|
|
|
speder
Eitje
| papegaai verhuizen i.c.m. plukken |
|
|
Hallo allemaal,
Wacko (alweer ruim 2.5 jaar jong) is gaan plukken sinds ik (ik weet het een lange periode) een maand op vakantie ben geweest. In deze periode werd er door twee bekende (ook voor Wacko, al zijn ze niet de grootste maatjes) verzorgd.
Sinds ik terug ben van vakantie gaat het een stuk beter, maar er zijn soms van die dagen dat ze toch weer de nieuw gekomen veren eruit haalt (ik heb het over de borst, de linker vleugel en klein stukje van de rechter) alle grote veren zijn kapot van de linker vleugel en bij de rechter zit alles er nog aan maar wel wat oppervalkkige dekveren kapot/weg.
Ik probeer alles om het op te lossen (al ben ik (nog) niet naar de dierenarts gweest omdat stichting moderne papegaai zei dat het kwam omdat ze boos op me was dat ik weg was) Aangezien ze nog steeds plukt probeer ik voor meer afleiding te zorgen omdat ik verwacht dat daar dan het probleem moet zitten. Eten verstoppen heeft geen zin, want dan eet ze niks meer. (ik heb ook z'n huisje met houten tralies, vond ze eerst geweldig en haalde ze altijd haar traktatie uit, maar nu laat ze het links liggen)
Nu dacht ik eraan om de kooi (die nu op mijn slaapkamer staat) beneden neer te zetten zodat ze meer afleiding heeft (als er iemand thuis is en tv gaat kijken, beneden zit te puzzelen o.i.d., is dit verstandig of raden jullie dit af?
Daarnaast verwacht ik tussen nu en 2 jaar een of twee keer van woning te veranderen, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Groeten, Martijn (18 jaar) |
Maandag 21 September 2009 6:59 pm |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
Poeh dat is pittig.
Verhuizen zorgt voor stress en stress is plukken. (zie stress niet zoals bij mensen)
Wat je zou kunnen doen is een speelboom beneden in de woonkamer. Maak het een leuke
Met een opstapstok en de 5 stapjes kan je leren dat ook je ouders hem kunnen laten opstappen en meenemen. Als hij dan beneden is geef je hem wat lekkers en betrek je hem bij de sociale dagelijkse bezigheden.
Een plukkertje heeft veel behoefte aan douche/sproeibeurten en zonlicht.
Dus ook naar buiten als het nog een lekkere zonnige dag is, is erg goed.
Zo heeft hij ook weer afleiding
Wat betreft het eten verstoppen, zou ik 1/3 in zijn bakje leggen en de rest verstoppen, zo is zijnkrop niet leeg en kan hij toch zijn eten gaan zoeken. Dit moet een soort spelletje worden.
Stop het in een wc rolletje of ene propje papier. laat wel zien dat je het er in stopt.
Verhuizen is lastig met een plukker. Ze zijn erg gevoelig voor veranderingen, maar dat heb jezelf ook al gemerkt.
Je zou de eerste verhuizing aan hem voorbij kunnen laten gaan. Je zou hem wel op kunnen halen en gezellig meenemen naar je nieuwe huisje. Hem alles vertellen wat er gebeurd, maar dat hij gewoon in zijn eigen omgeving slaapt en rust kan vinden.
je ziet vanzelf dat hij zijn nieuwe omgeving gaat waarderen. je kan er dan voor kiezen om hem dan over te halen. Maar in eens verhuizen zou ik zekers niet doen. |
Maandag 21 September 2009 9:51 pm |
|
|
speder
Eitje
ik wou graag even mededelen dat Wacko al ruim twee weken niet meer heeft geplukt
uiteraard moet ik nog niet te vroeg leren en tijd zal het leren
ik heb Wacko maar niet in de woonkamer gezet omdat sinds ik het wilde doen stopte ze met plukken dus heb het maar uitgesteld en ze blijft goed gedrag tonen dus blijft ze lekker op haar vertrouwde plek staan. |
Dinsdag 6 Oktober 2009 8:29 pm |
|
|
|
|
Windkracht13
Vlieger
Dat is heel goed nieuws om te horen  |
Dinsdag 6 Oktober 2009 8:33 pm |
|
|
|