Help!

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kaketoe forum, voor kaketoes

Auteur Onderwerp
mootje
Eitje

Help!  Reageer met quote  

Hallo ik ben Moniek en getrouwd met Ronald en samen hebben we 3 kids, 3 honden en een kat.
Sinds vorige week is daar Rieko bijgekomen. Rieko is een witkuifkaketoe en we zitten met twijfels.
Vandaar dat ik mijn verhaal hier neerzet in de hoop dat iemand tips kan geven.

Vorige week vrijdag belde mijn zusje dat de kaketoe bij haar op de zaak weg moest. Hij maakte kabaal als er leerlingen kwamen voor theorielessen. De leerlingen zitten in een andere ruimte en hij ziet hun dus niet en zet dan een keeltje op.

Daar onze grijze roodstaart afgelopen september is overleden en wij hem heeeeeel erg missen, dacht ze direct aan ons.
We hebben er een nachtje over geslapen en heel veel gepraat en info via haar verkregen en zijn zaterdag gaan kijken.

Het is een schatje 1e klas, iedereen kan m aaien, hij kroelt graag, roept al een aantal woordjes en dat schreeuwen .....ach we zien het wel! Dus hebben we m meegenomen.

Tis best een druk huishouden hier met 3 kids, 3 honden waarvan 2 grote en een kat. De jongste hond had het gelijk niet zo op Rieko en sprong steeds tegen zijn kooi aan. Puur uit angst als hij zijn kuif of vleugels strekte. We hebben 2 dagen naast zijn kooi gezeten als politieagentje en toen besloten hem boven op de hondenbench te zetten, zodat de hond er niet meer tegenaan kon springen. Hij staat midden in de huiskamer en kan alles goed overzien op deze manier en wij hoeven niet constant agentje te spelen.

De hele week is het goed gegaan. Lekkere dingetjes voor m gekocht, flink geaaid, iedere dag even los (wel de honden naar buiten gedaan) en schreeuwen deed hij niet. Perfect!

Tot zondag....toen kwam mijn zusje binnen en die haalde m aan en hij ging gelijk bij haar zitten en liet zich volop kroelen. Vanaf het moment dat ze wegging is hij gaan krijsen. Geprobeerd te negeren en een doek over zijn kooi te doen (was hij gewend als straf bij andere eigenaar) Maar ook maandag bleef hij maar krijsen. Honden helemaal uit hun plaat enz enz.

Ik heb smiddags alle beessies de tuin ingestuurd en heb zijn kooi opengezet. met het idee dat het mss daar aan lag.
Hij kwam eruit en kwam lekker op schoot zitten en zo heb ik een poos met m zitten brabbelen en kroelen. Het was heerlijk Vervolgens kwam mijn man thuis en mijn jongste zoon (9) was erbij. Hij zit weer op schoot en bijt me in mijn borst en buik, door mijn shirt heen. AUWIEEEEEEEE. Dat was minder en heb hem met pijn en moeite op zijn kooi gekregen. Op het moment dat ik wegdraai wilde hij me dus weer bijten. Daarna begon hij weer heel even te krijsen, en de rest van de avond hebben we m niet meer gehoord.

Mijn man en ik hadden allebei zoiets van ......wat is dit en wat moeten we ermee..........terugbrengen?.............nog even aankijken? pfff twijfels.

Vandaag ging hij uit zichzelf bij mijn zoontje zitten op zijn schouder. Ik vond het doodeng, zeker sinds gisteren. Het ging even goed en ineens begint hij mijn zoontje te pikken in zijn hoofd. Mijn zoontje schrikt hiervan en raakt in paniek en Rieko begint hierdoor echt te bijten. Mijn zoontje was flink geschrokken en later bleek dat het er erger uitzag dan het was. Geen slagaderlijke bloeding of zo............nog niet eens een krasje.
Maar toch...........

Heeft iemand tips voor deze kaketoeleek?
Bericht Dinsdag 12 Februari 2008 2:15 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Fijn dat jullie Rieko een kans willen geven en natuurlijk welkom op het forum!! Wat voor soort kaketoe is Rieko? Is hij gekortwiekt? handtam?
Kaketoes zijn erg slim en vaak manipulatief, daarom hebben ze een consequente en strenge behandeling nodig en dat is geen kattepis zogezeid Wink Wink
Ik zou om te beginnen onderstaand topic eens doorlezen, dat kan jullie vast helpen: http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html

Het is een richtlijn hoe je om kunt gaan met je gaai!
Wat betreft het schreeuwen, probeer het echt te negeren: schreeuwen is geen aandacht in wat voor vorm dan ook. Straf door een doek op de kooi te doen is ook aandacht, want jij bent toch lekker naar de kooi komen lopen! Loop desnoods de kamer even uit. Leid m af door bijvoorbeeld in de keuken een la hard dicht te doen. Is ie dan stil, dan loop je naar de kooi en beloon je!

Bijten is een heel vervelend probleem, ik zou Rieko iig niet meer op de schouder laten, alleen op de knie of de hand/arm. Om verwondingen in je gezicht te voorkomen. Ik negeer bijten ook zo veel mogelijk en trek mn hand niet terug als mn gaai iets niet bevalt, ik ben immers de baas. Dit is heel moeilijk hoor, ik weet het!!! Wink Vanmorgen heb ik daarom een flinke knauw in mn vinger opgelopen, maar de aanhouder wint! Ik kan me voorstellen dat dit voor je zoontje misschien wat teveel gevraagd is...

Wat betreft het knuffelen en kroelen: doe dit niet op verzoek van Rieko zelf, hiermee geef je de leiding uit handen en manipuleert hij jullie. Beperk het kroelen tot beloning, dus is hij netjes opgestapt of in de kooi gegaan, dan even belonen...

Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt, vraag gerust verder! Er zijn hier ook mensen met kaketoes die je hopelijk meer kunnen vertellen!
Bericht Dinsdag 12 Februari 2008 3:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
mootje
Eitje

Reageer met quote  

Ja ik wil m echt een kans geven. En niet na een week al opgeven omdat hij een keer gebeten en geschreeuwt heeft. Dat risico zit er gewoon in. Maar zijn gedrag was ineens zo anders, dat ik me toch dingen ben gaan afvragen en ontzettende twijfel kreeg of dit wel goed voor hem en ons zou zijn.

Rieko is een witkuif kaketoe ongeveer een jaar of 3 a 4 We weten het niet precies. Hij heeft ongeveer anderhalf tot 2 jaar bij mijn zusje op de zaak gestaan. Kreeg daar natuurlijk volop aandacht van het personeel maar ook van leerlingen die binnenkomen. Hij heeft daar nog nooit iemand "zomaar" gebeten, vaak alleen uit schrik. Maar gister bij mij op schoot was er geen schrikreactie maar wel flink auw. Mijn zusje zei je had m een klap moeten geven, maar ik was zo verbijsterd en heb dus niets gedaan.
Hij is niet gekortwiekt en heeft zaterdag nog een duikvlucht genomen.
Ook niet echt handtam. Je kunt m niet zo pakken en hij stapt ook niet direct bij je op. Op de zaak gingen ze meestal op de hurken en dan stapte hij op je knie en klimt dan op zijn gemak naar boven. Van de week stapte hij bij mijn zusje wel op haar arm en vandaag ook bij mijn zoontje.
Bericht Dinsdag 12 Februari 2008 4:19 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ik hoop dat met de gegeven tips en de vijf stapjes dat het opstappen straks beter gaat! je weet wel hoe je dat aan moet pakken?? (hand zachtjes tegen het buikje houden en OP zeggen, belonen als het goed gaat!!) Fijn dat het opstappen al een keer goed ging bij je zoontje. Liep Rieko daarna door naar de schouder of bleef hij netjes op de arm?

Nog even over het bijten: ik hoef niet uit te leggen dat slaan als straf echt niet de bedoeling is...nooit niet!! Op die manier kun je geen vertrouwensband met je huisdier opbouwen. Wink
Als een dier verhuisd naar een nieuwe omgeving kost het tijd om te wennen, dus geef het wat tijd! heel veel succes!
Bericht Dinsdag 12 Februari 2008 6:59 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Marlies R
Vlieger

Reageer met quote  

Klinkt mij als een verwende kaketoe in de oren...
Ik denk dat het belangrijk is dat hij gaat leren wat zijn plek in het gezin is. Zo te lezen heb je hem de afgelopen week flink verwend. En als je eenmaal een standaard zet... Dan ga je niet zo makkelijk weer terug! Stel duidelijk regels op (In elk geval niet op de schouder! Alleen op de hand of als je zit op je knie)
Kroelen is ook zoiets. Dat is de ultieme beloning voor een kaketoe. Dit doe je dus niet "zomaar", maar als hij iets braaf heeft gedaan. Is hij netjes opgestapt? Prima, even een kroeltje over de bol. Daarna netjes weer afgestapt op je knie? Super, weer een kroeltje! En dan niet maar doorgaan, maar gewoon even kort aanhalen als beloning.

Roxy hier is net zo eentje. Die heeft duidelijke regels nodig. Als ze te veel verwend wordt (en dat is bij visite nog wel eens het geval) dan bijt ze op het moment dat ze het niet leuk vind. Bijvoorbeel dus inderdaad zodra je stopt met kroelen. Zij mag bij mij alleen op mijn knie zitten, nooit tegen me aan. Aaien gebeurd als ze iets braaf heeft gedaan (ook al is het maar iets kleins). Bijten heeft ze gewoon niet te doen.
Bericht Dinsdag 12 Februari 2008 11:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
mootje
Eitje

Reageer met quote  

Ontzettend bedankt voor jullie reacties!! Ik ben er echt heel blij mee en merk nu ook wel dat een kaketoe toch wel heel anders is dan een papegaai Embarassed Hij stond daar op de zaak en iedereen kroelde m en soms kwam hij zelf door de zaak heen gewandeld en ging pardoes bij iemand op schoot zitten om gekroeld te worden. Ook eten werd m door iedereen aangeboden, om de haverklap denk ik Confused

@Laura Ja we weten hoe dat moet de opstapmethode, onze gaai deed dat nooit dus bij Rieko hadden we zoiets van wauw das leuk! Alleen direct op de arm of hand doet hij niet vaak, meestal dus op het dijbeen.
Bij mijn zoontje liep hij direct door naar zijn schouder. Is dat een teken dat hij geen respect heeft voor hem? (heb wel eens zoiets gelezen)
Ik weet dat slaan niets uithaalt, maar kneep m behoorlijk toen hij niet van mijn zoon af wilde gaan.

@ Marlies Ja ik denk ook dat ut een btje een verwend toetje is en alles is ook nog erg onwennig voor hem, ik dacht er goed aan te doen Embarassed
Ik denk ook dat de reden voor het bijten in mijn borst was omdat ik stopte met kroelen. Hij maakt de dienst uit.....

pfffffff moet nog een hoop leren............ Very Happy

Hij heeft vanmorgen half uurtje zijn keeltje opgezet. We hebben m ook niet meer op ons laten zitten. Wel geaaid toen hij stil was Smile
Dus dat hebben we alvast goed gedaan.
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 5:11 pm
coco&joyce
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

hoi,
welkom op het forum Very Happy
kan me voorstellen dat je schrikt als ie de aanval opent op je zoontje Surprised
maar het gaat vast goed komen hoor vooral met de tips die je hier krijgt Very Happy
groetjes joyce en coco
Bericht Woensdag 13 Februari 2008 9:27 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dag Mootje, als je niet wilt dat Rieko doorloopt naar de schouder, moet je gewoon je andere hand tegen je boven arm leggen, zo zeg je eigenlijk tot hier en niet verder. Op de schouder zitten wordt idd wel eens gezien als een dominantie probleem... Tot Rieko zich gedraagt als een engel ( Mr. Green engelachtige papegaaien zijn er niet veel, lees dus: nooit) mag hij niet op de schouder, juist om zo'n situatie als met je zoon te voorkomen!
Om m aan de arm te laten wennen, kun je die bij het opstappen tegen je dijbeen houden, wie weet helpt dit?
Bericht Donderdag 14 Februari 2008 12:22 pm
mootje
Eitje

Reageer met quote  

Merk dat hij toch weinig moeite heeft met opstappen. Gisteren met de visite is hij echt 2 uur aant klieren geweest. Toen hij uiteindelijk ff rustig was, ben ik m gaan aaien en hij wilde direct op mijn arm stappen Shocked Ik heb mijn arm weggehaald en niet hard maar duidelijk Nee gezegd. Hij heeft daarna nog ff rondgeklauterd en is toen zijn kooi weer in gegaan Wink
Bericht Vrijdag 15 Februari 2008 7:44 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Mootje, welkom hier!
Kan me voorstellen dat een krijsende en bijtende kaketoe geen pretje is. Sad Na alle tips te hebben gelezen heb ik eigenlijk niet zoveel toe te voegen.
Het zal ongelooflijk moeilijk zijn om niet zomaar te kroelen. Ik neem aan dat hij z'n hoofdje aanbiedt? Niet op reageren hoor. Wink

Heb je trouwens ook foto's van Rieko? Foto's kan je hier in je dagboek zetten. Voor meer info:
http://www.fluffies.org/nl/vra.....-vf26.html
Bericht Vrijdag 15 Februari 2008 11:16 am
mootje
Eitje

Reageer met quote  

Ja wel op de telefoon en camera, maar nog niet op internet gezet Confused
Bericht Woensdag 20 Februari 2008 8:09 am
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ah oke.. Hoe gaat het met Rieko?

Als je hulp nodig hebt met de foto's, geef maar een gil!
Bericht Woensdag 20 Februari 2008 1:27 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:17 am
  Berichten van afgelopen: