Tijd

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Heidy
Net uit het ei

Tijd  Reageer met quote  

Hoi allemaal,

Ben ik weer. Ik heb nog een vraag: hoe doen jullie met de tijdsbesteding aan jullie grijsje? Besteden jullie iedere dag aan hem/haar even veel tijd? Wat ik nl. niet wil is dat mijn vogel mijn hele leven gaat bepalen. Als ik een dag bijv. geen zin heb om hem/haar echt aandacht te geven omdat ik moe ben of me niet lekker voel, is het dan bijv. voldoende om de kooi open te zetten zodat mevrouw/meneer zichzelf buiten de kooi kan vermaken of krijg ik dan problemen. Of als ik bijv. een dag veel tijd heb om met hem/haar op te trekken, kan dat dan, zonder dat madam of meneer dat de volgende dag weer verwacht en ik problemen krijg als ik niet aan de verwachting voldoe.

Alvast bedankt weer voor jullie reacties.

Groetjes,

Heidy
Bericht Dinsdag 9 Februari 2010 5:17 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Eeeehhhmmm, dit is erg moeilijk vind ik. Ik denk dat ieder dit voor zich moet bepalen, maar als ik naar hier kijk....
Het eerste wat ik 's ochtends doe is Cleo uit haar kooi halen, die speelt en eet dan op haar speelplek in de keuken terwijl ik me douche en aankleed. Dan ga ik ontbijten en zit ze vaak bij me en als ik dan mn tanden poets en haar fohn zit ze er altijd bij in de badkamer. Als ik moet werken dan verstop ik eten en lekkers in haar kooi en ga dan weg. Mijn vriend haalt Cleo uit de kooi als hij thuis komt en meestal vermaakt ze zich dan wederom prima in de keuken of op de klimboom. Omdat ze behoorlijk goed vliegt, bepaalt ze zelf of ze bij me zit of gaat spelen. Meestal zit ze voor ze gaat slapen een poosje bij mij om te poetsen en te knarsen. Ik kijk ondertussen tv oid. Het is dus niet zo dat ik haar constant aandacht geef als ik thuis ben, ze vermaakt zichzelf, maar ik zorg voor afwisselend speel en knaaggoed. Wel is ze er altijd uit als er iemand thuis is en moet je haar dus wel in de gaten houden, het zijn toch slopers.... Mr. Green
Ik denk dat je het beste, net zoals met kleine kinderen, een mate van regelmaat kunt inbouwen, dus een vast moment op de dag dat je gaai uit de kooi komt, (bij ons is dat 's ochtends) en je dan samen met je gaai wat dingen onderneemt, bij ons bijvoorbeeld ontbijten/ brood smeren/tanden poetsen. De overige tijd dat je vogel dan uit de kooi is en 'helpt' met huishoudelijke klusjes oid of op de klimboom zit is extra en kun je dan zelf bepalen.
Bericht Dinsdag 9 Februari 2010 7:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Als ik ze hier beneden heb in de woonkamer, ben ik constant aan het opletten. het zijn net kleuters van 4 jaar. jojo klimt nogal vaak van de boom en moet opletten dat hij niet onder de kast of de bank kruipt en daar mijn boeltje gaat slopen.

Nu heb ik er 2 en die houden elkaar bezig. Daarbij hebben ze zat sloopgoed.

Een papegaai heeft wel iedere dag aandacht nodig. Zeker als hij alleen is heeft hij behalve zijn speelgoed ook nog de nodige gezelligheid nodig. je hoeft hem niet de hele dag te entertainen.

Wel vind ik persoonlijk dat een grijsje meer om persoonlijke aandacht vraagt dan een amazone.
Toen ik Jodie hier nog had te logeren was ik, zodra ik thuis was echt bezig om haar bezig te houden. krantenpropjes maken eten verstoppen. Kralentouwen maken. Alles om haar maar bezig te houden
Bericht Dinsdag 9 Februari 2010 7:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

wij hebben ook een grijsje maar die heeft een vriendje, dat wel. ik geef niet elke dag zoveel aandacht aan ze. dat hangt er van af hoeveel tijd ik heb en of het uitkomt. ik praat wel altijd tegen ze en ze hebben ook genoeg om zichzelf te vermaken.
je kan gerust je kooi open zetten en eens zien of hij zichzelf vermaken kan. het wil niet zeggen dat je je gaai elke dag bij je moet nemen. dat is niet zo. als hij er uit is en al met je kan kletsen en fluiten is hij vaak al blij. zorg dat hij genoeg heeft om zichzelf ook bezig te houden. dan zal het best wel meevallen denk ik.
Bericht Woensdag 10 Februari 2010 8:06 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Assie
Vlieger

Reageer met quote  

Hier geven ze zelf aan of ze aandacht willen Nanaaa!

De kooien staan hier bijna altijd open,of ik zet ze bij elkaar op de kooi
Ik lop wel heel de dag tegen ze te praten
Nu ben ik sinds 2 dagen weer aan het borduren,en dan vliegt de tijd,en hebben ze idd geen lichamelijke aandacht gehad
Gisteravond vonden ze het allebei genoeg,en kwamen uit hun zelf via trappetje naar de bank gelopen,zo van...halloooo wij zijn er ook nog Fluiten
Dan is het ff knuffeltijd en is het weer goed
Maar 1 ding staat vast,ze willen hier elke dag lichamelijk contact Vogeltjes
Bericht Woensdag 10 Februari 2010 8:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Windkracht13
Vlieger

Reageer met quote  

Omdat ik ze niet te kort wil doen, beheersen mijn roodstaarten grotendeels, wat ik in mijn vrije tijd doet.

Persoonlijk vind ik dat niet erg, heb ik puur voor gekozen... Hartje

Als je kinderen heb, kan je ook niet zeggen, wegwezen, heb nu geen zin in je... Nee! Nee!

Gelukkig vermaken ze zichzelf buiten de kooi uitstekend, zijn zeker niet veel eisend!
Bericht Woensdag 10 Februari 2010 1:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Spetter
Vlieger

Reageer met quote  

Ja...............vergelijk het met een kind. Een kind laat je ook niet aan z'n lot over omdat. Een gaai vraagt elke dag verzorging, aandacht, training en opvoeding.

Ik ben van mening dat elke dag een middenweg heeft om beiden in balans te houden. Dan maakt het niet zoveel uit als de ene dag iets minder of meer gegeven wordt. Leren wennen aan verschillen die te behappen zijn...........dit geeft vertrouwen en zekerheid.

Een gaai heeft het in zich om vergeleken te worden met een kind dat verstandelijk 5 jaar is.

Dan is het aspect ruimte er nog. Hoeveel ruimte heeft hij los en in zijn verblijf. Geef je hem minder fysieke aandacht kun je dat compenseren met een nieuw speeltje etc. En niet te vergeten: belonen.
Bericht Woensdag 10 Februari 2010 1:41 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
pascallo
Waarschuwingen: 1

Reageer met quote  

Het is ook helemaal afhankelijk van het karakter van de vogel.

Wat Marieke al zegt. Als ze uit de kooi zijn, dan krijgen ze altijd wel aandacht. Aandacht wil niet alleen maar zeggen dat je fysiek met ze bezig bent. Je geeft ze al aandacht door een keer naar ze te kijken, geluiden te maken, bij het langslopen even aanhalen laten opstappen en weer terug etc.

Bij mij zitten de 2 grijzen samen in een kooi die in de woonkamer staat. Ze kunnen zich prima zelf vermaken. Ik kan dus best een keer een dag weg zonder dat ze daar last van hebben.

Japie is een aandachtvrager. Dus als die aandacht wil, dan gaat ie er om zeuren met geluidjes maken om mijn aandacht te trekken. Cocootje daarentegen zit niet graag bij me. Stapt wel op als het moet, maar ze houdt er niet van om aangehaald te worden zonder dat ze daar zelf om heeft gevraagd.

Het is dus helemaal zoals je het zelf in kleedt. Als je je vogel(s) altijd de volle aandacht geeft, gaat het mis als je dat een dag overslaat. Verspreid je de aandacht op momenten dat het jou uitkomt, dan heb je daar dus al minder last van als je ze een dag dan geen aandacht wil of kan geven.

Het advies dat ik je kan geven is om ze te laten wennen aan het ritme die bij jou past. Niet andersom. Wink
Bericht Woensdag 10 Februari 2010 2:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Herman is eigenlijk altijd uit de kooi (wanneer ik thuis ben) en vermaakt zich zelf erg goed met z'n speeltjes.
Wanneer ik computer zit hij bij me op de standaard en kletsen we ondertussen heel wat af.
En ik probeer toch wel drie / vier keer in de week met hem te werken met de teachbox o.i.d. Dat vind hij helemaal het einde.

Verder is Herman meer van samen naar muziek luisteren, lekker kletsen en af en toe een kroel. Eerder kon hij ook wel rustig bij me zitten maar nu is hij eigeniljk altijd "onderweg" Mr. Green

De Edels zitten veel meer in de kooi / voliere. Zij voelen zich buiten de kooi veel minder op hun gemak. Wanneer ik ze op de boom zet vliegen ze zelf terug naar de kooi. )Nou stelt dat vliegen van hun niet zoveel voor - het zijn geen goede vliegers ondanks dat ze niet gewiekt zijn)
Wat ze wel leuk vinden en ik ook elke dag een aantal keren doe, is de deur open en dan lekker kletsen, zingen, etc. Echt 1 op 1 aandacht. Wink
En ze gaan zo goed als elke dag lekker mee de douche in - douchen. Behalve douchen is dat ook echt een aandachtsmoment en gezellig.

Juist wanneer je je zelf niet zo fit voelt - heb ik het idee dat ze hier meer om aandacht vragen. Waarschijnlijk voelen ze de stemming haarfijn aan en is dat hun reactie erop.
Bericht Donderdag 11 Februari 2010 9:45 am
MariekevC
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Vanmorgen heb ik ze naar beneden gebracht en op hun speelboom gezet. Ik Leone d'r flessen gaan steriliseren en heb koffie gedronken. Toen Leone uit bed gehaald en eten gegeven. Ondertussen zit ik ook tegen de gaaien te kletsen. net hebben Leone en ik gezellig met ze zitten kletsen. Jojo even gekroeld.

Nu zit Jojo een liaan te ontleden en Keko een touw uit te flossen. zo gaat een ochtend weer voorbij
Bericht Donderdag 11 Februari 2010 11:07 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

's Ochtends voordat ik naar m'n werk ga, krijgt mijn gaai niet zoveel aandacht. Ik praat wel vaak even met r en ze krijgt eten. Als ik dan weer thuis kom is de rest van de dag de kooi open en wordt er veel gekletst en mag ze soms op de bank waar ze over d'r koppie geaaid wordt. Ook gaat ze 's avonds wel mee douchen en tandenpoetsen.

Als ik naar m'n werk ben kan mijn vriend vaak nog wel wat aandacht geven omdat hij op andere en wisselende tijden werkt.

Er wordt dus wel elke dag hier aandacht gegeven, maar niet constant de hele dag. Ook ik heb weleens hoofdpijn of voel me niet lekker, maar daar wordt natuurlijk geen rekening mee gehouden door de vogel Laughing. Als ik het dan echt even niet trek gaat ze een tijdje op een andere kamer tot ze wat rustiger is, maar dat gebeurt niet vaak.
Bericht Vrijdag 12 Februari 2010 4:02 pm
Sarah
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hier zijn ook onze dieren onze prioriteit, zowel de honden als de gaaitjes.
Allemaal krijgen ze hun verdiende aandacht en tja, daar hebben we dan ook voor gekozen natuurlijk maar, hoeveel aandacht ze hier ook krijgen, als wij een hele dag naar mijn ouders gaan ( een keertje in 6 weken ongeveer) dan zitten ze die dag echt alleen). Dan merk ik wel als we terug komen dat ze bitter weinig hebben gegeten, weinig hebben gespeeld (ondanks dat ik zoveel lekkers verstopte, sloopdingetjes heb gehangen, ...) maar daarom doen we het ook maar eens op de zoveel tijd. Verder krijgen ze echt dagelijks hun aandacht, van mij, van mijn man, hun maakt het niet uit zolang ze maar aandacht hebben. Niet de hele tijd hoor want ze moeten zich echt ook bezig kunnen houden maar toch zijn er dagelijks momenten dat we samen dingen echt gaan doen.
Bericht Zaterdag 13 Februari 2010 8:59 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:10 am
  Berichten van afgelopen: