wat wanneer hoe vaak eten?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
joja
Kuikentje

wat wanneer hoe vaak eten?  Reageer met quote  

Ik heb even een vraagje over het eten..
Japie krijgt gewoon papegaaienvoer, en eivoer en ik heb ook vogelmineralen en cedarnootjes en groente en fruit
heb ook dingen gehoord over appelazijn en kalk..

Zit dat kalk nou door die vogelmineralen? en moet hij dat elke dag hebben of maar 1 of 2 per week ofzo?
En het eivoer? IK hoor namelijk verschillende dingen, de een zeg dagelijks de andere zegt een paar keer per week..
En mix je alles door elkaar of doe je sommige dingen in een apart bakje?

Ben benieuwd of iemand me hier een goed onderbouwd advies kan geven..
groetjes joja
Bericht Donderdag 18 Februari 2010 6:47 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

http://www.dierenarts-enschede.....ieten1.pdf

Het is een flink lang stuk om te lezen, maar er staat een hoop essentiele informatie in.....Veertje
Om even kort op je vragen terug te komen, appelazijn kun je prima geven. Een paar druppeltjes door het drinkwater is voldoende, het zure kan je gaai helpen bacterien te weren. Ik ben geen voostander van het gebruik van vogelmineralen, om precies de redenen die in het artikel staan, en de kans op overdosering is zeker aanwezig. Wat betreft eivoer, ik voer het niet, eivoer is vrij moeilijk verteerbaar en daarom niet altijd zo goed voor de nieren. Ik geef Cleo wel wekelijks een stukje gekookt ei met schaal, voor de kalkbehoefte en voor de dierlijke eiwitten. Mocht je toch eivoer willen voeren, doe dit dan in een apart bakje en haal het na een paar uur weg ivm schimmelvoeming.. Wink (geldt ook voor gekookt ei natuurlijk... Mr. Green ) Wat betreft de kalkbehoefte, die is voor afrikaanse soorten wat hoger, dan voor andere gaaien. Je kunt dus een sepia ophangen, oestergrit geven (dit is wat anders dan maagkiezel!!!!!!!) of zelf kalk door het eten mengen dmv een supplement. Ook walnoot bevat veel calcium. Ik weet ook niet of Japie goed groentes eet? Eigenlijk alle zaadeters eten alleen de lekkere vette zonnepitten en laten de rest liggen, eet je gaai goed zn groentes, dan kun je dat tekort nog een beetje ondervangen, maar anders zouden pellets misschien beter zijn?
Bericht Donderdag 18 Februari 2010 11:12 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
joja
Kuikentje

Reageer met quote  

Dankjewel!

Hij eet zijn groente wel goed maar pikt idd de zonnebloempitten het eerst uit zijn zaadvoer. Mij was dus verteld om ook dagelijks eivoer en regelmatig kalk te geven. En grit. Dus ik dacht dat dat allebei door die vogemineralen za en dat je dat dan of dagelijks of een paar keer per week moest geven.
Ik ga het artikel even lezen, dankjewel!
Bericht Vrijdag 19 Februari 2010 8:50 am
janneke
Eitje

Reageer met quote  

Hoii Joja!

Ik heb zelf ook al een grijsje van 6 jaar oud, en ben ook begonnen met wat papegaaienzaadjes, maar dat is niet het beste voer hoor,
Mijn papegaai krijg nu Harrison High potency brokjes.
Dit bevat namelijk alle voedingsstoffen wat een papegaai nodig heeft waardoor hij waarschijnlijk langer, en altijd gezond leeft, zoals je mischien op mijn profiel (foto/film album) ziet heeft mijn grijsje ook een lekker pak veren om zich heen en is super tam. Als je gaaitje(of jij) de brokjes te hard vind, moet je je geen zorgen om maken, hij gaat ze namelijk na een tijd in zijn waterbakje dippen Mr. Green

Wel is dit voedsel erg duur, namelijk +/- 50,00 voor een 2,6 kg zak, hiermee doe je ongeveer 3 maand.

Ik geef mijn papegaai 's morgens (half 8 altijd) 20 brokjes, en 's avonds (ong. 6 uur) 20 brokjes.

Als de papegaai zijn brokjes van 'smorgens niet allemaal heeft opgegeten moet je het aanvullen tot er weer 20 inzitten.

Het voer valt vast wel te halen bij je dierenarts in de buurt.
Ik raad het je ook echt aan en hoop dat ik je voldoende heb geinformeerd!

Kijk evt. voor meer info even op deze site:
https://www.dierapotheker.nl/product/Voeding/Harrison_Bird_Food_High_Potency_Coarse_25_pound/?cid=120&did=&a=1&zoekstring=426

Groetjes martin! Veertje (PS: Hoe oud is je gaai??)
Bericht Zaterdag 27 Februari 2010 10:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
joja
Kuikentje

Reageer met quote  

dankjewel

hij is een maand of 10

groetjes joja
Bericht Zondag 28 Februari 2010 7:55 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.