Lastige situatie! Help

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Debbieke
Eitje

Lastige situatie! Help  Reageer met quote  

Hey grijze roodstaart liefhebbers Very Happy

Graag even jullie hulp:

Vorige maand heb ik een grijze roodstaart geadopteerd van mensen die er geen tijd meer voor hadden.
Hij zou tam zijn en mocht gepakt worden.

Nu weet ik dat dit veel tijd en geduld vraagt maar misschien hebben jullie wel wat tips.
Ook heb ik al heel veel op dit forum gelezen.

Hij is het al heel goed gewoon bij ons! Spreekt, fluit (ook al nieuwe dingen die hij na zegt), wast zich, etc.

Elke dag geef ik hem eten en een aantal nootjes uit de hand.
Hij heeft wilgentakjes om in te knabbelen ( want doet hij heel graag :p)
Speeltjes etc. ( Alleen van Gierst lijkt hij niet zo gek te zijn Denken )

Ik mag ook elke keer op zijn kopje wrijven en heeeeeel af en toe geeft hij een pootje ( maar durft precies niet verder te gaan) en dan maakt hij ook zo'n gek geluid.. en gaat heen en weer op zijn stokje... lijkt wel of hij beschaamt is. ( maar kweet wel dat dit waarschijnlijk niet zo is.)
(Iemand idee'tjes wat deze geluidjes willen zeggen?)
Ook maakt hij dat zelfde geluid als hij uit zijn kooi mag.. lijkt wel van enthousiasme ofzo Hartje klinkt wel schattig...
(indien nodig probeer ik het eens te filmen Smile )

Maar verder dan dit lukt het niet.. en er lijkt ook geen verbetering meer te komen.
Ik weet dat ik geduld moet hebben Smile maar tot nu toe zag ik verbetering Smile
Ook als het hem niet aanstaat bijt hij wel. ( of hij doorbijt weet ik wel niet, trek net optijd mijn hand iedere keer terug.)

Maar!
De hoofdredenen van deze topic. En de redenen waarom ik geen verbetering meer zie is:
Hij mocht van mij al een aantal keer uit zijn kooi..
En lijkt super blij! En blijft dan ook een poosje uit zijn kooi.. omdat ik hem er natuurlijk niet meer in krijg..
zie je mijn probleem al aankomen?
Hij kan onmogelijk 24u op 24u uit zijn kooi.. dus moet er zeker terug ingeraken..
Dit is nog maar 1x gelukt met iets lekkers hem er in te lokken..
andere keren lukt dit niet zo goed!

In andere topic heb ik gelezen dat je hem moet leren opstappen.. hier ben ik ook mee bezig.. zoals ik al zei geeft hij soms al 1 pootje maar durft precies niet verder.
Ook heeft hij nu geen interesse meer om te leren.
Omdat elke als ik het deurtje open doe hij meteen naar het deurtje klimt om er uit te komen.
Elke keer.. en dan bijt hij zelf ( niet echt doorbijten ) maar toch om zo de weg vrij te kunnen maken om uit zijn kooi te geraken.

Ik weet nu niet hoe ik hier nu verder mee moet?!

Een idee van me was om hem eventueel naar een "neutrale" plek te brengen ( één waar hij nog niet geweest is, ook uit de kooi natuurlijk)
In de hoop dat hij zo iets tammer zou reageren en zich misschien meer zou toeleggen op mezelf?
Of klinkt dit niet als een goed plan?

De reden waarom ik dit zou willen toepassen is omdat:
Als hij op zijn kooi zat en er door het schrikken eens afviel ( Shocked Crying or Very sad ) reageerde hij wel tam. Toen mocht ik hem optillen om hem zo weer op zijn kooi te zetten.

Ik dacht dat hij toen misschien boos zou zijn op me omdat hij dat negatieve zou relateren met mij. Maar dit was niet zo.

Alvast bedankt voor iedereen die me wil helpen!
En om dit te lezen.
Best wel lange topic, mijn excuses hier voor.
Wou dit enkel zo duidelijk mogelijk uitleggen. Smile

Bedankt!
Bericht Dinsdag 19 Juli 2011 2:46 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hij wil uit zn kooi, dat is al heel wat!! Heb je als eens geprobeerd om m op te laten stappen? Dus ferm maar rustig je uitgestrekte vinger tegen zn borst leggen en 'OP' zeggen? Of durf je dit niet zo goed? Want eigenlijk neemt hij je zo te lezen in het ootje...elke keer als hij iets moet en jou probeert te bijten dan trek je je vinger terug....hij denkt: joepie weer gewonnen. Dit is een reden waarom Pipo bij mij kwam, bij mij was het met een paar weken over, maar dat kost wat doorzettingsvermogen..Niet je vinger terugtrekken maar doorzetten...durf je dit niet, dan zul je met een opstapstok aan de gang moeten. Oefenen in een andere ruimte kan helpen, maar om m daar te krijgen moet je m daar wel heen vervoeren... Wink
Bericht Dinsdag 19 Juli 2011 8:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Debbieke
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Laura B
Hij wil uit zn kooi, dat is al heel wat!! Heb je als eens geprobeerd om m op te laten stappen? Dus ferm maar rustig je uitgestrekte vinger tegen zn borst leggen en 'OP' zeggen? Of durf je dit niet zo goed? Want eigenlijk neemt hij je zo te lezen in het ootje...elke keer als hij iets moet en jou probeert te bijten dan trek je je vinger terug....hij denkt: joepie weer gewonnen. Dit is een reden waarom Pipo bij mij kwam, bij mij was het met een paar weken over, maar dat kost wat doorzettingsvermogen..Niet je vinger terugtrekken maar doorzetten...durf je dit niet, dan zul je met een opstapstok aan de gang moeten. Oefenen in een andere ruimte kan helpen, maar om m daar te krijgen moet je m daar wel heen vervoeren... Wink

Hey Laura!
Bedankt! Er zit inderdaad een hele logische logica in! Smile
Ik wil dit wel proberen.. maar ben inderdaad bang dat hij hard zou bijten.
Ondertussen heeft hij me al 1x gebeten.. (hard ) toen hij uit de kooi wou ( maar ik moest weg, gaan werken ) dus pakte ik hem op met zijn vleugels ook onder mijn handen en toen beet hij hard door.
Dit had ik ook al eens gedaan maar toen met zijn vleugels "vrij" en toen beet hij niet door, dus dacht ik dat hij nu ook niet zo doorbijten..
Mis dus.. Rolling Eyes Smile

Als ik heel rustig met mijn vinger dichter kom voor onder zijn borst te leggen dan stapt hij opzij en bijt hij..
Wat is een opstapstok dan?

Als ik dit probeer met een stok van in de kooi dan gaat hij weg en is hij er bang van. ( en zou hij zelfs vallen! )
Als ik probeer met een kleiner stokje ( zijn wilgentakje bijvoorbeeld) dan vecht hij er precies mee..

Ik zou eventueel willen oefenen in een andere ruimte door hem op te tillen met een handdoek?
Of liever niet?

Bedankt alvast voor de informatie ! Smile
Bericht Dinsdag 19 Juli 2011 9:15 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

een opstapstok is een dikkere stok die jij vasthoud en waar hij op kan zitten. daar kun je mee oefenen om op en af te stappen.
leg hem eerst een paar dagen naast de kooi, zodat hij zie dat het niks engs is en dat er niks mee gebeurt.
raak dan de stok aan, aai de stok etc zodat hij ziet dat het oko is.
en dan kun je met hem oefenen om op te stappen en weer af.
met een handdoek pakken is niet raadzaam om aan te leren. het komt nogal dreigend over op een vogel, dus dat zou ik niet doen.
maak er gewoon een spelletje van en beloon met een pijnboompitje als hij iets heeft gedaan wat jij wilt.
Bericht Vrijdag 22 Juli 2011 10:42 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Debbieke
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by alexandraatje
een opstapstok is een dikkere stok die jij vasthoud en waar hij op kan zitten. daar kun je mee oefenen om op en af te stappen.
leg hem eerst een paar dagen naast de kooi, zodat hij zie dat het niks engs is en dat er niks mee gebeurt.
raak dan de stok aan, aai de stok etc zodat hij ziet dat het oko is.
en dan kun je met hem oefenen om op te stappen en weer af.
met een handdoek pakken is niet raadzaam om aan te leren. het komt nogal dreigend over op een vogel, dus dat zou ik niet doen.
maak er gewoon een spelletje van en beloon met een pijnboompitje als hij iets heeft gedaan wat jij wilt.

Hey Alexandra Smile

Zoals je ook kan lezen heb ik dit al geprobeerd..
Het probleem is dat hij echt wel bang is.
Ik heb het nu ook geprobeerd met mijn hand, maar dan stapt hij ook achteruit ( en schrikt hij en zou zo dus kunnen vallen ) en zou hij zelfs hard doorbijten!
En met een stok (als ik die onderaan zijn borst zachtjes druk) dan strekt hij zijn lichaam helemaal naar achteren. Maar stapt absoluut niet op.

Ben eventjes ten einde raad Sad

Haal je de pijnboompitten ook bij een dierenspeciaalzaak? of waar kan ik die halen?

Alvast bedankt!
Bericht Vrijdag 22 Juli 2011 2:27 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als hij van de stok naar achter gaat leunen dan is hij er misschien wel een beetje bang van, maar waarschijnlijk snapt hij het gewoon niet zo goed. Zet eens door! Zeg duidelijk 'op' en duw zachtjes de stok tegen zn borst. Uit reflex zal hij dan echt wel op de stok stappen. Blijf zelf rustig en beloon elke stapje in de goede richting, dat kan ook met je stem. Als hij eens op de grond fladdert is dat echt geen ramp hoor, dat Pipo in die eerste weken ook wel eens. Gewoon op de stok of je hand laten stappen en belonen! Idd niet met een handdoek of je handen zomaar oppakken, dat is erg bedreigend. Oefen dit dus alleen als je de tijd hebt, het gaat vanzelf beter.
Nogmaals, het ontwijken van je hand en de stok is typische aanstelleritis! Als je doorzet en m daarna de hemel inprijst is het leed vaak geleden, dit is immers een handtamme vogel...hij weet echt wel wat de bedoeling is!... Ja
Bericht Zaterdag 23 Juli 2011 8:01 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoe gaat het ondertussen met je grijsje? Ben je al verder geraakt?

Hopelijk is alles goed want is even geleden dat er een update was.
Bericht Donderdag 25 Augustus 2011 9:03 am
tom 47
Fladderaar

Reageer met quote  

Er zijn al veel goede tips gegeven! Ik vroeg me af of de vogel kan vliegen of gekortwiekt is. Mijn idee is dat er met een gekort wiekte vogel beter te werken is.
Moet ook zeggen dat een grijze roodstaart wel even de tijd nodig heeft om aan de nieuwe omgeving en mensen te wennen. Vooral wanneer het een oudere vogel betreft moet je hem die tijd ook even gunnen. Veelal kijken ze eerst een tijdje de kat uit de boom en laten ze later zien wie ze werkelijk zijn. Overigens het gaat om wederzijds vertrouwen. bedoel de vogel moet jou gaat vertrouwen, maar jij moet ook de vogel gaan vertrouwen, ook dit heeft tijd nodig.

wanneer je weinig tijd hebt, je moet gaan werken, dan zou ik de vogel maar even in de kooi laten. dit voelt de vogel ook aan! Probeer speciaal tijd voor de vogel te reserveren om te trainen/ spelen/bezig met hem te zijn. dan kun je er samen de aandacht bij houden!
de neutrale ruimte en opstap stok(of ring) wordt al benoemd, zou hier zeker gebruik van maken, vooral wanneer je nog in een fase zit van aan vertrouwen werken.

veel plezier samen, wil graag met je meedenken om jullie verder te helpen!
Bericht Zaterdag 27 Augustus 2011 10:30 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Debbieke
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sarah
Hoe gaat het ondertussen met je grijsje? Ben je al verder geraakt?

Hopelijk is alles goed want is even geleden dat er een update was.

Hey Laura en Sarah!

Tgoh niet echt veel verandering..
Ben eigenlijk vooral bezig met vertrouwen. Hij mag vaak uit zijn kooi en laten dan gewoon de kooi open en kruipt dan snachts heel laat terug om te slapen.
Dit kan nu nog even aangezien de katten snachts buiten slapen, maar binnenkort als het kouder wordt zou hij toch is optijd zijn kooi in moeten :p
maar we zien wel Smile

ivm het opstappen lukt het helemaal niet... daarom laat ik het nu ook even rusten want hij wordt zo echt wel stressy.
Als ik niet opgeef en blijf doorzetten met die stok aan zijn buik dan stapt hij inderdaad uiteindelijk op.. maar hij zet zijn poot er op en daarna er weer meteen af ( hij stap eigenlijk OVER de stok) als ik iets sneller ben en de stok zakjes optil zodat hij er niet kan over stappen, dan sprijt hij zijn vleugels en is hij echt super bang van de beweging ( ook al gaat het zachtjes) hij zou zichtzelf wel laten vallen om niet op die opstapstok te moeten blijven zitten. Hij is echt bang van bewegingen.. ( hoe dit komt weet ik natuurlijk ook niet )
Ook belonen lukt niet.. want hij hoeft geen enkele beloning daarna.. alsof hij te bang is om iets te kunnen eten of zo boos op me is.
dus laat ik dit voorlopig eventjes rusten want vind het maar zielig als hij zo bang is.

Op sommige momenten mag ik hem echt goed aaien ( zonder dat hij probeert te bijten) andere momenten lijkt het of hij er geen zin in heeft en bijt hij Smile maar dan laat ik hem eventjes gerust.

Ik probeer dus eigenlijk zachtjes verder te bouwen met het aaien.. ik denk dat het wel een goed teken is dat ik hem zo veel mag aaien.
Alleen weet ik niet hoe ik moet verder bouwen maar de tijd zal het wel uitwijzen Smile

Ook zijn zijn nageltjes vlijmscherp.. ik heb zo'n speciale stok ervoor gekocht maar hij lijkt niet zo van nieuwe dingen te houden.. hij kijkt er totaal niet naar om en gaat er ook helemaal niet opzitten. Misschien probeert hij dit later wel nog eens.

Alvast bedankt voor de tips.
Maar eigenlijk twijfel ik wel of hij door de vorige eigenaars wel kon gepakt worden, het lijkt er helemaal niet op dat hij dit kent.
Bericht Maandag 12 September 2011 11:27 pm
Debbieke
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by tom 47
Er zijn al veel goede tips gegeven! Ik vroeg me af of de vogel kan vliegen of gekortwiekt is. Mijn idee is dat er met een gekort wiekte vogel beter te werken is.
Moet ook zeggen dat een grijze roodstaart wel even de tijd nodig heeft om aan de nieuwe omgeving en mensen te wennen. Vooral wanneer het een oudere vogel betreft moet je hem die tijd ook even gunnen. Veelal kijken ze eerst een tijdje de kat uit de boom en laten ze later zien wie ze werkelijk zijn. Overigens het gaat om wederzijds vertrouwen. bedoel de vogel moet jou gaat vertrouwen, maar jij moet ook de vogel gaan vertrouwen, ook dit heeft tijd nodig.

wanneer je weinig tijd hebt, je moet gaan werken, dan zou ik de vogel maar even in de kooi laten. dit voelt de vogel ook aan! Probeer speciaal tijd voor de vogel te reserveren om te trainen/ spelen/bezig met hem te zijn. dan kun je er samen de aandacht bij houden!
de neutrale ruimte en opstap stok(of ring) wordt al benoemd, zou hier zeker gebruik van maken, vooral wanneer je nog in een fase zit van aan vertrouwen werken.

veel plezier samen, wil graag met je meedenken om jullie verder te helpen!

Hey Tom!
Bedankt om even mee te willen denken Smile
Ik ben benieuwd naar je reactie met de meer details.

Hij is inderdaad kortgewiekt ( weet wel niet hoelang deze vleugels "kortgewiekt" blijven. We hebben hem zo gekregen. )

Naar een neutrale ruimte gaan is dus geen optie.. aangezien hij helemaal niet wil/kan opstappen ( zoals hierboven vermeld )

Ik kijk uit naar je reactie! Smile

Bedankt
Bericht Maandag 12 September 2011 11:31 pm
tom 47
Fladderaar

Reageer met quote  

heb nog even alle reacties gelezen, allemaal nuttigeen bruikbare tips!
Ik lees dat jij zelf ook bang bent dat je vogel hard zal bijten. De vogel ontwijkt jou hand of vinger die je voor zijn borst houdt. Ik denk dat de vogel jou onzekerheid voelt, waardoor deze ook onzeker wordt en vervolgens je hand ontwijkt.
Het gaat om wederzijds vertrouwen, het heeft bij jullie misschien wat meer tijd nodig om dit te laten groeien. Je vogel praat wel en maakt geluidjes, lijkt zich op `n gemak te voelen, maar de grijze roodstaart is toch wel een vogel die soms wat langer de tijd nodig heeft. Vooral als de vogel als volwassen vogel bij een ander terecht komt. Ze kijken echt de kat uit de boom.
Wanneer je wat zelfverzekerder wordt ten aanzien van je vogel, bemerkt hij dit onmiddellijk en zal zich ook zekerder voelen.

tip; als de vogel uit de kooi is deze niet meer op zijn kooi laten zitten, maar hiervoor een standaard gaan gebruiken(T standaard).
Toch proberen een neutrale plek te zoeken, eventueel de vogel er met zijn kooi naar toe brengen en op een standaard laten plaatsnemen.
je zal bemerken dat de vogel dan veel gemakkelijker zal opstappen, waardoor je dit echt kan trainen, als dit goed gaat wordt je zelf ook zekerder. Op zo`n standaard kan de vogel jou niet meer ontwijken. Wanneer je hem op laat stappen dan even doorzetten. dus niet alleen je hand voor hem houden maar even wat meer laten weten dat hij toch echt op je hand gaat plaatsnemen(zeg bijvoorbeeld stap op en gelijkertijd op vloeiende wijze je hand tegen de vogel aandrukkken en even doorzetten. je kan ook een opstap stok of ring gebruiken(zo`n wit katoenen speelring)

en wanneer je je vogel in zo`n beginfase uit z`n kooi laat, dan echt er de tijd voor nemen. dus hier speciaal tijd voor nemen. Anders wordt het allemaal zo onrustig en kun je niet consequent hem iets aanleren.

ik ga er weer eens lekker uitgebreid op in, soms wel moeilijk om uit te leggen op schrift, kijk dan later of het er ook staat wat ik bedoel... Yeah! lukt niet altijd even goed namelijk!
Bericht Dinsdag 13 September 2011 9:59 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Goede uitleg Tom en duidelijk. Maak je geen zorgen om lange reacties, je legt het supergoed uit dus echt geen problemen mee. We proberen iemand te helpen en daar kan geen zin teveel voor zijn. Wink
Bericht Dinsdag 20 September 2011 12:02 pm
tom 47
Fladderaar

Reageer met quote  

dank je wel Sarah!
ben soms bang dat ik in m`n enthousiasme mensen te veel overweldig... maar kan het dan toch niet laten om te reageren! Het gaat er inderdaad om mensen en de vogels verder te helpen! en dat kan niet altijd in twee zinnen, daar heb je gelijk in....

ik ben benieuwd hoe het Debbieke vergaan is met het trainen van de vogel.. gaat het goed?
Bericht Dinsdag 20 September 2011 9:26 pm
Debbieke
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt iedereen!

Ik heb eindelijk eens een filmpje er op kunnen zetten.
Ik hoop dat jullie het kunnen zien?
Misschien als je op men foto/filmpjes drukt Smile

Dit is dus de situatie hoe het er nu voor staat! Smile
Ik trek mijn hand helemaal niet meer weg en Jacko'tje bijt helemaal niet door Smile ook zeg ik telkens nee als hij bijt Smile

Maar zoals ik in het begin hier al eens vermeld had was dus dat Jacko zo een raar geluidje maakt!
En dat doet hij nu weer tijdens het oefenen van opstappen.

Ik zeg dus "pootje" en dan heft hij een pootje op om op mijn hand te zetten en maakt hij zo'n grappig raar geluidje.. en laat hij precies blijken dat hij niet goed durft ofzo? ik weet dat het waarschijnlijk zo niet zal zijn :p maar ik vraag me nu echt wel super hard af wat dat geluidje nu wil zeggen??

iemand ervaring mee?

alvast bedankt!
Bericht Maandag 26 September 2011 1:49 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Die was duidelijk. Laughing Laughing Zie mijn reactie in je album. Wink
Bericht Maandag 26 September 2011 3:25 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:30 am
  Berichten van afgelopen: