|
|
|
Mita
Eitje
| Is Dit paargedrag? |
|
|
Halo,
Allereerst wil ik zeggen dat ik het leuk vind om op dit forum te zijn.
Ik ben nog helemaal nieuw in Grijze Roodstaart land. Mijn grijsje heb ik 6 weken geleden mee naar huis mogen nemen. Hij/Zij was toen bijna 12 weken.
Ik heb een vraagje.
Mita, mijn grijsje, vertoont gedrag dat erg op paargedrag lijkt.
Zo heeft ze soms dat ze opgewonden begint te hijgen waarbij ze haar vleugels wat laat afzakken. Ook heeft ze al 2 keer geprobeerd wat voedsel op te geven. De eerste keer wist ik niet wat er gebeurde en kwam er daadwerkelijk een stukje zaad uit haar bekkie. De 2de keer herkende ik het en negeerde ik het fenomeen na eerst ferm "Nee"gezegd te hebben.
Is dit inderdaad al paargedrag? En zo ja is ze daar niet wat jong voor (4,5 mnd)?
Ze is zowieso erg enthousiast naar mij toe, vooral 's morgens als ik net ben opgestaan. Zodra ik de kooi open zet en ze ziet me naar de keuken lopen om ontbijt klaar te maken dan vliegt ze op mijn schouder en begint dan een heel arsenaal geluidjes te maken (ook hijgen) en begint dan over enthousiast met haar snavel tegen me aan te slaan (kussjes denk ik) en koppies te geven. |
Maandag 22 Augustus 2011 3:31 pm |
|
|
|
|
tom 47
Fladderaar
|
|
|
hallo Mita,
ik vermoed dat hij/zij gewoon bezig is met z`n ontwikkeling als grijze roodstaart. Heb dit gedrag ook ooit gezien bij jonge grijze roodstaarten onder elkaar. Voer opgeven enz. Soort van oefenen, dit zich eigen maken.
Wanneer ik handopfok aga`s te verzorgen heb zie ik dat opgeven aan elkaar ook wel eens gebeuren.
Maar ik zou het gedrag van je grijze verder niet stimuleren. Begrijp dat hij graag ook op je schouder zit. Ik wil niet eigenwijs of zo op je over komen, maar zelf laat ik geen gaaien op m`n schouder zitten. Nu is het waarschijnlijk nog leuk, maar wanneer hij begint te puberen dan kan het op de schouder zitten problemen geven. In je oren bijten, achterom van je weg lopen, dat je net niet meer bij hem kan komen enz. Je moet altijd proberen om de controle over je vogel te blijven houden. Laat hem op je arm of hand plaats nemen...dan kun je zelf goed bij je vogel komen.. kun je hem op je andere hand over laten stappen. wanneer je zit kun je hem ook op je schoot plaats laten nemen...
ik weet dat dit je vraag helemaal niet is, wil je alleen van goede adviezen voorzien...wil graag mensen tips geven... om mensen en gaaien op de goede weg te houden... |
Maandag 22 Augustus 2011 9:34 pm |
|
|
Mita
Eitje
Hi Tom 47,
Bedankt voor je reactie.
Ik ben blij dat dit geen ongewoon gedrag is voor deze leeftijd.
Het is tot nu toe voorgekomen als we wat aan het stoeien waren.
Ik ben al beter om het te negeren als het zich voordoet zodat het geen probleem gaat vormen in de toekomst. Ik zou het erg vinden als het beesje gefrustreerd raakt hierdoor.
Wat de schouder betrefd, je heb volkomen gelijk. Het is me ook afgeraden in de winkel waar ik het diertje kocht. Echter had ik toch besloten om het toe te staan om dingen samen te kunnen doen. Meestal komt Mita bij me op de schouder als ik in de keuken bezig ben, aan het stozuigen ben of achter de computer zit. Het is dan geen doen om zo'n gaai dan op je arm te nemen.
Ik hoop dus maar dat het goed gaat. |
Dinsdag 23 Augustus 2011 8:14 am |
|
|
Sarah
Moderator

Mita,
Ik ben het helemaal eens met Tom eigenlijk. Hier mag geen enkele van mijn beide gaaien op mijn schouder. Ik weet dat ze op een bepaald moment gaan uithalen (mijn lip heeft het eens gevoeld) en stel je dan voor dat hij je in je oog te pakken heeft. Enfin, het is elk zijn eigen beslissing uiteindelijk maar hier mag het hoe dan ook niet. Ik zie mijn gaaien doodgraag en wil ze blijven kunnen zien, met 2 ogen dus trapje lager en dat gaat prima. Hoog gaan zitten is vaak ook een teken van onzekerheid en als ze dan gaan schrikken wil ik het liever niet voelen. |
Dinsdag 23 Augustus 2011 11:41 am |
|
|
|
|
tom 47
Fladderaar
hey Mitta,
Ik begrijp dat je je eigen keuze maakt in wat je je gaai toe staat te doen, maar bedenk dat hij nu nog jong is, wil je niets aanpraten of zo... maar ik heb al jaren gaaien, het is zo jammer om gewoonten toe te staan die je misschien later weer af moet leren.
denk dan niets van zeggen, maar doe het uiteindelijk dan toch, kan dit niet laten, omdat ik weet dat er zoveel mis kan gaan bij de opvoeding van papegaaien, het is zo moeilijk om bepaald gedrag weer bij te stellen.
gewoon omdat ik mensen en gaaien wil helpen!  |
Woensdag 24 Augustus 2011 9:50 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:18 am
|
|
|
|
|