Eenkennig?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kaketoe forum, voor kaketoes

Auteur Onderwerp
Kaai
Kuikentje

Eenkennig?  Reageer met quote  

Hoihoi,

Pip (Rose kakje) is ineens erg eenkennig. M'n zusje, m'n moeder en ik kunnen alles met hem, maar met vreemden kan je hem totaal niet vertrouwen, en hij valt mijn vader zonder reden aan! En dan niet zomaar een 'kneepje', maar echt doorbijten, zonder reden!

Kortwieken vind hij vervelend, maar dat doen mijn moeder en ik, en ons mag hij gewoon, dus daar heeft het niets mee te maken.

De vorige eigenaar was wel een man, die deed erg veel met hem. Mijn vader doet heel wat minder met hem. Zou het kunnen dat hij mijn vader voor de vorige eigenaar aanziet en dat hij boos op hem is dat hij hem ineens zo weinig aandacht geeft?

En hoe leer je dit nou af? Negeren is een beetje onmogelijk aangezien hij soms in het gezicht hapt, afleiden ziet hij ook verkeerd ("jippie, steeds als ik iets verkeerds doe gebeurt er iets leuks!"...) en het op de gang op de 'strafstok' zetten dat is onderhand toch niet echt een straf meer voor hem, hij vind het eigenlijk wel leuk daar op de gang!

Volgens mij is Pip ook erg luidruchtig voor een Rose, hij schreeuwt echt veel, niet een half uur tekeer gaan in de avond & ochtend wat normaal schijnt te zijn. Nu is het gelukkig geen ramp, van de buren die 50 meter verderop wonen zullen we geen klachten krijgen, maar vreemd is het wel.

Is hij in de pubertijd? hij is nu zo'n anderhalf jaartje oud... een vroege vogel???
Bericht Woensdag 9 April 2008 7:41 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Mmm moeilijk probleem!! Ik lees wel dat pipje in het gezicht bijt en leid daaruit af dat pipje dan op de schouder zit? Zo ja, dan zou ik daarmee stoppen...Sommige vogels krijgen dominantie problemen als het ze toegestaan wordt als ze op hoge plaatsen mogen (schouder/hoge kooi)
Laat Pipje gewoon op de knie of de hand zitten Wink
Probeer te achterhalen wat het bijten veroorzaakt, krijgt Pipje niet zn zin/ boos/onzeker. Hoe reageren jullie als ie bijt?
Geven bepaalde familieleden onevenredig veel beloningen/ kriebeltjes en ja vader niet?
Bericht Woensdag 9 April 2008 8:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Kaai
Kuikentje

Reageer met quote  

Als Pipje in het gezicht bijt, zit hij op eht hok. Op de schouder mag hij idd zowieso al niet Wink

Mijn vader gaf hem ook altijd gewoon kroeltjes, maar sinds Pip bijt niet meer.. Neutral
Bericht Woensdag 9 April 2008 8:17 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

De kooi is dus ook hoog begrijp ik, dan heeft Pip de overhand... Wink
Zit hij graag op de kooi? Of heeft hij ook een lage speelboom? Zo ja, misschien kunnen jullie het opstappen (met je vader) van daar oefenen...
Nog even over de kroeltjes en beloningen, wanneer geef je die? Probeer dat echt te beperken als beloning en niet zomaar, zeker niet als Pip er om vraagt
Bericht Woensdag 9 April 2008 8:49 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Kaai
Kuikentje

Reageer met quote  

Over de kroeltjes: Als hij iets goed heeft gedaan krijgt hij een aai over z'n bolletje, maar soms gewoon eventjes knuffelen (daar komen we dan zelf mee en hij laat het toe, niet andersom Wink)

Soms zit hij op de kooi, maar meestal gaat hij daar zelf vanaf en gaat hij op een stoel/bank etc. (ligt eraan waar de kooi staat) zitten. Hij gaat dus wel uit zichzelf gewoon naar beneden.
Bericht Donderdag 10 April 2008 1:18 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Sorry voor mijn late antwoord! Heb dit topic totaal gemist. Sad
Wat naar dat hij zo bijt. Zou je als hij op de kooi zit, geen olifantenpootje (zo'n krukje) kunnen gebruiken? Zo sta je tenminste wat hoger. Laat het krukje daar staan, dan kan je het iedere keer gebruiken. Als je het pas gebruikt als hij bijt, heeft hij eigenlijk al 'gewonnen'. (Dit omdat je toch weer eventjes 'afstand' moet nemen om op het krukje te stappen)

Schreeuwt hij echt om de aandacht? Of gewoon voor de lol?
Bericht Maandag 14 April 2008 8:03 am
Kaai
Kuikentje

Reageer met quote  

Hoihoi allemaal, bedankt voor de reacties, we zullen proberen er zo iets aan te gaan doen! Very Happy

quote:
Originally posted by Sue
Sorry voor mijn late antwoord! Heb dit topic totaal gemist. Sad
Schreeuwt hij echt om de aandacht? Of gewoon voor de lol?

Hij schreeuwt soms als hij erg uitbundig aan het spelen is, en dat kunnen we hem natuurlijk niet kwalijk nemen, maar vaak schreeuwt hij ook gewoon om aandacht.

Wat we hiermee moeten weet ik niet zo goed, je wilt natuurlijk dat het zo snel mogelijk ophoud, het is echt een vreselijk rotgeluid! Is het misschien ook een idee om het hok gewoon even op de gang te zetten, zodat hij toch straf heeft en hij ook meteen ophoud met schreeuwen?
Bericht Maandag 14 April 2008 2:11 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

Ik denk niet dat dit veel helpen zal. je zal hem gewoon eens heel streng toe moeten spreken en zeggen dat dat niet mag. dan loop je weg. zet hem als hij uit de kooi is gewoon in de kooi, deurtje dicht, nogmaals streng nee zeggen en weglopen. na 5 minuten mag hij er weer uit en als hij lief is kun je hem belonen met wat lekkers. kaketoes zijn heel slim en hebben heel snel door wat wel en niet mag.
bij het bijten precies hetzelfde doen. heel streng zijn en zeggen dat dat niet mag. direkt in de kooi stoppen en weggaan. negeren voor 5 minuten en het dan weer proberen.
ik geef onze tommy wl eens een klein tikje op de snavel als hij bezig is. zeg dan heel streng NIET DOEN. en dan is het ook over. blijft hij echter doorgaan, dan gaat hij de kooi in. even afkoelen en dan opnieuw proberen.
heb geduld, dit verdt heel veel tijd en geduld vna jullie allemaal. jullie moeten ook allemaal heel consquent hier in zijn en allemaal hetzelfde doen. als er een dit toe laat, gaat het niet over.
Bericht Dinsdag 15 April 2008 1:33 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik heb de methode van alexandraatje ook wel eens toegepast toen Cleo beet, maar wil nog wel even aanvullen dat je duidelijk onderscheid moet maken van een straf en normale situatie. Als Cleo gewoon in de kooi moest (als ik weg moest ofzo) en ze stapte netjes af in de kooi, dan kreeg ze een goed zo!!!!!! en wat lekkers, bij negatief gedrag een nee en negeren Wink
Bericht Dinsdag 15 April 2008 3:09 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hmmm kan je hem, als hij schreeuwt om aandacht afleiden?
Kijk hier even voor de vijf stappen: http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
En voorbeelden van de vijf stappen:
http://www.fluffies.org/nl/pap.....vt263.html
Bericht Zaterdag 26 April 2008 9:21 am
Kaai
Kuikentje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Sue
Hmmm kan je hem, als hij schreeuwt om aandacht afleiden?
Kijk hier even voor de vijf stappen: http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
En voorbeelden van de vijf stappen:
http://www.fluffies.org/nl/pap.....vt263.html

Bedankt, daar kunnen we ook wel wat mee! Very Happy Ik weet eigenlijk niet zo goed of wij allemaal de stapjes zo doen, maar we gaan in ieder geval ons best doen! Very Happy

En over het afleiden; volgens mij begrijpt hij dat verkeerd. Het is net alsof hij dan juist vaker schreeuwt, hij heeft een beetje het idee dat steeds als hij dan iets verkeerd doet er iets leuks gebeurt. We doen het nu zo dat als hij erg hard schreeuwt om aandacht, we 'stil' zeggen, als hij dan doorgaat wat harder 'stil Pip!' en als hij dan nog doorgaat gaat hij even met kooi en al op de gang. Dat helpt tot nu toe wel aardig. Smile
Bericht Zaterdag 26 April 2008 9:41 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Volgens mij werken quick fixes niet zo goed bij kaketoes maar het kan zijn dat Pip een uitzondering is. Hoe gaat het vandaag met Pip?
Bericht Dinsdag 27 Mei 2008 8:04 am
Kaai
Kuikentje

Reageer met quote  

Huuu, net een heel verhaal getypt en dan valt de comp uit Evil or Very Mad Overnieuw proberen dan maar:

Qua schreeuwen: 's avonds en 's ochtends moet hij gewoon eeven z'n ei kwijt en schreeuwt ie 5/10 minuutjes, overdag gaat hij af en toe nog even uit z'n dak maar dat is binnen een paar oerkreten weer over, en als hij uitbundig aan 't spelen is kraait ie ook wel. Maar vergeleken met eerst is het wel verbeterd. Very Happy

Qua eenkennigheid echter is het niets veranderd. Hij mag mijn vader nog steeds niet, met vreemden kun je hem niet alleen laten en met kleine kinderen moet je echt oppassen! Surprised Met mensen die hij kent is hij juist heel erg lief en laat hij alles met zich doen.
Ik denk dat hij het met vreemden leuk vind om hun reactie te zien op zijn brutale gedrag (hij bijt niet écht door, maar 't is wel schrikken natuurlijk). Nee! Nee!
Bericht Dinsdag 27 Mei 2008 3:03 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:13 am
  Berichten van afgelopen: