|
|
|
SPREEUW
Eitje
|
| hond erbij of niet? |
|
|
mijn grijze roodstaart is 10. nou wil ik al heel lang een klein hondje erbij
mijn vraag is gaat dat goed samen, of wordt mijn grijsje dan jaloers en gaat ie zich dan plukken en schreeuwen?
hij heeft al 10 jaar de aandacht alleen.
Guusje zit samen met mij op mijn werk, als ik een hondje zou kopen zouden ze de hele dag samen in een ruimte zijn.
moet ik het doen of niet doen?? |
Maandag 16 Juni 2008 11:09 am |
|
|
Sarah
Moderator

|
|
|
Hoi Spreeuw, ja, het is soms moeilijk te voorspellen hoe een gaaitje gaat reageren. Als zie ik op zich niet zoveel grote problemen omdat het toch enigzins een kameraadje is. Een aanpassing zal het hoe dan ook zijn maar of je grijsje daarom zou plukken?????? Het zal veel afhangen van jou denk ik. Een pup is lief en mooi en kan heel erg veel aandacht opeisen door zijn lieve snoet maar als jij je grijsje gaat betrekken bij het verzorgen en de aandacht naar je pup toe dan zie ik niet echt in waarom je grijsje op dat moment geen aandacht zou krijgen, je bent dan eigenlijk met de 2 bezig.
Let er wel op dat het niet echt verstandig is om je grijsje en je pup al onmiddellijk samen los te laten, de pup weet nog niet wat kan en wat niet kan en ook voor je grijsje is het nog zoeken hoe en wat en je weet ook nog niet of het echt goed zal klikken tussen beide dus ik zou ze zeker niet los laten samen zonder toezicht want dat zou wel eens verkeerd kunnen gaan voor 1 van de partijen Maar een vaste regel of het al dan niet tussen beide zal klikken heb je nooit. Ik had bijvoorbeeld wel al mijn honden vooraleer ik mijn grijsje had maar 1 van mijn honden is geen makkelijke en heeft 2 dagen staan blaffen en grommen bij ons Joske. Ik heb die gewoon laten doen want hij kon er toch niet aan, nu zijn het goede vrienden en krijgt onze Spike (beagle) regelmatig Pellets gevoerd van ons Grijsje maar ook hier kan ik Joske niet vrij laten lopen terwijl de honden binnen zitten, de honden gaan buiten als Joske vrij is en Joske mag vrij met de honden binnen maar dan niet rondlopen op de grond, dan is zijn vrijheid eerder beperkt zeg maar als ze binnen zijn maar bij jou is het allemaal nog mogelijk al mag je nooit vergeten dat een hond een instinct heeft die je nooit voor de volle 100% mag vertrouwen dus eigenlijk zou ik de hond nooit zonder toezicht samen los laten samen met je gaaitje ook al gaat het goed, het kan altijd 1 seconde minder gaan en dat kan genoeg zijn.  |
Maandag 16 Juni 2008 11:31 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: hond erbij of niet? |
|
|
Oef, lastige vraag! Iedere vogel is anders.. Is je vogel normaal gesproken ook jaloers als ik vragen mag? Of is 'ie erg gemakkelijk? Hier waren ze niet echt jaloers op de hond toen ze kwam. Zazu heeft wel even in Nenya d'r teen gehangen (Omdat Nen telkens met haar poten tegen de kooi ging staan. Had haar al diverse malen gewaarschuwd en heb het toen maar laten gaan: Ze heeft het niet meer gedaan) maar jaloers waren ze niet echt.
We hadden destijds wel een oranjekuifje: Misty. Zij was wel twee weken jaloers, daarna was het over. Heel vreemd.
Wat voor hondje zou je willen hebben?  |
Maandag 16 Juni 2008 1:42 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
het kan best goed gaan. zo goed zelfs dat jou grijsje hem roept en commando's geeft. wat al eerder werd gezegd betrek hem bij je pup met opvoeden etc dan zal hij echt niet jaloers zijn. plukken hoeft dan ook nit het gevolg te zijn hiervan. een klein hondje is leuk om erbij te hebben. grote kans dat het dikke vrienden worden.
bij ons waren ze niet jaloers. het heeft zelfs geholpen de kaketoe van zijn banygdrag af te helpen. hij huilde niet meer. ze gaan allemaal goed met elkaar om. |
Maandag 16 Juni 2008 2:02 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Moeilijk inschatten, weet je in principe niet voor je het probeert. Als je het 'experiment' aangaat, zou ik in ieder geval niet meteen van alles gaan veranderen (daardoor minimaliseer je het risico op jaloezie), dus niet meteen van jullie stereotypes afkicken en hem ineens in plaats van gezellig met jou op werk samen met die hond ergens 'dumpen' (want zo zal hij het ervaren !).
Je kan proberen een huisdier te lenen voor even, om te kijken hoe je Grijsje er op reageert. |
Dinsdag 17 Juni 2008 11:06 am |
|
|
|
|
SPREEUW
Eitje
|
Guusje is echt een zeikerd. pas geleden had ik een nieuwe plantenspuit
gekocht om hem te sproeien. Precies dezelfde als de ouwe. Hij heeft een week gekrijst als ik hem sproeide.
Dus hij houdt niet van veranderen. Ik had graag een klein terriertje gewild
een norwich.
Ik moet nog echt denken of ik het doe hoor. Misschien toch ergens een hondje lenen  |
Dinsdag 17 Juni 2008 12:57 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Goed dat je het noemt - het is ook belangrijk dat je je goed informeert over de rassen waar je over nadenkt. Je wil een ras met weinig jagersinstinct (verschilt per hond, natuurlijk, net zoals iedere papegaai anders is, maar je kan wel een beeld vormen), eerder een familiehond. Ik wet niet hoe het met terriers zit, maar ik had het idee dat het vrij 'scherpe' honden waren ?
Edit; ah. Ik lees net gelijk op de eerste pagina die ik geopend had dat de Norwich terrier origineel gekweekt was om op kleine ongedierte en knaagdieren te jagen; weet niet of dat dan ideaal is in een huis met een papegaai  |
Dinsdag 17 Juni 2008 1:27 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Oef.. Een terriër heeft volgens mij een lage bijt-drempel. Ze happen snel (van nature, je kan ze natuurlijk goed opvoeden maar dit gedrag is er volgens mij in gefokt) en volgens mij worden ze ook voor de jacht gebruikt?
Misschien is het beter om (als je dat wil) voor een rustiger, vriendelijker ras te kiezen. Misschien een waakras? Of een gezelschapsras? |
Dinsdag 17 Juni 2008 9:27 pm |
|
|
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Volgens mij zijn terriers erg fel, van oorsprong worden ze gebruikt bij de jacht (om konijnenholen e.d. in te gaan). Weet niet of dat ideaal is met een papegaai erbij.
Als je gaai niet van verandering houdt lijkt het me sowieso een goed idee eerst een tijdje op een hond van iemand anders te passen, kijken hoe dat gaat. |
Dinsdag 17 Juni 2008 9:41 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Zelf heb ik een berner en een Beagle. Zij waren er al voordat ons grijsje er was maar ik moet zeggen dat het meevalt in die zin dat onze jachthond braaf is bij Jos, hij kijkt er niet naar als Jos los is maar mijn vertrouwen is echt geen 100%, wees daar maar zeker van. Het is en blijft een jachthond met een jachtinstinct die van moment op moment toch zijn instinct kan volgen. Onze Berner is dan weer zo'n gekke speelvogel dat ik in de gaten moet houden omdat ze net iets te bruut zou spelen. Dus, denk echt goed na over de keuze van je hond; Ik zeg het, onze honden waren er al voordat Jos er kwam dus het is zo en ze blijven, hoe dan ook maar jij kan kiezen, zoeken en nadenken en uiteindelijk de meest geschikte keuze maken. Het blijft altijd uitkijken maar je kan de risico's wel beperken. |
Woensdag 18 Juni 2008 11:26 am |
|
|
SPREEUW
Eitje
|
ik doe het niet. Het gaat niet samen met men werk. ik zou veel te veel tijd
nodig hebben voor die hond. en dat gaat niet. En dat is dan ook weer zielig. Ook voor Guus want die krijgt dan ook minder aandacht.
En ik wil niet dat Guus eronder lijdt want hij is mijn gabbertje
Bedankt voor jullie antwoorden |
Woensdag 2 Juli 2008 9:45 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Wie weet komt er later een tijd dat er meer tijd voor is maar als je na goed nadenken erachter komt dat het niet gaat en je te weinig tijd gaat hebben dan denk ik dat je een heel wijze beslissing genomen hebt in iedereen zijn voordeel. Er zijn al veel dieren die impulsief gekocht worden en gelukkig zijn er mensen, zoals jij, die goed nadenken voordat ze iets doen. Nu een nee wil niet zeggen nooit natuurlijk maar voorlopig lijkt het me een wijze beslissing als je zelf weet dat er te weinig tijd voor zal zijn of je je tijd voor Guusje wat zal moeten inperken.  |
Woensdag 2 Juli 2008 1:40 pm |
|
|
Christa
Net uit het ei
Ik heb 2 maltezer leeuwtjes die allebei dol op Chico zijn.
Ze begeleiden hem terug naar z'n kooi als hij op de grond komt.
En dat vind Chico allemaal prima.
Maar een kanttekening, ik had de hondjes eerder dan Chico.
Is het een idee om een kennis met een hond op visite te laten komen om te kijken hoe je Grijze reageerd. |
Woensdag 16 Juli 2008 12:57 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:09 am
|
|
|
|
|
|