wat eten die van julie??

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
Angela en pino
Vlieger

wat eten die van julie??  Reageer met quote  

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje:
Pino is nu 11 weken en krijgt naast zijn papje nu zaden(ongeweekt),dit eet hij nu goed maar,hij vist alleen de zonnepitten er tussen uit,ik denk dat hij daardoor misschien voedingsstoffen tekort zal komen.
Naast de zaden krijgt hij ook:
Paprika
Appel
Peer
Sperciebonen
Uiteraard niet alles te gelijk maar om een beetje een beeld te geven waar zijn dagelijkse menu uit bestaat.
Is dit goed of hebben julie andere meningen hierover?

Alvast bedankt!
Bericht Maandag 26 November 2007 4:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik voer zelf pellets en hoef me daarom eigenlijk geen zorgen te maken over eventuele tekorten, maar voer ook fruit en vooral groenten.... Very Happy
Ik geef zaad alleen als extraatje, maar als jij zaad wilt blijven voeren zou ik de meeste zonnepitten eruit halen, deze zijn vooral vet! Je kunt die dan eventueel eens geven als beloning.

Je zou ook eens broccoli kunnen geven, dit is erg gezond! Wortels en pepers vallen hier ook altijd erg in de smaak... Wink Very Happy
geef je sperziebonen gekookt? Dit is nl. beter dan rauw... Wink
Bericht Maandag 26 November 2007 4:51 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

nee ik geef ze rauw,waarom is gekookt beter?
en is het verstandig even te wachten met overzetten van voer tot pino wat groter is? of juist niet?

wortel lust ie ook en peper ga ik proberen moeten de zaadjes eruit of word het is zijn geheel opgepeuzeld?

alvast bedankt
Bericht Maandag 26 November 2007 4:56 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Peulvruchten en bonen (lectinen)

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.

Bij deze...niet schrikken hoor, van dit stukje, maar even (kort) gekookte boontjes zijn beter!!
Peper kun je gewoon met zaadjes geven, dat vinden ze vaak lekker.

Ik zou Pino zo snel mogelijk laten wennen aan het voer wat je wilt gaan geven. Naarmate ze ouder worden is het lastiger om ze over te zetten op ander voer. Ik heb Cleo toen ze nog net zelfstandig was overgezet van zaad op pellets en dit ging eigenlijk probleemloos. Je kunt natuurlijk ook zaadjes met pellets mengen voor Pino Wink Wink
Bericht Maandag 26 November 2007 6:31 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: wat eten die van julie??  Reageer met quote  

Hoi Angela & Pino..

Meestal pikken ze inderdaad eerst de lekkerste zaden eruit. Hier krijgen ze pellets. (Harrisons high potency)
Daarnaast krijgen ze allerlei groenten & fruitsoorten en ook noten etc.

Spruitjes schijnen ook erg gezond te zijn!
Bericht Maandag 26 November 2007 7:33 pm
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

maar die boontjes,daar heb ik hem iedere dag wel iets van gegeven dat doe ik dus niet meer,ik bedoel ik kook ze eerst wel...hij heeft soms wat waterige ontlasting,misschien is het daar van?
Bericht Maandag 26 November 2007 7:38 pm
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

ok ik zal asap overgaan op pellets,ik wil wel dat mijn schatje gezond blijft!

iig bedankt voor julie tips enuh die boontjes heb ik hem nu iets gevaarlijks gegeven? hoop t niet Crying or Very sad
Bericht Maandag 26 November 2007 7:40 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Angela.. Je kan naast de pellets nog wel zaadjes geven als versnapering hoor. Je hebt houtsnippers op de bodem? Daar kan je af en toe wat zaad in strooien. Zo blijven ze ook bezig. Very Happy
Of je gooit zaadjes in een bakje met houtsnippers. Is ook leuk. (Vinden ze hier wel)

Die boontjes: Er zit meen ik wel een stofje in wat niet zo goed is. Ik weet niet of dit bij alle boontjes zo is? Bij de ene boon zal er wat meer in zitten dan bij de andere boon.
Bericht Maandag 26 November 2007 10:15 pm
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Angela en pino
ok ik zal asap overgaan op pellets,ik wil wel dat mijn schatje gezond blijft!

iig bedankt voor julie tips enuh die boontjes heb ik hem nu iets gevaarlijks gegeven? hoop t niet Crying or Very sad

voel je niet schuldig hoor je wist dit ook niet al doende leert men Wink Troosten
ik gaf coco eerst ook rauwe sperciebonen(wist dit toen nog niet).
en hij is er niet ziek van geworden,nu geef ik ze voortaan gekookt aan hm. Wink
Bericht Maandag 26 November 2007 10:56 pm
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

ok...bedankt...ik was al een beetje ongerust Crying or Very sad ....
en pino heeft een rooster in zijn kooi dus als ik over ben gestapt op pellets zal ik even kijken wat ik doe een bakje of het rooster eruit....

iig fijn dat julie zo met me mee denken....mijn dank is groot Hulde!
Bericht Dinsdag 27 November 2007 8:32 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Geen zorgen maken hoor.. En inderdaad ook niet schuldig voelen! Ik voerde eerst grote hoeveelheden kaas aan Misty ( Embarassed ) en ze kregen hier ook wel eens melk. ( Embarassed )
Bericht Dinsdag 27 November 2007 12:14 pm
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

Nou ik heb Pino zojuist pellets gegeven(harrison)en wat denken julie...hij zit te knabbelen joh Very Happy ....ik dacht die moet ie voorlopig niet maar niet dus Laughing Laughing

en die spruiten en broccoli moet die ook even gekookt of mag het beiden?
(vraag het nu maar even).

Nogmaals onwijs bedankt,tis een hele geruststelling julie om raad te kunnen vragen Wink

o jah...pino zegt: bedankt voor de tips Wink
Bericht Dinsdag 27 November 2007 4:06 pm
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

uhm wat voor bodum bedekking gebruik je?
als je hout snippers gebruikt zou ik het rooster eruit halen.
vaak vinden ze het geweldig om over de bodum te scharrelen,
coco speelt altijd met zn houtsnippers Laughing
misschien vind pino dit ook wel leuk Very Happy
Bericht Dinsdag 27 November 2007 5:03 pm
Angela en pino
Vlieger

Reageer met quote  

in de la liggen kranten,vandaar dat rooster.ik heb wel zitten denken aan snippers maar hoor ook dat ze daar parasieten van kunnen krijgen,of is dit onzin?
verschoon wel iedere dag.
Bericht Dinsdag 27 November 2007 5:10 pm
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

parasieten? Shocked
daar heb ik nog nooit van gehoord!
weet dit dus ook niet.

weet iemand anders dit?????
Bericht Dinsdag 27 November 2007 5:18 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:24 am
  Berichten van afgelopen: