Oude roodstaart.

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Strav
Eitje

Oude roodstaart.  Reageer met quote  

In mijn zoektocht naar een zwartkop ben ik een ouder grijze roodstaart tegengekomen. De beestje zou van een sterfgeval komen (baasje overleden), en plukte zich daarom.

Nou vonden ik en mijn vrouw het een geweldig beestje, en we vonden het ook zielig dat hij er zo aan toe was.
We hebben besloten om hem te adopteren, maar ik weet niet of het goed kan komen met het beest.
Zal hij zijn oude baasje blijven missen en door gaan met plukken ?
Of als ik straks mijn caique heb, zal hij jaloers worden ?

misschien dat iemand die deze beestjes wat beter kent kan helpen.

groeten,

Strav
Bericht Dinsdag 16 Juni 2009 12:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
rouffio
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

wat goed dat je het beestje hebt genomen!!
echt waar. Ben zelf geen kenner maar heb ook een geplukt gaaitje gehad
en dat kan lastig zijn, maar hoeft niet (helaas heb ik deze weg moeten doen omdat ze gilde en de buurt in opstand kwam)

Wat ze mij toen vertelde is dat het plukken eigenlijk altijd terug kan komen
belangrijk zou zijn :rust..vertrouwen en vermaak.

Jaloezie kan er ook bij komen kijken, maar moet zeggen dat dat bij onze vogels niet ter sprake is, zolang je geen vogel een uitzonderingspositie geeft.

Ben benieuwd hoe het je vergaat!
Bericht Dinsdag 16 Juni 2009 12:04 pm
 Gebruikers profiel bekijken Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Zou natuurlijk mooi zijn als je deze gaai opvangt maar of alles helemaal goedkomt is natuurlijk nooit zeker. Het plukken kan natuurlijk minderen of zelfs stoppen maar ook hier is geen zekerheid, hoe dan ook zou het een hele tijd duren eer je resultaat ziet want vaak hebben ze er een gewoonte van gemaakt. Wat wel een voordeel kan zijn is dat je al gaaien hebt, ook al is het niet altijd via rechtstreeks contact, ze hebben gewoon al veel aan elkaar als ze in dezelfde kamer zijn, elkaar zien, elkaar horen. Hier is het thuis ook zo, ze komen absoluut niet overeen maar o jee, als er eentje met me mee is en de andere ziet hem niet Shocked , ze hebben superveel aan elkaar hier maar ik kan ze niet samen laten spelen want ze vechten, goed, dan niet samen maar ze kunnen elkaar ook niet missen.
Het plukken, dat is hoe dan ook een tijdskwestie. Het grijsje heeft verdriet en als hij terug gelukkig is kan het beter worden of zelfs helemaal stoppen maar daar is echt tijd voor nodig maar terug graag gezien worden en een liefdevol huisje kunnen en superveel goedmaken voor een gaai.
Bericht Dinsdag 16 Juni 2009 12:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

wat goed van jullie dat jullie de gaai hebben opgenomen. een sterfgeval van de eigenaar kan een flink trauma opleveren bij de gaai. die is er aan gehecht en opeens valt die persoon weg.
het is mogelijk dat het plukken doorgaat, het is ook mogelijk dat het verdriet slijt en het weer goed komt. geef hem een paar keer per dag een lekkere douche met de plantensspuit en probeer hem af te leiden met leuke speeltjes en spelletjes. mettertijd wordt het gemis minder en als het de aandacht van jullie krijgt die het nodig heeft dan gaat het best goedkomen.
Bericht Dinsdag 16 Juni 2009 12:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Super dat jullie je over hem ontfermd hebben.
Heb zelf 2 maanden terug een koppel Edels gekocht waarvan de man heel erg geplukt was.
Nu twee maanden later wordt ie groen - echt groen.
Het plukken kan van heel veel factoren afhangen - lichamelijk door parasieten of schimmel, irritatie bij het doorkomen van nieuwe pennen na de rui etc. Vaker is de oorzaak psychisch. Sluit wel eerst lichamelijke oorzaken uit door een bezoekje aan een vogelarts.
Psychisch kan zijn - trauma door inderdaad bv overlijden, iets meegemaakt war hij van geschrokken is waardoor hij is gaan plukken, te weinig aandacht etc.
Maar ook voeding kan een belangrijke rol spelen bij plukgedrag.
Of een combinatie van al die factoren.

Behalve een bezoek aan de va, zou ik in ieder geval gaan beginnen met hem elke dag te douchen met Aloe Vera, juvenile (handopfok van harrisons) te geven wat extra vitaminen etc om de veergroei te stimuleren, op pellets zetten als hij zaadvoer krijgt, en groente en fruit geven.

Geen aandacht geven als hij plukt. Wel kun je eventueel een geluid maken, iets laten vallen waardoor hij schrikt en stopt met plukken en hem dan (wanneer hij gestopt is met plukken) aandacht geven.
Maar, het is altijd moeilijk om te zien of hij nu aan het plukken is of zijn veren aan het verzorgen is.

Verder veel afleiding in de vorm van speeltjes, takken etc. Betrek hem in je dagleijkse leven, praat en klets lekker tegne hem wanneer je bv aan het poetsen bent,vertel hem wat je aan het doen bent etc.

Het is een lang verhaal maar plukken is ook een complex iets. En mocht hij weer terug in de veren komen kan het maar zo gebeuren dat hij plots weer opnieuw begint.
Heel belangrijk (maar bijna niet achter te komen) waarom hij gestart is met plukken. Is het inderdaad door het overlijden van zijn baas of heeft hij het al eerder gedaan en is terug gevallen na het overlijdden.

Heel veel succes en super dat hij nu bij jullie is Veertje
Bericht Dinsdag 16 Juni 2009 12:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Oude roodstaart.  Reageer met quote  

Wat goed dat jullie hem in huis nemen zeg! Smile
Hij zal zijn oude baasje best gaan missen maar papegaaien zijn meestal vrij veerkrachtig. Er is geen garantie wat betreft het plukken. Wel is het zo dat een nieuwe omgeving met andere prikkels ze vaak eventjes laat stoppen. (Probeer meteen strikt met hem om te gaan, dan weet hij waar hij aan toe is. Wink)
Bericht Woensdag 17 Juni 2009 6:28 am
Strav
Eitje

Reageer met quote  

Dank voor de tips.
Bericht Woensdag 17 Juni 2009 10:01 am
 Gebruikers profiel bekijken  

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:48 am
  Berichten van afgelopen: