Pino plukt

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Angela en pino
Vlieger

Pino plukt  Reageer met quote  

Hallo allemaal

Daar zijn we weer ...bijna tijd voor de verhuizing...Razz

MAAR er is een probleem..

PINO PLUKT>>??? Mad

We hebben alles geprobeert om het te laten stoppen maar niets werkt..en waarom hij het doet weten we ook niet..voer is goed , speeltjes genoeg , genoeg aandacht zelfs met die stinkspray en NOG plukt hij zn veertjes..

Het rare is dat hij het alleen doet aan zijn rechter vleugel en hij doet het niet altijd..

Heeft iemand hier een verklaring voor?
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 8:43 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

het kan zijn dat hij de stress mee krijgt van jullie verhuizing. je kunt hem afgekookt knoflookwater geven als drinkwater. probeer wat relaxter te zijn en niet teveel aandacht aan het plukken te besteden want dan bevestig je alleen maar de stress voor hem. is heel moeilijk natuurlijk, vooral ook omdat jullie gaan verhuizen.
hopelijk wordt het na de verhuizing beter en houdt het weer op.
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 9:11 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: Pino plukt  Reageer met quote  

Hoi Angela.. Wat naar dat Pino plukt. Sad Hoe heb je geprobeerd om het minder te laten worden? Geef je er aandacht aan?
Lijkt het alsof hij misschien gestressed is ergens van? Nieuwe kooi, nieuw speeltje, etc?
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 9:26 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

hoi sue,

we proberen niet te reageren als pino t doet...hij doet t vooral als hij(in mijn ogen)zijn zinnetje niet krijgt bv als hij bij mij wil zitten of bedelt om uit de kooi te mogen.
een nieuwe kooi heeft ie niet en speeltjes ook niet nieuw,ik moet zeggen dat pino ook niet het type is die echt om speeltjes geeft,ik heb er al heeeel wat gekocht en hij vind er niets aan....heb je nog tips?

ps

ik baal hiervan ik zorg goed voor mijn vogel geef m goed voer en aandacht en toch voel ik me schuldig en rot... Sad
is een maatje Troosten een oplossing denk je??

iig allemaal bedankt voor de reactie xx
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 9:44 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

je hoeft je niet schuldig te voelen want je doet al alles wat je kunt den. grijsjes zijn heel gevoelig. voelen de opwinding van de verhuizing aan, je blijdschap, miwschien ook je twijfels over dingen waar je niet helemaal zeker van bent.
een maatje zou kunnen helpen maar hoeft niet perse de oplossing te zijn. je kunt proberen er een ander vogeltje bij te zetten. hoeft niet eens van hetzelfde ras te zijn. maar of het echt de oplossing zal zijn kan ik niet zeggen.
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 9:49 am
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

hoi alexandraatje,

ja ik denk dat pino idd de stress omtrent de verhuizing wel voelt,ik ben ook sneller geprikkeld(niet naar hem hoor)....tis toch een hoop geregel,zou hij dat zo oppakken?voelen??
ja en een maatje...hij word al gestrest Shocked van een spiegel die ik had gekocht...

bedankt voor je steun....voel me al iets beter xx
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 10:02 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

een vogel is net een spons. merkt alles meteen en voelt alles meteen aan. je zal aan jezelf moeten gaan werken en relaxter met hem om moeten gaan. hoe vermoeid je ook bent, probeer dat van je af te zetten voor je de kamer in gaat waar hij staat. want hij krijgt echt alles mee. ga pas de kamer in als je echt helemaal rustig bent en relaxed. dit is heel moeilijk hoor, maar het is te doen. dat geprikkelde is een normale reactie van alle dingen die een verhuizing met zich mee brengen. ga je heel ver weg verhuizen? probeer anders ergens op de dag of avond alleen even tijd voor hem te hebben. alle zorgen en stress wegzetten en dollen met hem. laat hem dan zien dat je er helemaal alleen voor hem bent. daarna ga je gewoon weer verder met je eigen dingen. kan ook helpen.
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 10:08 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ow, hier staat het, ik dacht dat je het een tijdje geleden al gepost had. Ik heb dacht ik in je dagboek al een reactie gegeven maar ik denk dus inderdaad ook wel dat het te maken heeft met de verhuis. Jullie zijn nerveuzer dan anders, veel meer te doen en te regelen, minder tijd om tot rust te komen en dat voelt hij wel. Wij hebben bijvoorbeeld ook een paar vreselijke weken achter de rug, ik heb meer gejankt dan gelachen maar ik wil maar zeggen dat ik dat ook wel aan Jos merkte. Gelukkig is hij niet beginnen plukken maar hij was anders als normaal. Ze merken direct als je niet in je gewone doen bent en hij ziet dan ook nog eens zijn vertrouwde dingen rondom hem verdwijnen, hij weet niet goed wat er aan de hand is natuurlijk. Ik zou er inderdaad ook geen aandacht aan geven als hij het doet en ook niet als hij bij je zit (teveel kijken naar waar hij geplukt heeft of zo) ze merken zo op wat je doet. Meer kan je op het moment echt niet doen, buiten proberen wat Alexandraatje zegt. De verhuis is er en eens die achter de rug is zal tijd raad brengen. Jullie zullen terug tot rust komen en ook Pino. Hopelijk stopt hij dan ook met plukken. Hey, we weten dat je alles doet voor je maatje, daar is geen twijfel over. Het is voor jullie allemaal een zware periode nu en daar moeten jullie door maar probeer de tips van Alexandraatje ff, kan al een goed verschil maken. Troosten
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 10:59 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Angela,
Alhoewel de verhuzing en de daarbij komende stress een heel plausibele verklaring is voor het plukken van Pino moest ik toch aan dit stukje denken wat 't Bonteboertje (lid hier) hier een tijdje geleden plaatste. Vooral omdat Pino alleen aan zijn rechter vleugel plukt. Hoeft helemaal niet van toepassing te zijn, maar wil je dit stukje toch niet onthouden.

KORTWIEKEN:
Sommige vogels gaan juist verenpikken na het kortwieken. De restanten van de afgeknipte veren "prikken" in het vel van de oksels als de vleugels opgevouwen zitten. Door deze irritatie kan de vogel proberen deze veerstompen te verwijderen of in te korten. Waarna op een gegeven moment de vogel niet alleen de gekortwiekte veren kan gaan aanpakken maar ook in een kettingreactie de omringende veren gaat plukken. De beste oplossing is dan om óf de stompjes van de afgeknipte veren zo kort mogelijk te houden zodat ze onder de nog aanwezige dekveertjes verborgen blijven óf deze stoppels onder narcose te verwijderen. De nieuwe veren groeien dan binnen 3-4 weken weer in en vaak stopt de vogel ogenblikkelijk met plukken aan zijn vleugels. Tenzij dit gedrag al te lang heeft bestaan en verworden is tot gewoonte.

Veel succes verder met de verhuizing! Very Happy
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 11:45 am
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

sarah en esjo,

thanks voor alle steun....ik heb idd dat stukje ook gelezen en heb 3 dgn geleden bijgewiekt,ik denk wel dat pino een beetje af zit te dwingen dus tanden op elkaar en negeren....zucht Rolling Eyes
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 1:39 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik zou hem eerst laten nakijken bij de vogelarts om zeker te zijn dat hij lichamelijk in orde is Smile

Het is heel goed mogelijk dat het door de stress en verandering komt rondom de verhuizing, maar het kan net zo goed iets lichamelijks zijn. Het zou jammer zijn om van alles te proberen en gefrustreerd te raken omdat nix werkt, terwijl de echte reden misschien de aandacht ontsnapt.
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 4:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Angela. Voel je vooral NIET schuldig. Volgens mij is Pino z'n plukgedrag namelijk gedragsmatig (Ik zou wel eerst even langs een vogelarts gaan om fysieke oorzaken uit te sluiten --> Kies dan niet zo'n kluns die Pino aandacht geeft als hij plukt! Ik ben met Zaaz naar zo'n kluns gegaan en dat heeft het eigenlijk vooral gestart!!)

Kan je hem afleiden als hij plukt? Of sowieso proberen af te leiden? (Zodat hij het niet merkt?)

Ik ken het wel een beetje, plukken om je zin te krijgen. Zazu doet dit ook wel eens. Eventjes je onvrede laten merken door er flink wat veren (onvolgroeide) met veel geschreeuw en gejammer uit te trekken. Crying or Very sad
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 6:36 pm
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

thanks voor de tips Veertje
Bericht Donderdag 19 Juni 2008 7:55 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:58 am
  Berichten van afgelopen: