|
|
|
aniekjhee
Eitje
| rocky hapt naar mij |
|
|
Hallo,
Zoals jullie konden lezen hebben wij sinds afgelopen dnsdag een grijsje overgenomen van 2 jaar.
Nu ben ik overdag het meeste tijd en veel bezig emt tegen hem te praten, hij reageerd dan ook al regelmatig, praat terug of danst wanneer ik hem dat vraag.
Alleen wanneer ik dichterbij de kooi kom zegt hij helemaal niks meer en reageerd niet meer.. Denk dat dit komt doordat hij nog aan me moet wennen?
Mijn vriend en ik konden hem vanaf begins af aan al over het koppie aaien. Dit gaat ook goed wanneer we samen zijn.
Maar wanneer ik alleen met rocky ben en dan ook maar me vinger of hand een beetje naar de kooi beweeg begint hij al te happen naar me! Met als gevolg dat ik schrik en terugtrek
Dit doet hij bij mijn vriend echter helemaal niet.
Nou weet ik dat ik misschien al wat te snel wil, en hem nog effe moet laten wennen. Maar toch wil ik graag jullie mening weten.
mvg,
Aniek en rocky |
Donderdag 11 Februari 2010 12:03 pm |
|
|
|
|
Egwene
Vliegende acrobaat
Ik denk inderdaad dat je redelijk snel wil. Heb geduld, het beestje heeft in die 2 jaar ook al van alles meegemaakt (of het nu positief of negatief is) en hij zal moeten wennen aan jou, zijn nieuwe huisje en zijn nieuwe omgeving.
Probeer in ieder geval niet terug te schrikken. Laat hem voelen dat je niet onder de indruk bent van zijn "aanval-acties". Als je wel terugschrikt, krijgt hij zijn zin. Dan beloon je hem dus en zal hij zijn gedrag blijven herhalen. |
Donderdag 11 Februari 2010 12:16 pm |
|
|
pascallo
Waarschuwingen: 1
|
|
|
Ik denk ook dat je al te snel wilt. Vertrouwen winnen kost tijd. Grote kans dat ie je aan het uitproberen is. Als hij naar je uithaalt, acteer dan dat het geen indruk op je maakt. Dus geen schrikreacties en geen handen terugtrekken. Doe je dat wel, dan bevestig je zijn vermoeden dat hij je de baas kan.
Ik begrijp uit je verhaal dat je hem aanhaalt wanneer hij in de kooi zit. Zijn kooi is zijn territorium wat je zult moeten respecteren. Dat betekent niet dat je moet toestaan dat ie je altijd zal aanvliegen wanneer je in de kooi moet zijn. Langzaam maar zeker als het vertrouwen er komt, zullen jij en je grijsje elkaar gaan accepteren en zal het aanvallen minder worden.
Desnoods op een tafelstandaard. Is hij gewiekt? Om het territorium probleempje te omzeilen terwijl jullie toch vertrouwen winnen, kun je hem uit de kooi bij je nemen. Dat is neutraal terrein en zal hij al meer afhankelijk van je worden en je sneller dingen toevertrouwen.
Vergeet ook het beloningssysteem niet. Alles wat hij doet wat niet mag negeren en doen alsof het geen indruk op je maakt. Positieve zaken belonen met wat lekkers of enthousiaste aandacht.
Er is op het forum voldoende informatie te vinden hierover.
Succes. |
Donderdag 11 Februari 2010 12:44 pm |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
grijsjes zijn vaak eenkennig en het kan best dat hij meer naar jou vriend trekt dan naar jou. misschien ga je ook te snel met hem. grijsjes zijn overgevoelige gaaien en hebben echt tijd nodig om tew wennen aan nieuwe situaties. ik zou voorlopig gewoon lekker tegen hem kletsen en hem overal bij bnetrekken.
als je zijn kooi wilt benaderen, doe dat dan schuin. dat werkt minder dreigend. blijf wel doorkletsern tegen hem.
misschien op een afleidende manier door bijvoorbeeld dingen om de kooi heen te doen zoals stoffen of zo. blijf wel praten tegen hem. op een gegeven moment zal hij ook blijven praten als je naast hem staat. het heeft gewoon tijd nodig.
steek voorlopig ook geen vinger in de kooi. bijten doet zeer pijn, niet doen dus. hij is er nog niet aan toe. geef hem dan een pitje of een stukje fruit. als hij dat van je aanneemt, kun je verder gaan en vragen of je kopppie krauw mag doen. heb geduld, komt wel goed |
Donderdag 11 Februari 2010 12:47 pm |
|
|
|
|
aniekjhee
Eitje
Alvast bedankt voor jullie tips, heel fijn!
Ik blijf gewoon lekker met hem kletsen, en geef hem ook wat meer tijd om aan mij te wennen. Hou voorlopig ff mijn vinger bij hem uit de buurt, aangezien ik ook geen schrikreacties aan hem wil laten zien. Of ik aai hem gewoon in het bijzijn van mijn vriend.
Morgen wordt hij gekortwiekt bij Dieca, zal ook wel een hele happening voor hem zijn. Aangezien hij nog nooit gekortwiekt is. En dus ook in de rieskooi moet. Gelukkig ligt Dieca op zo een 20 minuten rijden van ons af, dus niet super ver.
groetjes |
Donderdag 11 Februari 2010 12:56 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
|
|
|
Een papegaai is een prooidier en wij mensen zijn roofdieren.
benader een papegaai dan ook nooit recht van voren. steek ook niet zomaar je hand of vinger naar hem uit of in de kooi. hij kan dit zien als een aanval en als verdediging is de aanval het beste
Laat hem eerst wennen aan jullie en alle nieuwe dingen.
De 5 stapjes is een goede manier om dat mee te doen
Eigenlijk het principe van belonen voor goed gedrag
1.) Ga is rustig naast de kooi zitten en ga met een klein leuk gekleurd speeltje zelf spelen. Maak hem maar nieuwsgierig. (gewoon hardop over dat speeltjes tegen jezelf of je vriend praten.
Zet het deurtje open zodat hij naar je toe kan komen.
2) Als hij interesse toont, begroet je rustig met een zachte stem.
3)ga wat vertellen aan hem over dat speeltje.
De kleur, wat het is etc etc. gebruik zijn intelligentie.
4) Vraag hem rustig of hij wil proeven en bied rustig het speeltje aan.
5) Als hij dit doet prijs hem de lucht. (goedzo knappert etc) en geef hem een pijnboom pitje bv
dit kan je als het goed gaat, daarna gaan proberen met een pollepel en vraag als laatste stap of hij wilt opstappen. Je kan het object door alles vervangen wat je wilt. Zo leer je hem steeds nieuwe dingen |
Donderdag 11 Februari 2010 1:49 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Ik denk persoonlijk dat je daar ook het fenomeen hebt van enige bekende in een nieuwe omgeving. Hij heeft nog steeds zijn oude kooi, toch?
Dat wordt vaak aangeraden, de oude kooi meenemen, zodat ze er toch nog iets vertrouwds en veilig hebben, bij al die nieuwigheid.
Da's wel logisch, maar wat gaat hij dan doen? Juist, die enige vertrouwde zekerheid goed beschermen tegen de grote boze onbekende buitenwereld. En dat zijn op dit moment helaas jullie en alles daar wat hij nog niet kent - tot hij het gewoon wordt en zijn nieuwe omgeving accepteert.
En om weer terug naar het begin te komen - dat vraagt tijd.
Maar jullie komen er zeker wel geef hem gewoon wat ruimte om te wennen. Het zijn hele nieuwsgierige en sociale diertjes, en hij zal echt wel naar jullie toe trekken, als hij al eenmaal de conclusie trekt dat jullie er niet op uit zijn hem voor avondeten klaar te maken  |
Maandag 22 Februari 2010 10:12 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:03 am
|
|
|
|
|
|