|
|
|
jedi2000
Net uit het ei
| Alba bijt alleen mij... |
|
|
Hallo vogelaars,
Een aantal van jullie kennen mijn dagboeken misschien wel en weten hoe tot nu toe de eerste drie weken met Alba gingen. En dat Alba het heel goed deed, maar sinds 5 dagen gaat hij met mij een andere kant op. Ik zal het even in het kort vertellen.
Alba is op 11 juni bij ons gekomen. Hij had al snel wel door dat wanneer hij dreigde met zijn snavel, dat hij mij weg kon jagen. Niet meteen, maar als hij dan wat harder ging pikken, dan wel. Bij mijn vriend wat minder, maar ook wel. Na een week kwam er iemand over de vloer, die wat dingen heeft voorgedaan en uitgelegd, waarna ik het zelf ook een aantal keren met succes deed. Gewoon doorzetten is eigenlijk de boodschap. niet zomaar laten weg jagen. Als hij weet dat ik mij door een pikje niet laat afschrikken, zal hij er hopelijk mee op houden. Dit klopte. Vanaf de eerste dag hield hij vrijwel op met pikken. Wel eens, maar niets ernstigs of hards. Ik ben de baas! en dat snapte hij nu ook leek het wel.
Alba krijgt van ons beiden volgens mij genoeg aandacht. Van mijn vriend wel wat meer, maar niet overdreven. Hij zit bij ons beiden heerlijk op schoot en speelt of zit wat. Hij laat zich door ons beiden op dezelfde wijze negeren en straffen. Wij hebben bij het krijsgedrag na een week de plantenspuit geïntroduceert en dat hielp eigenlijk ook meteen. Tuurlijk krijst hij met de ochtend en avondzon nog wel wat, maar niet een half uur lang, zoals de eerste week. Als hij nu langer dan een ruim aantal seconden voluit krijst, krijgt hij een straal water en dan houdt hij op.
Maar goed, sinds een dag of 5 begon hij dus met raar gedrag, wanneer hij bij mij op schoot zat. Hij vouwde dan zijn vleugel of hele lichaam over mijn arm of hand. vervolgens een pootje er langzaam bij en zo wisseldd hij dat wat af. Even met de snavel mijn hand aanraken en weer een pootje erop. Dan weer een vleugel omhoog gevouwen en weer zn snavel op mn hand of arm. Het kwam op mij meteen over als soort paringsgedrag. Maar Alba is als het goed is nog maar een jaar oud en dus nog helemaal niet geslachtsrijp. Maar goed wij konden niet echt iets anders bedenken dan dat hij mij als vrouwtje wilde hebben. Hij deed/doet dit ook niet bij het baasje. Ook draait hij zijn kop helemaal om met zijn snavel omhoog en gaat hij daarbij smakken ofzo. Hij kijkt mij aan en gaat met zijn snvel over elkaar heen en zijn tong heen en weer alsof hij aan het herkauwen is oid. Ik zal wel es een filmpje maken...
De 1e dag liet ik het toe, omdat ik niet goed wist wat ik ermee moest, maar vanaf dat moment, dus de laatste 4 dagen tot nu, dan trek ik mijn hand weg en aai ik hem alleen over zijn kop en rug. Wij aaiden hem vanaf dag 1 ook onder zijn vleugels, omdat hij deze omhoog deed met de vraag dus of wij hem daar wilden kriebelen, maar dit doen wij sinds gisteren ook maar niet meer. Nou, tot nu toe niets erg op zich, als hij maar geen partner wordt, maar een vriendje blijft.
Tot 3 dagen geleden, toen hij op de rand van de bank zat en mij tot drie keer toe lichtelijk besprong. Vanaf dat moment begon hij ook steeds meer met pikken in mijn hand als ik hem op wilde pakken om hem terug te zetten. Ook wanneer hij van zijn stok ongevraagd naar beneden kwam, pikte hij als ik hem dan op wilde pakken en terug wilde zetten. Eergisteren kwam hij zelfs in looppas naar mij toe gerend en zijn snavel in mijn hand. Hij viel mij dus gewoon aan. Hij beet daarbij trouwens niet door en ik liet mij ook niet kennen. Dit is dus erger geworden. Gisteren liet hij zich door het baasje gewoon oppakken en terug zetten en als ik hem dan oppakte dan zette hij zijn snavel in mijn hand. Ook viel hij mij gisteren weer aan, waarbij ik mij wél weg liet jagen. Ik herstel dan wel meteen en loop terug om hem alsnog terug te zetten.
Vanochtend ben ik alleen thuis en gaat Alba helemaal los. hij komt van zijn stok naar beneden en begint meteen met rennen naar mij toe. De eerste keer pakte ik hem op, met zijn snavel in mijn hand, wat toch wel pijn deed en zette hem terug. De tweede keer had hij mijn schoen al beet en voelde ik dat hij het niet grappig bedoelde. Als dat mijn arm was geweest, hadden er wel een paar kleine gaatjes in gezeten. Daar schrok ik behoorlijk van en ik liet hem zijn gang gaan, nadat hij al snel los had gelaten. Hij ging op een soort metalen kunstwerk zitten en hapte als ik hem eraf wilde halen. Na een beetje pleasen en een aai over zijn bol, toch opgestapt en terug gezet. De derde keer was het mis. Hij kwam weer in looppas aanzetten en viel mij echt aan! Ik gebruikte mijn voet om hem af te houden (ik had inmiddels schoenen aan gedaan...), maar hij hield vast en begon al bijtend en vladderend omhoog te klimmen. Ik moest echt schudden om hem eraf te krijgen. Dit lukte uiteindelijk, maar ik ben hierdoor dus echt bang van hem geworden. Terwijl ik net juist die drempel overwas van het bang zijn voor zijn snavel.
Mijn indruk is niet dat het pure agressie is naar mij toe. Want dan was ik nu al zwaar gewond geweest. Ik heb wat lichte plekjes hier en daar. Wat het wel is weet ik ook niet precies. Ik heb in de afgelopen 2 weken niets aan mijn gedrag veranderd. Dus ik zou het echt niet weten. Ik heb hem trouwens net 3 kwartier aandacht gegeven en een beetje gesppeld met een wc rol. Ondertussen probeert hij iedere keer dat gedrag van de eerste dagen te vertonen, maar dat kap ik af of ik leid hem af.
Goed, al met al hebben wij drie mogelijke opties bedacht:
1. Alba is sinds een week in de rui en ik weet niet in welke mate dit ook zijn gedrag kan beïnvloeden. Aangezien ons valkje soms 2/3 maanden niet fluit als hij in de rui is. Maar dan nog zou hij dat naar ons beiden moeten doen en niet alleen naar mij.
2. Alba vertoont inderdaad soort paringsgedrag en hij is dus misschien toch ouder. Of kan dat gedrag ook al op jonge leeftijd? Maar waarom is hij dan zo vel naar mij toe sinds 3 dagen?
3. Alba vertoont geen paringsgedrag, maar wil over mij de baas zijn. Een machtsspel dus. Maar dan is het de vraag waarom hij dat bij het baasje niet doet en bij mij wel?
Ergens is er blijkbaar iets anders tussen mij en mijn vriend, wat Alba daarin onderscheid doet maken. Ik zou alleen niet weten wat dat is. In de dierenwinkel zeiden ze trouwens vooraf al dat Alba een zwak heeft voor blonde vrouwen (daar ben ik dus één van...), maar dan zou het dus seksueel zijn?
Nou, het is een heel verhaal, maar ik hoop wel duidelijk zo. In ieder geval kan dit absoluut niet. Ik kan wel doorzetten en hem toch oppakken, maar als dat zulke gaten in mijn arm veroorzaakt, die hij dus vanochtend in mijn schoenzool maakte, dan pas ik daarvoor. Ik voel mij niet veilig op deze manier en hoor graag tips en tops hoe wij hier mee om moeten gaan.
Groeten Alba en zijn baasjes. |
Donderdag 10 Juli 2008 9:54 am |
|
|
alexandraatje
Vliegende acrobaat
het is idd een heel verhaal.
sexueel gedrag is het niet daar is hij te jong voor. het kriebelen onder de vleugels is iets wat kaketoes heerlijk vinden. die van ons doet dat ook en kan zo uuuuren zitten. heerlijk vindt hij dat.
ik denk dat Alba gewoon de baas wil zijn. kaketoes zijn zeer manipulatief en hij wil jou gewoon dwingen zijn dingen te doen. dus gewoon bij je stuk blijven en hem laten merken wie de baas is. goed gedrag belonen met iets lekkers of een leuk spelletje en slecht gedrag meteen afkappen.
dit duurt wel even maar het heeft wel resultaat.
de rui kan ook een rol meespelen en dan hoop ik dat hij er snel doorheen is zodat hij weer lief en aardig doet. |
Donderdag 10 Juli 2008 3:00 pm |
|
|
koppiekrauw
Eitje
|
|
|
Hallo Jessie,
Je hebt me via PM gevraagd hier te reageren op jou probleem, dat die ik dan maar bij deze.
Jouw verhaal lezende kan ik alleen maar tot de volgende conclusie komen:
Alba toont wel degelijk seksueel gedrag naar jou.
Het is niet zo dat jonge (nog niet geslachtsrijpe) vogels geen seksuele gevoelens kunnen hebben. Dat blijkt hier maar al te goed!
En inderdaad Alba probeert met haar agressief en bijtgedrag jou te intimideren en te dwingen om op zijn/haar wensen in te gaan.
Negeren is hier de oplossing!
Met negeren bedoel ik niet dat je alleen het gedrag moet negeren ik bedoel dat je de vogel, als een soort straf, volkomen moet negeren. Niet kijken, niet aaien, niet praten, niet zien.
Het beste is bij bijtgedrag… de vogel direct oppakken en deze minstens voor 20 minuten in een “time-out-kooi” plaatsen. (dit is een kooi met alleen een zitstok en een bak water die in een saaie omgeving (bijv. de gang), waar de vogel totaal niets hoort en niets leuks ziet, staat.)
Door dat heel consequent te blijven doen zal de vogel na verloop van tijd de associatie tussen “bijten” en die saaie “time-out-kooi” gaan leggen en wellicht het bijten maar achterwege laten.
Dito… met het seksueel gedrag, aai Alba op een andere manier zodat je Alba niet stimuleert, blijft Alba het gedrag vertonen…. na één waarschuwing meteen oppakken en terugplaatsen in de gesloten kooi, of bij hardnekkige gevallen de “time-out-kooi”.
Waarom doet Alba het bij jou en niet bij je partner? Wellicht omdat Alba bij jou toch een deel van het gewenste respons krijgt.
Tips:
- hoe vervelend het ook is, toon absoluut geen angst naar Alba als deze wil gaan bijten, want elke keer wanneer jij terugtrekt is dat voor Alba een aanmoediging om de volgende keer weer te bijten. Reageer niet verbaal (hooguit één keer met een duidelijk NEE) op het bijten, reageer alleen heel consequent door de vogel zonder iets te zeggen direct weg te zetten in de time-out-kooi.
- De beste manier om niet gebeten te worden is door bijtsituaties te voorkomen.
Groetjes en succes en per PM geef ik je nog wel een paar LINKS.
Frans |
Donderdag 10 Juli 2008 3:06 pm |
|
|
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
|
|
|
Hmmm, het is een beetje moeilijk om ergens te beginnen en een beetje een kort en helder verhaal in elkaar te zetten, maar ik wil aan het begin zeggen dat ik zeker met jou (jullie) meeleef en mij kan voorstellen hoe van slag je raakt van zo'n verandering.
(Ik ben bang dat het niet echt een coherent verhaal wordt, want je hebt zelf heel veel geschreven en ik zou net zo veel erbij kunnen schrijven, dus ik reageer op een paar puntjes die mij zo zijn opgevallen )
Ik denk dat jullie nu met de echte Alba te maken krijgen; de 'honeymoon' periode is over, hij is wat meer aan jullie en de nieuwe omgeving gevend, en omdat hij niet meer zo uit zijn doen is, durft hij ook meer en heb je niet dat zoet kindje dat de kat uit de boom kijkt. Die 2 a 3 weken is net hoe lang het over het algemeen duurt voor je die echte persoonlijkheid te zien begint te krijgen.
Waarom jou en niet je vriend ... ik denk dat je misschien iets minder sterk in je schoenen staat, iets minder dominant bent ? Papegaaien, en Kaketoes in het bijzonder, merken dat soort dingen meteen en vaak zie je ook dat ze de grootste vriendjes zijn met de dominante persoon in de huishouding en afreageren op de minder 'stoere' (de theorie van de vallende stront eh, en hij probeert heel goed te zorgen dat hij niet aan de onderkant staat).
Heel goed dat jullie niet meer onder de vleugels kriebelen (als je dat wel wil doen, doe dan de binnenkant van de vleugel zelf, waar de pennen uit groeien, en niet de rug). De rug doe je beter ook niet, want dat kan ook stimuleren.
Voor dat bijten. Investeer in ieder geval heel wat tijd in observeren, zodat je weet hoe hij er uitziet als hij in aanval gaat en je het op tijd kan herkennen, en ook zodat je weet welke situaties kritisch zijn. In ieder geval schoenen, en je kan beginnen leren opstappen op een stok of opstaptouw of gewoon IETS anders dan je handen, zodat je hem makkelijk en veilig kan vervoeren als hij in de stemming is, en ook zodat je hem duidelijk kan maken dat bijten naar hetgene waar hij op moet stappen weinig zin heeft. Je kan ook een klein speeltje oid met je meedragen zodat je die direct in zijn snavel kan proppen als je ziet dat hij in aanval gaat.
Ik weet niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij 'langer dan ruime seconden' schreeuwen' hoe veel tijd bedoel je dan precies ?
Ik zou het proberen om te draaien, niet zo zeer met straffen werken, maar eerder met positieve motivatie. Jullie moeten een vertrouwensband vormen, nog meer omdat hij pas zo kort is bij jullie en hij al 'verraden' is door zijn vorige baasjes. |
Donderdag 10 Juli 2008 5:30 pm |
|
|
jedi2000
Net uit het ei
|
|
|
Hey hoi,
Allereerst erg bedankt voor de reacties. Ik had natuurlijk jou site al doorgespit vanochtend, Frans, maar had alles al eens eerder gelezen. Ik dacht trouwens dat jij al vaker ergens op gereageerd had en dus al een gebruikers account had, maar niet dus. Hartstikke mooi dat je dat hebt gedaan. En er zijn zoveel mensen die wat kunnen hebben aan jou site, dat het volgens mij alleen maar goed is dat je daar naar verwijst.
Maar goed, Het negeren van Alba als hij iets fouts heeft gedaan doen wij heel consequent. Jammer genoeg mijn vriend vanmiddag eigenlijk voor het eerst niet. Alba was inmiddels al meer dan 10x naar beneden komen klimmen en hij was er helemaal flauw van, dus toen heeft hij hem bij zich gehouden en dus toch aandacht gegeven. De bekende valkuil… maar goed. Hopelijk niet te veel schade daarvan, we zullen zien.
Als Alba net door mij is terug gezet op zijn stok zit, dan negeer ik hem. Meestal ga ik ook uit zijn zicht zitten. Ik wil dan na 15 of 20 minuten aandacht geven, maar dan is hij voor die tijd alweer 1 of meer keren naar beneden komen klimmen en begin ik dus opnieuw met tellen. Op die momenten geeft hij mij dus ook geen tijd om tussentijds positieve aandacht te geven en te belonen. Als hij na 2 of 3 uur er ook genoeg van heeft en eindelijk een klein half uur is stil of rustig geweest, dan geef ik heb wel aandacht.
Met zijn gedrag wil Alba inderdaad afdwingen dat ik iets niet doe en dat is hem terug zetten op de stok. En jammer genoeg slaagt hij daar op deze manier ook in, dat is mijn valkuil, dat snap ik. Maar het gat dat hij vanochtend in mijn schoen maakte, wil ik dus echt niet in mijn hand hebben.
Over de verschillen tussen mijn vriend en ik, die zijn er eigenlijk niet zoveel. Tuurlijk, wij zijn verschillende personen en daarin ook anders, maar ongeveer reageren wij wel op dezelfde wijze. En geen van ons beiden is dominanter dan de ander. Wel was ik vanaf het begin consequenter, maar na anderhalve week zijn wij dat allebei evenveel, volgens mij. Ik kan mij niet voorstellen dat het daaraan ligt. Alba begon trouwens vanmiddag ook naar mijn vriend te happen als hij hem oppakte. Niet hard, maar wel heel duidelijk.
Ik snap verder ook heel goed dat ik geen angst moet tonen, maar dat lukt mij op het einde dus niet meer en ik snap ook dat het mijn probleem is. Maar ja…. Dat grote gat in mijn schoen….
Wat wij niet doen is Alba terug zetten als hij dat paringsgedrag vertoont. Wij kappen het af door even niet meer aan te halen, of alleen op zijn kop, even uit balans brengen door de benen te bewegen, zodat hij weer gewoon rechtop gaat zitten. Als hij dan weer recht zit, dan weer verder over zijn rug, maar dan buigt hij al snel in de krols-achtige houding. Dus dat gaan we vanaf nu ook doen. 1 of 2 keer NEE en dan terug zetten. En ook niet meer over de rug aaien, maar allen zijn kop en nek dan maar…
De “time out kooi” vonden wij eerder niet nodig, maar hebben we het nu wel over gehad als toch wel een goed idee. Überhaupt een kooi lijkt mij vanaf het begin al een goed idee, want die heeft hij dus helemaal niet. Hij heeft alleen een boom en daar kan hij zo uit komen.
Kan ik voor die time-out kooi ook een kleine zitstok gebruiken met 2 voerbakjes eraan? Zo een die je vaak voor het oefenen gebruikt, een kleine standaard? En die dan op de gang op de grond zetten? Of misschien iets maken waardoor hij wel hoger zit, maar dus geen kooi? Kan dat, of is dat niet handig, omdat hij daar vanaf kan klimmen. De gang is trouwens alleen een vierkant hok met 4 deuren erin, verder niets, geen kapstok ofzo.
Verder heb ik ook zeker al bedacht dat hij misschien nu zijn echte ik laat zien. Maar daar kan ik nu verder weinig mee. Verder hoef ik zijn bijten niet te observeren, want ik weet precies wanneer hij het doet en voorkomen dat hij gaat bijten, zou betekenen dat ik achteruit moet lopen en mij dus laat weg jagen. Lijkt mij ook geen optie. Hij is gewoon veel te snel om het te voorkomen bijna. Een optie zou misschien kunnen zijn om dus iets anders te gebruiken om hem op te laten stappen, maar ik vermoed dat hij dan dus gewoon niet opstapt. En als ik het met mijn handen doe, dan kan ik gewoon zijn pootjes pakken en hem oppakken, zonder dat hij het zelf wil.
Als laatste bedacht ik mij eerder ook al dat de straffen en het negeren niet opwegen tegen de positieve aandacht. Als hij een slecht moment heeft, dan ligt bij mij ook vooral de nadruk op zijn negatieve gedrag. Al belonen wij hem volgens mij voldoende op de juiste momenten, maar ik zal er toch eens beter naar kijken. Misschien moeten we inderdaad op de goede momenten wel meer belonen.
Het leren opstappen is volgens mij ook niet nodig, want dat doet hij meestal prima. Als hij ontspannen is, dan is dat geen enkel probleem, maar ook als hij niet wil, dan stapt hij meestel wel rustig op. Maar vlak voordat hij dan weer af moet stappen op zijn eigen stok, dan hapt hij toch nog even in mijn hand, als een statement zeg maar.
En vanochtend had niets met mijn handen te maken, maar met mij als persoon zeg maar. Hij wilde mij volgens mij weg jagen, zodat hij kon doen wat hij wilde, omdat hij weet dat is ik hem oppak, hij terug op zijn stok gaat.
Voordat hij zou bijten een speeltje in zijn bek doen, heb ik wel geprobeerd, maar daar trapt hij niet in. En al helemaal niet als hij opgewonden naar mijn toe komt rennen, om toe te slaan, dan heeft hij daar al helemaal geen oog voor, weet ik nu al zeker.
Oh trouwens, dat schreeuwen doet hij op zich niet heel erg veel. De eerste week kon hij een half uur uit zijn dak gaan, maar vanaf de plantenspuit niet meer. Hij kan in een kwartier of half uur best hier een daar een paar krijsen geven, maar als hij continue voluit gaat, dus zonder adempauze zeg maar, dan ben ik er na een halve minuut echt wel flauw van. Maar dit doet hij bijna niet. Maar goed, na 20 of 30 seconden zeg maar.
Nou, het is weer een heel verhaal, maar ik kan dit ook bijna niet in het kort uitleggen volgens mij. In ieder geval heel erg bedankt voor jullie moeite en info, ik kan er zeker wat mee, maar hoop ook dat jullie hier nog verder op kunnen reageren. Ik hoor het graag.
Groetjes. |
Donderdag 10 Juli 2008 10:57 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Hmmm, ik zie dat we nogal hele verschillende denkwijzen hebben, dus ik ga je verder mijn adviezen besparen ik zeg alleen dat ik na die 5 jaar dat we onze papegaai/en hebben nog steeds bijleer, ook door naar hen te kijken, en ik daar wel ontzettend blij om ben.
Succes ermee, en ik hoop dat je nog adviezen krijgt die je wel nodig vindt  |
Vrijdag 11 Juli 2008 7:00 am |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
|
|
|
Hmmm, dit klinkt niet fijn.. Helaas hoor je dit soort verhalen wel vaker, vooral witkuif kaketoe mannen zijn hier erg goed in. (Ik meen dat molukken kaketoes dit ook wel eens doen, maar die zijn er niet zoveel)
Ik denk dat ik me aansluit bij Shi wat betreft de honeymoon periode. In die honeymoon periode is het zó belangrijk dat je een duidelijke relatie schept. Ik snap dat jullie verbaasd waren over z'n gedrag en daarom misschien niet meteen hebben ingegrepen.
Hoe gaat je vriend met Alba om? Aait hij haar vaak?
Is het niet mogelijk om Alba af te leiden met een speeltje (hetzelfde speeltje wat je bij de hand hebt voor mogelijke bijtpogingen in Shi's bericht.. ) zodat hij eventjes op iets anders gefocust is? Als hij dan aandacht voor jullie heeft, probeer dan met 'm aan de slag te gaan.
Kan je het niet gewoon proberen met een opstaptouw? (En je hand evt ingepakt in een ovenwant?? Volgens mij ben je toch wel een beetje bang voor 'm geworden) Als het niet werkt, heb je het iig geprobeerd. (Als hij eenmaal op het touw zit kan je hem uitgebreid belonen, vooral met je stem om partnergedrag te voorkomen) |
Vrijdag 11 Juli 2008 9:21 am |
|
|
koppiekrauw
Eitje
|
|
|
Jallo Jessie,
Dat Alba zelfstandig van zijn klimboom af kan klimmen is natuurlijk helemaal fout!!!
Daardoor heb je nauwelijks controle over de kaketoe.
Kaketoes zijn slim en het is voor de hand liggend dat Alba van deze mogelijkheid om aandacht te vragen (ge)misbruik maakt. Ontneem hem die mogelijkheid!
Het eenvoudigste is om ervoor te zorgen dat Alba niet meer van de klimboom af kan klimmen.
Een Jock-kooi is op zich erg handig.
Je kan Alba natuurlijk ook leren dat hij er niet vanaf mag klimmen.
Met een combinatie van positive re-enforcement (goed gedrag stimuleren) en de inzet van de time-out-kooi kan je dat Alba leren.
Je zal dan iedere keer wanneer Alba een poging doet om er vanaf te gaan Alba moeten corrigeren en gaat ie toch van de klimboom af dan consequent, zonder iets te zeggen, Alba in de time-out-kooi zetten.
Bijtgedrag met positive re-enforcement bestrijden is erg moeilijk!
Verder, opstappen op een stok is vaak een goede oplossing om niet gebeten te worden, Alba dat te leren is zeker ook niet slecht.
Natuurlijk als het enigszins kan laat je hem gewoon op de hand opstappen.
De afleidingsmethode als de vogel wil bijten werkt vaak wel….. dus schenk daar misschien toch wat extra aandacht aan.
Een standaard op de gang waar hij vanaf kan lijkt me ook niet echt een juiste oplossing. Het is belangrijk altijd controle over de vogel te hebben en dat zeker als deze uit het zicht is.
Binnen een kooi kan Alba geen verkeerde dingen doen.
De echte “ik” van de papegaai komt natuurlijk na een gewenningsperiode naar boven, maar dat zegt niets…. Het is en blijft een kwestie van (her)opvoeden. Foutief of ongewenst gedrag moet en mag je gewoon niet accepteren want het is de bedoeling dat Alba over een paar jaar ook nog bij jullie is en blijft. Het is belangrijk dat Alba zich weet te gedragen volgens jullie voorstellingen en dat zal je Alba duidelijk moeten maken. Het is wel kaketoes eigen dat ze je altijd weer opnieuw op de proef zullen stellen.
Schreeuwen met de plantenspuit tegengaan kan, je schrijft zelf al dat je daar goede resultaten mee geboekt hebt. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van deze methode, maar onder heel strenge voorwaarden zou men het toe kunnen passen. Ik meen dat mijn site daar meer duidelijkheid over geeft.
Jessie, heel veel succes gewenst. |
Vrijdag 11 Juli 2008 9:49 am |
|
|
jedi2000
Net uit het ei
|
|
|
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Hmmm, ik zie dat we nogal hele verschillende denkwijzen hebben, dus ik ga je verder mijn adviezen besparen ik zeg alleen dat ik na die 5 jaar dat we onze papegaai/en hebben nog steeds bijleer, ook door naar hen te kijken, en ik daar wel ontzettend blij om ben.
Succes ermee, en ik hoop dat je nog adviezen krijgt die je wel nodig vindt
Hey Shi-NaYne, ik wilde niet bot overkomen hoor en ik ben het absoluut met je eens dat observeren heel belangrijk is, iedere dag weer, zo bedoel ik het niet. Maar ik weet al precies wanneer hij gaat aanvallen/bijten, dat kon ik vanaf het begin meteen al zien (al geobserveerd). Het is alleen de vraag hoe ik dat moet voorkomen of aanpakken.
Een overwand oid heb ik al aan gedacht, dat zou ik zeker kunnen proberen. Ik heb in ieder geval toch wel vanochtend met Alba geoefend met het opstappen. Ik kan soms heel snel en onoverdacht reageren, terwijl ik er eigenlijk nog weinig over na heb gedacht. Alba kan al heel goed opstappen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij daar niet mee kan oefenen. Hoe meer succeservaringen voor hem (en mij) hoe beter. En dat ging heel goed. Ik ben begonnen met het bouwvakkersfluitje, want dat kan hij al heel goed. Het opstappen ging zo goed, dat ik ook nog een paar minuten zonder zonnebloempitten hb geoefend en hem toen terug heb gezet met een walnoot als beloning. Hartsikke leuk om te doen. En ik sla 2 vliegen in een klap, want hij heeft eigenlijk geen tijd gehad om zijn baltsgedrag te laten zien. Dus, toch erg bedankt voor de adviezen en ik zal beter nadenken voor ik ze in de wind sla. ( )
Vanochtend kwam Alba al weer een aantal keer naar beneden en heb ik hem 2x terug gezet. De derde keer zette hij met gezwinde spoed zijn snavel in mijn schoen, maar heb ik hem toch opgepakt. Niets aan de hand. Dus, ik hoop dat ik het volhou zo...
Groetjes. |
Vrijdag 11 Juli 2008 10:26 am |
|
|
|
|
jedi2000
Net uit het ei
|
|
|
Hoi Frans,
Ik had je bericht nog niet gezien. Ik besef mij nu dat ik dus te snel ben geweest met mijn reactie. Ik zal inderdaad binnenkort eens proberen met opstappen op een voorwerp, al moet ik zeggen dat het vanochtend heel erg goed ging en als we dat volhouden, hij misschien ook wel ophoudt, maar dat moet ik dus nog zien.
Het klimmen uit de boom zijn we heel consequent mee, alleen zeggen wij wel iedere keer een NEE voordat we hem oppakken en als hij terug zit een BLIJF. Ik begrijp dat ik beter niets kan zeggen? of maakt dat niet uit?
Een kooi zijn we inderdaad over in discussie, maar mij lijkt mij dat wel beter. Ook omdat hij er een sport van maakt om 's ochtends als wij nog op bed liggen bij zijn buren op de kooi te klimmen of door te kruipen naar de vensterbank ofzo en daar de potjes en bakjes te slopen. Ik snap het wel, maar wordt er inmiddels wel een beetje flauw van.
Ik zal nog eens wat meer lezen over de afleidingsmethode en kijken hoe ik daar mee aan de slag kan. Niet geschoten isaltijd mis toch? Ik moet ook niet zo eigenwijs doen... (nogmaals )
Nogmaals bedankt allen en tot horens.
Groetjes. |
Vrijdag 11 Juli 2008 10:53 am |
|
|
koppiekrauw
Eitje
Hoi,
Natuurlijk is het verstandig Alba de commando's "nee" en "blijf" te leren.
Groet, Frans |
Vrijdag 11 Juli 2008 11:00 am |
|
|
Shi-NaYne
Vlieger
Hai Jessie,
Bedankt voor je reactie, ga er later nog dieper op in maar ik moet eerst even nadenken over hoe ik het een en ander het beste kan uitdrukken. Je hebt goed gemerkt dat ik niet heel blij was met jouw eerste reactie ( ik ben nogal gevoelig voor, hm, afwijzing laten we zeggen, en weet het ook heel goed van mezelf dus ook vanuit deze kant mijn excuses), maar nog altijd meende ik wat ik geschreven had. Onze werkwijzen ZIJN heel anders ... welja, mijn werkwijze verschilt van velen, dat is ondertussen duidelijk, dus ik ik vraag me ook echt af of je iets zou hebben aan mijn advies. En ik kan het niet uitleggen zonder al die dingen er omheen zodat je een beetje een beeld hebt van uit welke hoek ik kom - dan krijg je die ellelange verhalen.
Dat terzijde ... ik ben ondertussen wel heel benieuwd naar de website van 'koppiekrauw' Frans, zou een van jullie de link kunnen posten ? Dank. |
Vrijdag 11 Juli 2008 12:01 pm |
|
|
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
Zet maar .com achter Frans z'n naam.. Da's z'n website. |
Vrijdag 11 Juli 2008 12:20 pm |
|
|
jedi2000
Net uit het ei
|
|
|
Ik kan mij je reactie wel voorstellen hoor, maar excuus aanvaard en mogmaals mijn excuus. Het kan natuurlijk zijn dat wij andere wijzen hebben, maar als iets voor jou werkt, kan het natuurlijk zeker ook bij Alba werken. Eerst proberen en dan zien of het ook zo is. bij voorbaat kan ik dat natuurlijk niet zeggen. Nou goed, genoeg erover dacht ik zo. Ik dank je toch voor je eerste adviezen. Tot horens en groeten Jessie.
quote:
Originally posted by Shi-NaYne
Hai Jessie,
Bedankt voor je reactie, ga er later nog dieper op in maar ik moet eerst even nadenken over hoe ik het een en ander het beste kan uitdrukken. Je hebt goed gemerkt dat ik niet heel blij was met jouw eerste reactie ( ik ben nogal gevoelig voor, hm, afwijzing laten we zeggen, en weet het ook heel goed van mezelf dus ook vanuit deze kant mijn excuses), maar nog altijd meende ik wat ik geschreven had. Onze werkwijzen ZIJN heel anders ... welja, mijn werkwijze verschilt van velen, dat is ondertussen duidelijk, dus ik ik vraag me ook echt af of je iets zou hebben aan mijn advies. En ik kan het niet uitleggen zonder al die dingen er omheen zodat je een beetje een beeld hebt van uit welke hoek ik kom - dan krijg je die ellelange verhalen.
Dat terzijde ... ik ben ondertussen wel heel benieuwd naar de website van 'koppiekrauw' Frans, zou een van jullie de link kunnen posten ? Dank.
|
Vrijdag 11 Juli 2008 2:02 pm |
|
|
Ann
Kuikentje
|
Interessant topic dit, en ik volg het met grote belangstelling want er komen hier nog enkele volières bij en ik ben informatie aan het opzoeken en verzamelen over enkele soorten, onder andere kaketoes, en het is natuurlijk altijd goed iemand te kunnen raadplegen met ervaring. Hoe lang heb jij al kaketoes, Frans ? |
Vrijdag 11 Juli 2008 2:19 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zaterdag 22 November 2008 4:17 pm
|
|
|
|
|