|
|
|
Evgenia
Kuikentje
| Help!!! Tam maken van een ouder vogeltje. |
|
|
Ben al 2 maanden bezig met het tam maken van volwassen roodstaart, maar het wil niet echt lukken. Ben heeeeeel voorzichtig met hem, train hem meer dan 3 keer per dag. Hij stapt al op (als ie er zin in heeft), maar verder dan dat lukt het al ruim 2 weken niet. Wat doe ik verkeerd? Wie kan mij helpen, pleeeeeease?![/quote][img][/img]
|
Maandag 18 Januari 2010 12:23 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik denk dat je toch te snel iets wilt van de vogel. grijsjes hebben gewoon meer tijd nodig. het opstappen lukt al zeg je, dan moet je van daar uit verder werken, maar ook heel veel geduld hebben. mettertijd kan het wel komen. heb geduld. bij mij heeft het meer dan een jaar geduurd eer mijn grijsje eindelijk ophield te schreeuwen als ik in de buurt kwam. je moet gewoon de tijd nemen en geven. ieder op zijn tijd en dan komt het wel. |
Maandag 18 Januari 2010 8:32 am |
|
|
Sarah
Moderator

Kan niet meer zeggen dan inderdaad, je wil teveel in te korte tijd. Mijn grijsje heb ik van toen hij klein was, hij deed alles perfect maar heeft nu ook grote ups en downs. Dit wil dus zeggen dat ik bij zijn downs hem moet gaan aanpakken als een niet tamme gaai en dat gaat ook niet van vandaag op morgen. Hier moet je echt tijd nemen, niet te snel willen gaan want wil je teveel ineens, dan zet je druk en dat is nu net waar een gaai en zeker ook een grijsje niet tegen kan, dan verliest hij zijn vertrouwen en sta je terug waar je eerst was. |
Maandag 18 Januari 2010 12:26 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Voor de duidelijkheid ik heb 2 amazones en en heb 1 grijsje een jaar als logee gehad en 1 grijsje komt hier 1 x per jaar 3 weken logeren.
Maar ik denk dat jij te veel en te snel wilt.
Ik heb Jojo bijna 17 jaar en iedere dag leert hij wat bij.
keko heb ik 3.5 jaar en met hem trainen we nog regelmatig.
Een papegaai heeft een IQ van een kind van +/- 4 jaar. Veel herhalen en consequent gedrag en het belonen van het gedrag dat je graag wilt zien kan leiden tot het gedrag.
Probeer de 5 stapjesn is. Ook dit is iets wat vaak herhaald moet worden.
Enneh geduld is een schone zaak |
Maandag 18 Januari 2010 12:40 pm |
|
|
Evgenia
Kuikentje
Bedankt voor jullie reacties, ben blij dat ik die vraag gesteld heb, want weet nu dat het wel goed gaat tussen Momo en mij Ik ben gewoon ongeduldig en dat is mijn probleem en niet Momo's. Hij is heel lief en rustig, dus ik moet hem niet gek gaan maken. Ik ga gewoon door met de training.
Alleen ik lees overal dat je de vogel niet in de kooi moet trainen, omdat het veel beter gaat, maar dan vraag ik mij af of het niet te stressvol is voor het vogeltje, want dan zeggen ze dat je hem met een handdoek uit de kooi moet halen... Heeft iemand hiermee ervaring? |
Maandag 18 Januari 2010 12:55 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik weet niet waar je het gelezen hebt dat je hem met een handdoek uit de kooi moet halen maar dat zou ik echt niet doen, dat schept geen vertrouwen en zo leert hij ook niet opstappen. De handdoek kan wel een training worden later, buiten de kooi om hem gewend te maken aan de handdoek (dit kan je leren door kiekeboe-spelletje te doen) maar doe dit nu nog niet, eerst leren opstappen in de kooi, elk positief iets belonen. Gaat het opstappen goed, dan kan je hem, opgestapt, uit de kooi brengen en daar verder gaan met opstappen, afstappen, dit is de basis en dit moet je eerst onder de knie hebben samen vooraleer je verder kan gaan.
Succes |
Maandag 18 Januari 2010 1:29 pm |
|
|
Evgenia
Kuikentje
Dank je wel, Sarah! Ga ik doen! Ik voel mij nu wat zelfverzekerder en ga inderdaad liever rustig aan doen, Mo verdient respect en plezier in zijn leven. Ik vond het al een raar systeem om vogeltje uit de kooi met geweld te halen en dan trainen. |
Maandag 18 Januari 2010 2:10 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
veel mensen zullen dingen zeggen die niet kloppen. zo vertelde mij iemand eens dat om een vogel tam te krijgen je hem in een hele kleine kooi moest stoppen en vaak tegen de kooi moest slaan. nou ja zeg, waar halen ze het vandaan.
ga gewoon door zoals je al is aangeraden dan komt het echt wel goed. |
Maandag 18 Januari 2010 2:19 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:52 am
|
|
|
|
|