Hoe kan ik het vertrouwen van Jane winnen?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
mel
Beginnende vlieger

Hoe kan ik het vertrouwen van Jane winnen?  Reageer met quote  

Hoi hoi,
Jane is nu 3 weekjes bij ons en ze voelt zich gelukkig al goed thuis bij ons.
Ze heeft alleen een enorme voorkeur naar mijn vriend toe Sad .
Dit geeft op zich natuurlijk niet, maar het wordt er niet makkelijker op omdat mijn vriend een baan van 40u heeft.
Dus ik ben hier de verzorger van de vogels.
Nu kan Jane behoorlijk lelijk naar me doen, ze heeft me al een paar keer best hard gebeten, toen ze in haar kooi zat en ze wilt echt niet bij me zitten. En soms als ik voor de kooi sta, dan loopt ze gewoon van me weg.
Als ze uit haar kooi is, wilt ze alleen maar bovenop der kooi op de stok zitten, en zodra ik haar wil pakken schreeuwt ze moord en brand, ongelofelijk.
En als ik haar dan eenmaal te pakken heb en bij me zet, maakt ze een snoekduik en zit ze zo weer terug op haar kooi.
Van het weekend ging ze bij mijn vriend zitten, en bleef heel lief zitten op gekroeld te worden, dat zag er wel heel lief uit Hartje .
Maar zodra ik haar probeerde aan te halen, liep ze gewoon zo ver mogelijk bij me vandaan Confused .
Soms mag ik haar wel aanhalen, en verder praat ze het meeste met mij, en dat doet ze dan weer niet naar mijn vriend.
Ik denk zelf dus dat Jane me nog niet echt vertrouwd, maar hoe kan ik haar vertrouwen winnen?
Zelf wil ik graag beginnen met trainen, maar als ze zich zo gedraagt, gaat dan niet lukken...

Groetjes Mel
Bericht Donderdag 29 Januari 2009 9:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ten eerste, grijsjes zijn vaak heel eenkennig. ze kunnen een bepaalde voorkeur voor 1 persoon hebben en een afkeer van de ander.
dat ze jouw vriend liever heeftr kun je niks aan doen. ze is ook nog heel kort bij jullie du hheft ze gewoon meer tijd nodig om jou te acceopteren als verzorgster. dat ze wel met je kletst en fluit is al een goed teken. je kan proberen haar lekkere dingen aan te bieden zonder dat je haar aanraakt. ik mag mijn grijsje niet aanraken. ze is al 3 jaar bij ons. wel pakt ze dingen uit mijn hand of mond en fluit ze veel maar aanraken ho maar.
ik denk dat je het zelf rustiger aan moet doen, stapje terug nemen en haar gewoon moet laten wennen aan jou en dingen proberen aan te pakken uit je hand. succes
Bericht Donderdag 29 Januari 2009 10:53 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Idd, meer geduld hebben. Zo lang is Jane nog niet bij jullie.... Wink
Is er iets wat ze lekker vindt? Probeer daar mee te oefenen....Negeer de negatieve dingen en beloon elke stap vooruit uitbundig... Wink
Bericht Donderdag 29 Januari 2009 12:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Hoe kan ik het vertrouwen van Jane winnen?  Reageer met quote  

Hoi Mel,
ik heb het idee dat ze je vriend een beetje als partner gaat zien. Hij kroelt met haar, en dat vindt ze fijn. Zou je vriend haar even niet kunnen kroelen?
Ik zou haar vertrouwen niet afmeten aan het feit of je haar mag aaien of niet. Aaien is niet iets wat je door iedereen laat doen. Hoewel ik vrienden van mij vertrouw mogen zij mij ook niet zomaar gaan aaien. Wink (Snap je een beetje wat ik wil zeggen?) Zijn er geen andere activiteiten die jullie samen kunnen ondernemen? Lekker samen de was doen, groenten snijden, kleurtjes oefenen? Er zijn zoveel andere dingen dan alleen aaien!
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 6:39 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ja, ik weet dat ik wat meer geduld moet hebbben, maar ik ben zo gevreesd dat als ik niet optijd begin met het trainen van Jane, dat het daarna heel moeizaam gaat.
Het kroelen met een papegaai is natuurlijk niet heb belangrijkste Wink , ik heb haar al eens op de vensterbank gezet ipv bij mij op schoot, en dat ging redelijk.
Dus het is een goed idee om haar bij andere activiteiten te betrekken!
Ik weet niet of ze mijn vriend als partner ziet, zou kunnen natuurlijk, maar ze is ook groot gebracht door een man, dus dat verklaard misschien ook veel??
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 9:14 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Je zou misschien kunnen beginnen met het aanleren van de clicker. Dat kan in principe gewoon terwijl ze op de kooi zit.
Wanneer ze door heeft wat een click betekent zou je het opstappen en afstappen kunnen gaan oefenen met behulp van een opstap touw. Eventueel eerst gewoon alleen op de kooi. Dus opstappen op een stok en weer laten afstappen op de kooi. En van daaruit verder trainen.
Succes
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 9:41 am
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ja, ik heb toevallig vorige week een clicker besteld Laughing.
Ze hadden ze niet meer op voorraad, dus hij zal volgende week wel daar klaar liggen hoop ik.
Tis de eerste keer dat ik ermee ga werken, dus ik ben er erg nieuwsgierig naar... Smile
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 9:45 am
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als ze voor ze bij jullie kwam de meeste aandacht kreeg van een man, kan het zijn dat ze die aandacht nu nog bij je vriend probeert te halen ipv bij jou. Dan moet ze nog wennen aan de 'omschakeling'. De meeste gaaien vinden het enorm gezellig om 'te helpen' bij alledaagse bezigheden, dus stimuleer dat zoveel mogelijk. Laat haar dingen aanraken en praat veel tegen haar. Ga jij douchen? Neem haar eens mee naar de badkamer, ze kijkt vast haar ogen uit. Krijg je het idee dat ze went, laat dan ook je vriend dingen met haar ondernemen, anders krijg je misschien weer een gaai die zich enkel op jouw richt en dat wil je ook niet! Ik heb zelf veel gehad aan de teach box, Cleo vond dat helemaal het einde.
Het is zoals Sue al schrijft ondertussen heel belangrijk dat je vriend haar 'partnergevoelens' niet stimuleert door te kroelen e.d.!!
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 9:49 am
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Laura, mag ik je vragen wat een teach box is?

Al gevonden, doorzichtig doosje met vormpjes in kleuren. De vormpjes moet op kleur gepakt en aangegeven worden.

Bedoelde je dit?
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 9:55 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

http://www.naturechest.com/smallteachbox.html
Ik heb deze.... Wink
Het begint gewoon met een paar basis commando's, zoals een vormpje aanraken, dan oppakken en loslaten, dan het vormpje naar je hand laten brengen, dan vormpje in de box gooien enz enz....de stapjes volgen elkaar heel logisch op en ik stond er versteld van hoe snel ze dat allemaal leren...Ik deed het met behulp van een (honden)clicker en natuurlijk lekkers. Zodra Cleo iets goed deed hup click en de beloning....kleurtjes herkennen is weer een stapje verder, vooralsnog heb ik daar met Cleo nog niet mee geoefend... Very Happy
Trouwens, je kunt een clicker ook prima gebruiken om basiscommando's als op en af stappen te oefenen... Veertje Het idee is dan om heel klein en makkelijk te beginnen en ze bij elke goede stap uitbundig de hemel in te prijzen, dat werkt vaak super en is zeker goed voor het vertrouwen tussen baas en vogel!
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 10:13 am
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Zo'n clicker is inderdaad leuk om mee te trainen.

Ik heb zo'n clicker gekocht in de hoop Bobbie wat kunsjes te leren.
Tot op heden nog niet echt doorgezet met het clickeren, Bobbie verliest snel zijn intresse hiervoor.

Ook ben ik opzoek naar de nodige info, waar alle stappen in uitgelegd worden.

Zijn hier ook Nederlandstalige boeken van te koop?

Ook alle linkjes naar websites met info & truucjes zijn van harte welkom !

Hier zal ik wel een nieuw topic voor openen,in Papegaaien & parkieten gedrag : plukken etc.
-
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 10:36 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by mel
Het kroelen met een papegaai is natuurlijk niet heb belangrijkste Wink , ik heb haar al eens op de vensterbank gezet ipv bij mij op schoot, en dat ging redelijk.

Die van mij komt ook nooit op schoot, vindt ze niet leuk. ze zit wel graag naast me op de bank. Dus als ze naast je op de vensterbank zit, lijkt mij dat wel een goed teken. Verder zou ik de adviezen hierboven opvolgen, dan moet het vast op den duur lukken Veertje
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 11:50 pm
mel
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ok, bedankt voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag.
Ik heb Jane nu trouwens voor het raam gezet, en dat vind ze toch ook wel erg leuk Very Happy .
Mijn clicker is binnen, dus kan ik ook hiermee aan de slag.
Bericht Zaterdag 31 Januari 2009 11:08 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Heel veel succes Mel, je zal zien, die clicker is vaak een extra stimulans. Hier was het in elk geval zo. Laughing
Bericht Zaterdag 31 Januari 2009 2:35 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by mel
maar ze is ook groot gebracht door een man, dus dat verklaard misschien ook veel??

Dat zou kunnen meespelen maar vaak kiezen ze toch hun eigen lievelingsmens uit, net zoals wij dat doen. Wink

Succes met trainen! Very Happy Ik ben erg benieuwd naar jullie trainingssessies.
Bericht Dinsdag 3 Februari 2009 7:22 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:57 am
  Berichten van afgelopen: