Over Cookie enzo

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
linniedepinnie
Eitje

Over Cookie enzo  Reageer met quote  

Hallo allemaal,

Wilde dit stukje eigenlijk cookie up-date noemen maar zag dat er al een ander stukje zo genoemd was Confused

Cookie is nu al weer wat meer op haar gemak, en maakt steeds meer geluiden,en zegt ook steeds meer worden echt leuk Yeah!
Ze moet nog steeds niet veel van me hebben,maar dat kan me niets schelen (dat lieg ik natuurlijk, had het leuk gevonden als ze me aardig vond Confused maar ja wat niet is kan nog komen) Maar ik vind haar geweldig,ze is heel ondernemend en vind het geweldig om papier en dozen te versnipperen, of ze begint spontaan haal hele repertoire te fluiten en kletsen.

Ze mag bijna altijd uit haar kooi behalve als we niet thuis zijn of slapen.

Maar nu even schiet me toch wel een vraag te binnen, ik was aan het lezen over kortwieken enzo,en heb er ook filmpjes van zitten kijken en,ik denk dat Cookie helemaal verkeerd gewiekt is.
Want wat ik zo lees en op de filmpjes zag is dat juist de eerste 3 veren geknipt moeten worden, maar bij Cookie zijn die veren juist niet geknipt!!

Tis ook echt super lelijjk gedaan, hele happen eruit en absoluit niet symetrisch. Alsof een kind van een jaar of drie heeft zitten knippen,maar ja.
Nu wilde ik Cookie door de dierenarts laten wieken, maar wil eigenlijk juist nu ze zo lekker op haar gemak begint te raken,geen stressvolle reisjes en dierenarts bezoekjes gaan ondernemen. Question Question
En ik weet ook niet hoelang tijd er tussen heb wieken hoort te zitten.

Dus als er iemand een tip heeft,hoe ik dit zo stressloos kan aanpakken?
Er zeker even bij vermeld dat ik haar nog steeds niet op kan laten stappen ,laat staan in het kleine transport kooitje kan krijgen ...

En als ik dan toch bezit ben met vragen, heb ik er nog 1

Cookie vind bijna niets echt lekker, geen groente,geen fruit,pijnboompitten,banaan of peppertjes.......en ik wilde eigenlijk over gaan van zaad op pellets,dus als dat maar goed gaat. Maar vind het wel jammer dat ik nog steeds niets heb gevonden wat ze echt helemaal superlekker vond.

Zo dat was het weer voor nu Vogeltjes
groetjes Linda & Cookie
Bericht Maandag 18 Januari 2010 12:05 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hey hey,

Wat leuk dat het goed gaat zeg, dat lezen we natuurlijk graag.

Over het wieken, het lijkt me inderdaad alsof ze niet juist is gewiekt. Het beste wat je kan doen is haar na de rui terug laten wieken, dus als de pennen gewisseld zijn want deze manier van wieken is best gevaarlijk voor ze, ze breken makkelijker die pennen maar laat haar nu eerst de rui ingaan en als ze gewisseld heeft kan je haar laten wieken op de correcte manier.

Je zal toch ergens moeten met het trainen beginnen om in een transport kooitje te krijgen. Een reisje naar de arts kan altijd nodig zijn bij een spoedgeval en dan is het toch noodzakelijk dat het kan.
Ik weet wat het is hoor, maak je niet ongerust en ga zeker niet denken dat ik makkelijk spreken heb. Mijn grijsje is als de dood voor dat kooitje en toen hij nog kon vliegen moest ik hem er ook inkrijgen en dat ging met serieuse beten gepaard maar soms moet het gewoon en daar moet je gewoon ff doorheen dan.
Hij geraakt het kooitje ook niet gewend mijn grijsje, niets aan te doen, ook al oefen ik dit vaak genoeg, hij heeft er schrik van maar als hij naar de arts moet dan ben ik consequent en hup, dan gaat hij ook zijn kooitje in, bijten of niet (kan je garanderen dat hij me tot bloedens toe bijt maar dat is om te manipuleren en te proberen zijn gelijk te halen, niet toegeven dus)
Kan je cookie misschien al leren van op een opstapstok op te stappen zodat je hand nog ff wat verderaf is?
Misschien kan je zo stap per stap al wat dichter geraken naar het opstappen.
Het transportkooitje zou ik ook al regelmatig eens in de buurt zetten, zodat het geen "vreemd" voorwerp is.

Wat ook ideaal is is om het transportkooitje niet alleen te gebruiken om naar de arts te gaan maar bijvoorbeeld ook om eens een leuke uitstap te maken, doe ik ook, soms gewoon ff met de wagen mee maar niet naar de arts zodat hij het niet kan linken met de arts zeg maar.
Bericht Maandag 18 Januari 2010 12:23 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Goede tip Sarah over het transport kooitje. Ik besef dat ik er nier ook mee moet starten, omdat ik als het beter weer wordt mijn wandelwagen wil gaan gebruiken (rollator met transportbench erop). Wieken is hier geen optie, omdat ze weg moeten kunnen vliegen m.b.t. mijn katten in huis.
Bericht Dinsdag 19 Januari 2010 10:59 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Ik zou met het wieken wachten tot de veren weer goed teruggegroeid zijn, je wil niet dat er straks per ongeluk een bloedpen geknipt wordt.

In de tussentijd kun je inderdaad oefenen met het transportkooitje. Onze vogel krijgt altijd wat lekkers als ze erin mee moet en we gebruiken het kooitje ook regelmatig als we bijvoorbeeld een weekendje ergens heen gaan. Na een tijdje vindt ze het zelfs leuk om in de auto om zich heen te kijken wat er allemaal gebeurt en gaat ze gezellig zitten fluiten en praten.
Bericht Dinsdag 19 Januari 2010 12:09 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Fijn om te lezen dat je zo heerlijk van Cookie geniet. Veertje
Betreffende het wieken sluit ik me bij Sarah aan en ook het trainen met het kooitje is goed om mee te beginnen.

Over het niet lusten van dingen. Soms maakt het ook nog een heel verschil uit hoe je het aanbiedt. Herman hier bv, eet alleen maar wortel als hij een stuk krijgt, een klein hapklaar stukje wortel hoeft hij niet.
Ook zou je eens kunnen proberen om wat groente/fruit te pureren en dat te geven, of een groente/fruit slinger maken. Van alles op een koord rijgen. Van spelen komt ook soms eten.

En ook een aanrader is het birdybread: http://www.fluffies.org/nl/viewtopic.php?t=12271

succes !!!
Bericht Dinsdag 19 Januari 2010 3:46 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Klopt wat Esjo zegt over de voeding. De ene wil het zus, de andere zo, het is echt een kwestie van zoeken. Zo wil mijn BB geen gepureerde erwten, mijn grijsje wil ze enkel als ze gepureerd zijn. Je moet het maar weten hé Laughing Laughing
Bericht Dinsdag 19 Januari 2010 9:22 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 6:48 am
  Berichten van afgelopen: