|
|
|
vaaltje86
Kuikentje
| Knoeien met pap |
|
|
Hoi Allemaal,
Inmiddels ben ik de trotse vader van Storm, mijn kleine roodstaartje.
Ik heb alleen een vraagje, ik voer hem nog met de hand, en hierdoor kan het wel eens gebeuren dat de pap op zijn buikje terecht komt.
Nu las ik dat dit voor bacterien kan zorgen, en dat je dit weg moet halen.
Hoe doe ik dit precies? Het buikje is nog zo zacht, dat ik het niet aandurf om het echt met een handdoek te doen ofzo.
Ook lijkt het me niet dat mijn grijsje (8 weken) nu al nat mag worden?!
Groetjes,
Valentijn & Storm |
Woensdag 24 September 2008 5:06 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

De kweker van Cleo deed dat met een stuk keukenpapier welke was nat gemaakt met warm water. Je moet de vogel dan wel meteen schoon maken als je gevoerd hebt en de pap nog nat is, anders lukt het niet meer goed. Een vogel mag best wat nat worden zolang ze maar enigszins in de veren zitten. Maak je je toch zorgen over kou, zet m dan lekker onder de lamp tot hij droog is of op een handdoek met daaronder een kruik als hij nog niet op de stok zit. |
Woensdag 24 September 2008 5:18 pm |
|
|
vaaltje86
Kuikentje
quote:
Originally posted by Laura B
De kweker van Cleo deed dat met een stuk keukenpapier welke was nat gemaakt met warm water. Je moet de vogel dan wel meteen schoon maken als je gevoerd hebt en de pap nog nat is, anders lukt het niet meer goed. Een vogel mag best wat nat worden zolang ze maar enigszins in de veren zitten. Maak je je toch zorgen over kou, zet m dan lekker onder de lamp tot hij droog is of op een handdoek met daaronder een kruik als hij nog niet op de stok zit.
Het liefst zou ik z`n buikje wassen, hij is namelijk nog erg kaal.
Een kruik is inderdaad een goede optie, deze dan gewoon op lichaamstemperatuur doen neem ik aan he? |
Woensdag 24 September 2008 5:46 pm |
|
|
|
|
kira07
Beginnende vlieger
haha dat probleem komt wel vaker voor denk ik onder de emnsen die hun papegaaitje met de hand voeren.
ik heb kira hier met 7 weken gekregen en toen had ze inderdaad nog eenkale buik ik heb toen van die wattenschijfjes gekocht en dat hielp ook goed maar dan moet de pap inderdaad nog nat zijn.
verder kan je proberen als ie wat meer veren heeft hem\haar inder een heel klein straaltje water te wassen dat heb ik ook gedaan het water dan natuurlijk niet te koud en njiet te warm maken en hem\haar daarna lekker in een handoek wikkelen of op een kruikje leggen. |
Woensdag 24 September 2008 6:47 pm |
|
|
vaaltje86
Kuikentje
quote:
Originally posted by kira07
haha dat probleem komt wel vaker voor denk ik onder de emnsen die hun papegaaitje met de hand voeren.
ik heb kira hier met 7 weken gekregen en toen had ze inderdaad nog eenkale buik ik heb toen van die wattenschijfjes gekocht en dat hielp ook goed maar dan moet de pap inderdaad nog nat zijn.
verder kan je proberen als ie wat meer veren heeft hem\haar inder een heel klein straaltje water te wassen dat heb ik ook gedaan het water dan natuurlijk niet te koud en njiet te warm maken en hem\haar daarna lekker in een handoek wikkelen of op een kruikje leggen.
Oke, dat is inderdaad wel handig, wattenstaafjes. Die zijn ook lekker zacht.
Hoe oud is Kira nu?
Schattig he, zo`n donzig beestje  |
Woensdag 24 September 2008 6:52 pm |
|
|
|
|
kira07
Beginnende vlieger
kira is net 1 jaar geworden in augustus.
ach ja dan zijn ze nog zo lekker hulpeloos en klein en lief.
maar toen ik kira kreeg za ze ook helemaal inder de aangekoekt pap en dat vond ik zo zielg dat lijkt mij namelijk wel pijn doen maar van die wattenschijfjes en anders zo'n babywashandje dat help echt geweldig lekker zacht en scheurt ook niet als je een beetje moet poetsen geweldig spul en voor de kleine lastige plekken bijvoorbeeld onder de snavel is een wattenstaafje de oplossing  |
Woensdag 24 September 2008 7:07 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Knoeien met pap |
|
|
Je vogeltje mag best een beetje nat worden hoor.. Droog 'm daarna wel goed, dep met een handdoek z'n buikje maar droog.
Gefeliciteerd met de thuiskomst van je grijsje. Heb je al foto's? |
Woensdag 24 September 2008 8:20 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hoihoi, inderdaad er vooral voor zorgen dat zijn buikje proper is, neem een kommetje water (lauw) en zet hem er maar ff in en kan je met een zachte doek een beetje wrijven, zachtjes, kan echt geen kwaad zolang je het zachtjes doet. Erna ff in de handdoek zetten en bij je houden (is ook een goede gewenning aan zowel water als de handdoek, de handdoek die vaak bij de vogelarts gebruikt wordt) Daarom zou ik het niet laten. Kan je er een "kiekeboe" spelletje van maken, leer je ondertussen geen schrik te hebben van de handdoek. Dan kan je inderdaad een kruik in een handdoek leggen en je lieve schat erbij zetten, hij zoekt de warmte wel op. Zorg dat de temperatuur in de plaats waar je gaai staat niet minder is dan 18°c zolang hij nog niet helemaal in de pluimen zit en je zit helemaal goed.
O ja, van harte gefeliciteerd met je lieverd en geniet er ook van, ze zijn héél snel groot  |
Woensdag 24 September 2008 8:57 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:25 am
|
|
|
|
|
|