|
|
|
Tin
Eitje
| Info gezocht |
|
|
Hallo,
Ik heb sinds een kleine maand een roodstaart papegaai. Ik heb hem gekregen van mensen waarvan hij dringend wegmoest. Indien ik hem niet in huis nam, zou hij naar een vogelopvang gebracht worden. Gezien ik dit niet over mijn hart kon krijgen, heb ik besloten hem in huis te nemen.
Nu het probleem is dat ik helemaal geen ervaring heb met papegaaien en vraag mij af hoe ik mij het beste bezighoud met de opvoeding.
Ik heb ook geen idee of de papegaai een mannetje of een vrouwtje is.
Hij is (volgens het ringetje) van 2010. Hij is handtam. Zo tam zelfs dat wanneer je iets wil doen aan zijn kooi, hij spontaan op je arm komt zitten. Voorlopig fluit hij enkel, maar hij tracht wel de hond te imiteren. Hij eet uit de hand, komt in je nek zitten,... Echt een heel braaf beestje (volgens mij dan toch ).
Ik heb in verschillende boekjes gelezen dat je het best documenten hebt van de papegaai. Klopt dit?
Laat ik best zijn veren knippen of niet? Hij vliegt nogal graag rond.
Is er een mogelijkheid dat ik de kweker of de verkoper van de papegaai kan achterhalen, zodat ik daar wat meer info over hem kan inwinne?
De vorige eigenaars hadden het beestje schijnbaar ook via via...
Maar voor alle duidelijkheid, ik ben er helemaal verliefd op , en hij hoeft nooit meer weg .
Ik hoop dat jullie me wat info kunnen bezorgen... |
Woensdag 14 September 2011 6:09 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
van harte met je grijsje. hij is erg lief zo te lezen.
hij is nog jong zo te lezen en als jij al zijn derde eigenaar bent, arm ding.
goed, ik gun het je van harte dat hij bij jou een geweldig leven krijgt.
opvoeding: geef duidelijk aan wat wel en niet mag. bijten mag niet en dan zeg je dat ook heel resoluut. hij kan je nog uit gaan proberen, vandaar.
geef genoeg aandacht en ook speeltjes om hem bezig te houden. verstop voer in propjes papier en in allerlei verborgen hoekjes zodat hij zich ook alleen goed bezig kan houden.
veel fruit en verse groenten (geen avocado, is giftig), elke dag een douchebeurt met de plantenspuit of mee met jou onder de douche.
veel spelen samen, boekjes lezen hardop en genieten.
belonen als hij dingen doet die wel mogen.
wieken is een optie. vliegen is leuk maar kijk dan uit met je open ramen en deuren. ook als je bezoek hebt.
mijn vogels zijn in de zomermaanden gewiekt. tegen de tijd dat het koud wordt zijn de veren aangegroeid en kunnen ze weer vliegen. een goede oplossing. zo kunnen ze in de zomertijd lekker mee naar buiten zonder angst dat ze weg kunnen vliegen.
denk er maar eens over na.
oh ja, laat hem niet in je nek of op je schouders zitten. op je arm of knie maar niet verder. dan kan je hem beter onder controle houden en nooit zonder toezicht alleen buiten de kooi laten. kabeltjes zijn zoooo leuk om door te bijten.....  |
Donderdag 15 September 2011 7:51 am |
|
|
Tin
Eitje
Hey,
Alvast bedankt voor de info. Ja, hij is echt super lief. En inderdaad, als ik de verhalen mag geloven, ben ik zijn derde eigenaar. Gezien zijn jonge leeftijd vond ik het dan ook enorm zielig om hem naar een vogelopvang te laten vertrekken.
Op appels is hij helemaal gek. Hij heeft een hoop speeltjes die afwisselend in zijn kooi worden gehangen. Het is wel grappig dat hij nog zo onhandig is, maar hij leert zich te redden en het betert langzaam aan.
Zijn favoriet is de schommel.
De volgende ontdekking die hij nu leert is om van de schommel naar zijn touw te klauteren, maar dat is nog niet al te makkelijk.
Alleszins is het een schatje, en helemaal weg van mijn hond. Hij tracht de hond te zelfs te imiteren. |
Donderdag 15 September 2011 7:13 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
wacth maar af tot hij de hond begint te roepen en te commanderen. dat doet die van mij ook. telkens weer roept ze de namen van mijn honden en die komen dan aagestoven.
een grijsje behoort papieren te hebben, maar goed, als je die niet hebt is het ook niet echt een drama. die van mij heeft er geen.
een gaai heeft in zijn leven gemiddeld 5 eigenaren. erg triest. ik hoop dat jij de laatste eigenaar bent van dit grijsje. zo jong en al zo vaak ergens anders geweest.
geniet er lekker van. |
Vrijdag 16 September 2011 7:53 am |
|
|
Tin
Eitje
Kan ik die papieren of een duplicaat eventueel ergens aanvragen? Kwestie dat het toch allemaal een beetje in orde is...
Dat beloofd inderdaad, als hij op de hond gaat roepe... hehe |
Vrijdag 16 September 2011 8:57 pm |
|
|
jeroen234
Fladderaar
hoi de papieren zou je hier opnieuw moeten kunnen aanvragen
http://www.hetlnvloket.nl/port.....mp;p_mode=
van de grijzeroodstaart komen er in Nederland 2 soorten voor
weet niet of het echt aan de vogel is tezien welke van de 2 soorten je heb maar je heb die naam nodig voor het aanvragen
op de ring staan wat nummers met het jaartal anders geplaatst als de rest
het getal voor het jaar op de ring is het registratie nummer van de kweker van jou gaai
het getal er achter is de hoeveelste geringde vogel van dat jaar het van die kweker is
als je papieren had dan kon je ook daar op je ringnummer weer terug vinden handig voor als die ontsnapt is en je moet bewijzen bij ophalen dat de gaai van jou is
ook zijn de papieren nodig als je de vogel mee buiten Nederland wil nemen
de papieren bewijzen dat de vogel hier in Nederland is gekweekt en het niet een illegale vogel is die ergens met een schepnet uit een boom in het buitenland is gevangen |
Zondag 18 September 2011 5:04 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Van harte met je grijsje. Echt jammer dat sommige mensen gewoon niet nadenken bij het kopen van een dier.
Maar, hij is in goede handen nu dus zijn mooie lange leven kan beginnen. Vergeet zeker niet dat elke gaai wel eens gaat uittesten dus dat hij ineens bijtgedrag kan gaan krijgen en dan is het echt niet persoonlijk dat hij dat bedoelt maar dan is hij je aan het testen. Consequent zijn vanaf dag 1 kan veel problemen vermijden. |
Dinsdag 20 September 2011 11:43 am |
|
|
Tin
Eitje
Hey,
Ik zal zeker eens nazicht doen op de site!!! Bedankt hiervoor.
Sinds gistere heeft hij een grote kooi gekregen. In november verhuist hij mee naar de nieuwe woning, dus ik dacht dat het misschien beter zou zijn hem ineens aan zijn nieuwe kooi te laten wennen voor de verhuis...
Hij lijkt me er toch héél gelukkig mee.
Nu nog 1 vraagje, ik heb gelezen dat je hem beter geen zaden (papegaaienmix) geeft.
Wat doe ik nu het beste? |
Woensdag 21 September 2011 4:32 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Mijn mening is dat zaadjes geen kwaad kunnen mits je ook andere voeding geeft. Hier krijgen ze 's morgens elke dag hun pellets als eerste voeding. Ergens in de voormiddag krijgen ze dan nog eens verse groenten en of fruit. In de namiddag, ergens tussen 2 en 4 krijgen ze dan wat kiemzaad en pas 's avonds krijgen ze om lekker te snoepen een beetje zaadjes. |
Donderdag 22 September 2011 5:40 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
mijn gaaien krijgen zaad. daarnaast vers fruit en verse groenten, gekookte rijst, aardappel of pasta.
de meningen zijn verdeeld over pellets.
ik heb pellets geprobeerd maar zonder succes. de zaadmix (ik gebruik de papanda mix) vinden ze geweldig. ik koop dat op de vogelmarkt omdat het me veel scheelt in vergelijking met een winkel.
maar zoals gezegd,m naast het zaad ook vers fruit en groenten. |
Vrijdag 23 September 2011 7:54 am |
|
|
Tin
Eitje
Schijnbaar lust hij liever de pellets dan dat hij de zaden lust. Vers fruit houdt hij ook wel enorm van, maar de pellets zijn toch zijn favoriet! |
Zondag 25 September 2011 2:20 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
is alleen maar goed. laat het dan bij de pellets en vers fruit. |
Maandag 26 September 2011 7:57 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

|
Maandag 26 September 2011 8:39 am |
|
|
vera en teun
Eitje
|
|
|
hoi ik heb veel gelezen over het voeren van pellets maar let wel op de gaaitjes hebben 20% zaad erbij nodig vanwegen hun spiermaag op langere termijn kan de gezondheid er onder lijden als ze alleen maar pellets eten hier krijgt ons gaaitje zaad van birds jr farm met niet te veel zonne pitten en een klein beetje pellets erdoor. Ik heb dit recept van een mevrouw gekregen die heeft al meer als 40jaar een amazone en kreeg dit voer schema mee van haar kweeker haar vogel krijgt alleen maar zaad waar ze 1 theelepeltje roosvice stop onder mengt met een mes puntje gistocal en eivoer voor papagaaien ze geeft natuurlijk ook fruit en groente en verschillende noten erbij hij doet het er perfeckt op en heeft nog nooit een dierenarts hoeven te bezoeken ik ben ook van plan dit te doen maar ik geef hem nog palmnoten olie er bij hebben grijsjes graag, graag hoor ik als er andere meningen over zijn ik geef hem ook paar brokjes pellets per dag bij maar hoofzakkelijk zaad onze coco is nu 4maandje oud super lief .groetjes vera coco en de rest van de beesteboel  |
Woensdag 5 Oktober 2011 10:38 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Gelukkig heeft de wetenschap geen 40 jaar stil gestaan. Er is veel onderzoek gedaan naar papegaaienvoer en duidelijk is wel dat een goede pellet een hoop gezondheidsproblemen voorkomt. Eigenlijk zeg je het zelf al in de eerste zin: 20% zaad met 80% goede pellets lijkt me een goede stelregel. Ik zou persoonlijk niet de ervaring van een persoon tegenover onderzoek willen zetten...
Maar mits een vogel goed groenten eet, kan iets meer zaad dan die 20% minder kwaad, dan haalt ie daar goede voedingsstoffen uit. |
Donderdag 6 Oktober 2011 9:29 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:18 am
|
|
|
|
|