hoe leer je een grijsje douchen?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Zeker. Douchen is essentieel voor goede huid en bevedering, maar ook voor, hm, psychische toestand, zeg maar. Net zoals poetsen. Ze raken er veel energie mee kwijt, worden vrolijk... bovendien kun je er gewoon niet omheen, en het is natuurlijk beter om die paar keer per week een tevreden papegaai hebben die het graag doorstaat en helemaal uit zijn dak gaat, dan elke keer een gevecht... zeker de moeite waard om uit te zoeken hoe hij/zij het water geserveerd wil hebben Laughing
Bericht Woensdag 14 Januari 2009 7:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Yma
Kuikentje

Reageer met quote  

heb alleen nog een vraagje he....

Kwibus doet na het douchen zichzelf niet poetsen zeg maar. Hij gaat dan wel een paar keer met zijn vleugels wapperen en zijn staart, maar gaat dan op zijn boom zitten en zit dan heel stil. Gaapt dan heel veel en pas een uur later ofzo gaat ie poetsen. Is dat normaal gedrag?
of drogen jullie hem na met een handdoek?
Dat vind hij heel eng en gaat dan gille, dus dat doe ik maar even niet meer.
Zaterdag krijgt ie zijn volgende test... een kweker waar ik veel mee om ga komt dan zijn nagels knippen. Die zijn veel te lang en het is nog nooit bij hem gedaan en ik durf het niet.
Dus dat is denk ik veel stress voor hem....

Nou ja, moet gebeuren!
Bericht Woensdag 14 Januari 2009 7:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken  
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja da's normaal; sommige vogels wachten met het poetsen tot ze weer wat opgedroogd zijn. Laat maar lekker zelf drogen, zorg alleen dat hij niet in de tocht of kou zit.

Met de handdoek oefenen is wel belangrijk, want de kans is groot dat hij bvb. bij de vogelarts in de handdoek gaat en dat zou zonder trainen nog extra stress veroorzaken (die hij zowiezo niet kan gebruiken, als hij met oorzaak naar de va gaat anders dan preventief).

Je kan hem ook proberen een betonstok aan te schaffen; dat is bedoeld om de nageltjes te slijpen en mooi bot te houden. Verder de kant-en-klare zitstokken die met de kooi meegeleverd worden weggooien; doet de nageltjes helemaal niet goed en is ook niet gezond voor de pootjes (waar in de natuur vind je perfect regelmatige en gladde takken van dezelfde diameter?). Je kan ze vervangen door natuurlijke takken van onbespoten fruitbomen of bvb. de krul/knotwilg.

Verder kun je beginnen te oefenen met bijvijlen met een (papieren) nagelvijltje; veel beter voor de nageltjes en veel papegaaien vinden het voor de een of andere reden minder erg dan knippen. Je hebt ook minder kans dat het misgaat en je wondjes krijgt (plus de bijbehorende stress evt. schrik en angst), want te ver knippen is zo gedaan, te ver vijlen niet zo makkelijk Laughing. Doe daar wel spaarzaam mee, met het bewerken van die nageltjes, want de kans is groot dat de nagels nog sneller en meer gaan groeien en je moet blijven bijwerken.
Bericht Woensdag 14 Januari 2009 7:41 pm
Yma
Kuikentje

Reageer met quote  

hoi, bedankt voor je uitleg.
Ik heb Kwibus nog niet zo heel erg lang en hij is ook niet zo goed verzorgd geweest...
Ik heb zijn eigen kooi meegekregen en omdat ie toch de hele dag los zit hier heb ik geen andere gekocht.
De zitstokken heeft ie al van natuurhout en zijn boom is dat ook.
Betonstokken heb ik meteen gekocht voor hem en zitten daar ook in.Ik zal dat met die handdoek wel gaan oefenen. Maar wilde hem eerst de rust gunnen om te wennen hier. Maar dat gaat goed hoor. Hij is heel lief en we zoenen wat af Hartje
Maar zijn nagels zijn echt lang , hij valt er vaak over, blijft hangen en bijt eraan ....
En zijn plukgedrag is nog steeds heel, heel erg ondanks alle adviezen die ik al opgevolgd heb. Maar ja, hij deed het al ruim 3/4 jaar en dat doorbreek je natuurlijk ook niet zomaar .
Nu wil ik me goed gaan verdiepen in het voer en daar ben ik nu elke avond over aan het lezen en in mijn hoofd aan het stampen.

Fijn dat dit forum bestaan!
Heb er al veel van geleerd en leer elke keer weer meer.
Bericht Woensdag 14 Januari 2009 7:48 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Knap van jou om hem een 2de kans te gunnen en andermans zooitje op te ruimen, bij wijze van spreken Veertje

Als de nageltjes echt zo lang zijn, dan doe je er natuurlijk goed aan om het eerst gewoon af te knippen en daarna bijhouden. De suggesties waren ook meer bedoeld voor dat bijhouden achteraf; ik ging er vanuit dat de nagels echt te lang zijn, als je zegt dat ze te lang zijn Smile

Is hij door een vogelarts nagekeken n.a.v. zijn plukgedrag? Misschien wil je dat overwegen. Want alle tips zijn mooi, maar als het niet (alleen) gedragsgerelateerd is - en dat is heel goed mogelijk! - dan helpt dat gewoon niet. Daarom is het altijd handig om eerst een lichamelijke oorzaak uit te sluiten en hem te laten onderzoeken om te kijken of hij lichamelijk helemaal in orde is.

Je bent ook goed bezig met de voeding; ik wilde net vragen wat voor dieet hij heeft maar zolang je bij blijft leren en informatie blijft opzoeken, moet het goed komen Smile

Want, het belangrijkste blijft... geplukt is jammer, maar hij wordt er niet minder om. En als hij verder gezond is, kan hij ook geplukt gewoon gelukkig zijn. En dat is waar het uiteindelijk om draait Smile
Bericht Woensdag 14 Januari 2009 9:27 pm
Yma
Kuikentje

Reageer met quote  

ik vind mezelf niet knap.... had een baby grijze genaamd Yma met een mank voetje... haar ben ik verloren op dierendag pasgeleden . ze mocht maar 11 weken oud worden...
Toen kwam Kwibus op mijn pad.. hij heeft een gebroken vleugel die raar is aangegroeid waar ie al ruim 3 jaar mee leeft.
Hij leefde daar op de zonnebloempitten en de pinda's en op patat en chips.
Verder zat ie hele dagen in zijn kleine kooi met helemaal niks.
Hij zou agressief zijn en dus heb ik wel even moeten nadenken of ik het zou doen.
Maar omdat dingen niet voor niks op je pad komen (ben ik van overtuigd ) ben ik voor hem gegaan.
Hij kon meteen al de eerste dag geaaid worden door me en de dag erna stapte ie al op.
Speelgoed vind ie niks eng en hij gaat graag op onderzoek uit.
We hebben meteen een boom voor hem gemaakt zodat ie de hele dag los kan zijn.
Ook kon ie dus niet douchen, maar door jullie tips doet ie dat nu heel graag en is dat een vast ritueel in de ochtend geworden hier.
Kwibus en ik zijn maatjes, we koken samen, spelen samen en vooral fluiten en kletsen samen . En zoenen hahaha
Gisteren was ik hem kwijt en was ie in een "huisje"gekropen wat hier op de grond staat. ( dat is een driehoekig speelhuisje met een gat erin voor de kat. ) hij vond het helemaal geweldig en zat er heerlijk in. zooo schattig.
Alleen merk ik nu wel dat ie me aan het uittesten is. Hij doet me soms heel hard vaastpakken en dan zie je echt hem zo kijken hoe ik reageer.
Maar dat gaat wel goed.
Zijn voeding heb ik meteen aangepast. Ik heb hem op een goed zaadmengsel gezet en vooral veel groente, aardappelen en fruit gegeven wat ie met veel smaak opeet .
Pellets is niks voor ons, mijn aagjes eten ook zaad en groente en fruit.
Dat is mijn persoonlijke mening..
Maar nu ik dit allemaal zo las, wilde ik me hier wel in verdiepen en wil ik het er eerst als bij geven en dn langzaam helemaal overstappen hierop.
Als je nog meer tips, suggesties of zo hebt graag....
Ik wil een zo goed mogelijk dieet met veel verschillende dingen erin.
Zo., een heel verhaal.....
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 7:12 am
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Yma
ik vind mezelf niet knap.... .

Nou, wat ik zo lees mag je jezelf wel een enorme schouderklop geven.
Je hebt je hart op de juiste plaats. Veertje
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 11:46 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ben het helemaal met esjo eens Veertje Veertje
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 12:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Yma
Kuikentje

Reageer met quote  

Embarassed

ik word verlegen van jullie.......

ik ben nu eenmaal gek op dieren en vind het geweldig om ze een tweede kans te geven.
Ik heb een agaatje die Aagje heet en dat was me een gemeen type!
nu heb ik haar zover dat ze een partner heeft, lief is voor mij en sinds 4 weken haar eigen eerste nest heeft!!!

Trots ben ik!
Daar doe je het voor.

!
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 12:54 pm
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Bob wilde in het begin totaal niets weten van een handoek. Hij werd er panisch van, en vloog daardoor continu weg.

Na het douchen van mijzelf & Bob, ging ik overdreven vrolijk mezelf afdrogen.
Hierbij liet ik Bob iedere keer "proeven"van de handdoek.

Na een tijdje vond Bob de handdoek minder eng. Ik slaat altijd de handoek in de lengte dubbel. Kreeg 'm toen zover dat íe z'n rug liet afdrogen.

Na enkele dagen kon ik de handdoek om z'n hele lijfje wikkelen.
Hij laat zich dan lekker droog masseren.

Wat ik alleen niet begrijp, hij is wel bang van de handdoek bv. in de woonkamer. Met geen mogelijkheid wil hij in zijn handdoek tentje Confused

Blijven oefenen dan maar...
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 3:03 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is niet zo heel raar Windkracht 13
In de honden training kregen we vaak vragen, in huis wil hij wel zitten, maar in het park luisterd hij niet naar het commando zit.
Dat zit als volgt.
Je leert een dier wat, en vaak doe je dat op een bepaalde plek. Daar kent hij het commando of dat wat je van hem wil. Wanneer ze iets net kennen, associeren ze het vaak met de omgeving waarin ze dit geleerd hebben.
Zaak is dus om nu ook in een andere ruimte met die handdoek te gaan oefenen. Wanneer ze het op 2 of soms 3 plekken kennen, kennen ze het overal.
Heel apart, maar dat is het brein van onze dieren. Met sommige dingen heb je er helemaal geen "last" van maar met sommige dingen krijg je dus wat jij hier boven schrijft. Wink
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 3:36 pm
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Toch blijf ik het een rare snuiter vinden.
Ik heb voor Bob z'n eigen baddoekje, daar droog ik 'm ook mee af.

Vanaf het eerste moment dat Bob ermee werd afgedroogd, nam ik de doek ook mee naar de woonkamer, ala speelplek. (nu zo'n 4 jaar)

Hij herkend de doek wel, maar speelt of kruipt er niet in. Alle pogingen hiertoe, resulteren in wegvliegen Rolling Eyes

Ik ben er al 4 jaar mee bezig, om moedeloos van te worden.

Dus inderdaad bij een dierenarts, baddoekje-> paniek

Ik hoop dat ie eindelijk zo slim wordt om die link te leggen -> baddoekje is overal veilig, niet alleen in de badkamer.
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 3:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja, idd. een rare snuiter. Wie weet, ooit denktt ie...he, wat een fijn handdoekje Mr. Green En dat dan zeer waarschijnlijk op het punt waarop jij denkt, het is niet veel meer, ik moet maar eens een nieuwe voor hem halen Laughing Laughing
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 4:23 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Vooral niet moedeloos worden Troosten gewoon blijven oefenen.

~ Shi, die biiijna moedeloos zou worden over haar eigen handdoek-training pogingen Wink
Bericht Donderdag 15 Januari 2009 10:20 pm
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Blij om te horen dat ik niet de enigste ben met dit 'probleempje'

Er zouden zoveel zaken minder stressvol zijn als Bob die link gaat leggen.

Very Happy
Bericht Vrijdag 16 Januari 2009 10:17 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:57 am
  Berichten van afgelopen: