zelfstandig worden

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Grijze roodstaart papegaaien forum, voor de grijze roodstaart papegaai

Auteur Onderwerp
maartje en nelis
Beginnende vlieger

zelfstandig worden  Reageer met quote  

hoi allemaal,

Ik wilde graag wat tips of ervaringen delen met mensen die een grijze roodstaart hebben van ongeveer 7 weken of ouder.
Bijvoorbeeld over het gedrag en het leren zelfstandig te gaan eten!

Het lijkt me erg leuk om eens wat tips en ervaringen te delen!

Groetjes Maartje
Bericht Maandag 21 Augustus 2006 3:45 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
kadoes
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

mijn grijsje coco was al ruim ander half toen hij bij ons kwam.
dus die was al zelfstandig.
Bericht Maandag 21 Augustus 2006 10:02 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Hoi Maartje,

wat leuk een baby er bij. deze vogel kan nog niet helemaal alleen eten dus als je hem nog met de hand voert, kun je er ook daarnaast wat trosgierst bij geven waar hij in het begin niet veel mee zal doen, maar op een gegeven moment toch mee gaat spelen en aan gaat knabbelen. ook kun je stukjes fruit in een bakje doen. niet teveel en zorg dat het altijd vers is. hij zal best aanhankelijk worden omdat jullie veel met hem bezig zijn.
hang de stooken nog niet te hoog in de kooi als hij nog geen goed evenwicht heeft om te zitten. in de nacht vallen ze dan naar beneden als ze helemaal inslapen en dat is pijnlijk voor ze. betrek ze gewoon bij heel veel dingen en dan komt de rest ook wel vanzelf.
hoe vaak voer je hem nog met de hand. misschien dat je de voedingen langzaam af kunt gaan bouwen. bij iedere vogel is het verschillend om eerder alleen te gaan eten.
wij deden het op die manier. en op een gegeven moment eten ze helemaal alleen,
Bericht Dinsdag 22 Augustus 2006 2:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
maartje en nelis
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

hoi Alexandraatje,

Leuk dat je gereageert hebt!
Ik geef nelis sinds maandag 3x per dag eten! Daarbij komt dat ik hem vaak in de middag even bij me neem en een bakje zonnebloempitten bij hem neer zet.(de Fokker zei dat dit het makkelijkste zaadje was om open te maken en dus om mee te beginnen) Hij probeert altijd de zaadjes open te maken en soms help ik hem en eet hij het binnenste zaadje ook op!
Ik heb laatst zacht fruit geprobeert zoals banaan en een reipe meloen! De banaan heeft hij wel geprobeert maar van de meloen moest hij niks hebben hihihihih Laughing
maar wat is precies trosgierst, heb er nog nooit van gehoord.
Wat ik wel merk aan Nelis is dat hij altijd alles wil probeer en als er iets i de buurt van hem wordt neer gezet rent hij er altijd heen!

Maar je had het over stokken in zijn kooi????? Ik heb geleerd dat ze zowiezo tot 9 weken niet mogen klimmen of op een stok mogen zitten in de kooi. Dus ik heb heel "braaf" de stokken hoog gehangen! Moet ik er dus eentje lager hangen zo dat hij het wel kan proberen???
Nu slaapt nelis lekker op een handdoek die hij verbouwd tot een nestje!
Ik ga ook altijd buiten de kooi oefenen op de stok en dat doet hij goed! hij trek zelfs af en toe 1 poot omhoog! Dit doet hij ook als je hem eten geeft! Hij is trouwens echt helemaal gek op eten!!!!!

Ik hoop dat je nog meer tips en ervaringen voor me hebt, want ik vind dat er echt veeeeeel te weinig te vinden is op het internet over deze leeftijd!

Groetjes Maartje
Bericht Woensdag 23 Augustus 2006 9:30 am
Igor
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ik ga toch even een opmerking plaatsen:
al de vragen die je nu nog hebt... dat geeft aan dat je zo'n vogel niet in huis zou moeten hebben Sad Veel te jong verkocht Crying or Very sad
Ik vind het prima dat er "zo weinig" informatie te vinden is over jonge vogels, anders ontstaat het idee dat iedereen het zomaar kan en dat is gewoon niet zo! Het is een groot risico voor het gaaitje en het zou verboden moeten worden om gaaien te verkopen voordat ze zelfstandig zijn!

Ik vind het wel heel goed van je dat je nu informatie zoekt en ik hoop dat er mensen zijn die je kunnen helpen. Helaas kan ik je niet helpen, omdat ik geen ervaring heb met gaaitjes die nog zo jong zijn.
Bericht Woensdag 23 Augustus 2006 11:11 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik sluit me helemaal bij Igor!!!
En de kweker waar je hem van hebt,zal toch ook meer informatie moeten geven.
Bericht Woensdag 23 Augustus 2006 1:10 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hoi maartje,

als hij al buiten de kooi op een stok kan klimmen, kun je een stok heel laag in de kooi hangen zo laag dat hij eigenlijk de bodem bijna raakt. zo leren ze vooral overdag al om er op te gaan zitten.
trosgierst kun je in de dierenzaak kopen. dat zijn stengels met hele kleine zaadjes er aan. daar zijn de meeste vogels dol op en zo leren de meeste vogels ook zelfstandig eten. misschien dat het ook op de markt te koop is, daar vind je soms ook handelaren met spullen voor dieren.
meloen is op dit moment nog een rare smaak voor hem, maar gewoon blijven geven, net als kiwi, als ze er eenmaal aan gewend zijn vinden ze het heerlijk en wat ook heel lekker is is de jonge mais. ga maar eens naar een akker waar mais staat en haal daar de jonge maiskolven vanaf. is nog heel lekker zacht voor ze en kunnen ze heel goed eten.
praten doet hij pas als hij ongeveer een jaar is, dus daar moet je nog even mee wachten. hij zal wel kleine geluidjes en zo maken en dat is ook leuk. stimuleer hem met speeltjes vinden ze ook leuk.
ik hoor het wel als je meer vragen hebt.
het is goed dat je vraagt, zo kan iedereen je helpen bij twijfels
Bericht Woensdag 23 Augustus 2006 2:25 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
maartje en nelis
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

De fokker is een week op vakantie! Kan dus nu even niet bij hem terecht!
Ik vraag dingen alleen als ik het niet helemaal zeker weet ben gewoon bang dat ik iets verkeerd doe en met vragen krijg je te minste tips
Bericht Woensdag 23 Augustus 2006 9:42 pm
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik zou juist niet te veel zonnepitten geven omdat je niet wilt dat hij vooral DAT wil eten, maar gewoon zaadmengsel, met weinig zonnepitten, eerst eventueel het wat fijnere parkietenzaad en dat de eerste tijd een beetje pletten zodat t makkelijker pelt. Pellets zou ik ook direct aanbieden, want daar zit alles in. Verder kleine stukjes groente en fruit...tomaat, appel/peer (nu nog geprakt), mais (afgespoeld uit blik bv ...verse geef ik niet meer omdat ik ooit hoorde dat er blauwzuur in zat???) alle soorten groente behalve ui en koolsoorten (bloemkool kan wel en broccoli is erg gezond) Niet te vaak citrusvrucht of banaan en ook niet volstampen met trosgierst Wink

Stokken idd nog mooi op de bodem zetten, maar eigenlijk hoeft een nog niet uitgevlogen jong helemaal nog niet in een kooi of op een stok te zitten...dat doen ze anders immers ook niet, want dan liggen ze nog in t blok lekker te groeien. Wink Cavia bak ofzo met een knuffel dr bij is warmer en beschermt meer , maar een kooi met een fijne knuffeldoek en een beestje om tegen te liggen zal op deze leeftijd ook geen groot punt zijn denk ik.

Dat die kweker onzelfstandige jongen verkoopt en dan op vakantie gaat vind ik wel een beetje (heel erg) triest Confused Maar goed... Je hebt hem nu al en doet je best en als je vragen hebt...Gewoon plaatsen net als je nu doet! Wink

Ik las laatst dat 60% Shocked van de handopfok dieren dood gaat door onervarenheid...dus hopenlijk begrijp je de reacties van Igor en Danny ook een beetje. t Zou ECHT verboden moeten worden...maar we wensen je wel t allerbeste Smile
Bericht Woensdag 23 Augustus 2006 10:22 pm
Igor
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by maartje en nelis
De fokker is een week op vakantie! Kan dus nu even niet bij hem terecht!
Ik vraag dingen alleen als ik het niet helemaal zeker weet ben gewoon bang dat ik iets verkeerd doe en met vragen krijg je te minste tips

Ik vind het zeker goed dat je het vraagt hoor. Gewoon blijven vragen! Hopelijk kunnen we jullie hier helpen.
Verder sluit ik me helemaal aan bij Tommy Very Happy
Bericht Donderdag 24 Augustus 2006 9:14 am
 Gebruikers profiel bekijken  
Danny
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Zoals Igor en Tommy al aangeven,gewoon blijven vragen hoor.
Ik hoop en denk de rest met me,dat andere mensen hier van leren,net zo goed dat wij ook nog leren hier op het forum.

daarvandaan dat er af en toe wat kritische reacties gegeven moeten worden. Wink
Bericht Donderdag 24 Augustus 2006 1:07 pm
maartje en nelis
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

DAnk jullie wel!

Ik weet dat er heel veel jonge dood gaan door onervaren mensen en daarom let ik op echt elk klein dingetje, dus als hij al iets raars doet ben ik altijd gelijk bang dat het mis gaat! Dus vandaar dat ik alles gelijk vraag!

Groetjes Maartje
Bericht Donderdag 24 Augustus 2006 2:44 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:11 am
  Berichten van afgelopen: