|
|
|
ilse
Kuikentje
| plukkende grijze roodstaart |
|
|
halloo
ik ben al een tijdje opzoek naar een grijze roodstaart , nu zag ik er 1 staan op internet die plukt ... this een pop die tam is .
volgens de eigenaren is ze gaan plukken omdat haar man overleed .
ze komt wel aardig in de veren zeggen ze .
nu sprak deze vogel mij erg aan ... ik zou haar graag een plekje willen bieden zodat zij mischien weer gelukkig kan worden .
maar ik weet dus hellemaal niks van plukken af ... al mijn vogels zitten goed in de veren ....
kan het plukken nog overgaan zodra zij veel aandacht krijgt van mij ?
of zal ze dit heel haar leven blijven doen ?
zijn er middeltjes voor om het tegen te gaan ?
kortom heeft iemand meer info hierover , of is het hellemaal niet slim dat ik haar een plekje wil bieden ???
mvg |
Maandag 2 Maart 2009 10:15 am |
|
|
esjo
Moderator

Wanneer je overweegt om haar te nemen zou ik voor de koop eerst met haar naar een va gaan om lichamelijk oorzaak uit te sluiten.
Plukgedrag kan nl. ook een lichamelijke oorzaka hebben.
Als de veren weer terug komen zoals ze zeggen en ze zit ere niet meer aan, kan het natuurlijk het gemis zijn geweest.
Sommige volgens plukken een periode en daarna nooit meer, anderen vallen regelmatig weer terug.
Er is eigenlijk heel weinig over te zeggen.
Ik zou haar laten onderzoeken door een va en van daaruit mijn beslisisng nemen. Mocht het niets lichamelijks zijn, dan is de vraag voor jou of haar karakter opweegt tegen het feit dat ze plukt
slim of niet, ik vind het heel top dat je er over nadenkt om haar een fijn plekje te geven  |
Maandag 2 Maart 2009 10:34 am |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Plukgedrag is een complex iets. Het kan, zoals Esjo al aanhaalde, lichamelijke oorzaken hebben maar het kan ook zijn oorzaak vinden in het gedrag van een vogel. Dat is vaak lastiger bij te buigen.
PS Wat goed dat je overweegt om dit vogeltje een huis te bieden.  |
Maandag 2 Maart 2009 7:45 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
heel goed dat je dit vogeltje een thuis wilt bieden. wij hebben een kaketoe genomen die geplukt werd door haar man. ze zag er erg kaal uit maar nu groeien de veren mooi aan en is het bijna weg.
een goed middeltje tegen plukken is gekookte knoflookwater. laat wat knoflook teentjes koken en geef dat water om te drinken. de smaak gaat in de veren zitten via het bloed en is zo vies dat het plukken daardoor wel eens stopt.
ik hoop zo dat het beestje gelukkig wordt bij jullie.
heel veel succes en hou ons op de hoogte. |
Dinsdag 3 Maart 2009 7:58 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Wat leuk dat je erover nadenkt om een gaaitje een 2de kans te geven maar ik volg wel de meningen en zeg ook dat je beter een onderzoekje laat doen om ziekte of lichamelijke klachten uit te sluiten. Dan ben je al een stuk verder natuurlijk.
In elk geval heel veel succes en we horen graag je beslissing.  |
Dinsdag 3 Maart 2009 8:17 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Hoi Ilse, hoe is het afgelopen?  |
Zondag 8 Maart 2009 7:12 am |
|
|
Sarah
Moderator

Ben ook wel benieuwd eigenlijk.  |
Zondag 8 Maart 2009 8:29 am |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
|
|
|
Hallo Ilse, heel goed dat je zo´n grijsje een kans wil geven!
Onze meijer heeft ook geplukt. De reden is denk ik altijd belangrijk om te achterhalen. Onze meijer heeft geplukt omdat ze een keer verkeerd is gevallen. Daardoor ging er een veertje irriteren die ze is gaan vernielen. daardoor gingen de veertjes er omheen ook irriteren die ze ook ging vernielen. Zo ging dat steeds verder.
Bij Hedwig geweest en na een 2,5 maand is onze Luna weer de mooiste!
Ik wil hiermee zeggen dat het zoals anderen hier ook al aangaven erg belangrijk is om erachter te komen waaróm ze is gaan plukken. Als je dat weet, kan het zijn dat het op te lossen is. Als het echter iets lichamelijks is, kan het zijn dat het niet op te lossen is. Althans....niet zo makkelijk.
Ik heb ook gehoord dat er bewijzen zijn (vraag me niet waar en hoe het helemaal precies zit) dat er plukkende gaaien waren die dit al járen deden. Deze hebben ze op zo natuurlijk mogelijke voeding gezet en nu zijn deze gaaien weer helemaal op en top in de veren en is het plukgedrag compleet verdwenen. Dit is dus met voeding opgelost en niet met meer aandacht.
Als het wel een aandachtsprobleem is, kun je daar op die manier natuurlijk ook weer wat mee.
Kortom: veel opties, veel mogelijkheden, maar wel moeilijk denk ik om de oorzaak te vinden.
Maar wel echt tóp dat je overweegt om zo'n vogel te kiezen! |
Zondag 8 Maart 2009 2:46 pm |
|
|
ilse
Kuikentje
heejj allemaal
bedankt voor de berichtjes , van dat onderzoek heb ik ook gehoort via onze praktijk .
dan gingen ze papagaaien testen die plukten .
de ene helft papagaaien kreeg voer uit een bakje en de andere helft uit allemaal ingewikkelde dingen zodat ze er bij na moesten denken hoe ze bij het voer kwamen , over het algemeen waren de papagaaien die moesten nadenken beter in de veren komen te zitten
jammer genoeg heb ik van de mensen van die grijze roodstaart nooit wat gehoord ... erg zonde ...
heb ze paar keer gemailt en gebelt ... maar niks ...
groetjes |
Maandag 9 Maart 2009 11:49 am |
|
|
|
|
esjo
Moderator

Wat jammer zeg.
Wel een beetje vreemd dat ze niet reageren. Dat lijkt me toch niet zoveel moeite. |
Maandag 9 Maart 2009 12:17 pm |
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Inderdaad vreemd dat je geen reactie terug krijgt. Je weet als je zo´n advertentie plaatst dat er mensen reageren die je toch te woord moet staan... en erg jammer natuurlijk! |
Maandag 9 Maart 2009 3:07 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 8:58 am
|
|
|
|
|
|