|
|
|
Phyrex
Eitje
|
| 'Heropvoeden' |
|
|
Hallo, de zus van een goede vriend van mij doet haar grijze roodstaart ‘Cleo’ weg in verband met het niet genoeg tijd hebben voor de vogel, plus dat Cleo niet echt lief is tegen haar. (Beetje een vicieuze cirkel)
Hij kan nogal veel bijten maar soms kan iemand hem ook gewoon rustig aaien en lijkt hij het wel leuk te vinden.
Het beesie is 6 jaar en altijd in goede gezondheid geweest.
Ik ben het internet al flink aan het doorspitten voor informatie. Dingen zoals kortwieken in het begin lijkt me bijvoorbeeld wel belangrijk. Zolang die vogel steeds kan wegvliegen en ‘straffen’ kan ontlopen (ontvliegen zou een beter woord zijn) dan zal hij ongewenst dominant gedrag vertonen.
Je hebt op TV wel programma’s zoals “Super-nanny” waar kinderen met foutief gedrag heropvoed worden.
Nou wou ik graag van jullie weten wat een goed stappenplan is voor een grijze roodstaart.
Onderwerpen zoals straffen & belonen. Op wat voor manier?
Heb al gelezen dat een vogel steeds in z’n kooi plaatsen als hij iets fout doet ook niet perse de beste manier is want dan wordt zijn kooi een strafkamp en vind hij het niet leuk om ’s avonds in te slapen ofzo. Daar kan ik goed inkomen maar wat is dan bijvoorbeeld een realistisch en effectief alternatief?
Het zijn vaak de simpele dingetjes die veel impact kunnen hebben. Schreeuwen tegen een beest heeft weinig zin en negeren is vaak beter lees ik zo.
Voordat ik het beest overneem zou ik dus graag van jullie alle tips horen om de verhuizing voor zowel mij als Cleo zo aangenaam mogelijk te maken.  |
Vrijdag 28 Juli 2006 2:43 am |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
Ten eerste van harte welkom op het leukste papegaaienforum!!!
Wat goed dat je eerst heel wat informatie inwint.
Wieken van zijn vleugels heeft zeker voordelen.
Als je echt beslist om het grijsje te laten komen,zou ik hem de eerte dagen even met rust laten,laat hem wennen aan de omgeving!!!
Zet zijn kooi gewoon open en kijk of ie eruit wil komen.
Praat veel met je gaaitje,zodat ie went aan jullie stem.
Verder zou ik proberen de 5 stappen te doen,dit is geschreven door een gedragsconsulent en hier over genomen en nog iets verder uitgelegd.
http://www.fluffies.org/nl/viewtopic.php?t=85 zie deze link!!
Het is natuurlijk niet zo makkelijk om een grijsje te straffen door hem in de kooi te zetten,je moet er vanuit gaan dat ie hevig kan gaan bijten.
Je zal even moeten uit proberen waar je hem het hardste meestraft.
Ik wens je heel veel succes met je keuze!!!
Gr. Danny,Linda,JIp,Pipo,Coco en morgen komende Sam |
Vrijdag 28 Juli 2006 5:30 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Welkom op dit forum en wat goed dat je je wilt verdiepen in Cleo de roodstaart. Mijn bonte boer heet toevallig ook Cleo. Ik gebruik de kooi wel als straf, maar ze krijgt eerst een waarschuwing. Ik laat haar na ca. 5 minuten straf weer in de kooi opstappen. Ze weet trouwens echt het verschil tussen rustig in de kooi zitten en spelen en straf, want in het eerste geval beloon ik haar altijd als ze netjes afstapt in de kooi en wordt ze even gekroeld. Er zijn hier ook mensen die hun gaai voor straf even in de wc neerzetten, met een dichte klep uiteraard...
Om je handen te beschermen zou je een poosje een handdoek kunnen gebruiken. Wees consequent en houd vol. Vergeet niet om al het goede gedrag uitbundig te belonen en het negatieve te negeren, dat werkt hier vaak nog het beste...
Verder staan in het topic gedrag op dit forum veel tips om je hierbij te helpen. Veel succes!! |
Vrijdag 28 Juli 2006 8:42 am |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
hallo welkom hier op het forum.
wat goed dat je je verdiept in het gedrag enz..
ik denk wel dat je hier een boel tips zult krijgen en veel kunt leren.
veel schrijf en lees plezier hier. |
Vrijdag 28 Juli 2006 9:05 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Welkom hier!
Bijten is meestal vrij snel af te leren. Bijtgedrag wordt meestal versterkt door de (zéér begrijpelijke!) reacties die erop volgen: 'Au', handen terugtrekken etc.
Het vijfstappen plan wat J&J aanhaalde werkt uitstekend.
Straffen (in de vorm van tikjes op de snavel etc) werken vaak niet. Zazu werd er in ieder geval steeds agressiever van..  |
Vrijdag 28 Juli 2006 11:44 am |
|
|
|
|
Phyrex
Eitje
|
Bedankt voor de reacties allemaal.
Jip; wat bedoel je met rust laten als ik hem pas heb? Niet kortwieken? Of wel wieken maar gewoon niet opeens al te veel aandacht de eerste dagen?
Ik doe het wieken nog niet zelf uiteraard. Heb gelezen dat ze een uitstekend geheugen hebben en dingen die ze niet leuk vinden goed onthouden.
De link die je post is erg handig. Alleen is het nogal vrij globaal. Hoe precies kan ik bijvoorbeeld “laten zien dat ik de baas ben”. Alleen zelfverzekerd over komen lijkt me niet altijd voldoende.
Zijn er trouwens ook andere effectieve manieren van belonen behalve eten geven?
Het lastigste maar ook belangrijkste (stap 1) is denk ik het bijtgedrag afleren. Een handdoek is handig, ik heb ook gelezen dat wat stokken in de kooi om te kragen goed kan helpen als hij teveel energie heeft of zich verveeld.
Moet ik ook elke keer consequent een woord zeggen als hij iets fout doet zoals “NEE” net zoals foei bij een hond of helemaal negeren? |
Vrijdag 28 Juli 2006 1:23 pm |
|
|
Danny
Fluffies bewoner
|
|
|
Hem even de tijd geven om aan de nieuwe omgevig te laten wennen en hem gerust stellen met je stem!!!
Ik zou hem zeker laten kortwieken!!! is beter voor de training!!
De eerste dagen alleen wat met hem praten en dan eens gewoon uit proberen wat je bij hem mag!!!
Wil ie iets niet dan laat je hem gewoon weer even!!!
Laat de deur van zijn kooi openstaan en eenskijken of ie uit zichzelf eruit komt. Komt wel 1 probleem bij kijken,als ie een hoge kooi heeft,dan staat ie mss. gelijk met of zelfs boven je.
Bij Coco hier pak ik dan even een trapje erbij,zodat ik weer boven hem sta.
Je zal door "Nee" en "goed zoooo" en beloningen moeten laten zien wat wel en niet mag!!
Natuurlijk," goed zoooo" zeggen als ie iets goeds doet en als je hem mag krauwelen,kan dat ook als beloning gelden.
Toch werken kleine beloningen ook goed. Je moet hem natuurlijk geen stukjes appel gaan geven als je met hem aan het trainen bent,want dan verliest ie zijn concentratie.
Geef hem alleen een grote beloning als ie echt iets goeds doet!!!
Ik denk dat met wat je al gelezen hebt,en met onze hulp(als je dat wil) er wel komt hoor!!!!  |
Vrijdag 28 Juli 2006 1:34 pm |
|
|
Aad
Eitje
Hallo Phyrex
Ik ben een nieuwkomer op deze site en zit al een paar dagenj te glupen.
Ik zou je graag het volgende advies willen geven:Als de vogel bij jou een paar dagen tot rust is gekomen zet je zijn kooi open.Als hij naar buiten komt probeer je hem op je hand te laten stappen.Waarschijnlijk zal hij je bijten, laat hem dat eens doen als je durft.Als je de baas blijft op dat moment(en dat voelt ie)heb je een grote kans dat hij alleen maar vastpakt met zijn snavel en dan weer loslaat.Ik spreek uit ervaring.Ik zal een stukje hierover op mijn gebruikerspagina schrijven.
succes
Aad |
Vrijdag 28 Juli 2006 2:01 pm |
|
|
|
|
Patricia
Kamikaze piloot
|
Welkom! Wat ontzettend goed dat je je eerst goed op de hoogte probeert te stellen van de "do's en dont's". Zodat je jezelf zekerder zult voelen hoe e.e.a. aan te pakken. Er zijn heel veel mensen op dit forum met ervaring die je met liefde zullen helpen. Veel succes met alles. |
Vrijdag 28 Juli 2006 7:44 pm |
|
|
Phyrex
Eitje
|
Heej hallo,
Nou ik heb Cleo nu dus 4 dagen en hij valt me 110% mee. Ik ging er nog van uit dat hij niet al te tam zou zijn zoals hij was in z'n puberteit enzo.
Buiten z'n kooi is hij hartstikke lief. Rustig op je vinger/schouder en dergelijke. Na de 3de dag kon ik hem al 'kiesen'. Hij laat m'n vinger nu niet eens meer met rust. Als ik m'n hand verplaats dan volgt hij het snel en pakt de vinger rustig beet en tilt hem omhoog en steekt z'n koppie eronder.
Ik kan hem ook gewoon bij zijn snavel en z'n oogjes aaien. Heel schattig allemaal.
Hij is alleen nog vrij dominant (anders in ieder geval) in zijn eigen kooi. Maarja, ik heb ook niet zo heel veel te zoeken in die kooi.
Ik weet niet hoe ik hem dat het beste kan 'afleren' maar dat heeft ook zeker geen prioriteit momenteel. Ik vind het al hartstikke leuk dat hij nu zo lief is zodat we samen goed een band en vertrouwen kunnen kweken.
Jullie krijgen de groeten van Cleo! |
Dinsdag 8 Augustus 2006 12:42 am |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
wat fijn dat het zo mee valt.
en goed dat hij tam reageert op je.
ik zou hem in ieder geval niet op je schouder laten zitten als hij dominant is.
hier door voelt hij zich groter en kan nog dominanter worden.
altijd lager laten dan je schouder. |
Dinsdag 8 Augustus 2006 9:35 am |
|
|
|
|
MarloesGetkate
Vliegende acrobaat
Wel mooi om te lezen dat hij je zo meevalt, hoor je wel vaker dat gaaitjes zich bij verschillende mensen verschillend gedragen.
En inderdaad wat Karin al zei, als hij erg dominant is zorg dan dat hij lager dan jou zit. |
Dinsdag 8 Augustus 2006 10:02 am |
|
|
peetjuh & Diégo
Vlieger
|
|
|
Er zijn hier mensen die nog veeeeeel meer van gaaien weten als ik maar ik zal je mijn ervaring vertellen
wel Diégo is ook een herplaatser weliswaar een bbtje maar vertoonde hetzelfde gedrag in een kooi (bijten en zou niet tam zijn )
Mijn oplossing is dat ik nu een bench gebruik om in te slapen ( zijn kooi heb ik achtergelaten bij de vorige eigenaar) en verder zit hij overdag los op de speelboom
Ik wil tzt wel weer een kooi aanschaffen...want je gaat natuurlijk wel eens een dagje weg zonder gaai en dan is een bench veeeeel te klein om in te spelen, maar het heeft heel goed geholpen om een stuk dominant gedrag te doorbreken.
Verder idd zorgen dat je altijd hoger staat als je gaai, toen ik de speelboom te hoog had gemaakt kwam het bijten ook terug en nooit op de schouder
En een andere omgeving en personen kunnen idd wonderen doen bij een gaai zijn gedrag...Diégo is er een goed voorbeeld van
Van dat bijten en niet tam zijn is niks meer te merken Het is het allerliefste gaaitje wat ik me maar kan wensen
suc6 en het zal best goedkomen met jou en Cleo |
Dinsdag 8 Augustus 2006 10:26 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:53 am
|
|
|
|
|