|
|
|
Otje
Eitje
|
| Welk tuig voor m'n grijze |
|
|
hoi allemaal,
ik ben zo al mij aan het voorbereiden om de komst van onze grijze.
zat ook zo te zoeken naar een tuig maar weet niet welke ik moet kopen.
heb totaal geen ervaringen met tuigjes, mijn bb's zijn in de zomermaanden altijd gewiekt.
wat is jullie ervaring met tuigjes?
welk tuig gebruiken jullie?
Ik zag bij lorreco een tuig met elastisch koord voor 34,95,- euro
Bij happybird een tuig voor 15.90,- euro
dat is nogal prijsverschil.
omdat ik ons Otje gelijk wil laten wennen aan het tuig en deze dus af en toe alvast aan wil doen zou ik er graag 1 bestellen maar heb werkelijk geen idee wat de voor en nadelen van een tuig zijn en welke ik dan het beste kan kopen.
wil iemand mij hierbij helpen?
groet |
Maandag 2 Januari 2012 2:49 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
vele vogels houden niet van een tuigje. die van mij willen het absoluut niet.
ik wiek mijn vogels in de lente. daardoor kunnen zij mee naar buiten en tegen de herfst met de nieuwe rui komen de nieuwe veren weer door en kunnen ze in de winter weer binnen vliegen. misschien ook een optie voor jou? |
Maandag 2 Januari 2012 1:16 pm |
|
|
Otje
Eitje
|
Ja zo doe ik het nu ook bij mijn bbtjes.
In de lente wiek ik ze en na de zomer laat ik ze weer groeien.
Vind gewiekt alleen zo lelijk staan bij een vogel en daarnaast vind ik het geweldig als ze gewoon kunnen vliegen maarja.
Ook even een afweging die ik dan moet maken |
Maandag 2 Januari 2012 4:13 pm |
|
|
|
|
Bowie & Limbo
Fladderaar
Wieken heeft veel meer voordelen. De vogel kan lekker mee naar buiten.
En als je bedenkt dat een vogel in het wild slechts vliegt voor voedsel en een slaapplaats. Dat hebben ze bij jouw allemaal al, en de conditie blijft goed doordat je de vogel mee naar buiten neemt (en in mijn geval omdat ze pellets krijgen, ik weet dat niet in jouw geval).
Alleen mijn vraag is waarom ze bij jullie in de winter niet naar buiten mogen. Het is toch een beetje een fabeltje dat vogels in de winter niet naar buiten zouden mogen. Die van mij gaan met sneeuw ook lekker mee naar buiten. Ze gaan dan niet zo lang naar buiten, maar ze gaan wel. Dat is heel belangrijk voor de gezondheid van de vogel. Jij blijft toch ook niet de hele winter binnen... |
Donderdag 5 Januari 2012 8:10 pm |
|
|
Otje
Eitje
|
Daar heb je wel gelijk in eigenlijk.
Ik wil mijn vogels ook altijd graag meenemen naar buiten maar ben zo bang dat ze een koudje oplopen.
Zeker als er zo'n koude wind staat.
Maar je hebt gelijk, het is vast goed voor ze ook met wat kouder weer even buiten te zijn.
Ik vroeg mij bij Otje eigenlijk af..
Hij is inmiddels bij ons, zit nog apart want hij word maandag getest, maar moet ik wachten op zijn eerste vlucht voordat ik hem mag wieken of kan ik dit direkt doen?
Ik wou hem eigenlijk vanmiddag al even meenemen maar hij heeft zijn eerste vlucht nog niet gemaakt, is dus nog niet gewiekt en ben bang dat hij buiten denkt Heee hier kan ik wel even probere te vliegen.
Het is echt een engel van een beestje! ben helemaal in love  |
Vrijdag 6 Januari 2012 1:03 pm |
|
|
|
|
Bowie & Limbo
Fladderaar
|
|
|
Ik zou wachten tot hij zijn eerste vlucht gemaakt heeft!
Het is belangrijk dat de spieren al goed ontwikkeld zijn voordat je de vleugels kortwiekt.
Ik zou hem zeker nog niet mee nemen naar buiten (wat je wel kan doen is hem alvast mee naar buiten nemen in een benche, kijk maar in mijn dagboek, daar staan twee voorbeelden). Dan voorkom je toch het risico dat ie de eerste vlucht maakt als hij buiten op de buggy (of opstapring, of gewoon op je hand) zit.
Maar het is zeker goed om met de vogel iedere dag even naar buiten te gaan. Want een vogel die zijn hele leven binnen doorbreng heeft kans op botontkalking, etc. door gebrek aan vitamine D (die binnenkomen via zonnestralen). Of dat nou gewiekt of met een tuigje is, maakt niet zoveel uit. Mijn voorkeur is gewiekt, omdat ze dan toch wat meer vrijheid hebben als ze buiten zijn. En ik vind het persoonlijk ook binnen veel fijner dat ze niet meer overal naartoe kunnen vliegen. Mijn gasten waren vaak ook bang omdat mijn valk op hun hoofd vloog...  |
Vrijdag 6 Januari 2012 1:36 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:25 am
|
|
|
|
|
|