|
|
|
Brunoz
Net uit het ei
| Jonge grijze roodstaart |
|
|
Ik heb, door onvoorziene (triestige) omstandigen, sinds 1 week een jonge grijze roodstaart (6 weken), die nog verder met hand opgevoed dient te worden.
Het is de eerste keer dat ik zo'n jonge vogel in huis heb, en zit dus met een aantal vragen.
Gezien ik thuis werk, staat deze naast mijn bureau.
1. Is het verstandig Luna naast mijn bureau te laten staan, zodat ik er overdag veel aandacht kan aan schenken, of is dit beter af te raden?
2. Vanaf welke leeftijd mag Luna voor het eerst "douchen"? Ik bedoel, met de waterspuit.
3. Is het goed als ik nu de vogel regelmatig uithaal en over mijn bureau laat lopen, en veel knuffel, etc... of laat ik deze beter nog een beetje zitten tot zij/hij zelf uit zijn bakje komt?
Alvast bedankt voor het antwoord.
Opmerking: Ik begrijp dat de leeftijd van de vogel eerder zorgwekkend is, maar gezien de omstandigheden was er geen andere oplossing mogelijk. Reacties hierover zijn voorspelbaar, en zullen geen antwoord geven op mijn vraag. Bedankt! |
Dinsdag 10 Oktober 2006 9:51 am |
|
|
chantal en Lorretje
Fladderaar
|
|
|
hallo
ten eerst proficiat met je nieuwste aanwinst.
Even je vragen beantwoorden.
Je moet zo'n jong gaaitje beschouwen als een babykindje, zij hebben ook zeker hun knuffels nodig en hun rust.
Dus Ik zou hem ergens neerzetteen waar hij/zij lekker kan uitrusten/slapen en als je gaaitje wakker is kan je er lekker mee knuffelen.
Ik hoop dat je ook wat ervaring hebt met handvoeding??
Voor de zekerheid hier dan maar een lijstje voor handvoeding.
Hier een voedingschema voor je grijsje.
6-7-8 weken
3 keer per dag pap. ongeveer 60cc per keer
Bv: 7.00uur - 15.00uur - 23.00uur.
Let er wel op dat elke keer de krop goed geleegd is voordat je de volgende voeding geeft.
Zo voorkom je kropverzuring.
9-10 weken
2 keer pap en 1 fruithapje
Bv.: 7.00uur pap - 15.00 uur fruithapje - 23.00 uur pap
Een fruithapje bestaat Bv.; uit stukjes aardbei, kers, geprakte banaan, geraspte appel , mango enz..
Of eventueel als je een keer geen tijd hebt kan je een fruithapje van Olvirit geven, maar let er dan wel op dat er geen Advocado in zit, want dit is dodelijk voor je papegaai.
11 weken
1 keer pap en 1 fruithapje.
Bv; 13.00uur fruithapje en 22.00 uur pap.
Je papegaai moet nu de hele dag de beschikking hebben van zaad-pellets, eivoer, fruit.
Eventueel kan je er ook maïs bij zetten.
12 weken
Met deze leeftijd zijn ze over het algemeen zelfstandig.
Eventueel kan je nog tot 13 weken 1 papje per dag geven en dat in de avond uren voor het slapen gaan.
Je gaaitje pas douchen/sproeien met 12-13 weken, maar doe dit in de ochtend uren of vroeg in de middag, zodat deze ruim de tijd heeft om te drogen voor het slapen gaan.
Ik hoop je een beetje geholpen heb en doe gewoon wat je hart je ingeeft wat betreft knuffelen en spelen, maar geef je gaaitje ook genoeg rust om zelf zijn speelgoed te ontdekken.
Groetjes Chantal |
Dinsdag 10 Oktober 2006 11:48 am |
|
|
kadoes
Kamikaze piloot
hallo welkom hier.
gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
aan het verhaal hier boven heb ik niets toe te voegen.
veel succes met de kleine luna. |
Dinsdag 10 Oktober 2006 12:22 pm |
|
|
|
|
Brunoz
Net uit het ei
Hallo,
Bedankt beiden voor het snelle antwoord.
Het voeden gaat vlot, het gewicht gaat mooi omhoog.
Had al een vermoeden dat je het best behandeld als een baby, maar het is toch leuk dit bevestigd te krijgen van de experts
Bedankt!! |
Dinsdag 10 Oktober 2006 1:29 pm |
|
|
joze
Ervaren vlieger
hartelijk gefeliciteerd met je gaaitje. |
Dinsdag 10 Oktober 2006 1:38 pm |
|
|
Ziya
Moderator

Gefeliciteerd met luna! |
Dinsdag 10 Oktober 2006 2:33 pm |
|
|
|
|
ronald&angelique
Fladderaar
Van harte gefeliciteerd... |
Dinsdag 10 Oktober 2006 2:34 pm |
|
|
Danny
Moderator

Van harte welkom op het forum!!!
En natuurlijk gefeliciteerd met je grijsje!!!
Sluit me helemaal aan bij de perfecte uitleg van Chantal!!!
Veel lees,schrijf en kijk plezier!!!!
We zijn hier dol op foto's!!!
Gr. danny,Linda,Jip & Sam,Pipo & Klukkluk en Coco. |
Dinsdag 10 Oktober 2006 4:12 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: Jonge grijze roodstaart |
|
|
Ahhh gefeliciteerd met je grijsje.. Wat voor omstandigheden als ik vragen mag?
1. Is het verstandig Luna naast mijn bureau te laten staan, zodat ik er overdag veel aandacht kan aan schenken, of is dit beter af te raden?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij mag een baby best wat meer aandacht hebben hoor. Het gaat er ook om wat voor aandacht natuurlijk, maar meekijken met jou kan geen kwaad.. (Laat 'm wel veel slapen: Dat heeft 'ie nu nog nodig)
Ook kan je hem kennis laten maken met verschillende voorwerpen enzo.. |
Dinsdag 10 Oktober 2006 7:07 pm |
|
|
|
|
Tommy
Moderator

Gefeliciteerd en Welkom hier
Ik ben ook wel benieuwd naar die trieste omstandigheden
Maar wat t ook is...hij is nu lekker bij jou! Geniet er maar fijn van en als je vragen hebt...brand maar los  |
Dinsdag 10 Oktober 2006 7:12 pm |
|
|
maartje en nelis
Beginnende vlieger
|
|
|
eeey brunoz,
Ik heb Nelis gekregen toen hij 5,5 weken oud was. JE kan dus altrijd alles vragen maar ik zeg niet dat ik alles weet!
Ik weet wel dat deze tijd heel belangrijk voor de vogel is!
Eerst even vragen wat voor pap je geeft en hoe vaak je het nu geeft!
Ik heb bij 7 weken de voeding naar 3 keer gebracht bij 8,5 naar 2 keer en bij 10,5 week was hij zelfstandig! van de een op de andere dag is een vogel zelfstandig!!!!!!! Maar je moet wel als je gaat minderen met de pap een bakje eten in zijn kooitje zetten! Ik heb eerst krachtvoer voor parkieten gegeven dit is klein en erg goed voor de vogel! Bij 10 weken heb ik hem kennis laten maken met pellets en na een halve week heb ik hem in de ochtent de laatste pap gegeven! Als je dit doet let dan wel goed op of hij ook echt eet! binnen 2 dagen moet het aantal pellets wel veel zijn, ze eten namelijk in het begin erg veel!
EN voor dat je met de pap stopt moet hij minstens 500 gram wegen! Want door dat hij zelfstandig word gaat hij veel gewicht verliezen!!!!!Schrik daar dus niet van!
Nelis is nu 14 weken en is nu rond de 450 gram!!!!!!
Toen hij 11 weken was at hij 30 pellets per keer en nu zijn het 30/40 intotaal!!!!!!
Het is niet goed om een papegaai een fruitpapje te geven uit een potje! hier zitten veel bacterien in. Ik weet dit van Meneer hooimeijr! hij liet poep zien van een vogel die een fruithapje had gegeten en eentje die gewoon fruit had gegeten en je zag duidelijk veel meer bacterien bij het "fruithapje".
Je kan ze in het begin wat zacht fruit geven zoals kiwi, banaan meloen. Maar natuurlijk wel in maten!
ALs je gaaitje zelfstandig is, is het handig om hem dan zoveel mogelijk soorten eten te laten ontdekken. Door bijvoorbeeld hem/ haar ergens te laten spelen en gewoon opeens een bakje met iets te geven, zodat hij/zij het als ware zelf ontdekt!!!!! Vinden ze altijd spannender!!!!
Nou ik kan wel uren zo door gaan maar als je vragen hebt kan je het altijd gewoon ff vragen via pm!!!!!
Heeel veel succes met de zware tijd!!!!!! Maar het is uiteindelijk super leuk!!!!
Oja over het douche!!!! ik heb nelis in het begin schoon gemaakt door hem in een bakje met water te zetten tot aan zijn lichaampje (dus alleen de pootjes in het water) en dan gewoon wat wter over zijn lichaam laten stromen!!!!! Ik heb hem voor het eerst gedoucht toen hij 10 weken was!!!! hij had toen bijna geen dons meer!!!!!
Nou succes en we horen het wel:) |
Dinsdag 10 Oktober 2006 7:41 pm |
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Welkom op het forum!
Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan de adviezen hierboven. Vooral vragen stellen als je ergens over twijfelt, er is bijna altijd wel iemand die hetzelfde mee heeft gemaakt en die dus ervaring heeft.
Nog 1 advies: geloof niet klakkeloos alles wat uit de koker van Hooimeijer komt... (hiermee zeg ik dus niet dat je niks moet geloven) |
Woensdag 11 Oktober 2006 7:56 am |
|
|
|
|
chantal en Lorretje
Fladderaar
|
|
|
hallo maartje
Ik zou jou graag eens willen vragen hoeveel vogels/papegaaien jij hebt groot gebracht omdat jij twijfeld aan mijn voedings schema??
Mijn voedings schema is samen gesteld door goed keuring van echte Hobby kwekers die dit al jaaaaaren doen met prima resultaten..
En dat jouw gaaitje met 10 weken zelfstandig is daar heb jij dan mazzel mee, maar het gros is pas met 12-13 weken zelfstandig en als je hem dan al met 10 weken zelfstandig wilt hebben dan ben je dus echt flink verkeerd bezig.
En even over dat fruithapje, daar is niets verkeerd mee, ik zeg ook niet dat je het elke dag moet geven, het is een oplossing als je een keer in het weekend bijvoorbeeld een dag eens geen tijd hebt.
En ik kan je verzekeren dat dit echt geen kwaad kan, want mijn gaaitje doet het nog uitstekend hoor.
En van de grote Mr hooymeiyer neem ik zelf niets aan, hij wilt alleen zijn eigen produkten aanprijzen, die zit daar om zijn eigen zakken te vullen.
Dus Brunoz, ik hoop dat je je eigen conclusie trekt wat betreft wat het beste is voor je gaaitje, en mag je nog twijfelen dan kan ik je altijd meerdere adressen geven van echte goede kwekers waar je je advies aan kan vragen.
Success |
Woensdag 11 Oktober 2006 8:02 am |
|
|
Igor
Vliegende acrobaat
|
Ja hee Chantal, doe ik zo mijn best om het netjes te zeggen...  |
Woensdag 11 Oktober 2006 8:18 am |
|
|
Brunoz
Net uit het ei
Bedankt allemaal voor het advies, het is zeker niet mijn bedoeling een discussie te starten tussen maartje en chantal.
Van voeding geef ik Kaytee Exact (2 maten water, 1 maat voeding).
Het voeden gaat zeer vlot, en het gewicht gaat mooi omhoog (nu 380gram, voor het ontbijt).
Bedankt voor de tip over het badje Maartje.
Zal vanmiddag eens een beetje banaan geven, en eens kijken hoe graag ze het zal lusten
Foto's volgen binnenkort. |
Woensdag 11 Oktober 2006 9:09 am |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Dinsdag 13 Mei 2008 4:13 am
|
|
|
|