nooit leren vliegen en vallen

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
limi
Eitje

nooit leren vliegen en vallen  Reageer met quote  

Hallo allemaal,

Weer eens een vraagje over wieken. Mabel (bijna twee jaar) woont nu zo'n twee maanden bij ons en is gewiekt. Van haar vorige eigenaar weet ik dat ze gewiekt is voor dat ze kon vliegen. Nu beginnen haar veren aan 1 kant terug te groeien, aan de ene kant meer als aan de andere, ze plukt ze zelf nog wel een uit. Het probleem is dat ze best snel valt en dan echt op de grond neerploft, landen heb ik haar nog nooit zien doen. Doodeng vind ik dat!
Nu dacht ik, aangezien we de winter in gaan straks, haar vleugels te laten groeien, zodat ze kan leren vliegen en landen. En haar dan in het voorjaar weer te laten wieken. (als dat lukt en ze ze zelf niet plukt).
Maar ik kan me ook voostellen dat nu het evenwicht een probleem is en dat we haar nu weer laten wieken.
Hoe zien jullie dit?

groetjes, linda
Bericht Zondag 2 Oktober 2011 9:01 am
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Als je zeker weet dat je vogel is gewiekt is voor ze leerde vliegen, dan leren ze het nooit echt goed meer. Dat brengt idd gevaren met zich mee, ze loopt het risico tegen een raam te vliegen of ergens hard op te 'landen'. Onze Pipo heeft ook nooit goed leren vliegen en we hebben hem ook een winter ongewiekt gelaten, dat was geen succes en dus hebben we hem nu weer gewiekt. Voor hem is dat echt veiliger, hij 'springt' nu hoogstens eens op de grond of bank.... Fluiten Dat vindt ie al spannend zat!
Bericht Maandag 3 Oktober 2011 6:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
limi
Eitje

Reageer met quote  

Ik weet zeker dat ze nooit heeft leren vliegen inderdaad. En ga er nu vanuit dat het haar evenwicht is waar ze nu last van heeft dan en gaan we haar weer laten wieken.

Heeft iemand hier goede ervaringen mee in de buurt van Enschede/Glanerbrug toevallig?
Ik weet dat ze voorheen gewiekt werd bij Lorre & Co, en ga ik daar een afspraak maken. Maar iets dichter in de buurt zou ook handig zijn.

groetjes, linda
Bericht Zaterdag 8 Oktober 2011 7:59 am
aschra
Net uit het ei

Reageer met quote  

Kan je dat zelf niet doen dan, ik zet ze onder de douche dan trek ik de vleugel uit en knip.
Draai de vogel op de standaard om en doe dan de andere vleugel.

Is gebeurd binnen een paar seconde.
Bericht Zaterdag 8 Oktober 2011 7:17 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
limi
Eitje

Reageer met quote  

Nee, ik kan dit zelf niet doen, in de toekomst misschien wel, maar daar is nu nog absoluut geen sprake van. Anders had ik deze vraag ook niet gesteld toch?! Eerst zien, leren en vertrouwen opbouwen en dan pas zien we over het zelf leren wieken wel weer verder.

groetjes,linda
Bericht Zaterdag 8 Oktober 2011 9:59 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

in feite is zelf wieken niet moeilijk, maar je doet er goed aan dat eerst te zien. kun je niet bij een dierenarts vragen? die doen het ook vaak. het moet wel aan beide kanten gebeuren. of een dierenwinkel bij jou in de buurt.
als je eenmaal ziet hoe het gaat kun je het makkelijk bijhouden. de eerste keer zelf doen is een beetje eng, maar het gaat je daarna vast goed lukken.
mocht je dierenarts of dierenwinkel in de buurt het niet doen, dan zou ik die afspraak maken waarhet anders altijd gedaan werd. dan weet je zeker dat het goed gaat.
met het vallen wel oppassen dat het borstbeen niet breekt. dan ben je nog verder van huis.
succes met je lieverd Very Happy
Bericht Zondag 9 Oktober 2011 10:11 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:43 am
  Berichten van afgelopen: