|
|
|
Tinuske
Fladderaar
| hulp gevraag... |
|
|
ik heb jullie raad nodig mensen Sinds paar weken bijt DJ regelmatig niet hard maar dan nog ik weet niet waarom soms gewoon zonder aanleiding of als hij bij me zit en gekroeld wil worden bijt hij me in mijn hand. DJ is nu ruim een jaar is het misschien de leeftijd dat hij me gewoon uit probeert? Wat kan ik hier nou het beste tegen doen?? Heb clicker gekocht ga ik vanmiddag mee beginnen misschien dat positieve training helpt. Ik overweeg ook om DJ misschien toch maar te wieken net als gabbertje en pietje. Ik weet ff niet meer wat ik nou het beste kan doen Ik laat hem niet merken dat ze me pijn doet en zet hem in zijn kooi als hij bijt maar helpt dit nou echt nee want ze doet het daarna weer net zo vlot.
graag jullie advies  |
Vrijdag 27 Augustus 2010 11:59 am |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Dat is een lastige. Joris (ook een grijze) vertoont dat gedrag ook. Zo is hij heeeel lief en zo ineens bijt hij me. Ik zeg meestal "zachtjes, bijten doet au au he?!" (dat kende Suzy al en Joris hoort dat ik dat tegen haar zeg, dus vandaar dat ik dat bij hem ook probeer). Op sommige momenten snapt hij dat en stopt hij met bijten.
Hij heeft ook periodes dat hij van begin af aan al bijt (dus al bij het uit de kooi halen) en dan laat ik even duidelijk merken dat ik de baas ben en dat hij moet luisteren. Dat helpt meestal dan wel. Gewoon echt streng aanpakken en doen wat jij wil doen.
Soms bijt hij na een tijdje pas als hij bij me zit en dan denk ik dat dit ook wel een teken kan zijn dat hij moe is en terug wil. Dan zet ik hem meestal terug in zijn kooi. Wel met de duidelijkheid dat "bijten au au" doet zodat hij de link wel legt.
Bij Joris heb ik het er niet uitgekregen nog en ik weet ook niet of dat gaat lukken, maar ik blijf eraan werken. |
Vrijdag 27 Augustus 2010 12:10 pm |
|
|
|
|
Tinuske
Fladderaar
ja vind dit ook moeilijk om mee om te gaan want hij kan toch ook zo lief zijn  |
Vrijdag 27 Augustus 2010 5:37 pm |
|
|
Tinuske
Fladderaar
Weet niet of het ermee te maken kan hebben dat mijn aga's aan het nestelen zijn? |
Vrijdag 27 Augustus 2010 5:53 pm |
|
|
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
Hier doe ik het door ferm te zeggen 'niet bijten' en dan gaat ze een tijdje d'r kooi in. Dan geef ik haar geen aandacht en pas als ze weer goed rustig is laat ik haar eruit (soms wordt ze ook een beetje agressief omdat ze op dat moment niet haar kooi in wil en laat ik haar even uitrazen).
Het bijten kun je er denk ik nooit helemaal uithalen, maar op deze manier wordt het de vogel wel duidelijk dat het geen leuke gevolgen heeft en zal het als het goed is wel verminderen.
Clicker training heb ik zelf geen ervaring mee. |
Vrijdag 27 Augustus 2010 6:19 pm |
|
|
Tinuske
Fladderaar
en wat betreft het wieken zou iemand mee daar advies over kunnen geven?
weet echt niet of ik het wel moet doen of niet  |
Zaterdag 28 Augustus 2010 11:51 am |
|
|
Sarah
Moderator

Zolang opstappen lukt en hij niet gaat vliegen dan zou ik het zo laten. Ik heb Jos vorig jaar gewiekt omdat ik niets meer met hem kon op een bepaald moment. Ik werd toen echt tot op mijn bot gebeten en ja, je mag nog zo je best doen maar op een bepaald moment krijg je hier toch schrik voor.
Hij koos er ook voor elke keer weg te vliegen als hij iets niet leuk vond, niet wou opstappen. Hij had eigenlijk alle macht over mij.
Toen was hij gewiekt en beet hij nog wel ff (opstandigheid denk ik) maar daarna werd het hem al snel duidelijk dat mams de touwtjes toch niet af zou geven dus ging het daarna ook weer prima. Nu vliegt hij al een tijd weer maar als hij dit gedrag weer zo fel moest gaan krijgen dan wiek ik hem terug. |
Zaterdag 28 Augustus 2010 12:39 pm |
|
|
|
|
Tinuske
Fladderaar
Ja Sarah dat wegvliegen klinkt ook heel bekend dat doet DJ ook steeds meer
maar ik heb wel nieuws nu hoor. Ben net begonnen met clickertraining met DJ en wat denk je??? binnen half uur stapt ie op en blijft netjes zitten tot hij weer af mag stappen, als ik nee zeg schud hij zijn koppie en hij geeft kusje  |
Zaterdag 28 Augustus 2010 2:52 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Goed werk hoor. Zolang het zo werkt dan ben je goed bezig. Wat protest kan nog komen maar dit is echt alleen een fase waar jullie doormoeten. Helpt echt niets meer, dan is wieken echt de optie hoor, zo heb ik Jos ook terug onder de duim gekregen. Maar, zolang je anders te werk kan gaan, doen doen doen.  |
Zaterdag 28 Augustus 2010 8:52 pm |
|
|
|
|
Tinuske
Fladderaar
dank je sarah! ik vind zelf ook dat wieken alleen maar nodig is als er geen andere optie is en gelukkig is DJ ook niet totaal onhandelbaar maar gewoon inderdaad op onderzoek uit waar de grens ligt |
Zaterdag 28 Augustus 2010 9:07 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Je snapt wat ze wil doen dus daar zit je al goed, kan je daar ook op inspelen zoals je nu doet. Ik heb Jos toen gewiekt omdat ik van dag op dag niets meer met hem kon en na een week of 2-3 was ik het echt zat en kreeg echt schrik van hem, door hem te wieken kreeg ik weer vertrouwen. De keuze is volledig aan hem of hij me weer zover wil drijven of niet maar voorlopig gaat het goed dus dan wiek ik ook niet. |
Zondag 29 Augustus 2010 8:27 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:09 am
|
|
|
|
|
|