|
|
|
mr_winghang
Eitje
|
| Vaste plaats. Hoe pak ik dit aan? |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraag, bij mij in de buurt is een dierenwinkel die een huis papegaai heeft. hij ziet er gelukkig en goed uit.
hij zit de hele dag op zijn stok in de winkel.
nu is mijn vraag, hoe leer ik dit mijn grijze roodstaart ook aan? |
Woensdag 19 November 2008 11:25 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
waarom wil je dat hij op 1 stok blijft zitten?
Kijk is in mijn fotoalbum, dan snap je waarom ik dat raar vind |
Woensdag 19 November 2008 11:50 am |
|
|
mr_winghang
Eitje
|
Ziet er mooi uit. Blijven ze er lang opzitten? of vliegen ze meteen weg? |
Woensdag 19 November 2008 11:55 am |
|
|
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Ze kunnen niet vliegen ze zijn gekortwiekt. gaan ook mee naar buiten enzo.
Ze blijven netjes om hun jungle zitten, maar ja soms hebben ze zin in een wandeling. |
Woensdag 19 November 2008 12:12 pm |
|
|
PeCe
Vlieger
|
Zoals Marieke al aangeeft, waarom zou je willen dat je grijsje de hele dag stil blijft zitten. Beweging is goed voor ze. Is dat stil zitten mogelijk een gedachte omdat je Sembol mee wilt nemen naar je werk?
Is Sembol gewiekt? Zo nee, dan kan dat voor een deel helpen. Want dan is een papegaai hoe dan ook meer van jou en de omstandigheden afhankelijk. Gevolg bij een "slechte" standaard zal die moeite hebben om er vanaf te gaan. Als je dan nog wat speeltjes en eten hebt op zo een standaard, dan is de kans groter dat Sembol langer blijft zitten. |
Woensdag 19 November 2008 12:58 pm |
|
|
mr_winghang
Eitje
|
Hij is gewiekt inderdaad. Het is ook niet de bedoeling dat hij de hele dag stil zit. maar ik heb allemaal mooie standaards voor hem gemaakt, maar hij wil er niet op zitten. dus ik dacht misschien is er een manier om hem te leren dat hij zich daar ook kan vermaken. |
Woensdag 19 November 2008 1:09 pm |
|
|
|
|
vaaltje86
Kuikentje
Ik denk dat het ook erg handig is, om hem niet het gevoel te geven dat die plek een soort strafplek is.
Je kan hem erop zetten, en als hij eraf gaat, dat je hem niet keer op keer terug zet.
Je zou het spelenderwijs aankunnen pakken.
Na een tijdje ziet hij het als een soort 'speeltuin' inplaats van een plek
waar hij MOET zitten.
Succes ermee! |
Woensdag 19 November 2008 1:13 pm |
|
|
rouffio
Beginnende vlieger
denk dat Vaaltje daar een sterk punt heeft |
Woensdag 19 November 2008 2:23 pm |
|
|
|
|
PeCe
Vlieger
|
|
|
|
Zoals al aangegeven, probeer van de standaard een "fun"-plek te maken. Speeltjes en eventueel een etensbakje toevoegen of vullen. Voor de rest heeft het even tijd nodig. Sommige papegaaien zijn wat voorzichtiger, terwijl anderen met veel bravour op een nieuw iets af gaan.
Ik weet niet of je bepaalde dingen als training doet. Je zou Sembol ook kunnen belonen als die daar gaat zitten, bijvoorbeeld met een lekker hapje. Zeker ook mondeling door complimenten te geven.
Als die angstig is kan je Sembol ook op jet hand/arm nemen en regelmatig richting die standaard lopen, zonder aan te dringen dat die moet gaan zitten. Vervolgens kan je Sembol laten zien dat je een lekker hapje in je hand hebt en die hand in de buurt van de standaard houden. Op die manier richt die zich op het hapje en voordat je het weet stapt die op de standaard. Zodra die angst van het opstappen op de standaard verdwijnt, dan zal het blijven zitten en spelen op de standaard wel makkelijker worden.
Echter houdt er rekening mee dat veel papegaaien, ook al zijn ze gewiekt, na verloop van tijd toch aan de "wandel" gaan. Ze klimmen eraf of maken (als ze dat gewend zijn) een glijvlucht. Zoals je op de foto's van Marieke hebt kunnen zien houden papegaaien van mogelijkheden om te bewegen en te klimmen. Zodoende zal het blijven zitten meestal tijdelijk zijn. |
Donderdag 20 November 2008 12:09 am |
|
|
Sue
Moderator

|
Je hebt goede tips gekregen om de boom wat aantrekkelijker te maken. Is er iets wat hij heel erg lekker vindt? Je kan lekkers aan alle uiteinden van de klimboom knopen (met een papiertje) of plakken met Arabische gom. Zo kan je hem evt stimuleren om wat meer over de boom te wandelen en leer je hem ook dat de boom echt iets leuks is. Ik zou het lekkers er wel in zijn bijzijn opplakken/aan vast binden. |
Donderdag 20 November 2008 9:44 am |
|
|
Assie
Vlieger
| arabische gom? |
|
|
effe vraagje
wat is arabische gom?
ons binkie heeft ook een speelboom,zit er wel veel op maar banjert liever door de keuken,om met lege flessen te spelen en de keukenplint
we zijn m nu aan t leren dat hij met etenstijd zichzelf moet vermaken,maar komt gewoon van ze boom
groetjes |
Vrijdag 21 November 2008 4:20 pm |
|
|
|
|
PeCe
Vlieger
|
Arabische gom is een kleverige substantie. Men kan je bijvoorbeeld zaad (voor papegaaien) aan toevoegen. Eenmaal opgedroogd, is deze substantie een harde massa geworden, waar je papegaai met enige moeite het voedsel tussenuit kan halen. Hoe je het gebruikt is puur je eigen fantasie. Je kan dingen vullen en daar snacks in verwerken, je kan stokken maken. Het lijkt ook wat op het spul wat wordt gebruikt om de "snack"stokken te maken.
Meer informatie en ook over aankoop kan je bij Tinley vinden.
http://www.tinley.nl/Winkel/w_winkel.html#Gom
Er zijn ook andere winkels die het verkopen, maar die moet je net weten te vinden. |
Vrijdag 21 November 2008 6:13 pm |
|
|
gitties
Kuikentje
Hallo allemaal,
De ara van mijn ouders zit dag en nacht op zijn speelboom, die weet niet beter. Ze blijft er netjes op zitten ook al zijn mijn ouders niet thuis. Mijn ouders hebben dit aangeleerd door haar steeds terug te brengen naar haar speelboom nadat ze haar aandacht had gehad. (de kooi die is voor in de tuin.)
Geloof me ik kan dat niet met onze kaketoe doen hoor hahaha dan heb ik geen spullen meer.
Maar Tieka onze edel kan het wel, die sloopt niets en loopt rustig door het huis heen en gaat zelf weer terug naar haar speelboom of kooi. Ik heb het haar niet aangeleerd.
Groetjes gitties |
Zaterdag 22 November 2008 12:12 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: arabische gom? |
|
|
Hoi Assie, kan hij gewoon van de boom af wandelen? Klimt hij via de stam naar beneden? Je kan dan proberen om de stam zo glad en dik te maken dat hij geen grip meer kan krijgen. Voor Zazu heb ik dit bereikt door de stam van pvc te maken. |
Zondag 23 November 2008 8:29 am |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:16 am
|
|
|
|
|
|