Japie versus Hooi

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
jeannette
Fladderaar

Japie versus Hooi  Reageer met quote  

Hoi daar mede vogelvriendjes!!! hier 't verslag van mijn bezoek met Japie aan dr. Hooimeijer!!

Voor 't vertrek naar Meppel begon 't al super!!! Japie zat heerlijk ontspannen op zijn reiskooitje op tafel...en nadat wij een broodje hadden gegeten pakte ik 2 stukjes kaas voor Japie gaf hem er 1 en liet hem zien dat ik 't andere stukje in zijn bakje in 't kooitje deed...hij klom meteen naar beneden, en liep zo zijn reiskooitje in Laughing
Onderweg in de auto zat hij heerlijk om zich heen te kijken...prate zelfs soms wat! dus helemaal geen problemen.
Het consult zelf heeft me wel verschrikkelijk laten schrikken Crying or Very sad
wat ik al meer had gelezen kwam uit...eigenlijk heb ik weinig goed gedaan! net als wat jullie me al hadden verteld is waar....ik heb Japie onzeker en angstig gemaakt...en daar heeft die boef ontzettend misbruik van gemaakt!
maar waar ik 't allerergst van geschrokken ben...is het feit dat Hooi mij vertelde dat Japie RACHITIS (engelse ziekte!!) heeft door voedsel tekorten!!!! gelukkig is het niet in de mate dat hij geopereerd moet worden, zijn pootjes zijn een beetje krom, en mede daardoor (en om de dr. zijn woorden maar te herhalen: Japie is een beetje een kluns!) valt hij vaak van je hand, of van een stok af!!! ook is Japie in een slechte conditie...erg kortademig als hij wat gedaan heeft....en ook zijn veren zijn niet goed...allemaal door voedsel te korten!!!
eigenlijk ben ik ook heeeeeeel erg boos Twisted Evil op D****S, daar heb ik Japie gekocht en ook op zijn aanraden daar voer/pap e.d. aangeschaft....gelukkig heb ik 'm buiten al dat voer om nog veel ernaast gegeven (fruit/groente/boontjes/vitamines), want als ik dat niet gedaan had....dan had ik Japie waarschijnlijk aan zijn pootjes moeten laten opereren!!!!! dus nu heb ik 't advies gekregen (eigenlijk meer een opdracht Wink ) om Harrison's te gaan voeren...wat ik al aan het proberen was...maar hij at 't niet...
Nu heb ik dus opnieuw voer mee genomen....ook de Juvenille...die moet hij ook iedere dag hebben, met olie erin en spul om zijn spijsvertering te helpen...want ook die was niet goed....heb ik nog wel iets goed gedaan????
maar dan heb ik meteen een vraag: geven jullie die juvenille in balletjes of als pap???? want ik had gisterenavond iets voor Japie klaargemaakt...en hij wilde 't ook niet eten!!!
ik wordt hier een beetje moedeloos van, want hij moet 't voer dus gaan eten, mag zelfs van Hooi helemaal zijn oude voer niet meer geven...maar hij moet natuurlijk wel eten!!!
heb gisterenavond ook nog met een pellet voor de kooi gezeten om hem nieuwsgierig te maken zodat hij een stukje zou eten....nou mooi niet dus!!!
kan nu moeilijk straks wat in zijn bakje doen en weg gaan met de hoop dat hij 't gaat eten.....dus tips van jullie kanten zijn MEER dan welkom!!!

maar goed, nu wat vrolijker nieuws....het was wel heel leuk om te zien hoe snel Japie reageerde op Hooi!
en de manier waarop die man met hem omging....heel erg leerzaam!
de grootste fout die ik maak ivm zijn angst is dat ik veels te direct op hem afloop en hem dingen wil laten doen.....ik heb gisteren geleerd dat je eigenlijk nooit recht tegenover je vogel moet staan (als een roofdier!!) en hem gaat aanstaren alsof hij een lekker hapje is Confused
eigenlijk moet alles spelenderwijs, en met een omweggetje.....dus niet direct naar de kooi lopen om wat te doen....maar eerst zijn aandacht op iets vestigen dat je in je hand hebt....daarna zeggen wat een leuke/mooie pootjes hij heeft enzo...en ook aanraken! en dan weer verder met datgene dat je in je hand hebt...en zo proberen spelenderwijs hem op te laten stappen!

ik heb zoveel informatie over me heen gekregen dat het nog duizeld!!! daarom zit ik ook zo vroeg achter de pc!!
het belangrijkste vind ik dat hij zijn nieuwe voer moet gaan eten...en 't liefst zo snel mogelijk! dan ga ik alle informatie nalezen die ik mee heb gekregen...en dan ga ik (en ook mijn man!!) aan de gang met de 5 stapjes!! maar de laatste weken ging ik al goed om met Japie...en werd hij (OF IK Wink ) al een stuk minder onzeker en bang!

tot zover 't eerste deel van ons avontuur in Meppel....ik zal er nog veel meer over gaan schrijven, maar ik zit ook nog maar 1 maand van mijn examens af...en daar moet/wil ik heeeeeel veel tijd in stoppen...dus sorry..
volgende keer weer meer.....

maar in 't ieder geval ben ik heeeeeeel erg blij dat ik geweest ben, anders blijf je gewoon lekker dat andere voer doorgeven....en gaat Japie dus wel heel erg hard achteruit!!!
dit is de 1ste prioriteit!! hij moet eerst lichamelijk weer helemaal gezonnd worden...en dan samen met de 5 stapjes werken aan "onze verstandhouding"!

volgende week moet ik Hooi bellen om te vertellen hoe of 't met Japie gaat, en over 5 weken gaan we nogmaals naar Meppel voor de herhalingsinjecties en het 2e consult!!

maar kom maar op met jullie tips over de juvenille en de pellets voeren!!!

groetjes jeannette en japie
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 6:04 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Mees
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hoi Jeannette,

Fijn dat het zo goed was bij Hooi. En schaam je niet voor het feit dat je 'alles verkeerd' hebt gedaan! Je was heel erg verkeerd voorgelicht en nu je beter weet, ga je het ook anders doen toch?

Heeft Hooi nog iets gezegd over wat je moet doen als Japie de pellets écht niet eet? Ik heb begrepen dat het niet goed is voor een vogel om met een lege krop te gaan slapen, hoe zit dat dan?
Ik kan me voorstellen dat je bij elk ander dier gewoon iets hebt van'" als je maar honger genoeg hebt, eet je het vanzelf" maar als dat twee dagen duurt...
Het schema op Parrotbunch gaat ook uit van af en toe nog het oude voer (om er zeker van te zijn dat ze niet verhongeren)

Heel veel succes!
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 9:08 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Jeannette bied het gemalen aan met je mond .Kwil maar zeggen zo heb ik het gedaan gemengd met vieze paprika chips Confused Krabi moest al lang zelfstandig eten en zeker die pellets en ze wou maar niet Confused Mijn eerste zak Harrisons was op ! toen ze er normaal van begon te eten .Dus een hele zak verspilt voor ze ze echt at. Veel bravooo zeggen als ze ervan eet. Laughing Een feestje van maken .Kweet het ,is gemakkelijker gezegd als gedaan ,ik werd er ook radeloos van maar dan gewoon doorgezet en geen medelijden hebben het is voor hun eigen gezondheid he Wink Of gewoon malen en in het eetbakje leggen,beetje trosgierst bij (maar echt niet veel).Japie nieuwsgierig maken,laten voelen dat die pellets voor jou heeeeeerrrrrrlijkkk smaken Laughing Veel succes!!
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 9:34 am
jeannette
Fladderaar

Reageer met quote  

bedankt Mees, en Krabi!!

ik heb net de kliniek nog effe gebeld om te vragen hoe dat precies zit met 't voer...ik zou Japie dus 's morgens een aantal pellets moeten geven...en de hele dag niets anders...maar als hij 's avonds dan nog niet heeft gegeten dan moet ik de stapjes oefenen, en als hij dan iets heel erg goed doet, hem dan een beetje van zijn oude voer geven ALS BELONING!! dus niet zomaar!!
alleen moet ik medicijnen via die juvernile geven....maar hoe voeren jullie dat??? als balletjes of vloeibaar als pap??? want ook dit wil Japie niet eten!!

er werd mij wel verteld dat ik de pellets NIET moet opdringen...niet teveel aandringen...want dat gaat zeker niet werken...proberen hem jaloers te maken door te laten zien dat ik ze wel heerlijk vind, en ook bijvoorbeeld mijn katten en man...zodat hij nieuwsgierig gaat worden en het zelf wil eten!
nou ik ga 't proberen....maar kan iemand mij aub vertellen hoe of ik die juvernile 't beste kan bereiden???

effe over de stapjes.....moet ik nu altijd alles via die stapjes doen???
want Hooi zij gisteren nog dat als Japie begint te fluiten/praten ofzo ik daar GEEN aandacht aan mag besteden...want op deze manier manipuleerd hij mij om met hem te gaan praten!
maar ik vind 't zo verschrikkelijk gezellig om hem door 't hele huis te horen fluiten en praten....ik wil wel dat ik af en toe om hem kan lachen enzo....anders moet ik overal bij gaan nadenken voordat ik wat ga doen!!
misschien zie ik 't allemaal wel te zwart wit!!

maar ik ga zeker met die stapjes aan de gang, om spelenderwijs te proberen om Japie op te laten stappen zodat hij met mij meekan naar buiten, en naar mijn werk natuurlijk!!!
want ook ivm zijn Rachitis moet hij veel beweging hebben, en veel naar buiten....maar ik zie er stiekem wel een beetje tegenop hoor.. Embarassed want ook mijn eigen angst en bezorgdheid voor Japie gaat niet zo maar 123 over Confused

dus ik wil graag van jullie horen hoe of jullie daarmee omgaan!!

tot gauw!
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 10:04 am
Seertje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Mijn valk wilde eerst ook geen pellets. Ik heb het zolang laten staan totdat hij dus WEL ging eten. Dat was een dag of 2-3 als ik het me goed herinner...
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 12:09 pm
jeannette
Fladderaar

Reageer met quote  

ik hoorde juist van de vogelkliniek dat je je vogel NIET met een lege krop moet gaan laten slapen! dus als Japie vanavond zijn pellets niet heeft gegeten...dan zal ik met 'm aan de slag gaan en de 5 stapjes oefenen....en dan als beloning maar iets van zijn oude voer geven....en dan morgen nogmaals proberen!

maar kan iemand mij vertellen hoe of ik de juvenile nu 't beste kan bereiden en voeren???
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 12:40 pm
Seertje
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Je kan het als pap maar ook als balletje geven....Maakt op zich niet uit, gewoon een andere substantie Smile
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 12:43 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

zooooooo wat een verhaal Jeannette Very Happy
En niet schuldig voelen he! Echt niet, je doet juist harstikke je best Wink
Die 5 stappen die krijg je wel onder de knie en je mag heus wel eens zondigen hoor. Bij mij gaan ze vaak automatisch,

Die pellets kun je net als Jamy deed misschien net buiten zn bereik zetten. Bij haar gingen ze toen ineens eten Rolling Eyes Laughing Jaloerse krengen ook Razz Verder gewoon volhouden, hij gaat t wel eten, echt wel. Lust hij jus de orange ofzo? dan kun je daar ook wat van over zn eten doen...niet te veel en te vaak hoor Wink Juvenile geef ik niet, maar wel ander opfokvoer. Ik geef t soms als balletjes ,soms door wat yoghurt, soms door hun fruit.
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 12:46 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Tommy
zooooooo wat een verhaal Jeannette Very Happy
En niet schuldig voelen he! Echt niet, je doet juist harstikke je best Wink
Die 5 stappen die krijg je wel onder de knie en je mag heus wel eens zondigen hoor. Bij mij gaan ze vaak automatisch, (MN verhaal was nog niet klaar Mad ) soms bewust omdat t nodig is en soms denk ik er niet aan omdat t gewoon zo goed gaat

Laughing zo dan maar, nu is mn zin af Wink
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 12:48 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Owh ja, ik wil je nog veel succes wensen met je studie en examens! Very Happy
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 12:49 pm
jeannette
Fladderaar

Reageer met quote  

dank je Tommy!!!

in het begin zal ik nog heeeeeel erg na moeten denken bij de stapjes.....maar een vraag: kan ik daar alleen mee bezig zijn als Japie buiten zijn kooi is of ook als hij in zijn kooi zit????
want daar zit nu juist mijn probleem!!! ik krijg hem niet uit zijn kooi...in zijn kooi is hij vaak wat angstiger...maar daar ga ik dus vanaf nu geen rekening meer mee houden...da's zijn probleem!! ik heb geen problemen!! (klinkt dat niet goed???!!!! dat heb ik dus gisteren geleerd!!!), nu alleen nog uitvoeren Wink

ik weet wel dat ik op de goede weg ben hoor....maar 't is gewoon heel erg om te horen dat Japie dus eigenlijk ziek is (engelse ziekte) doordat zo'n fijne winkel verteld dat ze compleet voer verkopen!!!! Evil or Very Mad gelukkig kan japie nog helemaal goed worden....maar dat gaat wel wat tijd en werk kosten....ik ga vanavond proberen (o nee....doen!! ik ben de baas!!) om japie zijn nieuwsgierigheid te wekken met een speeltje ofzo....lok ik hem uit zijn kooi op zijn kleine reiskooitje...en dan spelenderwijs proberen hem aan te raken en heel misschien wel op laten stappen>???? maar ik zie er wel een beetje tegenop hoor....gisteren leek 't zo simpel!!! maar Hooi hoefde hem ook niet thuis uit zijn kooi te lokken!!!
daar zal ik hem volgende keer naar vragen!

goed idee trouwens om iets wat Japie lekker vind over zijn pellets te doen....ga ik proberen....

die stapjes trouwens.....ik ga bijvoorbeeld in de richting van zijn kooi met een speeltje, frummel daar wat mee en praat wat met japie, wijs hem bijvoorbeeld op zijn linker voetje en weer terug naar 't speeltje....en dan??? aanraken of op laten stappen....valt nog niet mee om er in te komen!!

kan iemand mij een voorbeeld geven...en dan doen alsof de vogel in de kooi zit en je 'm eruit wilt hebben????

zal vanavond op mijn gemak alles nogmaals doorlezen....maar alle voorbeelden zijn welkom hoor!! want ik wil echt met Japie aan de gang, ook voor zijn ziekte moet hij veel bewegen....maar dan moet hij natuurlijk wel uit zijn kooi te lokken zijn!!

dus kom maar met jullie voorbeelden voor deze beginner!!!
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 1:28 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Je klinkt harstikke goed hoor Cool

Hoe ik Japie uit zn kooi zou halen met de 5 stapjes, oke, ik doe een poging Razz

1. Ik loop langs de kooi ofzo om bv een speeltje te pakken en negeer Japie (trek dus de aandacht)
2 Ineens zie ik Japie , "hee mooie Japie, zit jij daar in je kooi met je grijze veertjes! Laughing (vind hem geweldig!)
3 Kijk dit is een mooi rood speeltje, het is een rond balletje (leer hem iets)
4 Raak maar aan, voel maar zachtjes...GOEDZOOOOOOO!
5 Stap OP Goedzoooo knappe Japie! ( hij moet iets doen dat ie niet wil)

Rent hij weg , dan begin ik soms opnieuw bij 1, maar als hij redelijk rustig blijft, kun je gewoon doorgaan met stap 5 tot hij werkelijk opstapt. Nou ja, zo doe ik dat dus ongeveer...maar nooit met japie Razz Laughing
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 1:49 pm
jeannette
Fladderaar

Reageer met quote  

een geweldig voorbeeld Tommy!!!! hardstikke bedankt!! ik ga 't meteen vanavond als ik thuis ben proberen!!!
maarre mocht je een keer willen oefenen met Japie....zover woon je niet bij me vandaan.....je bent altijd welkom voor een kop koffie!! Wink
kenne we uitgebreid over onze vogels kletsen!!!! dat wordt dan een latertje!! Laughing

het is wel heel moeilijk in het begin die stapjes, maar ik denk dat als ik er een weekje mee bezig ben 't als vanzelf gaat!!

maar doe jij ook nog weleens iets spontaan?? of echt alles via de stapjes???

Hooi vertelde mij namelijk gisteren dat als Japie gaat fluiten/praten...ik niet moet antwoorden....want hij manipuleert mij dan!!!
maar soms vind ik 't gewoon hardstikke gezellig als we samen kletsen!! en de ene keer begin ik, de andere keer Japie....mag dit nu wel of niet???

ik raak helemaal van slag!!! straks weet ik helemaal niet meer wat nu wel en niet mag!!!

zelf denk ik dat het belangrijkste is dat ik mezelf voor moet houden dat ik de baas ben en bepaal wat en hoe er iets gebeurd....ik kan niet alles in 1x veranderen!!! is dat een goed idee???
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 3:29 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Bedankt voor de uitnodiging Wink Lijkt me best eens leuk. Very Happy

Ik denk zelf dat je het goed ziet hoor...ik doe juist nog heel veel dingen spontaan, omdat ik het ook zo zie Laughing Ik begin soms ook te fluiten, maar Tommy soms ook en ik heb geen zin om daar nooit op te reageren. Die 5 stappen die doe ik ook niet altijd hoor, maar als ze bang zijn of er is iets anders, dan wel. Verder wissel ik spontaniteit af met 5 stappen en het bazige (uhmmmm bazige klinkt wel heel erg Rolling Eyes ) Ik wil wel gewoon kunnen genieten en hun dingertjes zijn vaak zo grappig of leuk dat ik wel moet lachen of reageren. Maar zodra ik merk dat het gebruikt wordt om mij te manipuleren dan sla ik weer om.

De 5 stappen enzo zijn wel heeeel erg handig bij een bange of wilde gaai of als het weer even minder gaat of er iets is. Wink
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 6:16 pm
Patricia
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

jeannette ik heb dit net gelezen en ik vind het zo knap wat jij allemaal doet met je Japie en dan ook nog te moeten horen dat hij de engelse ziekte heeft en dat het voer wat je gaf helemaal niet goed voor hem was terwijl jij juist het beste voor hem wilt. Tuurlijk ben je dan boos op die winkel!
Het duizelt mij alleen al om dit te lezen dus ik begrijp dat het jou helemaal duizelt maar met die tips van Tommy moet het zeker lukken, je zet je er zo voor in dat is zo goed van je! , ik krijg ook het gevoel dat ik zowat alles verkeerd doe als ik dit lees, maar omdat Gizmo niet echt een probleem vormt ( hij is wat verlegen naar vreemden maar daar zit ik niet echt mee) ga ik toch maar een beetje op dezelfde weg verder, maar misschien heb ik helemaal geen recht van spreken omdat Gizmo een agaatje is. Jullie hebben allemaal grote gaaien waarbij het waarschijnlijk nog belangrijker is om vast te houden aan die 5 stapjes.

Ik doe die zelf trouwens ook wel (net als Tommy deed ik dit al min of meer uit mezelf). Zeker als ik echt even iets van hem wil of als hij stout is dan ga ik over op die stapjes (die ik hier voor het eerst gelezen heb en waar ik toch veel van geleerd heb).
Maar voor de rest heb ik ook het idee dat ik (wij) maar wat aanrommelen hoor! we fluiten, lachen doen gek, Gizzie vind alles best. Hij schrikt weleens van een plotselinge beweging van ons, maar ja, hij hangt ook altijd aan ons als we door het huis lopen, dus ook als ik buk om de was uit te zoeken ofzo. Dus tja...schrikken van iets onverwachts kan dan wel eens gebeuren.
Verder vind ik het reuze interessant om te lezen hoe Hooi met jouw Japie omgaat, dat moet echt mooi zijn om te zien.
Ik ben erg benieuwd naar je vervolgverhalen, ook over het voer (want ik ben best geschrokken van dat verhaal) dus veel succes met het voeren van de pellets, ik ben erg benieuwd!
Bericht Dinsdag 4 Oktober 2005 6:53 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:20 am
  Berichten van afgelopen: