Tam maken

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
aptalsaban
Eitje

Tam maken  Reageer met quote  

hoi allemaal,

ik heb 1week geleden een grijze roodstaart gekocht,
hij is 1jaar oud en de eigenaar zij dat ze na 1,5 jaar beginnen met praten.
mar hij is nu niet echt tam,mar hij eet wel uit mijn hand en mag zijn snavel aanraken,MAAR ik mag niet de rest van zijn lichaam aanraken,

hebben jullie wat tips voor mij om hem tam te maken,hem leren te praten of dat hij op mijn hand komt??? A..U.B help mij

alvast bedankt
Bericht Zondag 24 Juli 2005 5:52 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Re: Tam maken  Reageer met quote  

Hoi aptalsaban,

welkom hier!
Niet iedere gaai is ervan gecharmeerd als je ze aanraakt op hun lichaam. Sommige delen houden ze liever 'privé'.. Net zoals wij.. Smile

Over praten: Sommige gaaien zullen nooit praten, andere kletsen je de oren van het hoofd. Eén van de grijsjes hier praat bijna niet, maar fluit als de beste.. Smile

Is je grijsje gekortwiekt? Hoe heet hij of zij?

Andere leden kunnen je ook vast op weg helpen met tips. Smile
Bericht Zondag 24 Juli 2005 6:28 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
aptalsaban
Eitje

Reageer met quote  

hij heet CROCKY hij is gekortkwiekt,en hij doet al mijn parkieten na,ik ga de parkieten binnenkort wegdoen
Bericht Zondag 24 Juli 2005 6:42 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Waarom ga je je parkieten wegdoen? Hoeveel parkietjes heb je?
Bericht Zondag 24 Juli 2005 6:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
aptalsaban
Eitje

Reageer met quote  

heb 2parkieten 1man+1vrouw mannnetje is wel handtam mar da vrouwtje is wat schuwer ,ik doe ze weg i.v.m met de papegaai
Bericht Zondag 24 Juli 2005 7:06 pm
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hoikes Very Happy Ik heb ook een roodstaart(Krabi) maar kzou mn ander vogels nooooiit kunnen wegdoen Wink 2valkparkieten(Zazou en Zija) een grasparkiet(Chico) en een halsband(Furio).Toch leuk zo'n beestenboel Wink Kheb nog 3 poesies ook Wink Wink Schatten van dieren allemaal Very Happy
Bericht Maandag 25 Juli 2005 8:23 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Hoi hoi Very Happy Gefeliciteerd met je nieuwe roodstaart!

Wat die vorige baas zei over praten op 1,5 jaar...das onzin hoor Wink
Soms praten ze al heel jong, maar gemiddeld vanaf 8 mnd. De 1 is eerder dan de ander. Ook afhankelijk van het baasje, de vogel zelf en de situatie.
Maar hij kan absoluut nog wel gaan praten (al heb je nooit de garantie dat ie dat ook doet).

Eerst moet hij zich waarschijnlijk lekker thuis voelen..zelfs een al pratende gaai stopt soms eerst in een nieuw huis. Hij heeft nu al zoveel te ontdekken. En tam maken, dat kan heel goed! Fijn dat hij gewiekt is, nu kun je rustig met hem aan de slag gaan. Veel dingen laten zien en vertellen. Behandel hem met respect en als een wezentje met gevoelens en veel verstand Wink

Neem vaste tijden van zo'n 10/15 min om hem te leren opstappen. Dat wil het beste vanaf een lage plek, bv een standaard op de grond en t liefst in een iets duistere kleine ruimte. Dat maakt hem rustig en zorgt ervoor dat hij niet kan vluchten. Misschien is je badkamer geschikt?

Kijk je gaaitje niet te veel aan. Dat is best eng voor hem. Zelfs als hij in paniek raakt en vlucht of schreeuwt, blijf rustig en negeer dat! Ga er maar vanuit dat het je best even tijd kost...maar als je 1 maal vooruit komt kan het erg snel gaan.

Betrek hem veel in je leven en vertel echt veel over verschillende dingen op rustige toon. Dit wekt vertrouwen...en hij zal waarschijnlijk ook beter gaan praten, omdat hij de taal echt gaat leren. Misschien kun je dingetjes laten zien en iets zeggen over de kleur, de vorm etc en hem dan vragen eraan te voelen. Goed belonen als hij t doet, maar negeren en wegleggen als hij t eng vindt...t komt vanzelf! Lees ook de 5 stapjes en de voorbeelden ervan...dat zal je goed helpen Smile

Praten werkt hier goed door vanuit een andere kamer iets te roepen...praten is vaak aandacht vragen Wink Ik roep dus bv uit de keuken...Tommy! Joehoe!!!!! en wacht, dat herhaal ik regelmatig en op een bepaald moment vind ik iets dat hij terug roept Laughing

Verder gaat het eigenlijk vanzelf. Praten door tig keer iets voor zn neus te zeggen werkte hier niet. Tommy heeft heel lang alleen t bouwvakkers fluitje gedaan en ineens!...Jaaaaa Toen kwam hij los, puur door gewoon veel te vertellen. Maar hij zegt nog steeds niet zn heel; veel gehoorde eigen naam Razz Nou ja, ik zeg mn eigen naam ook nooit he! Hij begint nu wel echt hele zinnen te zeggen, al versta ik die soms niet zo goed.

Dus ik denk dat je t praten t best uit je hoofd kunt zetten en er niet op moet wachten. Behandel hem als een vriend en ineens zal hij je verrassen Wink Of met praten,of geluidjes, of met andere leuke knappe dingen, of...(waarschijnlijk) met alles. Maar dat heeft echt tijd nodig, dus heb geduld Wink Tommy is op deze manier van een doodsbange gaai een hele lieve tamme en pratende plus fluitende vriend geworden.

En dan nog je parkieten. Leuk zeg! Moeten die echt weg? Ik denk dat je gaaitje het juist heel gezellig vindt hoor Smile
Bericht Maandag 25 Juli 2005 9:30 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

He wat jammer dat je parkietjes weg moeten.. Heb je niet genoeg ruimte?
Ik denk dat Crocky best veel zal hebben aan je parkietjes. Ze zitten dan wel niet in de zelfde kooi, maar.. Toch zal 'ie er best veel aan hebben.. Smile
Bericht Maandag 25 Juli 2005 10:12 am
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hallo welkom hier.
Ik heb twee bourke parkieten. Die zitten normaal binenn en met goei weer buiten, Maar ik merk aan Catootje (bont boertje) dat ze de bourkes dan mist.
Roep op een parkieten manier naar ze.Als ze binnen zijn doet ze het niet.
En de bourkes roepen dan weer terug.
Dus ik denk dat jou papagaai de parkietjes ook wel leuk zou vinden hoor vooral als ze een beetje tam zijn.
Misschien neemt hij wel een voorbeeld aan ze.
Bericht Maandag 25 Juli 2005 1:00 pm
loontjuhh
Eitje

Reageer met quote  

hallo!!
ik ben ook nieuw hier!!
ook ik heb nu al 4 maand een grijzeroostaart CoCo genaamd.
ook ik ben erg veel bezig met het tam maken coco was een half jaar toen ik haar kreeg en ook hij zei als je een maand of 3 ermee bezig bent istie tam en praat! nou echt onzin dus!
in het begin schreeuwde ze alleen maar ik mag haar nu aanraken maar dan doet ze wel heel schuw! kusjes geven doet ze wel graag! en voor een cracker doet ze alles! nouja... bijna alles! want op de hand komen durft ze echt nog niet! heeft iemand voor mij daar nog advies in ? alvast bedankt.!
en praten nee.. ze heeft 1 keer coco gezegt en doet alleen mn koffie app. na! maarja het begin is er leuk hier trouwens je kunt veel wijd worden van elkaar! liefs ilona en CoCo
Bericht Woensdag 7 September 2005 3:50 pm
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hallo loontjuhh.
Welkom hier.
Van grijsje heb ik niet zo veel verstand maar er zijn er hier vast een paar die je advies kunnen geven.
In ieder geval welkom en coco natuurlijk ook.
groetjes karin en catoo
Bericht Woensdag 7 September 2005 3:59 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Hoi loontjuhh...welkom hoor Wink
Mijn timneh Tommy was ook heel erg bang en ook nog wildvang Sad . Maar nu stapt hij altijd op en gaat graag mee dingen doen en te fietsen enzo.
Hij zegt ook steeds meer woordjes, zo leuk, in het begin bijna niks. Tuurlijk had hij ook tijd nodig om te wennen, maar het kan dus wel Wink

Veel oefenen, dat is de enige manier en zn gekrijs en bang zijn negeren Wink Je vindt hier vast nog tips die je kunnen helpen Smile
Bericht Woensdag 7 September 2005 4:06 pm
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Hallo Aptalsaban,Krabi deed in begin ook alleen de andere vogels na maar tsja ...Nu praat ze en doet ook de anderen na Wink Loontjuhh,welkom.Inderdaad wat Tommy zegt veel oefenen en tijd geven ,niet opjagen.Een goede band opbouwen Wink Krabi praat tot hier toe enkel binnen(kan zijn dat ze altijd alleen binnen zal praten)Heel af en toe zegt ze buiten iets.Maar het is een enorm plezier haar dikwijls mee te nemen naar buiten en overal, zelfs al zegt ze buiten niets.Ze kan zo genieten van uitstapjes zonder een woord te zeggen,dat is super om te zien Very Happy Ik zie Krabi enorm graag zij hoeft voor mij zelfs niet te praten Wink Kheb ook gemerkt op de papegaaien drive -inn dat Krabi helemaal niet opstapt.Ze speelt liever en loopt wat rond negeert me dus totaal Laughing.Terwijl dat ze hier binnen probleemloos op en -afstapt.Dus ga ik nu haar leren opstappen wanneer ik haar meeneem.Ik denk dat je er geen tijd op mag plakken wanneer een dier tam is.Een zo goed mogelijke opvoeding geven duurt haar hele leven denk ik Wink Zie ,ik dacht dat ze goed opstapte lol ,nee nee liever me negeren en lekker verder spelen Laughing groetjes Wink
Bericht Woensdag 7 September 2005 10:07 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

quote:
Ik denk dat je er geen tijd op mag plakken wanneer een dier tam is.Een zo goed mogelijke opvoeding geven duurt haar hele leven denk ik

Dat heb je mooi gezegd Krabi Very Happy

Tommy geniet ook vaak in stilte als hij mee naar buiten gaat. Maar af en toe durft hij ineens te fluiten. Zo fluit hij sinds kort mn honden fluitje en stukjes van liedjes op de fiets...lieffffff!
Bericht Donderdag 8 September 2005 9:10 am
Sannie
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Welkom aptalsaban en loontjuhh

Ik heb 2 grijsjes waarvan de 1 de oren van je hoofd af kletst en de ander maar weer 3 woordjes zegt.. Wink
Het tam maken heeft echt tijd nodig jullie moeten vertrouwen in elkaar krijgen, en vooral niet forseren!
Mijn grijsje Binky heb ik in 3 maanden tam gekregen, en nu vertrwouwd hij mij volledig, Binky was toen ook erg schuw en beet ook erg hard.. Sad
Maar met een hoop geduld en veel met je gaaitje bezig zijn kom je al een heel eind Wink
Bericht Donderdag 8 September 2005 9:42 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:09 am
  Berichten van afgelopen: