hoe leer ik mijn oudere vogel iets

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
majo
Net uit het ei

hoe leer ik mijn oudere vogel iets  Reageer met quote  

ik zou zo graag frits af en toe (vaak eigenlijk) mee willen nemen ergens naartoe. helaas heeft hij 10 jaar in een winkel gestaan, waar ze niet eens los mocht.
inmiddels durft zij wel de kooi uit te komen, maar echt ergens mee naar toe wil ze niet. ze schreeuwt het dan uit van angst, en vliegt gewoon terug naar een bekende plek.

zou zij dit nog kunnen leren, en zo ja, weet iemand dan ook hoe??

is voor het beestje toch veel gezelliger uiteindelijk.
Bericht Maandag 4 September 2006 12:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Kan die vliegen dan? of is die gewiekt?
Bericht Maandag 4 September 2006 12:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
majo
Net uit het ei

Reageer met quote  

ze kan gelukkig vliegen, maar doet het liever niet Confused

het is een gek beest wel Razz
Bericht Maandag 4 September 2006 12:56 pm
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Maar je wilt wel met hem naar buiten?
Hij moet wel wennen, 1ste keer is altijd eng voor ze,
Bericht Maandag 4 September 2006 1:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Met haar sorry Razz
Bericht Maandag 4 September 2006 1:00 pm
majo
Net uit het ei

Reageer met quote  

ze komt wel buiten(lees tuin), maar echt wandelen ofzo, wil ze niet. als we haar los mee nemen, vliegt ze terug zo gauw we de poort uit zijn, en in een klein mee neem hokje lijkt mij ook niet ideaal.
Bericht Maandag 4 September 2006 1:37 pm
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ja ze moet wennen Wink
Pico wou eerst ook niet mee naar buiten, ging meteen terug, naar binnen
hij is al een beetje gewend..
Bericht Maandag 4 September 2006 1:44 pm
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hallo.
je neemt haar toch niet los mee zonder tuigje??
of heb ik ergens over heen gelezen.
ze zijn zo weg hoor.

misschien zou je toch eenmalig kunnen kortwieken zodat je kunt oefenen zonder dat ze terug vliegt.
Bericht Maandag 4 September 2006 2:27 pm
majo
Net uit het ei

Reageer met quote  

nope je leest nergens overheen hoor. geen tuigje, ze komt al jaren in de tuin. maar ze blijft altijd op haar hok. denk dat ze niet eens de conditie meer heeft om ver te vliegen. dat durft die muts namelijk helemaal niet.

ze vliegt hooguit naar haar hok, als ze die kan zien, anders vliegt ze naar de grond en gaat lopend verder Confused
Bericht Maandag 4 September 2006 2:31 pm
Igor
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Shocked
Tot er een keer een kat de tuin in springt, of er een brutale ekster land, of er een auto dichtbij tutert, of.....
Ik zou dat toch echt niet doen hoor Sad De kans dat het een keer misgaat is erg groot en papegaaien kunnen de weg niet terugvinden. Ik denk dat je haar kunnen onderschat. Ze heeft geen reden om te vliegen. Het kost alleen maar energie, dus waarom zou ze? Maar als ze terug wil naar de kooi, dan kan ze het ineens wel! In een kooi buiten kan prima als je niet wilt wieken!

Van alles wat nieuw is zijn gaaien bang, zeker een onzekere gaai. Als ze dan ook nog merkt dat haar gedrag helpt (je reageert op haar angst en zet haar bv terug in haar kooi), dan zal ze zeker bang blijven. Gewoon rustig doorgaan. Ga met haar oefenen in een andere ruimte, zodat ze niet terug kan vliegen naar haar kooi. Een gaai is echt nooit te oud om te leren hoor!!!
Kortwieken kan zeker een oplossing zijn. Je kunt het dan altijd weer aan laten groeien. Succes!
Bericht Maandag 4 September 2006 2:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Ziya
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Wow! goed gezegd Igor! Very Happy
Ik sluit me dus ook aan bij Igor,
hoe tam je grijsje ook is, als er een kat in je tuin is kan die schrikken, en wegvliegen..
Bericht Maandag 4 September 2006 3:00 pm
majo
Net uit het ei

Reageer met quote  

ja, maar ik laat haar geen seconde alleen hoor!! echt niet, ben ik ook nog bang dat ze gejat word. gelukkig zit onze tuin niet aan een weg, maar aan andere tuinen.
maar zoals ik al zei, ze vind vliegen gewoon echt doodeng. en als ze schrikt, komt ze altijd naar ons toe, bescherming zoeken tegen je borst aan. maar misschien, is het een idee om haar een tuigje aan te meten?? Dan moet ze met ons mee. eerst gewoon maar eens de steeg op en neer lopen dan ofzo.

hoop zo dat ze het ooit wel leuk gaat vinden. is weer eens wat anders dan een hond uitlaten Laughing
Bericht Maandag 4 September 2006 3:15 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik zou dit ECHT niet doen Sad Ik kwam laatst een mevrouw tegen die 20 jaar jang haar nooit weg vliegende amazone meenam. Tot hij op een dag echt heel erg schrok ...en vertrok Crying or Very sad Hij is nooit terug gekomen Crying or Very sad

Ik zou dit grijsje persoonlijk iig tijdelijk wieken zodat je kunt gaan trainen zonder wegvliegen en haar bekend kunt maken met nieuwe dingen en een tuigje Wink
Bericht Maandag 4 September 2006 4:07 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
majo
Net uit het ei

Reageer met quote  

maar tommy, dat zei ik ook hoor. een tuigje aan meten en dan verder weg gaan. kan ze niet weg, en kan ze rustig aan wennen. wil zo graag met haar wandelen, en dat was ik zeker van plan om MET tuigje te gaan doen.

maar hier in de afgeschermde tuin (is het voor jullie wat duidelijker, mijn fout) is het gewoon niet nodig. snap je me nog??

ben soms (lees vaak) een beetje een chaot met vertellen. sorry hoor Embarassed Embarassed
Bericht Maandag 4 September 2006 4:12 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Laughing Hahaa geeft niet! Ik ben een chaoot in...alles Rolling Eyes Laughing

Als t tuigje omzit zou ik idd zo snel mogelijk naar buiten, bv de steeg gaan om afleiding te zoeken en de assosiatie tuigje=buiten te maken Very Happy Oefen wel eerst op een knuffel oid want je moet t zelf in 1x keer goed omdoen en niet op haar gaan klooien (en dat wil nogal met die dingen Laughing )...dan krijgt ze er nml eerder een hekel aan. Wink
Bericht Maandag 4 September 2006 4:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:57 am
  Berichten van afgelopen: