Wat moet ik doen? - Coco in nood

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
annemieke209
Net uit het ei

Wat moet ik doen? - Coco in nood  Reageer met quote  

Gisteravond ben ik bij toeval bij een bejaarde vrouw in huis geweest. Toen ik weg wilde gaan viel mijn oog op een kooi achterin de bijkeuken. Ik vroeg of ze een vogel had en ik mocht van haar even kijken.

Ze heeft een grijze roodstaart, genaamd Coco. De vogel zit in een veel te kleine kooi (rond model met verticale spijlen) met 1 zitstok. Coco fleurde op van mijn aandacht en ik kon hem van dichterbij bekijken. Zijn staart is kapot gebeten/ geplukt. Zijn voetjes en nagels zagen er slecht uit en mijn indruk was dat hij overgewicht had. Met zijn conditie zal het slecht gesteld zijn, hij kan namelijk niet klimmen in de kooi, laat staan zijn vleugels strekken. De vogel staat echt afgezonderd achterin de bijkeuken.

Ik ben door gaan vragen of hij wel eens de kooi uit kwam. Dit gebeurde nooit. Ze maakte zich wel een beetje zorgen omdat hij minder gaat eten. Ze geeft hem geen speelgoed (bestaat dat dan) of iets om op te knagen. Ik probeerde duidelijk te maken dat dit niet de manier is om met een grijze roodstaart om te gaan, maar kon niet echt tot haar doordringen. De vrouw is weduwe en de vogel is het vroegere maatje van haar man. Coco is tussen de 25 en 30 jaar.

Met een brok in mijn keel ging ik weg. Ik moet steeds aan Coco denken. Het is zo triest. De vrouw snapte totaal mijn zorgen niet, ze 'verzorgt' hem zo al jaren. Wat moet ik nu doen? Ik denk dat ze erg overstuur zou zijn als ik Coco bij haar weg zou halen (dierenbescherming, opvang of zelf verzorgen). Maar de situatie zoals die nu is kan ook niet. Wat zouden jullie doen?
Bericht Vrijdag 3 Juni 2005 11:33 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Wat moet ik doen? - Coco in nood  Reageer met quote  

Kan je haar niet voorlichten? Haar goedkope alternatieve bieden: Laat haar paardenbloemblaadjes (groen) geven, dat kost niets en is erg goed.
Kan je haar overtuigen van ander voer?
Misschien kan ze de tafelresten of het groente afval (Als ze groenten schoonmaakt) geven aan deze gaai?
Zou jij haar op weg willen helpen door deze gaai te knippen?
Heeft ze internet?
Zou je haar hiernaartoe willen doorsturen?

Ze kan ook takjes plukken en die aan haar gaaitje geven: Van de wilg. Kost niets, en haar grijsje zal haar daar dankbaar voor zijn! Smile
Bericht Vrijdag 3 Juni 2005 11:52 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sannie
Ervaren vlieger

Reageer met quote  

Weghalen zou ik zoiezo niet doen, je zou zelf eventueel wel wat takken in de kooi kunnen bevestigen en een speeltje(s), als deze mevrouw ziet dat Coco daar dan plezier van heeft misschien ziet ze het dan wil in... Wink
Het is idd erg triest, zo heb ik ook vaak papegaaien zien zitten en mensen proberen te overtuigen, maar sommige willen idd je advies niet aannemen en dat is best jammer Sad

Maar probeer door t blijven zetten hoor, veel succes!
Bericht Vrijdag 3 Juni 2005 11:53 am
Ziya
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik ben het met je eens! zo'n kleine kooi voor een grijsje kan echt niet!
uhm... een oplossing..?? Kan ze geen grotere kooi halen?? Ik vind het echt zielig voor Coco.. geen genoeg ruimte, geen genoeg aandacht, geen speelgoed, geen goede verzorging Sad heb je het haar uitgelegd wat er kan gebeuren met te weinig ruimte en aandacht enz...
Bericht Vrijdag 3 Juni 2005 12:00 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Oeh wat triest Sad
Voorlichten op een vriendelijke manier is wel erg goed...misschien doet ze er wat mee en anders komt ze misschien tot inzicht dat ze hem beter weg kan doen.

Maar kom je wel weer bij die vrouw? En durf je erover te beginnen? Ik kan me ook voorstellen dat het wat raar voelt om zomaar terug te gaan zonder dat je haar verder echt kent enzo. Confused Damn...ik voel me bij dat soort dingen dan ook zo'n betweter en zo bedoel je het dan helemaal niet. Moeilijk hoor, hoe maak je een ander nou duidelijk dat het anders moet zonder dat ze zich aangevallen voelen he? Rolling Eyes

Maar dit beeld blijf je voor je zien als je er niets aan doet denk ik Sad
Kun je haar niet wat zelfmaak speeltjes brengen? En wat takken enzo? Onder het mom ...ik vind je gaai zo leuk Razz

Heel veel succes hoor en hou ons op de hoogte. Wink
Bericht Vrijdag 3 Juni 2005 12:43 pm
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Misschien eerlijk zeggen dat je dit triest vind(in zo'n kleine kooi)
Dat zulke dieren in een grote kooi moeten zitten met speelgoed en goede voeding en of ze het diertje in de living (woonkamer) wil zetten
Vragen waarom het achteraan moet staan?
Vragen of ze hem nog wel wil hebben?
Kzou er zeker iets aan doen
Vragen waar hij naartoe gaat later....
Kben eens bij mensen geweest om kleine poesies te gaan zien Confused Confused zaten vol vlooien Confused erg erg en dan(had k nog nooit gezien)een aap in een veeeeeeeeeellllllllllllllll te klein kot!Toen onmiddellijk het huis verlaten en naar Gaia en stichting aap gebeld
Stichting aap mij doorgestuurd naar politie en die zijn ernaar toe gegaan!
Ze hadden x aantal tijd om vergunning te tonen,het verdere verhaal weet k niet (khad al schrik dat mij iets zou overkomen lol)Toch normaal (blij)dat ik dat had gedaan kvoelde mij percies undercover CIA lol
Bericht Vrijdag 3 Juni 2005 10:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
Heijtje
Vlieger

Reageer met quote  

Probeer haar in ieder geval te overtuigen dat de kooi echt te klein is.
Neem foto's mee van moderne papegaaien dan kun je vertellen hoe het wel hoort. Vraag anders of je de gaai mag verzorgen.Je zou hem kunnen kortwieken zodat hij in ieder geval uit die kooi kan. Jeetje dit is triest zeg.
Bericht Zaterdag 4 Juni 2005 9:20 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

WOW Krabi Shocked Een aap ,das absurd zeg!
Helaas worden die altijd verkeerd gehouden. Sad Diep triest hoor, want als je er 1 hebt, dan kun je heus wel moeite doen hem goed te houden. Veel werk, maar tsja, begin er anders niet aan.

Ik hoop dat het grijsje een beter leven gaat krijgen...word hier zo droevig van Crying or Very sad
Bericht Zaterdag 4 Juni 2005 11:43 am
annemieke209
Net uit het ei

Reageer met quote  

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties. Het is een hele steun dat jullie mee denken over de situatie van Coco. Ik heb besloten dat ik nog een keer langsga bij de vrouw met wilgentakjes, speeltje en informatie over het houden van papegaaien. Ze is op hoge leeftijd dus ik heb niet de illusie dat ze haar verzorgingspatroon zal aanpassen. Het is heel dubbel, aan de ene kant heb ik zoiets van; ik neem Coco mee en doe alles wat nodig is om hem op te knappen, aan de andere kant ben ik bang voor een enorme stressreactie van Coco. Andere omgeving, ander eten etc. is natuurlijk een hele ommezwaai. Ik probeer de situatie (mede ook door jullie aanraden) eerst op te lossen met voorlichting. Ik vind het best eng om zo op haar af te stappen, misschien vindt ze me inderdaad wel een betweter en zijn we straks nog slechter af dan eerst. Ik ga het in ieder geval proberen, ik houd jullie op de hoogte.
Bericht Zondag 5 Juni 2005 11:05 am
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ja Coco mee nemen... zou die mevrouw dat uberhaupt willen?
Misschien vindt ze het ook wel juist heel gezellig dat je langskomt om met Coco te helpen hoor. Uiteindelijk zijn er zat oudjes die wegkwijnen Sad Dit zou voor haar wel eens een leuke nieuw impuls kunnen zijn om weer dingen te doen. En de gaai van haar man gelukkig maken kan ook best fijn zijn. Beetje afhankelijk van wat voor dame het is natuurlijk.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt Wink
Bericht Zondag 5 Juni 2005 11:10 am
annemieke209
Net uit het ei

Op bezoek bij Coco  Reageer met quote  

Hallo allemaal,

Na lang wikken en wegen over hoe ik het zou aanpakken, ben ik gisteravond eindelijk weer langsgeweest bij Coco. Van het weekend hadden we onze wilgenboom bijgesnoeid en ik had een aantal wilgentakken meegenomen. Aangekomen werd ik heel vriendelijk ontvangen door de oude vrouw. Ze vond het erg lief dat ik de takken had meegenomen. Toen ik een tak bij Coco in de kooi legde, was hij eerst erg bang. Terwijl ik met de vrouw aan het praten was, schoof Coco steeds dichterbij het takje. Ik moedigde hem aan 'goed zo Coco!' en toen begon hij na even aarzelen heerlijk aan het takje te knagen. Aan z'n oogjes kon je zien hoeveel plezier hij erin had. De vrouw zag dit natuurlijk ook en vond het hartstikke leuk om hem zo bezig te zien. Ik legde de vrouw uit dat Coco zich op deze manier niet zo hoefde te vervelen en dus minder aan zijn eigen verenpakje zou plukken. Ze was onder de indruk en beloofde de takjes te geven. Het was een leuk gesprek en ik mag vaker langskomen. Ze heeft nu ook mijn adres en telefoonnummer, dus dat zit wel goed.

Ik ben blij dat het zo goed gegaan is, mede dankzij jullie adviezen!!
Bericht Dinsdag 21 Juni 2005 8:42 am
Fluffy Sue
Site Admin
Site Admin

Re: Op bezoek bij Coco  Reageer met quote  

Ohhh wat gaaf om dit te horen! Geweldig dat hij met het takje begon te spelen.. Smile
Echt super! Smile

Gaaf dat je vaker langs mag komen. Zo kan je misschien ook advies geven als ze 'blijft steken'?

Ben superblij dat je het zo hebt aangepakt! Petje af!
Het is toch moeilijk om bij zo'n nare situatie niet veroordelend over te komen.. En ervoor te kiezen om voor te lichten.. Jou is dat blijkbaar perfect gelukt!
Gaaf!!!
Bericht Dinsdag 21 Juni 2005 9:01 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Geweldig!!!!!!! Sluit me helemaal aan bij het bovenstaande! Echt super van jou zeg Very Happy Very Happy Very Happy
Lijkt me best eng om daar zo naar toe te gaan met je takken onder de arm.
Maar wat zul je je goed voelen achteraf. Ik vind het echt prachtig dat die vrouw dit zo goed opvat. Krijgt Koko toch nog een iets fijner leven. Very Happy
Bericht Dinsdag 21 Juni 2005 9:41 am
krabi
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

super gedaan proficiat Very Happy
Bericht Dinsdag 21 Juni 2005 5:53 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
annemieke209
Net uit het ei

Reageer met quote  

Ik moet wel zeggen dat ik, toen ik met de takken onder mijn arm aanbelde, erg nerveus was hoor! Gelukkig is het allemaal reuze meegevallen, ik had echt een goed gevoel toen ik daar wegging, blij dat ik het gedaan had! Ik hoop dat dit anderen die zo'n situatie aantreffen ook de moed geeft om actie te ondernemen.
Bericht Dinsdag 21 Juni 2005 5:54 pm

Plaats nieuw bericht  Plaats Reactie
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Dinsdag 13 Mei 2008 6:53 am
  Berichten van afgelopen: