliegen.. zouden jullie hem wel dan alsnog kortwieken? Of niet?
Kwibus is kaal.... hij plukt zich al jaren heel erg en ziet er niet uit...
Kwibus houd niet van spelen.... dat wil ik hem leren...
Owkee.... Mijn doel is om Kwibus met mij een band te laten krijgen, dat ie meer uit dan in de kooi zit, dat ie met me mee kan overal waar ik ga...
Ook naar buiten, Ik wil hem graag mee laten eten dus, apart laten slapen en hem veel leren...
Kwibus durft ook niet te douchen en als je hem moet verzorgen kan je dat niet, want dan bijt ie...
Kunnen jullie me tips geven hoe ik dit allemaal aan moet pakken?
Kwibus komt morgenmiddag... moet ik hem dan een paar dagen met rust laten?
Hem in zijn kooi laten of juist eruit? ( als dat lukt ivm bijten )
Hoe leer ik hem het bijten af?
En moet ik hem dus meteen al apart laten slapen?
Heel, heel graag hoor ik jullie advies.. Ik wil voor Kwibus vechten en maatjes met hem worden....
Liefs Nomi |
Zaterdag 18 Oktober 2008 2:18 pm |
|
|
Yma
Kuikentje
Nog geen antwoord....
PLEASE HELPPPPPPPPPPPPPPPPP |
Zondag 19 Oktober 2008 7:56 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoi Yma,
Het is niet altijd vanzelfsprekend dat elke vraag direct wordt beantwoord maar we doen ons best.
Even kijken, let wel, op je vragen geef ik mijn persoonlijk mening en ben er zeker van dat er verschillende meningen zullen zijn. Mijn zal vast niet de beste zijn maar er is geen perfecte oplossing, het zal hoe dan ook een beetje zelf uitzoeken zijn ook maar ik geef even mijn mening op je vragen:
Waarschijnlijk is Kwibus heel éénkennig, hier is mijn grijsje ook heel éénkennig. Ondanks het feit dat mijn man hem evenveel de pap geeft gegeven, bij zich heeft gehouden, geoefend heeft, hij koos voor mij, komt daarbij dat mijn man schrik heeft gekregen na een paar felle, bloedende beten, daar heeft onze Jos dus misbruik van gemaakt en gezien dat mijn man schrik had. De éénkennigheid is soms te verhelpen maar zal ook niet altijd helemaal weg kunnen gehaald worden, soms wel soms niet, is geen zekerheid in, hebben hier de stapjes al geprobeerd, Jos meegenomen naar een vreemde ruimte, evengoed werd mijn man aangevallen. Enfin, het feit dat Kwibus de tijd bepaald wanneer hij uit de kooi wil zou ik echt veranderen, het lijkt erop dat Kwibus het voor het zeggen heeft en baas in huis is daar. Ik zou Kwibus ook leren niet zelf uit de kooi te komen. Wellicht zal je dit van 0 opnieuw moeten aanleren en het beste lijkt me dat je er ff vanuit gaat dat je neit met een tamme gaai te maken hebt en zo gaat opbouwen. Dus eigenlijk eerst iets leren aannemen van trosgierst of pijnboompitje of zo door de tralies door, kan je ook zijn gedrag bepalen. Meld je altijd als je naar de kooi gaat, niet recht op de kooi gaan, is bedreigend voor een gaai, neem een stoel, ga langs de kooi zitten, kijk hem niet aan, ga zitten vertellen, lees desnoods een kinderboek voor, zodat Kwibus jou interessant gaat vinden maar ga Kwibus nog niet aankijken. Kwibus recht aankijken is ook bedreigend, vertel hoe mooi kwibus is, mooie voetjes, mooie snavel, prachtige veertjes, dat zo'n dingen allemaal. Is ook aandacht, jezelf interessant maken voor Kwibus zonder dat je Kwibus eigenlijk gaat forceren tot iets, zelf het initiatief laten nemen.
Dat zou ik eerst even doen, kan je ook het lekkers stilletjesaan aanbieden, door de tralies door, je hand niet in de kooi steken, eerst zo wat laten wennen, nooit te snel willen gaan want zo maak je meer kapot dan het goed is. Kwibus komt op een vreemde plaats, het is allemaal nieuw, laat hem eerst zo wennen en geef eerst op die manier aandacht, betrek Kwibus in dingen door ertegen te praten. Ik zou hem niet onmiddellijk uithalen, maar dat is mijn mening.
Eens je zover bent om hem wel uit de kooi te halen (zeker niet de eerste dag) zou ik met een opstapstok werken. (Is kwibus gekortwiekt? Is wel nodig nu denk ik)
Ik zou ook mijn armen zien te beschermen want je weet niet hoe Kwibus gaat reageren natuurlijk, maar zou niet direct met mijn hand werken, eerder met een opstapstok.
Kijk, koppiekrauw kan misschien gelijk hebben maar ik zet Jos niet in een andere kooi 's avonds want dan schiet hij in de stress, het zal dus van gaai tot gaai verschillen denk ik. Wat ze ook zeggen, geen enkele gaai is dezelfde, maar of je een afzonderlijke kooi wil voor het slapen, moet je zelf bepalen, alleen moet je ff nagaan of dit haalbaar gaat zijn, zou je hem niet eerst proberen ff te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving? Hij is misschien nog niet echt handelbaar op het moment en pas als hij het geleerd heeft kan je nog zien wat je ermee doet, maar hier blijven ze in hun eigen vertrouwde kooi om te slapen.
Eerlijk gezegd zou ik Kwibus niet laten mee-eten van tafel, je kan altijd een extraatje, zo héél af en toe eens geven maar denk eraan, dat is geen dagelijkse kost voor een gaai, niet zo gezond, zouten in de eerste plaats zijn niet goed voor de gaaien, een heel klein stukje zo heel af en toe kan geen kwaad maar ik zou er niet zijn menu van maken. Misschien kan je via een Vogelarts ff een menu laten maken. Hier krijgt mijn grijsje, dagelijks zijn Harrison pellets, zijn groenten of fruit, een noot op zijn tijd, niet dagelijks en als beloning bij het trainen krijgt hij pijnboompitjes. 1 keer in de week krijgt hij calci-lux in zijn water, heel belangrijk.
Ow, merk juist dat Kwibus een gebroken vleugel heeft dus mijn stukje over kortwieken zou ik even overslaan als ik van jou was MAAR volgens mij is een check-up bij een goede Vogelarts niet overbodig eerlijk gezegd, kan je ff een bloedstaaltje laten nemen, laten controleren of hij alles heeft wat nodig is qua vitaminen en zo, de vleugel laten controleren, is toch op zijn tijd eens nodig dat dat gedaan wordt een check-up dus nu lijkt me een geschikt moment. Een hele frisse start voor Kwibus, want denk eraan, gaaien zijn meesters in het verstoppen dat ze ziek zijn of dat er iets fout zit, als ze het laten merken is het vaak al redelijk erg.
Een gaai die plukt is even mooi hoor, je mag je niet fixeren op het plukken of er aandacht aan geven, zou een stimulans zijn voor Kwibus om het nog vaker en meer te doen, totaal negeren van het plukken. Maar, ik blijf erbij, een check-up zou denk ik niet slecht zijn.
Ik hoop dat je hier al iets meer mee bent, let er wel op, het zal allemaal niet in een paar weken opgelost zijn, het zal echt zijn tijd vragen en vooral veel geduld maar als je dat ervoor over hebt denk ik dat je al een stap in de goede richting gedaan hebt. Maar, eerst zijn gezondheid en daarna aan het werk zou ik zeggen.
Succes en vele groetjes van ons. |
Zondag 19 Oktober 2008 10:20 am |
|
|
Yma
Kuikentje
Hoi Sarah,
Allereerst mijn excuses omdat ik zo snel antwoord wilde.... was iets te enthousiast... zal niet weer gebeuren...
Ik heb al heel veel aan je verhaal! Heel erg bedankt.
Ik ga hem niet eruit halen vandaag dus en ga langzaam hem proberen aan me te laten wennen. En hem dus ook nog niet apart laten slapen.
Ik heb een adres gekregen van een vogelarts en daar ga ik volgende week eens met Kwibus heen als ie wat meer gewend is aan me..
Ik hou je op de hoogte hoe alles af gaat lopen hier...
Nu is het nog een half uurtje en dan komt ie!!
Nogmaals heel erg bedankt voor je antwoord..
Liefs Nomi |
Zondag 19 Oktober 2008 11:23 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoi Nomi,
Je hoeft je niet te excuseren hoor, snap best dat je graag een reactie wou,
Kijk, ik heb nu mijn mening gegeven, kan best zijn dat er andere mensen zijn die anders reageren maar dan is het toch aan jou om de voor jou best mogelijk reactie en haalbare tips eruit te halen en die in werkelijkheid toe te passen. Ik hou van een zachte aanpak, anderen gaan dan eerder voor een directe aanpak. Een zachte aanpak wil niet zeggen dat je over je heen moet laten lopen maar ik hou niet van dwingend te zijn, heeft meestal een verkeerde reactie op een gaai. Alleen dat Kwibus het feit zou bepalen wanneer hij uit de kooi komt zou ik echt wel drastisch ingrijpen en nooit aan toegeven, dat wel maar dan eerder vanuit het opzicht dat hij niet de regeltjes kan maken, zal hij ook snel doorhebben dan. Misschien dat dat al een positieve reactie kan hebben op het verdere verloop als hij merkt dat hij niet zomaar alles kan bepalen, geen idee maar het is een begin.
Komt vast wel goed, goed ook dat je volgende week naar de vogelarts gaat. Na een controle weet je ook beter of je een speciaal dieet moet volgen of als alles in orde is en gewoon kan gaan voor gezonde voeding.
Dus, ga ervoor, met veel geduld en liefde zal Kwibus het vast naar zijn zin krijgen.  |
Zondag 19 Oktober 2008 1:32 pm |
|
|
|
|
Yma
Kuikentje
Heee Sarah,
Kwibus is er!!!!
En hij is zo te leuk!!
Hij had onderweg overgegeven in de auto bij die mensen , want hij was nog nooit in de auto geweest..
Maar nu is hij er al een tijdje en ik heb hem lekker met rust gelaten en hij begon zelf te eten en al water te drinken.
Vind ik een goed teken.
Ook "kwekt "ie al een beetje en kijkt eens om zich heen.. Tja, er is veel te zien hier.. veel aga's die een hoop lawaai maken af en toe hahaha..
Verder heeft Kwibus wel lopen grommen naar me, wist niet dat een gaai dat kon..
Maar ik denk dat ik te dichtbij kwam ofzo.
Ik zit van een afstand nu met hem te praten en ga lekker van de week veel speelgoed halen en hem af en toe eens wat geven en ook een leuke speelplek maken voor hem.
Ik hou je uiterard op de hoogte van zijn wel en wee..
Ben flieft op mijn kale kipje.. want kaal dat is ie! Helemaal roze en geen veertjes op zijn buik en een gedeelte van zijn vleugel
je leest me weer, liefs Nomi |
Zondag 19 Oktober 2008 2:32 pm |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoi Nomi,
Wat leuk dat je Kwibus er is. Euh, ja, dat grommen dat ken ik van onze Jos, precies een hond met momenten, haahahhaha. Wel even een vraagje. Is Kwibus of jullie aga's getest op de verschillende ziektes? Anders zou ik Kwibus ff afzonderen. Heb in de tijd ook onze "geadopteerde" BB afgezondert omdat onze grijze getest was en de BB nog niet.
Met de speeltjes kan het zijn dat Kwibus het in eerste instantie niet leuk vind maar je kan ze eventueel ook aan de buitenkant hangen, 1 met de keer zodat het niet teveel wordt natuurlijk want mij lijkt het dat Kwibus niet veel gewend is eigenlijk en het nog allemaal moet leren. Zo heeft een vriendin van mij ook een grijsje, deze is ergens rond de 26 jaar en had niks maar dan ook niks in zijn kooi, enkel een zitstok. Heb haar uitgenodigd en die schrokken toen ze zagen wat ons grijsje had en hoe normaal hij dat vond en zo. Vonden ze jammer dat die van hun dat niet had en niet gewend "kon" worden. Heb ik hun overtuigd dat die van hun dat wel gewend kon worden. Wat hebben ze gedaan. Natuurtakken in zijn kooi gehangen (bijna een ganse dag is hij aan zijn tralies gaan hangen) maar had gezegd dat ze geduld moesten hebben en wachten, en ja hoor, sindsdien, enkel nog natuurtakken. Speeltjes, blijft hij bijna een week ontwijken, niet erg, laat hem maar doen, hij zal wel eens nieuwsgierig worden en ja ,ook dat is gelukt. Hij heeft zelfs een megagrote kooi gekregen en een betere standplaats, hij kwettert nu de hele dag door en is supergelukkig. Ben blij dat ik heb kunnen helpen en zij zien hoe gelukkig hij nu is en zijn blij dat ze het geprobeerd hebben en je ziet Paco echt helemaal openbloeien, ook al is hij rond de 26 jaar en had hij hiervoor nooit iets in zijn hele leven in zijn kooi gehad.  |
Zondag 19 Oktober 2008 2:44 pm |
|
|
Yma
Kuikentje
|
|
|
Zo, even een update over Kwibus.
Hij is nu een aantal dagen bij ons en ik kan jullie vertellen dat het super gaat!!!
Hij stapt bij me op, ik mag hem aaien en hij geeft me kusjes.
Ik mag in zijn kooi alles doen, hij is heel leergierig en praat ontzettend veel en goed en fluit zoooo mooi.
Hij is heel leergierig , dat merk ik wel. Hij onderzoekt alle nieuwe dingen heel uigebreid. Hij is zeker niet bang voor nieuwe speeltjes en vind dat juist leuk.
Ook krijgt ie ander voer nu en eet goed groenten en fruit mee.
Hij luisterd heel goed als ik nee zeg, dat houd ie meteen op met datgene wat niet mag.
Tja, ik kan eigenlijk niks negatiefs vertellen over hem.
Ja, hij plukt en is echt heel, heel erg kaal....
We gaan hem palmolie geven. Ik heb gelezen dat dat goed zou kunnen werken. Snap ook wel dat je dat niet een twee drie verholpen hebt.
Ow ja, nog wel een vraagje.. ergens op internet heb ik gelezen dat palmolie samen met juvenille ( en dan balletjes maken ) heel goed en lekker zou zijn voor hem, maar moet het perse juvenille zijn?
Ik heb namelijk nog nutribird A19 staan van Yma ( mijn baby grijsje die overleden is ) en dat vind ik dan zonde om weg te gooien.
Maar als dat niet kan, dan koop ik wel juvenille.
Graag hoor ik dat even van jullie...
Mochten jullie verder nog tips hebben dan hoor ik die uiteraard graag.
Foto's zal ik eerdaags wel plaatsen van hem.
ow ja, hij slaapt trouwens gewoon in zijn eigen dagkooi. Dat is ie zo al jaren gewend . Hij zegt om 21:00 uur : lekker slapen, welterusten . En dan gaat ie ook echt slapen. Ik doe dan het licht daar uit, maar ja, hij hoort natuurlijk wel alle geluiden van de tv enzo...
Zouden jullie dit gewoon zo laten of hem toch apart weg zetten in een slaapkooi?
Ik weet niet wat ik doen moet...
Nou, jullie lezen me wel weer...
Knuffffffffffs Nomi en Kwibus. |
Donderdag 23 Oktober 2008 8:45 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Zeg, wat lees ik hier allemaal. Wat een leuk nieuws is dat joh. Echt superleuk. Blijkbaar heeft Kwibus het al helemaal naar zijn zin bij jullie. Je zou er haast niks van herkennen van hoe hij vroeger was. Helaas merk je al snel dat hij niet leuk zat, hoe naar dat ook klinkt dan. De aandacht die hij krijgt zal echt superveel goedmaken volgens mij. Doen jullie echt knap. Ik zou persoonlijk opteren voor de nieuwe juvenille maar weet niet of die andere echt kwaad kan. Omdat ik die van nutribird zo niet ken eerlijk gezegd, vandaar mijn mening en dus ook niet weet of die goed is of niet.
Probeer vooral op dat plukken niet te reageren, dat zou het kunnen stoppen na een tijd, zeker omdat hij het nu naar zijn zin heeft en meer dingen te doen heeft zou het plukken kunnen afbouwen, maar dat is ondertussen een routine geworden van Kwibus en is dus niet zo makkelijk te doorbreken en af te leiden, maar met geduld kan het zeker lukken, kijk maar hoe het nu al gaat, dat op zich was eigenlijk al niet echt te verwachten hé. Knap is het wel, sta ik van versteld maar het is wel leuk te horen. Super ook dat hij zoveel lekkers en gezonds graag eet, heeft ie nu echt nodig.
We kijken al uit naar de foto's , kaal of niet, het blijven schatjes, dat verandert er niks aan.
Doe zo verder, jullie zijn supergoed bezig.
Hier staat Jos ook in de woonkamer, hij hoort de TV ook maar eens het licht uit hoor ik na een paar minuten zijn snavelknarsen en dan gaat hij dutten. Jos kan ik niet zomaar verplaatsen, dat gaat hier niet. |
Donderdag 23 Oktober 2008 9:02 am |
|
|
Yma
Kuikentje
hey Sarah,
foto's zijn geplaatst hoor in mijn fotoalbum... Heb een nieuwe gemaakt voor Kwibus.
Liefs Nomi |
Donderdag 23 Oktober 2008 12:35 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hoi Nomi,
Ben gaan kijken. Fijn dat je foto's hebt geplaatst. Kwibus is een schatje. Lekkere arrogantie ook in zijn ogen, hahaha. Bang is ie inderdaad niet snel blijkbaar. Leuk joh, houden zo, veel leuke dingen doen met hem en dingen geven om hem bezig te houden, kan hem misschien wel van dat plukken afhelpen.  |
Donderdag 23 Oktober 2008 1:27 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Heel wat vragen over Kwibus... |
|
|
Hoi Yma..
Wat een verhaal!
Ik zou niet aan met de pot mee-eten beginnen als je zelf zout gebruikt. Zout kan aanzetten tot plukken. Ik mijd alles met zout aangezien ik hier een plukkertje heb. Chips zou ertoe geleid kunnen hebben dat hij nu plukt.
Heeft hij nu nog een gebroken vleugel? Of is zijn vleugel gebroken geweest? Als hij nu nog een zere vleugel heeft zou ik niet gaan kortwieken, anders zou ik hem wat langer laten.
Juvenile met palmolie is volgens mij het gemakkelijkste. Het plakt lekker en is gemakkelijk als balletje te geven. Ik meen dat andere papsoorten wat minder plakkerig zijn?
Ik weet niet waardoor het plukgedrag van Kwibus is getriggerd, maar ik zou zeer oppassen met het creëren van een partner-relatie: Niet té veel aaien en niet op bepaalde plekken aaien.
Wat goed trouwens dat hij al opstapt! Rent hij ook meteen naar je schouder? (Dit is de uitgelezen kans om hem het schouderzitten af te leren!) |
Vrijdag 24 Oktober 2008 8:40 am |
|
|
Yma
Kuikentje
|
|
|
Hoi Sue,
Ik weet dat zout niet mag. Daarom wilde ik hem met de pot laten mee eten zonder zout. Dus alles koken en zijn deel eraf halen en dan pas kruiden toevoegen voor ons. Dat doe ik namelijk al voor mijn aagjes.
Oke, juvenille is beter dus. Dan ga ik dat kopen bij de VA.
Ja, Kwibus stapt goed op en wil dan naar mijn schouder, maar dan zeg ik nee Kwieb! en dan loopt ie terug naar mijn arm. Goed heh?
Ik ben me heel bewust van partnergedrag en accepteer dat ook niet.
Zijn vleugel is gebroken geweest en verkeerd aangegroeid , want die staat scheef. Ik heb geen idee of ie vliegt.. tot nu toe niet. Hij zit het liefste ergens en rommelt dan wat. Hij is eigenlijk haast niet meer in zijn kooi hier. Alleen als ik weg moet en s'nachts..
Fijner voor hem vind ik.
We gaan een mooie speelplek maken voor hem zodat ie wat meer keuze heeft .
Ik vind hem in ieder geval heel knap zoals het nu gaat hier.
Hij vind alles leuk en interessant en gaat dan alles bekijken.,
Dus nieuwe speeltjes zijn geen probleem hier.
Liefs Nomi |
Vrijdag 24 Oktober 2008 9:38 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:52 am
|
|
|
|
|