|
|
|
kimmi
Kuikentje
| nieuwe veren |
|
|
seppe is de roodstaart van mijn moeder en zoals je kan lezen op mijn gebruikerspagina heeft hij niet echt veel geluk gehad in zijn korte leventje. toen hij bij mijn moeder kwam had hij zo goed als geen staart meer, en ook zijn vleugels zien er niet echt mooi uit. zijn eigenaars zeiden een half jaar geleden dat hij dringend nog eens geknipt moest worden, maar als hij af zijn klimboom valt dan stort ie naar beneden als een baksteen. hij kan zelfs niet zweven, laat staan vliegen.
de uiteinden van zijn afgeknipte veren zijn helemaal uitgerafeld. bij andere veren lijkt het of er hapjes uit genomen zijn. we denken dus dat hij bij zijn vorige eigenaars op het punt stond om te beginnen plukken, hij zat immers veel alleen enzo. mijn moeder is veel thuis want ze werkt alleen maar nachten, en ze heeft hem nog nooit aan de veren zien bijten ofzo.
ondertussen is hij toch al anderhalf jaar en we vragen ons af of het wel normaal is dat hij nog steeds geen nieuwe veren krijgt.
een tijdje geleden was er een pen uitgevallen, en er groeide dan ook een nieuwe, maar jammer genoeg brak deze al vlug af, als gevolg van te wild spelen. dat is nu al 2 keer gebeurd, maar telkens dezelfde veer.
onlangs heb ik ergens gelezen dat bij sommige vogels de veren niet vanzelf kunnen uitvallen en dat de VA ze dan onder narcose moet verwijderen. heeft iemand dit al eens meegemaakt? is narcose niet erg riskant bij vogels? we willen eens laten nakijken of hij geen voedingstekorten ofzo heeft, want na een dieet van altijd pinda's?? zou dat een invloed kunnen hebben op het al dan niet uitvallen van veren?
ik hoop dat het nog een beetje duidelijk blijft want ik blijf maar schrijven. alvast bedankt |
Dinsdag 24 Oktober 2006 10:56 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Ik weet niet precies hoelang Seppe bij je moeder is, maar het kan behoorlijk lang duren voor grote veren zoals de staartveren en slagpennen zich vernieuwen, tenminste dat is mijn ervaring! Cleo heeft al bijna een jaar een afgebroken staartveer. Ze heeft sowieso nog geen grote veren geruid. Ook bij mijn andere vogels gebeurde dit niet snel....
Ik denk dat je geduld moet hebben en dat het ook zeker afhangt van de lichamelijke (en geestelijke, denk aan stress) conditie van Seppe....zorg voor in ieder geval voor veel groente en fruit naast zijn gewone voer (krijgt ie een goede pellet??) en dan moet het goedkomen lijkt mij...
Dr zijn vast mensen hier die je hier meer over kunnen vertellen..  |
Dinsdag 24 Oktober 2006 5:54 pm |
|
|
marleen
Kamikaze piloot
|
Oh dit kan meer dan een jaar duren hoor Kimmi.
Ik denk dat het inderdaad door de verkeerde
voeding is ontstaan.
Maar nu krijgt ie goed voor toch??
Je zou naar de va kunnen gaan voor een
injectie met vitamine, mineralen e.d.
Die injectie moet geloof ik na 2 maanden
herhaald worden.
Heb naar de foto's gekeken, maar ik vind
dat ie verder mooi uit ziet hoor  |
Woensdag 25 Oktober 2006 1:20 am |
|
|
kimmi
Kuikentje
nou dat is een beetje een probleem. we hebben in het begin geprobeerd om hem over te zetten op pellets. maar hij wil ze niet eten. net zoals groente en fruit. hij krijgt elke dag zijn portie maar eet er maar zelden van. enkel druiven gaan er goed in. gewoon omdat hij het niet heeft leren eten volgens mij.
klinkt misschien bekend voor sommige mensen. als er nog tips zijn om hem alsnog op pellets over te zetten, graag dan! |
Woensdag 25 Oktober 2006 7:59 am |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Er zijn verschillende schema's voor het overzetten van gaaien op pellets, kijk ook eens op www.parrotbunch.com voor dit onderwerp. Het is een kwestie van stug volhouden, want de meeste aan zaad gewende gaaien willen geen pellets eten. Hetzelfde geldt voor groente en fruit. De meeste gaaien zijn erg nieuwsgierig en willen graag iets eten als jij er met smaak van eet. Dus heb jij bijvoorbeeld een appel, geef Seppe dan geen aandacht en ga er overdreven smakelijk van eten, als hij nieuwsgierig wordt en ook wil, eerst niet geven om het nog spannender te maken en dan pas ook iets geven. Dit werkt bij ons heel goed! Ik denk dat juist voor Seppe een goede pellet erg belangrijk is, dus ook hiervoor geldt eerst nieuwsgierig maken!! Veel succes!!!  |
Woensdag 25 Oktober 2006 8:14 am |
|
|

|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 17 Mei 2008 4:30 am
|
|
|
|
|
|