|
|
|
minimaxi
Net uit het ei
|
| wie kan mij helpen beslissen |
|
|
Ik heb mij al voorgesteld dus weet je zowat wat hier allemaal in huis zit .
Nu zou ik graag een roodstaartpapegaai hebben ( al heel lang eigenlijk )
Wij hebben vroeger nog 1 gehad maar als kind besef je niet wat je ermee doen moet hij had de naam chico van mij gekregen.
Vind het zo een prachtige papegaai dat ik er nu nog zot van ben.
Mijn ouders hebben hun nooit in de verzorging verdiept daar ben ik dus helemaal anders in ( gelukkig maar ) .
Ieder dier heeft andere zorgen nodig dus voor ik er eentje in huis haal kom ik bij jullie eens vragen of dat wel een goed idee is of niet?
Heb je vragen omtrent eender wat vraag maar ik antwoord je met plezier want ik weet totaal niet of hij of zij hier op zijn plaats zou zitten.
groetjes |
Vrijdag 3 April 2009 3:27 pm |
|
|
Whisper
Kamikaze piloot
Het eerste wat je je moet afvragen is of je er tijd voor hebt. Papegaaien vergen best wat tijd een aandacht. Je schreef in je voorsteltopic dat de schildpadden en vissen weggaan, is dat omdat je er te weinig tijd voor hebt? |
Vrijdag 3 April 2009 3:54 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: wie kan mij helpen beslissen |
|
|
Mag ik vragen waarom je voor een grijze roodstaart gaat? Het zijn schitterende vogels, daar niet van maar er kunnen ook andere soorten in aanmerking komen.  |
Vrijdag 3 April 2009 3:58 pm |
|
|
|
|
minimaxi
Net uit het ei
|
te weinig tijd niet nee wel te weinig plaats en ik heb die schildpadden eigenlijk opgevangen omdat ze in een slechte toestand zaten .
Ze zitten in een aquarium van 2 meter en die moet weg dus de schildpadden gaan nu naar mensen die een binnenvijver hebben.
Ik ben altijd thuis soms eens naar de winkel of eens een daguitstap met de dochter maar dat is het ook . |
Vrijdag 3 April 2009 3:58 pm |
|
|
minimaxi
Net uit het ei
|
Mijn voorkeur gaat daar naar uit omdat ik hem mooi vind en het leuk vind om ze te leren praten en om hem tam te maken niet dat ik daar ervaring met heb maar voor ik mij verdiep in het verzorgen en opvoeden van een "vogel" wil ik eerst zeker zijn of hij wel bij ons past.
Dus in principe kan je mij nog een andere soort voorstellen ook zolang het een vogel is die kan handtam gemaakt worden die kan praten en die niet de hele tijd in zijn kooi moet zitten .
Maar qua uiterlijk gaat mijn voorkeur dus naar de grijzeroodstaart en ook omdat wij vroeger zo 1 hebben gehad. |
Vrijdag 3 April 2009 4:10 pm |
|
|
minimaxi
Net uit het ei
|
Wat ik overweeg is om een oudere papegaai te nemen di eweg moet voor 1 of andere reden.
Ik weet niet hoe dat dan zit met de opvoeding .
Kun je ze nog gemakkelijk iets aanleren of niet?
Is dat geschikt voor ons gezin enzo.... |
Vrijdag 3 April 2009 4:17 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Ze kunnen in principe allemaal tam worden hoor. Het hangt ervan af hoeveel tijd je er zelf in wilt steken.
Praten is nooit een garantie. Hoewel je bij een grijze meer kans hebt dat ze gaan praten is die garantie er helaas nooit. Het blijven individuen.
Wat voor dingen vind je verder leuk aan een vogel? Wil je een acrobaatje? Een rustigere vogel? Dat soort eisen zijn erg belangrijk. Heb je ook een grootte in gedachten? |
Vrijdag 3 April 2009 4:19 pm |
|
|
Windkracht13
Vlieger
Heel kort door de bocht, een grijsje is zeker niet aan te raden om mee te beginnen...
Zeker met verkeerde opvoeding,heb je al gauw een "probleem" papegaai
Dit geld voor alle papegaaien, maar zker voor een grijsje.
Goed over nadenken, hoeveel tijd je aan het grijsje kan en wil besteden...
Maar 1 ding ben ik zeker eens, grijsjes zijn SUPER
|
Vrijdag 3 April 2009 4:21 pm |
|
|
ellenparrot
Ervaren vlieger
|
quote:
Originally posted by Windkracht13
Heel kort door de bocht, een grijsje is zeker niet aan te raden om mee te beginnen...
Zeker met verkeerde opvoeding,heb je al gauw een "probleem" papegaai
Dit geld voor alle papegaaien, maar zker voor een grijsje.
Goed over nadenken, hoeveel tijd je aan het grijsje kan en wil besteden...
Maar 1 ding ben ik zeker eens, grijsjes zijn SUPER
Mee eens ... vooral als je nog nooit eerder papegaaien hebt gehad. Maar ik ben zelf ook WEG van grijsjes hoor, heb er zelf ook eentje, maar ik ben begonnen met een bonte boertje en misschien is eenzelfde soort wel wat voor je? je hebt daar verschillende soorten in, onder de poicepahulsjes... meyer, bonte boer, etc. maar blijft moeilijk om te adviseren want iedere papegaaie heeft evenveel aandacht nodig vind ik. Suk6 met de zoektocht! |
Vrijdag 3 April 2009 4:23 pm |
|
|
|
|
minimaxi
Net uit het ei
|
Als ze niet willen praten is dat ook goed ik ga ze daarvoor niet minder graag hebben.
Groter dan een grijzeroodstaart moet het niet zijn .
De tijd die ik er wil insteken is de tijd dat hij nodig heeft om goed opgevoed te worden.
Wat ik wil in een vogel ?
Man wat een simpele maar moeilijke vraag .
Ik wil geen vogel die daar gewoon de hele tijd zit he maar hij moet vooral passen in ons gezin.
Een rustig eof acrobaat is mij eigenlijk gelijk.
Wat ik mij voorstel van een papegaai na een goede opvoeding is:
Dat de kooi open kan staan en dat hij zelf kiest of hij buiten of binnen de kooi zit .
Dat hij op de schouder zit en meegaat waar hij kan.
Ik weet niet of dat mogelijk is maar ik zou graag leren voor hem vrij te leren vliegen en terug te komen.
Ik wil dat geen vogel zoals een kanarie daar vind ik persoonlijk niks aan . |
Vrijdag 3 April 2009 4:55 pm |
|
|
minimaxi
Net uit het ei
|
Mijn voorkeur gaat nu naar een grijzeroodstaart veronderstel dat ik die ga nemen. Gaat die samen met ons gezin?
ik ben zo goed als altijd thuis met uitzondering dat er eens op familiebezoek wordt gegaan of als we met de honden buiten zijn .
Tijdens een uitstap van lange duur wordt er voor een oppas gezorgd voor de honden dus is de papegaai ook niet alleen .
Wij gaan niet op reis en als we op reis zouden gaan gaan de dieren mee..
Maar dat zal nog niet voor meteen zijn de reis
Wij verwachten in augustus een tweede kindje dus zal de papegaai voor erna zijn eenmaal we de routine terug hebben opgepakt en zo heb ik tijd genoeg om alles te lezen over de verzorging en opvoeding.
Dus zou deze papegaai bij ons passen of niet?
Zoniet welke dan wel ?
Ik heb eens gekeken naar de bonte boer en hij spreekt mij op het eerste zicht nie zo echt aan. |
Vrijdag 3 April 2009 5:42 pm |
|
|
Tiny-M
Beginnende vlieger
|
|
|
quote:
Originally posted by minimaxi
Dat hij op de schouder zit en meegaat waar hij kan.
Ik weet niet of dat mogelijk is maar ik zou graag leren voor hem vrij te leren vliegen en terug te komen.
Die twee dingen zou ik sowieso erg mee oppassen. Op de schouder kunnen ze het idee krijgen dat zij 'de baas zijn' omdat ze hoog zitten. Vrij vliegen is geweldig als het kan, maar je gaai kan ook wegvliegen (dat gebeurt echt genoeg).
Qua tijdbesteding denk ik dat je wel meer dan genoeg aandacht aan dat beestje kan geven, maar bedenk je dat je dit ook heel lang moet doen.
Ik lees hierboven dat men een grijsje niet de makkelijkste vogel vindt om mee te beginnen, daar kan ik niet direct over oordelen want voor mij is het mijn eerste vogel. Aan de andere kant heb ik wel heel veel tijd gestoken in research en opvoeding. Naar mijn mening gaat het dan ook behoorlijk goed met onze grijze. Ja ze is soms weleens vervelend, maar dat hoort erbij. Ze is nu ongeveer 2 jaar bij ons, vanaf dat ze een week of 14 was.
Zelf zou ik niet zo snel een 2ehands vogel als eerste vogel nemen (of je moet precies weten van wie die komt en dat de vogel daar geen problemen had), omdat ze best veel problemen kunnen hebben, die naar mijn mening voor een beginneling (net als ik) erg moeilijk kunnen zijn om op te lossen.
Zo, een heel verhaal, maar uiteindelijk moet je zelf beslissen. |
Vrijdag 3 April 2009 6:44 pm |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Hoihoi,
Mijn grijsje was, is ook mijn eerste gaaitje. Daarna pas kwam onze bonte boer (opvangertje) maar ik moet zeggen dat ik geen spijt heb van ons grijsje maar wil er ook direct bijzeggen dat het als begingaaitje toch geen makkelijke keuze was. 3 jaar hebben wij erover gedaan om te beslissen en moet ook toegeven dat we na die tijd dachten dat we wel al veel wisten. Niet dus, toch niet als we het grondig wilden doen. Nu is hij bijna 2jaar en het is geen makkelijk mannetje, is een beetje in zijn puberteit en ook die tijd moeten ze door maar dat is geen makkelijke tijd.
Als begingaai is het zeker geen makkelijke gaai hoor maar het zijn en blijven prachtige gaaien, dat wel. |
Vrijdag 3 April 2009 8:16 pm |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Een papegaai, ongeacht welk soort heeft veel aandacht en zorg nodig.
Ik zelf heb 2 amazones en ze zijn een onderdeel van het gezin.
Ze gaan mee naar buiten en worden bij alles betrokken.
Hier zitten ze los op een speelboom en hebben genoeg speel en sloop materiaal.
Denk er goed bij na dat opvoeding niet stopt nadat ze iets aangeleerd hebben. Het zijn net kleine kinderen en ze hebben de intelligentie van een kind van 4.
Ze hebben constant een uitdaging nodig. Zeker grijze roodstaarten hebben veel aandacht nodig. Dit kan door ze zelf te "entertainen", of door ze bezigheidstherapie te geven dmv bv fourageerspeeltjes.
Lees je goed in over gedrag en gedragsproblemen. neem je een "2-de hansje" ga er vanuit dat hij heropgevoed moet worden. Persoonlijk vind ik dat het waard. Help er zelf ook 2. |
Vrijdag 3 April 2009 8:45 pm |
|
|
minimaxi
Net uit het ei
|
Bedankt voor jullie mening .
Ik ga eerst nog veel lezen over hun en ik ga dan eens zien of het allemaal haalbaar is.
We gaan morgen eens gaan zien voor een dwergpapegaai maar weet nog niet welke en of ik er 1 of 2 best neem.
Ik weet ook niet of k best een nieuw topic daarover open of dat ik mijn vragen hier mag blijven stelen?
Zoniet stel ik ze in een ander forum nog eens.
Best een koppel of 2 van hetzelfde geslacht?
Welke soort?
Koop ik deze best in een winkel of waar? |
Vrijdag 3 April 2009 9:27 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:29 am
|
|
|