|
|
|
Otje
Eitje
|
| ja weeeer een topic over pellets |
|
|
Hoi allemaal,
Ja weer een topic over pellets.
Ik krijg over 2 weken een grijsje die ik eigenlijk gelijk op pellets wil zetten in de hoop dat mijn bbtjes het ook eindelijk een keer eens gaan eten.
Nu zit ik me dus in te lezen over verschillende soorten pellets.
Mijn vriendin heeft haar gaaien van zaden op nutribirds pellets gezet en ze zien er aanzienlijk beter uit! Ze doen het er erg goed op.
Maar nu lees ik hier en daar forums, websites ed. maar wat is nu in vredesnaam een goede pellet om te geven?
Ik lees werkelijk overal wat anders en weet echt niet meer wat ik nu dus moet doen.
Mijn vriendin geeft 5 dagen pellets, 2 dagen pitten en elke dag groenten en fruit.
Kan ik ook gewoon alleen pellets geven? Pitten als beloning en gewoon standaard groenten en fruit of is het belangrijk dat ze ook pitten krijgen 1 of 2x per week?
Moet ik ze eerst laten wennen aan pitten of kan ik gelijk op pellets zetten?
En ja de grootste vraag is WELKE PELLET? haha ik word er helemaal kriegel van zoveel verschillende meningen en ervaringen hierover.
Elk advies is welkom.
Groet Otje |
Zondag 1 Januari 2012 11:23 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
er zijn veel discussies over welke pellets wel of niet goed zijn. harrison zijn de beste en ook erg duur. verkrijgbaar bij de dierenarts.
ook de meningen over het wel of niet geven van pellets is verschillend. ik heb pellets gegeven maar ze werden niet gegeten. nu geef ik gevarieerd zaadvoer met verse groenten en fruit en dat gaat ook heel erg goed.
verder, Zupreem is goed, nutribird zijn de meningen over verdeeld. Kaytee staat niet als heel goed bekend, maar ook hier zijn de meningen over verdeeld.
probeer gewoon eens uit wat jouw gaaien willen eten. ook dat verschilt.
je kan ze er beetje bij beetje aan laten wennen. afwisseling met zaden is zeker goed omdat pellets eentonig voer is. zaden laten de vogels werken. ze moeten ze openen etc. |
Maandag 2 Januari 2012 1:20 pm |
|
|
Otje
Eitje
|
Jaa ik vind het heel moeilijk om te beslissen zeg.
Mijn voorkeur gaat zelf naar Zupreem, waarom weet ik eigenlijk ook niet.
Denk dat het ook een kwestie van uitproberen is maarja je wil toch het beste voor je gaai. |
Maandag 2 Januari 2012 4:11 pm |
|
|
|
|
Bowie & Limbo
Fladderaar
Die van mij krijgen Harrison's, het is biologisch en zonder conserveringsmiddelen. Om te bezuinigen op voer is toch wel een slechte zaak. In veel pellets zitten veel kleur en smaakstoffen. Veel mensen geven vaak de moed op als de vogel er niet van wil eten. Ik heb mijn vogels als volgt overgezet:
Ze krijgen van mij een TELBAAR aantal brokjes. Dan kijk ik aan het eind van de avond of ze er van gegeten hebben. Zo niet dan krijgen ze van mij een klein theelepeltje zaad om de nacht op te doen. Ze krijgen vanzelf honger en gaan het eten. Het is bij mij nu zelfs zo mooi, dat ze de zaden niet eens meer willen eten! Bij mij eten ze alleen pellets. En natuurlijk ook lekkernijen!
LET OP: het is wel belangrijk dat de vogel eten binnen krijgt. Want als een vogel 24 uur geen eten heeft gehad, dan gaan de darmen krimpen en kan hij inwendige bloedingen krijgen waaraan hij uiteindelijk kan sterven. |
Donderdag 5 Januari 2012 8:23 pm |
|
|
Otje
Eitje
|
Bedankt voor de tip!
Die ga ik zeker gebruiken bij mijn bonte boertjes, die willen namelijk echt niet over op pellets.
Otje heb ik het geluk mee dat de kweker hem al op pellets had gezet, dus hij eet ze! Ben er zo blij mee |
Vrijdag 6 Januari 2012 1:04 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hier enkel harrison's die ik bestel bij 24 parrot, voor mij het goedkoopste en zelf met verzendingskosten nog stukken goedkoper als bij de dierenarts te bestellen. De brokjes op zich vinden ze hier leuke knikkers maar ik maal de pellets en doe er een lepeltje vruchtenpaté onder en elke dag een ander nootje (van welke ze mogen hebben), alles samen gemaald vinden ze heerlijk en eten ze dus perfect zo. |
Donderdag 12 Januari 2012 11:27 am |
|
|
|
|
Memuska
Eitje
Ayla krijgt ook pellets, van het merk Harrisons (bruine zak met rood?). Ik koop het bij de DA, idd nogal een dure zaak maar goed, dat hoort er nu eenmaal bij als je dieren hebt. In het begin vond ze het helemaal niet lekker, nu is ze er verzot op. Af en toe krijgt ze wat pitjes bij en soms krijgt ze weleens wat zaadjes of een nootje als beloning. Maar ze eet de pellets nu héél graag (gelukkig). Ik betaal trouwens 43.5 euro voor een zakje en als mijn klantenkaart vol is (10 zakken) krijg ik één gratis, jippie (nou ja, 't is niet veel maar het helpt toch...)
Hoeveel geven jullie je gaaien precies? Ik heb het idee dat Ayla nogal een vreetzak is
Ayla is nu net een jaar (sinds gisteren, whieeee) en ze doet ongeveer een maand met een zakje. |
Donderdag 12 Januari 2012 2:03 pm |
|
|
Bowie & Limbo
Fladderaar
Ik koop mijn zakken Harrison's bij de kliniek voor vogels in Meppel.
En hoeveel je je vogel moet voeren hangt er vanaf. Het kan zijn dat als ie in de rui is, hij meer eet dan wanneer hij in de gewone routine zit. Op zo'n zak voer staan wel richtlijnen, maar je zult toch zelf moeten kijken hoeveel je vogel daadwerkelijk nodig heeft. Hier eet mijn kleine parkiet bijna een hele theelepel meer dan dat mijn grote parkiet eet. Dus het verschild enorm per vogel. |
Donderdag 12 Januari 2012 3:16 pm |
|
|
|
|
kattegaai
Eitje
Mijn papegaai eet ook absoluut geen pellets,geef zaden,fruit,noten.Groenten is hij ook erg kieskeurig in.Je moet het inderdaad zelf uitproberen.Succes  |
Donderdag 12 Januari 2012 7:31 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:18 am
|
|
|
|
|
|