|
|
|
vaaltje86
Kuikentje
| Voeding baby papegaai |
|
|
Hallo allemaal,
a.s maandag adopteer ik mijn baby roodstaartje.
De eerste twee weken moet ik hem nog wel
voeden met pap, omdat hinj erg jong is.
Heeft iemand misschien tips voor me hoe ik dit precies
en op de beste manier aanpak?
Ook heb ik nog een vraagje, ik haal hem bij een 'hobbyhandelaar'
een oude man. Hij heeft gezegd dat de papegaai geen uitgebreide gezondheidsverklaring heft. Dit kan ik wel krijgen, maar dat neemt veel tijd in beslag.
Hoe belangrijk is dit?
Groetjes,
Valentijn |
Donderdag 18 September 2008 2:07 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Hallo Valentijn,
Als je nog nooit handopgok hebt gedaan dan zal ik er niet aan beginnen er komt zoveel bij kijken.
succes |
Donderdag 18 September 2008 3:10 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hoi, ik zou in elk geval voor de gezondheidsverklaring gaan, zoveel tijd neemt dat niet in beslag, of je zou een schriftelijke overeenkomst moeten kunnen maken met die man dat je de testen zelf gaat doen en dat hij er in tussenkomt als er iets mis is of hij je je gaai terugbetaalt als het fout moest zijn met de testen. Laat je niet zomaar doen.
Hoe jong is je gaaitje?
Ik heb er zelf 2 met de pap grootgebracht, 1 ervan vanaf 8 weken en de andere ook maar deze is eerst gevoederd door mams maar die heeft hem verstoten. Ik had wel constante begeleiding van de kweker als ik dat nodig had, zowel dag en nacht. Als je er alleen voor staat, zonder een goede begeleiding zou ik zeggen, doe het niet. Het is misschien een kordate uitspraak maar het is een oprechte uitspraak. Er kan echt vanalles foutgaan en als je geen begeleiding hebt is het onbegonnen werk. Wil hij je gaaitje niet zelf zelfstandig maken voordat je hem gaat halen? |
Donderdag 18 September 2008 4:35 pm |
|
|
|
|
vaaltje86
Kuikentje
|
|
|
quote:
Originally posted by Sarah
Hoi, ik zou in elk geval voor de gezondheidsverklaring gaan, zoveel tijd neemt dat niet in beslag, of je zou een schriftelijke overeenkomst moeten kunnen maken met die man dat je de testen zelf gaat doen en dat hij er in tussenkomt als er iets mis is of hij je je gaai terugbetaalt als het fout moest zijn met de testen. Laat je niet zomaar doen.
Hoe jong is je gaaitje?
Ik heb er zelf 2 met de pap grootgebracht, 1 ervan vanaf 8 weken en de andere ook maar deze is eerst gevoederd door mams maar die heeft hem verstoten. Ik had wel constante begeleiding van de kweker als ik dat nodig had, zowel dag en nacht. Als je er alleen voor staat, zonder een goede begeleiding zou ik zeggen, doe het niet. Het is misschien een kordate uitspraak maar het is een oprechte uitspraak. Er kan echt vanalles foutgaan en als je geen begeleiding hebt is het onbegonnen werk. Wil hij je gaaitje niet zelf zelfstandig maken voordat je hem gaat halen?
Ja hij is tussen de 5 en 6 weken oud.
Misschien is dit sowieso nog te jong?
Ik heb ook een beetje mijn twijfels.
Weet jij misschien een kweker in zuid holland, die je me aan kan raden?
Bedankt voor de tips. |
Donderdag 18 September 2008 4:39 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Oei, in Zuid Holland, dat is niet simpel voor me . Ik woon zelf in België. Mijn grijsje komt van een hobby-kweker hier in België, ons Bonte Boertje van in Zwolle maar dat was een andere reden. Hij had spreidpootjes en de eigenaar wou hem aan iemand geven die er alles voor overhad om hem zover mogelijk te helpen. Hij kweekt niet echt om te kweken zeg maar maar had toevallig een jonkie.
Wellicht komen er nog mensen voorbij die je raad kunnen geven over welke kweker, ik ken helaas maar Kea (woont in België) en Swanny (weet niet precies waar hij woont)
Er is wel nog iemand op het forum die nog een grijsje heeft die een huisje zoekt, misschien is dat een idee.
Volg de link ff:
http://www.fluffies.org/nl/vra.....11132.html
http://www.fluffies.org/nl/viewtopic.php?t=11060
Als ik mij niet vergis dan zijn ze nog beschikbaar, weet niet precies hoe ver deze mensen van jou afwonen maar je kan altijd eens een kijken hoe je het zelf vind en als je interesse hebt.  |
Donderdag 18 September 2008 4:48 pm |
|
|
WendyBroer
Beginnende vlieger
|
Als hij pas 6 weken is moet je hem wel langer nog bijvoeren. En ik denk dat je misschien wel aan de 3x daags pap zit. Maar daar kunnen de kwekers op dit forum wel iets meer over vertellen.
Het is niet moeilijk om te doen. Maar er kan zoveel fout gaan dat iedereen er meestal nogal op tegen is.
Kan de kweker het je niet laten zien en voelen hoe warm ed?? |
Donderdag 18 September 2008 4:53 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Het is hoe dan ook niet aan te raden als je geen persoon hebt waar je op terug kan vallen of waar je terecht zowel dag en nacht. 3 voedingen is hoe dan ook een feit, onze Jos was 8 weken en zat ook op 3 voedingen dus dit gaaitje zeker. Het gaat niet enkel om hoe warm de pap moet zijn, er zijn veel andere dingen ook waar je rekening mee moet houden.  |
Donderdag 18 September 2008 4:55 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Voeding baby papegaai |
|
|
Ik sluit me bij Sarah aan.. Je kan evt ook een koopcontract opstellen. Dat neemt weinig tijd in beslag en geeft je wel wat meer zekerheid.
Wil hij dit niet, dan zou ik denk ik van de koop afzien..
Hoe jong is je grijsje als hij naar huis komt? Ik vind het vreemd dat je geen uitleg van de handelaar krijgt over het met de hand voeren. Hoewel we hier wel tips kunnen geven is het niet zo 'over het net' te leren..
Is het niet mogelijk dat de handelaar dit voor je doet aangezien jij er geen ervaring mee hebt?  |
Donderdag 18 September 2008 5:04 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Testen neem wel tijd in beslag als je hem gelijk mee wil nemen, een grijsje is met 11 weken ongeveer zelfstandig.
Het testen van de vogel is wel wat duurder.
Ik woon in noordholland en heb een grijsje van net 5 weken. die ook straks naar een een huisje mag maar getest vraag ik daar wel ongeveer 675 voor. maar dan is hij wel op ziektens getest en mag hij pas weg als hij zelfstandig eet. |
Donderdag 18 September 2008 5:23 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Ik heb jou link van je grijsje er ook bij gezet Millie.  |
Donderdag 18 September 2008 5:47 pm |
|
|
vaaltje86
Kuikentje
quote:
Originally posted by WendyBroer
Als hij pas 6 weken is moet je hem wel langer nog bijvoeren. En ik denk dat je misschien wel aan de 3x daags pap zit. Maar daar kunnen de kwekers op dit forum wel iets meer over vertellen.
Het is niet moeilijk om te doen. Maar er kan zoveel fout gaan dat iedereen er meestal nogal op tegen is.
Kan de kweker het je niet laten zien en voelen hoe warm ed??
Ik zal inderdaad overleggen of een koopcontractje mogenlijk is.
Hij zit inderdaad aan de drie maal daags pap.
Wat kan er zoal fout gaan als je het precies zo doet, als je van de kweker verteld krijgt?
Ik kan er ook voor kiezen hem nog een maand daar te laten tot hij zelfstandig eet, maar aan de andere kant zou ik ook graag dit gedeelte doen, ook omdat ik in de toekomst meer met papegaaien ga werken. |
Donderdag 18 September 2008 6:31 pm |
|
|
WendyBroer
Beginnende vlieger
|
Ik geef maar een paar voorbeelden.
Pap te warm = Krop door branding
Pap te koud = Niet lekker maar ook bacterie gevaar
Pap geven zonder dat de krop leeg is = Krop verzuring
Dit is even wat er zo in mij opkomt. Maar er kan nog meer fout gaan.
Je moet heel goed weten wat je wel en wat je niet kan doen.
Maar wederom kan de kwekers op dit forum misschien iets meer informatie daar over geven. Ik ben maar een houder geen kweker
 |
Donderdag 18 September 2008 6:42 pm |
|
|
|
|
millie
Kamikaze piloot
mijn grijsje is 5 weken eet nog 4 keer per dag pap en zijn krop ik ook echt goed leeg iedere keer |
Donderdag 18 September 2008 7:53 pm |
|
|
Sarah
Moderator

Hoi, klopt wat WendyBroer zegt. Ik had onze BB niet meer met de hand gevoederd ware het niet dat zijn mams hem niet meer wou voederen en wij dringend met hem naar de VA moesten om zijn pootjes te laten helpen, ik had geen keuze. Gelukkig is er ook bij mijn grijsje niks fout gegaan maar ik zou er persoonlijk niet meer bewust voor kiezen en hoe dan ook zou ik gaan voor een geteste gaai.  |
Donderdag 18 September 2008 7:57 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Die handelaar is geen handelaar maar een hobbt kweker. als ik het er even aan toe mag voegen.
En de grijsjes zitten er echt heel goed bij, Valentijn heeft ook gezegt dat hij ervaring heeft met handopfok, en daarom heeft Nico gezegt oke hij mag mee (normaal gesproken blijven ze tot ze zelfstandig zijn)
DUs als je een grijsje daar koop kan je er 100% zeker van uitgaan dat je gaaitje goed is. |
Donderdag 18 September 2008 8:17 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:19 am
|
|
|
|
|