hoe leer ik op de hand als cookie steeds wil bijten

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
linniedepinnie
Eitje

hoe leer ik op de hand als cookie steeds wil bijten  Reageer met quote  

Hallo allemaal,

Omdat ik nog nooit een papagaai heb gehad leek het me slim een al wat oudere papagaai te nemen.

Ik begin nu echter te twijfelen aan het verhaal van de mw die haar wegens allergie verkocht.
Vlgs haar was cookie tam en als je pootje zei kwam ze op de hand, toen ze het wilde laten zien lukte dat niet maar dat kwam omdat wij erbij waren zei die mw.
Ok klinkt allemaal logisch toch,maar toen Cookie log mocht lukte het nog steeds niet, maar nogmaals wij zijn leken en snapte best dat het een beetje raar was voor Cookie dus zochten er niets achter.

En ik hoop zo heel erg dat die mw de waarheid vertelde,maar heb er niet zo'n goed gevoel bij.

Als ik het probeer,lijkt het of Cookie er helemaal niets van snapt en wil dan meteen bijten Confused

Ik ben eigenlijk een beetje bang dat ik de problemen van een ander heb gekocht, ik wilde juist vermijden dat wij zelf een vogel zouden tsja hoe zeg je dat netjes Question "verzieken"door een oudere vogel te kopen.

Ik hoop zo erg dat blijkt dat wat Cookie doet heel normaal is en alles goed komt.

Ze reageert trouwens wel heel leuk op onze stem en maakt wel kusgeluiden en fluit een paar verschillende fluitjes,mijn man kan haar trouwens wel kriebelen in dr nek, maar ook bij hem wil ze bijten als hij haar op de hand wil laten stappen.

Ik lees overal dat ze niet zelf uit de kooi mag komen, maar het leek mij juist zo leuk als ze lekker op de kooi of grond kwam spelen.
Maar ja dan heb je meteen het volgende probleem,......hoe krijg je dr dan de kooi weer in?????

Ik hoop dat iemand me een beetje gerust kan stellen,want wil echt graag goeie vriendje worden met Cookie,want vind haar echt Hartje

Alvast bedankt
ps hoop dat ik dit bericht op de goede plek heb gepost

Groetjes Lin
Bericht Vrijdag 8 Januari 2010 12:08 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

het is goed mogelijk dat er een excuus is gebruikt om de vogel te verkopen en dat je nu pas ziet wat de echte reden is. maar geen paniek. overal is wat mee te doen.
dat je een vogel nooit zelf ui de kooi mag laten komen vind ik persoonlijk onzin. bij ons mogen ze zelf kiezen of ze dat willen of niet. alleen als ik zeg dat ze terug moeten, dan moeten ze terug.
een goed hulpmiddel is het wieken van de vleugels. zo kkan de vogel niet wliegen en heb je er een betere controle op. na verloop van tijdgroeien de veren weer aan en dan kan je kiezen of het wieken door mag gaan of dat de vogel weer mag vliegen.
het kan best zijn dat je een beetje te snel met opstappen bezig bent. waarom probeer je niet eerst of hij wat uit je hand aan wil nemen, daarna of hij op een stok wil stappen en dan van de stok naar de hand.
maar laat hem ook gerust eens zelf op onderzoek uit gaan buiten de kooi.
je kan bij een goede vogelarts vragen hem te wieken, of misschien woont iemand van het forum in de buurt die het voor je kan doen. het is niet moeilijk en als je goed oplet, kan je het zelf daarna ook doen.
je zegt dat hij goed reageert op je stem, ga daar dan ook mee aan de slag en leer leuke woordjes en deuntjes.
het bijten komt vaak uit onzeker gedrag voort, dus moet je eerst zijn vertrouwen helemaal winnen.
het komt wel goed, maar veel geduld en liefde is nodig om dat te bereiken wat jij wilt.
Bericht Vrijdag 8 Januari 2010 1:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Het is inderdaad een mogelijkheid dat die mevrouw je iets heeft wijsgemaakt MAAR misschien ook niet. Ons grijsje hebben we van toen hij baby was en ook hij kan ons vies bijten als hij niet wil opstappen (niet dat we hem zomaar zijn goesting geven maar ik wil maar zeggen)
Wij waren met hem van baby-zijnde bezig en toch bijt hij regelmatig, dus het is niet zeker dat ze gelogen heeft. Vergeet niet dat het wel kan zijn dat hij dat bij haar wel deed maar jullie zijn "vreemd" en alles moet nog wennen en enkel door "niet dwingend" over te komen en eigenlijk je gaai om te kopen zal je stapje per stapje verder geraken. Het is echt een vertrouwensband die moet groeien en dat vraagt vaak tijd, geduld en doorzettingsvermogen. Ben je zelf stressy op dat moment, dan wacht je beter om ermee te werken want ze voelen en zien het aan je en gaan misbruik maken van dat gevoel van je om je "uit te dagen".
Bericht Vrijdag 8 Januari 2010 3:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Mag ik vragen hoelang je Cookie al heb?
Mocht het nog niet al te lang zijn, paar dagen, laat 'm eerst eens wennen aan de nieuwe situatie, nieuwe gezichten...

Ook proberen je vertrouwen te winnen, door hem steeds wat lekkers te geven.
Eerst door de tralies, later met kooideur open...

Voor de rest sluit ik me aan bij de tips van Alexandraatje & Sarah.

Je heb in iedergeval een gaai waarmee je goed moet gaan werken, is toch ook leuk zo'n uitdaging! (Vind ik dan...)

Laat zeker van je horen, wat je wel en niet heb bereikt met Cookie?

MzL
Bericht Vrijdag 8 Januari 2010 4:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

geduld is een schone zaak.

Ook oudere papegaaien, moeten eerst wennen
Wat erg handig is zijn de 5 stapjes. Ook wil ik je aanraden om niet recht voor de kooi te gaan staan. Wijn zijn roof dieren en papegaaien zijn prooidieren. Ze kunnen zich erg snel aangevallen voelen en de aanval is de beste verdediging.
OoK zomaar een hand in de kooi steken werkt meestal aafrechts. Ook dat zien ze snel als een aanval en ze bijten dan meteen.
Laat hem eerst wennen aan jullie en alle nieuwe dingen.

De 5 stapjes is een goede manier om dat mee te doen

Eigenlijk het principe van belonen voor goed gedrag

1.) Ga is rustig naast de kooi zitten en ga met een klein leuk gekleurd speeltje zelf spelen. Maak hem maar nieuwsgierig. (gewoon hardop over dat speeltjes tegen jezelf of je vriend praten.
Zet het deurtje open zodat hij naar je toe kan komen.

2) Als hij interesse toont, begroet je rustig met een zachte stem.

3)ga wat vertellen aan hem over dat speeltje.
De kleur, wat het is etc etc. gebruik zijn intelligentie.

4) Vraag hem rustig of hij wil proeven en bied rustig het speeltje aan.

5) Als hij dit doet prijs hem de lucht. (goedzo knappert etc) en geef hem een pijnboom pitje bv

dit kan je als het goed gaat, daarna gaan proberen met een pollepel en vraag als laatste stap of hij wilt opstappen. Je kan het object door alles vervangen wat je wilt. Zo leer je hem steeds nieuwe dingen

Wat tevens werkt is wieken. Ze worden er afhankelijker door, maar dit is ene keuze die jezelf moet maken

Succes
Bericht Vrijdag 8 Januari 2010 5:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
linniedepinnie
Eitje

Reageer met quote  

Dank julllie wel ,

ik zie het meteen een stuk zonniger in,en ja ik ben denk ik te ongeduldig geweest.

Ik wil het alleen zo graag goed doen en Cookie een blije vogel maken,vandaag was ze lekker aan het terug fluiten en ze heeft onze fluitjes na gedaan.

Bedankt voor jullie tips

groetjes Linda & Cookie
Bericht Vrijdag 8 Januari 2010 8:13 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zou goed kunnen hoor dat je wat ongeduldig was maar niets verloren, gewoon opnieuw beginnen en vooral niet te snel willen gaan, hier moet tijd over gaan en dat kan echt een tijd duren maar geef het die nodige tijd. Daarna ga je eens zo blij zijn dat je dat gedaan hebt.
Bericht Zaterdag 9 Januari 2010 8:51 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Ik zeg altijd hier dat we ze eerst moeten respecteren en leren dat het individuen zijn, dan pas kan je vragen of ze iets WILLEN doen.

ook hier hebben de heren wel is een dag, dat ze niks willen. Nou dat respecteer ik dan en laat ze gewoon met rust

leer je gaai eerst even kennen. Zijn eigenaardigheden en vooral zijn karaktar
Bericht Zaterdag 9 Januari 2010 10:03 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
linniedepinnie
Eitje

Reageer met quote  

Cookie wil wel al een walnootje uit mn hand nemen,en als ik bij haar ga staan en met haar praat dan zit ze echt naar me te luisteren.

Ze heeft gisteren haar eigen naam voor het eerst gezegd en maakt steeds meer geluiden terug.

Ze vind mijn man wel helemaal leuk en is gister vanaf de bank op zn arm gaan zitten en toen kon ze zo terug in de koot.

Verder hebben we een soort trapje voor haar gemaakt zodat als ze terug de kooi in moet het geen stress moment word, dan zeggen we gewoon ga naar binnen,en loodsen haar een beetje de goede richting in en dan gaat ze heel rustig haar kooi in.

Ik vind haar iedere dag leuker Hartje en ze hoeft niet perse bij me te zitten,want als ik wil kroelen neem ik wel 1 van de katten (die zijn best een beetje bang voor Cookie, maar Cookie helemaal niet van hun)
Of ga met ons buldogje knuffelen Confused

Ik vind Cookie een geweldig dier en wil graag dat ze het fijn vind bij ons, die indruk krijg ik dan weer wel, want bij de vorige eigenaar zat ze in de gang met uitzicht op 3 muren en zag alleen mensen als die dus naar het toilet moesten.

Hier staat ze lekker in de kamer en kan ook nog de tuin in kijken en krijgt ze lekker veel aandacht Vrienden .

Ik moet gewoon geduldiger zijn Tijd , ik weet nu al dat ze anders zijn dan alle dieren die ik heb of gehad heb, hondern,paarden,katten.

Als je die maar te eten geeft vinden ze je al gauw geweldig, en met een papagaai hoop je dat hij/zij je aardig vind.

Ja Cookie is een uitdaging,en dat vind ik leuk,maar ben wel bang dat ik iets verkeerds doe Embarassed , maar met jullie hulp/tips heb ik er wel vertrouwen in.

Dank jullie, al zal ik vast in de toekomst nog véééél vragen hebben.

Ohja Cookie is wel gewiekt, dat deed de vorige eigenaar nog even snel voor ons, maar ze flapperde gisteren wel van de salon tafel zo tegen het raam, dus weet niet of dat dan wel zo goed is gedaan.

Maar zodra we Cookie zonder stress in haar vervoersmandje kunnen doen laat ik haar even helemaal goed nakijken door de vogeldierenarts hier vlakbij.

Want we hebben voer meegekregen van haar vorige eigenaar maar vlgs mij is dat niet zo'n heel goed voer, want er zitten ook pelpinda's in en lees overal dat die niet heel goed zijn.

Wilde niet te veel veranderen voor haar,want ik vind dat ze ook een betere kooi nodig heeft,maar Roel (mijn man) denkt dat we daar ook beter nog even mee kunnen wachten tot ze meer op haar gemak is.

Ik hou jullie op de hoogte van het Cookie avontuur.

groetjes Linda
Bericht Zondag 10 Januari 2010 10:15 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Leuk om te lezen dat er vooruitgang in zit. En inderdaad is geduld een vereiste Tijd
Dat voer klinkt inderdaad niet als een uitgebalanceerd dieet.
Je zou er in ieder geval wat groente en fruit bij kunnen gaan geven. En een pellet voeding is wel aan te raden

Zolang je het voer nog voert wat je erbij hebt gekregen zou ik wel de doppinda's er uit halen.
Bericht Zondag 10 Januari 2010 2:46 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dit klinkt al helemaal leuk en vooral, ik lees dat je het doorhebt dat een gaai echt niet te vergelijken is met andere dieren. Heb hier zo'n koppige beagle (jachthond) wel moet zeggen, hoe koppig die ook is, die is nog zo makkelijk vergeleken met gaaitjes maar je leert het. Stel je vragen, wees zeker niet bang om je vragen te stellen, we zijn allemaal begonnen met veel vragen en vragen blijf je hebben hoor, dat is een feit, niemand die alles weet.

We zijn er om elkaar te helpen dus vuur maar af als je ergens mee zit.

In elk geval ben je al goed bezig, doe zo verder Veertje
Bericht Zondag 10 Januari 2010 7:07 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:57 am
  Berichten van afgelopen: