|
|
|
kableski
Eitje
|
|
|
Hallo mijn naam is Danielle Kabel ik ben nieuw hier heb inmiddels me wel voorgesteld ik heb een vraagje.
Ik heb bij iemand kennis gemaakt met een roze en zou er graag een in huis hebben. Ik heb zelf een maisparkiet een phyrura en een zonparkiet. Ik ben dus wel bekend met het houden van kromsnavels zijn er dingen waar ik extra op moet letten bij een roze?
Tips zijn van harte welkom en ik ben nu aan het zoeken naar mensen die er mee kweken. Kunnen jullie me vertellen of natuurbroed meer problemen geeft met tam maken als hand opfok?
Of weten jullie een goed adres. Ik woon in Hazerswoude dat is bij Leiden in de buurt. Ik zag dat er in Rijswijk een winkel is waar ze verkocht worden heet 4 annimals iemand ervaring hiermee. Ben nog niet wezen kijken hoor. Wil me eerst goed voorbereiden. Ook zoiets ik heb hier een Jock kooi staan zou dit groot genoeg zijn voor de roze of is dit te klein. Hij of zij is zit niet de hele dag in de kooi hoor. Ik heb mijn andere vogels ook min. 4 uur per dag eruit. Zij zijn ook tam en vliegen mijn hele huis door. Ik wil dit straks ook met de roze. Ze moeten zich lekker kunnen bewegen in huis. Nou dat was het voor nu. Ik hoor graag van jullie groetjes Danielle  |
Donderdag 1 Juli 2010 4:23 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
hallo Danielle
uit eigen ervaring bij die van mij kan ik je zeggen dat het tam maken van handopfok of natuurbroed hetzelfde is. je moet geduld hebben en er de tijd voor nemen, dan zijn de mogelijkheden het grootst om ze tam te krijgen.
ben consequent met dew opvoeding van de roze en dat is het eigenlijk. de roze kaketoe is al makkelijker dan de andere soorten en daar ga je zeker plezier mee hebben.
ik weet geen adressen of zo omdat ik in het buitenland woon, maar ik denk dat anderen je heir wel verder bij kunnen helpen.
succes. |
Vrijdag 2 Juli 2010 6:49 am |
|
|
MariekevC
Ervaren vlieger
Ik denk dat tam maken vooral aan jezelf ligt en welke methode je gebruikt en vooral hoe consequent je bent.
Ik heb zelf 2 amazones (voormalig wildvang) en die zijn ook tam geworden, terwijl ik de zoveelste eigenaar ben en ze daarvoor toch best agressief konden zijn.
*CENSUUR* raad ik ten stelligste af. Ga opzoek naar een hobbykweker |
Vrijdag 2 Juli 2010 1:41 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Hoi Danielle, even ter info: je ziet in de post van Marieke *censuur* staan....ipv de naam van de dierenwinkel die jij hebt opgeschreven...Als je de naam van die winkel in Rijswijk even door google haalt met de toevoeging ervaringen, dan word je een heel stuk wijzer.
Er zitten een aantal goede kwekers op dit forum en die zouden je vast wel een betrouwbaar adres kunnen geven voor de aanschaf van een vogel. |
Zondag 4 Juli 2010 10:19 am |
|
|
kableski
Eitje
|
|
|
Bedankt Laura.
Dit had ik inderdaad niet door. Nou als er inderdaad kwekers zijn die mij zouden kunnen helpen dan hoor ik dit graag.
Ben gister bij de winkel in rijswijk geweest en ze hadden daar ook een roze zitten. Maar ik wil gewoon goed worden voorgelicht. Ik heb mijn andere vogels bij babyvogels uit Rotterdam en zei staan je te woord leggen alles uit helpen je als je problemen hebt. Ze hebben het enorm druk maar als ik een mailtje stuur krijg ik altijd antwoord misschien niet dezelfde dag maar dezelfde week zeker.
Het zijn lieven mensen die echt van de vogels houden. Ik ben er met twee begonnen. Zazu de maisparkiet en Peer de phyrura. Maar we wilde er ook een zonnetje bij. Maar wat ik niet wilde was dat de twee die ik al had het zonnetje zouden aanvallen of zo wat we toen in overleg hebben besproken was dat als er geen klik zou zijn tussen de vogels ik het zonnetje terug zou kunnen geven. Ik zou dan gewoon mijn geld terug krijgen. Kijk dat noem ik nou service. Maar tot mijn grote genoegen en die van de vogels kunnen ze het heel goed met elkaar vinden. Ze zijn er vanochtend weer lekker uit geweest en ze zijn echt aan elkaar gehecht.
Dus nogmaals ik wil graag goed advies en adressen van kwekers die het niet erg vinden als ik een keertje kom kijken om de vogels te zien. Ik ben echt blij dat ik in ieder geval me heb aangemeld bij dit forum.
Nogmaals bedankt voor al jullie tips. Groetjes Danielle |
Zondag 4 Juli 2010 11:31 am |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Hoi Danielle, ik vind het fijn dat je goede ervaringen hebt met babyvogels. nl, maar ik hoor ook over deze zaak erg tegenstrijdige berichten. Zo zouden ze veels te hoge prijzen vragen voor hun vogels en het niet zo nauw te nemen met de testen op besmettelijke ziektes, ookal claimen ze dat wel op de site. Ook de kreten nergens tammer en de bewering dat andere kwekers hun jongen bij de ouders laten omdat ze geen zin/ tijd hebben om ze met de hand te voeden stuit mij tegen de borst. Ze spelen in op de ietwat onwetende beginner die nog niet genoeg kennis heeft van deze verraderlijke branche...
maar goed, ik zou je willen aanraden om contact op t nemen met Kea van dit forum, hij is een kweker die zeer goed bekend staat bij verschillende mensen hier op het forum. Al zou hij misschien zelf geen roseetjes hebben, dan kan hij je wellicht in contact brengen met een andere betrouwbare kweker.
Verder nog een (misschien overbodige) tip, zorg dat je zeker weet dat je huidige vogels vrij zijn van besmettelijke ziekten voor je eventuele nieuwe (ook geteste!) aanwinst in huis komt...Dat kan bijvoorbeeld ook met een mengtest..
http://www.fluffies.org/nl/alg.....vt734.html |
Maandag 5 Juli 2010 8:36 am |
|
|
|
|
kableski
Eitje
Even over babyvogels ik weet dat dierenarst Palgi uit Den Haag heel nauw met hun samenwerkt.
Deze dierenarts wordt ook hier op de site als goed aangemerkt met vogels. Hij werkt zelfs mee aan hun dvd's over het omgaan met kromsnavels. Maar goed wat voor de een natuurlijk als goed word ervaren kan voor de ander minder zijn. Ik heb in ieder geval geen klachten. Maar goed ik hoor ook goede verhalen over Lore en co en Dieca. Kijk wat betreft het kopen van grotere vogels die heeft babyvogels toch niet. Maar ik ben wel van plan om mijn vogels te laten bekijken door dierenarts Palgi voordat ik er een ander bij zet dat was ik toch al van plan. Ik zou het vreselijk vinden al mijn vogels een eventueel nieuwe vogel zouden besmetten.
Het liefst haal ik een nieuwe vogel bij een kweker vandaan i.p.v. een winkel. Dus als er hier kwekers van roze kaketoe's zijn laat het dan a.u.b. weten.
Dan ga ik nu weer even mijn kinderen uit de kooi halen zodat ze even kunnen vliegen badderen enz. Groetjes Danielle  |
Maandag 5 Juli 2010 10:16 am |
|
|
Laura B
Moderator

Idd, wat je zegt: wat de een goed vindt, geldt voor de ander nog niet....
http://www.fluffies.org/nl/goo.....uffies.org
Bij mijn weten is palgi zo goed als gestopt in de praktijk en veel gaaienliefhebbers zijn daar niet rouwig om, hij staat hier op het forum absoluut niet bekend als een bekwaam vogelarts, helaas. Hij staat volgens mij ook niet op de lijst hier met vogelartsen...
http://www.fluffies.org/nl/die.....t4765.html
Maar goed, het lijkt me idd raadzaam om je huidige vogels te laten testen. Mocht je interesse hebben, dan zal ik vragen of Sue je het emailadres van Kea kan doorsturen, wellicht kan hij je verder helpen....Hij heeft heel veel verschillende soorten zitten en kan je er vast van alles over vertellen, wellicht wordt je verliefd op een heel andere soort gaai...  |
Maandag 5 Juli 2010 1:35 pm |
|
|
kableski
Eitje
|
|
|
Ik leer hier echt enorm veel. Ik dacht echt dat ik die Palgi hier op de lijst had gezien.
Misschien dan toch bij iets anders. Ik ga gelijk op de lijst kijken of er bij mij iets in de buurt zit. Ik vind het namelijk vervelend om de vogels lang in een transport kooi te stoppen.
Waar ik naar op zoek ben in een vierde vogel is een vogel die niet eenkennig is en die van knuffelen houd. Dat is het eigenlijk wel. Omdat ik die roze heb gezien en die echt van knuffelen hield en niet eenkennig was. Ik kon hem ook lekker aaien. Dus vandaar ook de vraag voor meer info. Maar als Kea mij over een andere gaai kan vertellen die deze kwaliteiten ook in zich heeft dan sta ik daarvoor open. Kijk ik heb deze drie als groep en ik kan ze ook wel aaien. Maar het is niet zo close als je zou zien met een vogel alleen. Ze zijn wel heel leuk ze geven een pootje en draaien een rondje en geven een kus en nog veel meer dingen eigenlijk. Ik geniet van ze maar ik zou dat knuffelen wel leuk vinden maar dat vinden ze niets en ik wil dat ook niet dwingen ze zijn zo als ze zijn en dat is goed.
Ze zitten me nu over te halen om een badje voor ze klaar te maken en ik denk dat ik dat maar ga doen. Dobby zit al op de kraan te wachten. Alvast bedankt voor je hulp. Groetjes Danielle |
Maandag 5 Juli 2010 4:32 pm |
|
|
|
|
kableski
Eitje
Ik ga morgen met mijn vogels naar dierenarts Kindermans in Vlaardingen. Wil toch zeker weten dat mijn vogeltjes gezond zijn. Ze maken geen zieke indruk of zo in tegendeel ze vliegen op dit moment lekker rond.
Badje hadden ze toch niet z'on zin in maar goed maakt niet uit. Ik zal jullie laten weten hoe het afloopt met de birds.
Groetjes Danielel |
Maandag 5 Juli 2010 5:15 pm |
|
|
Laura B
Moderator

|
|
|
Hele grote kans dat je birdies gewoon gezond zijn hoor, maar zeker als je van plan bent om een nieuwe vogel aan te schaffen is een test verstandig, Kindermans kan je daar vast in adviseren, heel goed dat je die stap zet!!
Je schrijft dat je een knuffelige vogel zoekt en eentje die niet eenkennig is. Wat betreft dat laatste, dat heb je als eigenaar grotendeels zelf in de hand. Een gaai moet zijn aandacht het liefste van alle gezinsleden krijgen, het liefst in zo'n beetje dezelfde hoeveelheden. Als hier bezoek komt, gaat Pipo bij iedereen die het niet eng vindt op schoot (dat betekent niet dat ze m mogen aaien, maar hij blijft wel bij ze zitten). Pipo is dan ook behoorlijk sociaal. Cleo echter totaal niet, ik kan er alles mee, ze stapt op bij mn vriend, maar voor vreemden vlucht ze weg. Dat heb ik aan mezelf te danken, niet genoeg geoefend!
En dan het knuffelige, tsjaa, ik vind het rot om te zeggen , maar gaaien zijn eigenlijk geen aaibare of knuffelbare dieren. Als je een gaai nl. knuffelt/aai stimuleer je partnergedrag, hij zal je niet meer als een vriend zien, maar als een partner. Dat kan allerlei vervelende gevolgen hebben, zoals eenkennigheid, agressief gedrag, paringsgedrag....Zo zie je dus, dat knuffelen en eenkennigheid nogal samenhangen met elkaar....
Dat betekent natuurlijk echt niet dat je je gaai nooit eens een aai of knuffel kunt geven, maar met mate en door iedereen in het gezin. Ik doe het alleen als beloning en alleen op de kop.
Veel kaketoes staan idd bekend om hun knuffelbehoefte, maar juist kaketoes moet je daar niet in stimuleren en hebben daarom een goede opvoeding nodig. Het is helaas niet voor niets dat er zoveel kaketoe-probleemgevallen zijn...
Als jij jezelf kunt stellen met af en toe een lekkere kroel:
Twijfel je daaraan, dan zul je misschien je verwachtingen bij moeten stellen.
Ik zal Sue vragen of je het adres van Kea wil sturen.  |
Maandag 5 Juli 2010 5:51 pm |
|
|
kableski
Eitje
|
|
|
Ben vandaag met mijn vogels naar de dierenarts in vlaardingen geweest. En zij zag geen afwijkingen zo. Ze heeft wel wat ontlasting genomen om na te kijken.
Maar ze vond dat mijn vogels er goed uitzagen. Ze heeft ze wel gewiekt.
Dus dat is even wennen voor ze. Ik heb goeie tips gekregen. Met oog op voer en andere dingen. Ze vond het niet nodig om bloedonderzoek te doen op dit moment. Omdat de vogels als huisvogels gehouden worden en niet voor de kweek worden gebruikt. Het ging goed de vogels vonden het knippen niet leuk. Maar ze zitten nu in hun kooi te rommelen. Ze zijn er ook al weer uit geweest.
Ik wil ze na het reizen toch wat rust geven ze waren best een beetje van streek toen ze terug waren. Over twee dagen krijg ik de uitslag van de kweek. Maar voor nu ziet het er allemaal goed uit.
Ze gaf me ook het adres van een goede kweker uit de buurt die verschillende vogels kweekt. Zij nemen daar de testen voor af en zij hebben nog nooit een zieke vogel van hem gezien. Dus ik ben benieuwd. Ze zei dat hij ook gewoon advies geeft. Aan mensen zoals ik die nog niet zeker weten of ze wel een nieuwe vogel erbij willen. En dat is nou precies wat ik zocht. Ik wil me gewoon orienteren. Voordat ik een beslissing neem. Maar de meeste kwekers die ik online vond wilde alleen als ik een vogel afnam info verstrekken.
Nu kan ik eens op mijn gemak gaan kijken daar. Ik laat wel weten hoe het afloopt. Groetjes voor nu Danielle  |
Dinsdag 6 Juli 2010 6:04 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Wat spannend, idd houd ons op de hoogte van je zoektocht en als je vragen hebt of je ervaringen wilt delen: leuk!!!!!
Fijn trouwens dat alles goed leek te gaan met je birdies... Wilde je zelf je birdies gewiekt hebben?? |
Dinsdag 6 Juli 2010 10:09 pm |
|
|
kableski
Eitje
|
|
|
Nou het was eigenlijk het idee van de dierenarts.
Zij vind dat je dan meer kan met de vogel zoals naar buiten gaan zonder gelijk bang te zijn dat je je vogel kwijt bent enz.
Kijk mijn vogels mochten veel van mij te veel volgens de dierenarts. Dus vond zei dat ik eerst meer controle moest hebben. Ik heb nooit problemen gehad met bijten of zo dus van mij mochten ze ook op de schouder zitten. Volgens de dierenarts en een boek wat ik heb gelezen is dit niet goed. Omdat je dan het overzicht kwijt bent. Maar in het boek stond dat het meer om het bijten ging wat ze dan konden doen. En omdat ze eigenlijk zelden bijten en mijn man het eigenlijk allemaal goed vond liet ik dit toe. Dus nu ben ik bezig om dat af te leren.
Ik wil ze graag mee nemen op vakantie enz. En dit durfde ik niet omdat ik als de dood was dat ze er vandoor zouden gaan dus nu ze gewiekt zijn en minder goed kunnen vliegen kan dit wel omdat als ze dan wegvliegen je er eerder bij bent. Dus nu kunnen ze mee. En ik heb nog een extra kooi staan en die ga ik dus in elkaar zetten en buiten neerzetten zodat ze vanmiddag ook lekker in het zonnetje kunnen zitten en de wind door hun veertjes kunnen voelen.
Ik ga morgenmiddag langs bij de vogel kweker. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes Danielle |
Woensdag 7 Juli 2010 11:11 am |
|
|
esjo
Moderator

Hoe was het bij de kweker en zijn jullie er uit of er 1 bijkomt? |
Dinsdag 3 Augustus 2010 9:05 pm |
|
|
|
|