stil na kortwieken?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
cindy10
Net uit het ei

stil na kortwieken?  Reageer met quote  

Ik stel deze vraag namens mijn tante.
Zij heeft een jonge grijze roodstaart van ongeveer vierenhalve maand oud.
Paar dagen geleden is hij gekortwiekt bij de dierenarts.
Sindsdien is hij heel stilletjes,terwijl hij eerder vrij druk was de hele dag.
Hij eet wel,maar verder is hij stilletjes.
Is dit normaal of moet mn tante zich zorgen gaan maken?

groetjes cindy
Bericht Zondag 10 Februari 2008 10:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina  
PeCe
Vlieger

Reageer met quote  

Ik neem aan dat de dierenarts het grijsje niet heeft "verminkt". Want dan kunnen er wel degelijk gezondheidsredenen achter zitten. Maar anders is het vermoedelijk meer de "teleurstelling" van het verlies van de vrijheid om zelf te kunnen gaan en staan waar die wil.

Belangrijker in deze is wat doet je tante eraan of ermee?
- heeft je tante het grijsje laten merken dat die niet kan vliegen?
- heeft ze een speelplaats, speelboom o.i.d. waar het grijsje heen kan?
- laat ze het grijsje opstappen en speelt ze ermee?
- zit het grijsje nu extra veel in de kooi?
- reageert je tante door hem nu zielig te vinden? Juist dit laatste is verkeerd. Als ze het zielig vind, extra hapjes geeft, extra aandacht geeft, dan is er een kans dat ze gewoon word gemanipuleerd door het grijsje en dat die rustig blijft omdat die dan extra lekers krijgt of extra aandacht.

Zonder verdere achtergrond zou ik zeggen dat er niets aan de hand is, geen reden tot zorgen, geen extra aandacht geven - uitgezonderd normaal gedrag proberen uit te lokken met spelen of praten. Zodra die er aan is gewend zal ze merken dat die weer zichzelf word.
Bericht Zondag 10 Februari 2008 11:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: stil na kortwieken?  Reageer met quote  

Hoi Cindy.. Even een vraagje, hoe reageert je tante op het gedrag van de grijze?
Het is erg moeilijk om vanaf hier een situatie te beoordelen.. Ik zou zeggen dat er weinig aan de hand is, maar het kan altijd anders zijn!
Weet ze wat het grijsje weegt? Als ze het niet vertrouwt kan ze het gewicht in de gaten houden (vaak een van de eerste tekenen van ziekte) kan ze het grijsje evt naar een vogelarts brengen.
Bericht Zondag 10 Februari 2008 11:44 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
cindy10
Net uit het ei

Reageer met quote  

hoi allemaal,en alvast bedankt voor het reageren! Wink
Mijn tante is nogal snel bezorgd over de papegaai Laughing
Uiteraard heeft de vogel gemerkt dat hij niet kan vliegen....
Mn tante laat waarschijnlijk vrij duidelijk merken dat ze hem zielig vind.
Toen hij 2 keer was gevallen gister,omdat hij probeerde te vliegen,heeft ze staan huilen van medelijden. Embarassed
Het is dus heel goed mogelijk dat de papegaai dit opmerkt,en dus daardoor ook dramatisch reageert.
toen ik er vanmiddag was,was hij inderdaad stilletjes.
Maar aan de andere kant,at hij wel...en zat stilletjes even te spelen met wat gekleurde ringetjes op de bank.
Kwa aandacht onbreekt het hem aan niets!
hij is meer buiten de kooi,als erin zeg maar. Laughing
De hele dag is hij betrokken bij alles in huis. (zelfs bij het avond eten zit hij op tafel).
Ik zei dat ze zich niet zo druk hoefde te maken,dat hij waarschijnlijk gewoon van slag is door het kortwieken.
Maar ze wilde graag toch advies van meerdere papegaaien houders.
Zal haar jullie antwoorden laten lezen!

groetjes cindy
Bericht Maandag 11 Februari 2008 12:48 am
Remco
Vlieger

Reageer met quote  

Hahaha, sorry dat ik moet lachen maar Leia mijn grijze roodstaart deed precies hetzelfde, alleen die weigerde ook te eten Confused .
Maar dit komt echt wel weer goed hoor, gewoon niet te veel aandacht aan geven en lekker laten wappen met die vleugels. Wel grappig om te lezen dat die van jou tante precies hetzelfde doet.
Bericht Maandag 11 Februari 2008 4:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
cindy10
Net uit het ei

Reageer met quote  

Vertelde mn tante vanmiddag jullie reactie`s....
Ze neemt graag aan wat jullie zeggen! Laughing
Diertje toont trouwens echt niet ziek..... ik ging op hem af,terwijl hij wat aan het slopen was.
Nou hij was zeer allert!
Liet mn sleutelbos zien,en mn tante vroeg me hem te krauwen....
Nou bij een poging om met mn vingers naar hem toe te gaan,gingen zn veertjes al overeind van nijd.
Ik niet dom,en had al ervaring met het schatje.....
Hij heeft me namelijk eerder gebeten toen ik hem verbood om de laptop van mn neefje te slopen....
Dus op haar vraag....durf je niet???
Zei ik doodleuk nee!
Heb het beestje zelf een keertje met de hand gevoed omdat mn tante een dagje weg was.(maar het lieverdje zit in zn eenkennige fase blijkbaar).
Hij is zeer sociaal,maar krijgt een klein rothumeur van mensen die hem ongevraagd benaderen of in de gaten houden.
Zit hij bv op tafel,en ik negeer hem...maar hij ziet mn ring met diamantje schitteren komt hij wel vanzelf even kijken en voelen met zn snavel.
maar sinds hij minder baby word,word hij ook wat kieskeuriger in zn mensenkeuze.
Ik vind dat heel logisch.....ik laat me ook niet door iedereen maar aaien en aan mn haar trekken!
Maar op mij komt het diertje echt niet ziek over!
hij is allert genoeg,eet prima,is hooguit wat stiller en rustiger als normaal.
Denk dat iedereen hier gelijk heeft,en het beestje reageerd op mn tante haar medelijden gedrag Laughing
Laten we eerlijk zijn...als ik val en iemand helpt me overeind en zegt....niets aan de hand gaat het verder??
Zou ik zeggen ja gaat wel hoor...hooguit even schrik en auw.
Maar als ik val en iemand staat gelijk te gillen dat ik vast nu iets ergs heb,ga ik zelf ook twijfelen en bedenken dat ik mischien zwaar gewond ben?
Neem aan dat jullie dat bedoelen met gedrag ten aanzien van de papegaai?
Laughing denk dat deze zeer slimme grijze....mn tante al beter kent,als zij zichzelf?

groetjes cindy
Bericht Maandag 11 Februari 2008 5:28 pm
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

je hebt helemaal gelijk hoe meer drama je tante ervan maakt hoe onzekerder de vogel zal worden,Pino is ook gewiekt en vladdert z nu en dan van de kooi af en stort dan neer..ik loop naar hem toe en laat hem opstappen,natuurlijk mag je best even opletten dat ie geen pijn heeft maar dat valt meestal erg mee hoor!!
iig niet gaan gillen want hij gaat op haar gdrag af,ik zelf zeg altijd als Pino neerstort ohoh wat dooe je nu weer.
Vergelijk het meteen klein kind dat valt(normaal)als je als moeder in paniek raakt zal t kind direct gaan huilen terwijl als je zegt ohoh wat doe je nu ze meestal even verbaasd doen en verder gaan met spelen

suc6 met de vogel!!
Bericht Maandag 11 Februari 2008 6:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
cindy10
Net uit het ei

Reageer met quote  

Uiteraard kijk je eerst even of de vogel niet iets mankeerd Wink
maar mijn tante gaat al in 3 toonhoogtes och en wee roepen als grijsje achter de bank beland...
Is naderhand ook nog 2 dagen zelf van slag,want owjee vogel is gevallen en wie weet merk je pas later dat het diertje wat heeft.... Wink
Persoonlijk zou ik de vogel oppakken even snel inschatten of hij mijns inziens wat mankeert....
Wel in mn achterhoofd houden dat hij gevallen is.....maar er voor de vogel zelf geen drama over maken.
Als je uitgaat van bv een kind van 4.....(waarmee ze vergeleken worden...) dan is zelf schrikken en je angst overbrengen dus heel belangrijk.
Maar zoals vele papegaaien eigenaren zullen beamen....zo`n beestje is net je eerst kind!
Zelf heb ik in het verleden een amazone gehad,en nu sinds kort weer een amazone van 36,dus weet dat ze heus wel wat kunnen hebben. Laughing
Maar mn tante heeft nu het genoegen van een zelf grootgebrachte grijze roodstaart...maar ook de bijbehorende zorgen....
Ik heb mn eerste amazone gekregen via via,en het beestje was al 47 toen ik dr kreeg.
Op 54 jarige leeftijd is ze helaas moeten inslapen.
Nu hebben wij dorus,en ook die is al ouder 36 jaar.
Maar kan me voorstellen dat je als nieuwbakken ouders van een kleine grijze wat bezorgt kan zijn Very Happy
Heb wel mn tante op het hart gedrukt dat ze dus niet teveel aandacht aan het zielig doen moet besteden,en ook zelf wat makkelijker zijn!
Dat nam ze graag aan...
Nadat ze wel nog een keer melde....Ik hou nu eenmaal van dat beestje,en ze kunnen me opvegen als er wat mee gebeurd!
Hahaha welkom is de gaai dus zowieso!
Zal haar zeggen lid te worden hier,dan kan ze haar eigen vragen kwijt.
En kunnen jullie de papegaai zelf bekijken met foto`s!

groetjes cindy
Bericht Maandag 11 Februari 2008 6:56 pm
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

dat je tante goed voor haar gaaitjesis is overduidelijk hoor,en niemand wil dat zijn beestje iets gebeurd maar je moet wel reeel blijven(niet rot bedoeld hoor).
ook ik ben een nieuwe in de wereld van de zelfopgevoede grijze roodstaart en ben ook best een moedertje die snel bezorgd is maar...
laat je tante inderddad een profiel en dagboekje openen,is toch gezellig en raad is hier ten alle tijden,ik spreek uit eigen ervaring Wink
Bericht Maandag 11 Februari 2008 7:22 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Nu ik het zo lees denk ik dat het grijsje van je tante haar flink in de maling neemt. Embarassed Gaaien kunnen prima toneel spelen, zoals je zelf ook wel hebt ondervonden denk ik! Very Happy
't Klinkt alleen af en toe zo hard als je zegt dat ze niet zo kinderachtig moeten zijn. Mensen vinden je vaak harteloos. Laughing

PS Mooie amazone trouwens! Shocked Volgens mij is dat een groenwang.. (Mexican red head??)
Bericht Maandag 11 Februari 2008 7:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
cindy10
Net uit het ei

Reageer met quote  

yep....mijn eigen gaai is een roodvoorhoofd amazone,oftewel...mexican red head...
wat betreft de gaai van mn tante....tjaaa ik zei ook dat het heus wel meeviel allemaal!
maar je weet hoe het gaat als je net een diertje hebt gevoed en zn ontwikkeling nauw in de gaten houd...
Ik heb wat dat betreft de luxe om daar niet over in te zitten....maar heb daartegenover weer andere zorgen....een papegaai van 36 heeft weer zn eigen kuren he?

groetjes cindy
Bericht Maandag 11 Februari 2008 8:24 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Tja, ik mag aannemen dat een gaai van 36 jaar oud 36 jaar de tijd heeft gehad om allerlei trucjes te bedenken. Laughing Vind het erg knap van je!!
Bericht Dinsdag 12 Februari 2008 11:42 am
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Cindy, ons grijsje is ook gewiekt. Hij zit heel veel op zijn playtop van zijn kooi, vind hij zalig. De eerste dag na het wieken duurde het geen 5 minuten of daar ging hij als een baksteen tegen de grond. Ik was geschrokken maar wist dat ik niet mocht panikeren, ik heb hem op laten stappen, even gekeken maar aangezien hij naar mijn schouder wou kruipen wist ik dat er niks aan de hand was en hij oké was want dit doet hij als hij allert en beetje gek is. Ik heb hem "lompe kip" genoemd en terug op zijn playtop gezet. Even daarna "plof" lag hij daar terug. Even gecontroleert of alles in orde was en dan maar wat laten rondlopen, ben nu ook geen taxi-dienst natuurlijk. Nu durft hij dat nog wel eens doen maar weet hij dat hij zelf zal moeten omhoog klimmen. Hij zou wel willen dat ik hem telkens oppak en terugzet, NIET DUS. Gekke gaaien. Laughing Laughing Laughing Slim zijn ze in elk geval wel, dat moeten we ze wel toegeven. Laughing Laughing Laughing
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 7:54 am
cindy10
Net uit het ei

Reageer met quote  

Heb al wel een kleine vooruitgang geboekt bij dorus!
ben op een stoel gaan zitten,en de deur van zn kooi opengezet.
ben hem toen pompoenpitjes gaan voeren,en later zelfs zonnebloempitten Laughing
wel probeerde hij 2 maal te bijten....maar niet zo heel hard(had alleen een klein wondje van het puntje van zn snavel).
Maar over het algemeen pakte hij het lekkers toch netjes aan!
Ook heb ik een bonen en zaden mengsel (zak met allerlei bonen en grote zaden) geweekt en hem dat aangeboden......en zowaar zie ik hem net ervan snoepen!
zal hij toch nog gaan leren dat groente en aanverwante lekker zijn? Wink
Moet er wel eerlijk bijzeggen,dat ik hem spaarzaam voer.
Hij krijgt wat van zn eigen mengsel,maar dat is ook alles.
blijkbaar gaat hij toch nu maar de andere dingen uitproberen!
Inmiddels eet hij dus...mais,doperwten,bonen,spaanse peper,en af en toe een stukje pellet!
niet slecht in 2 weken tijd toch?

groetjes cindy
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 6:44 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is inderdaad knap werk Cindy. Het is duidelijk dat je ermee bezig bent. Doe zo verder, het komt in orde. Veertje
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 7:30 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:08 am
  Berichten van afgelopen: