nog een rose?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kaketoe forum, voor kaketoes

Auteur Onderwerp
Htp
Kuikentje

nog een rose?  Reageer met quote  

Hallo, wij hebben onze rosé Elmo.
Nu willen we graag een maatje voor onze elmo. Aangezien we niet willen kweken hebben besloten geen pop te nemen maar nog een man. Maar wat is beter een vogel van zijn soort of een andere soort kaketoe.
Want mijn vriend wil graag nog een rosétje, maar ik vindt de Inca zo mooi.

Wat zouden jullie doen, nog een rosé of een Inca er bij.

gr. Hanneke
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 4:26 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Re: nog een rose?  Reageer met quote  

Hoi Hanneke. Ben je ze van plan bij elkaar in de kooi te zetten? Of wil je ze in aparte kooien zetten? Als je het eerste wilt zou ik zeer zeker GEEN inka nemen! Inka's zijn beruchte partnerkillers. Sad
Hoewel ik het hartstikke leuk zou vinden om nóg iemand met een inka in Nederland te kennen weet ik niet of ik ze wel aan zou raden. Ik vind ze niet ideaal in de huiskamer maar.. Ik heb met Zazu niet de beste start gemaakt en doe het nog steeds niet supergoed. Embarassed
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 5:39 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Eerlijk? Ik zou een Rose als maatje voor Elmo nemen, en dan nog een Inka Rolling Eyes mezelf kennende, maar of dat ideaal is? Nee.

Ik denk dat een soortgenootje echt het beste is wat je een kromsnavel kan gunnen, gevolgd door eentje van dezelfde soort (bvb. verschillende ondersoorten Amazonen of Kaketoes).

Maar de Inka, ja, ze zijn zo mooi he? Hangen wel heel veel nadelen aan. Doordat ze zo weinig gehouden worden, ga je problemen krijgen om hem te vinden, en ze zijn zeker behoorlijk prijzig. Doordat ze zo weinig gehouden worden, al helemaal in de woonkamer, vind je maar heel weinig info specifiek over de Inka's (die bergen info die je over Grijsjes vindt, of Roseetjes ook, vergeet dat). Er is weinig bekend over Inka's in de woonkamer, behalve dat ze niet de makkelijkste zouden zijn en later neiging hebben heel agressief te worden.

Hier in NL weet ik van 2 andere mensen met een Inka; eentje is Sue en de ander iemand over wie ik via Sue heb gehoord, en allebei zijn ze niet helemaal probleemvrij. Onze Tas lijkt nog in orde te zijn (afkloppen, godzijdank), maar hij is ook nog maar een baby van amper 2 jaar dus dat zegt heel weinig. Het kan zo omslaan.

Dus... is dit bericht eigenlijk behoorlijk nutteloos Embarassed. Voor Elmo zelf denk ik dat een Rose beter zou zijn. Maar het gaat niet alleen om Elmo, natuurlijk. Ik zou hier heel graag een waarschuwend berichtje neerzetten en jullie overhalen om geen Inka te nemen (want feit blijft dat maar heel heel weinig Kaketoes het goed doen in de woonkamer); willen neerzetten dat als ik geweten had wat ik nu weet, ik het niet gedaan zou hebben... maar de waarheid is dat ik het wel opnieuw zou doen.

Hele moeilijke keuze; ben benieuwd wat jullie uiteindelijk beslissen Smile

En Sue, hush! Jij doet het hartstikke goed. Je houdt van Zazu en doet alles wat je kan, en hij heeft een leven om jaloers op te zijn! Meid toch Troosten
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 5:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk papegaai(en) 
Htp
Kuikentje

Reageer met quote  

Maar als je de verhalen op het internet goed leest. Kunnen rosétjes ook heel agressief worden naar hun partners toe. Dus ja, wat is goed.

Het is zo ie zo de bedoeling dat ze een aparte kooi krijgen. Want ik heb wel gehoord dat twee grote krom snavel in één kooi geen goed idee is.

In eerste instantie waren we ook opzoek naar een inca, maar toen kwamen we elmo tegen op marktplaats met zijn kale buik. Ik kon hem daar niet laten zitten. Dus hebben we hem maar gekocht ook op dat hij veel goedkoper is dat een gemiddelde inca.

Als we inca nemen, nemen we een baby, kunnen we hem mooi naar onze hand zetten.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 5:50 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Hoi Htp, ik denk dat de agressie van rosé's naar partners toe niets is vergeleken bij de agressie van inka's en geelkuiven etc. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Ik ben geen kweker. Je kan het eventueel wel aan Kea vragen, die kweekt rose's.

Wel fijn dat je ze ieder een aparte kooi wilt geven. Very Happy

Wat bedoel je trouwens met 'baby'? Een jonge vogel die nog niet zelfstandig kan eten?
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 5:54 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Shi: Dat is lief van je hoor.. Embarassed Maar ik weet dondersgoed dat het niet perfect hier gaat. Maar je hebt gelijk. Ik doe wel zo goed mogelijk mijn best om het hem zo plezierig mogelijk te maken.
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 5:56 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Htp: Ik zie dat Elmo nog heel erg jong is. Is het niet verstandig om te wachten totdat hij wat meer volwassen wordt en dan te beslissen of je er nog een (lastige!) kaketoe bij wilt hebben? Hij is nu namelijk nog te jong om echt te zeggen hoe hij zal worden.. Embarassed
Dit is niet lullig bedoeld, maar ik wil je misschien een beetje behoeden voor iets wat in kan slaan als een bom.
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 5:57 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Htp
Als we inca nemen, nemen we een baby, kunnen we hem mooi naar onze hand zetten.

Dat is het probleem he? Zowiezo met kromsnavels, maar met Kaketoes nog in het bijzonder. Soms al doe je het nog zo goed, lukt dat 'naar je hand zetten' niet en gaat er gewoon iets mis. Ze doen het niet goed in de woonkamer, en Rosetjes zijn van de weinige Kaketoesoorten die het nog best goed schijnen te doen.

Alle Kaketoes kunnen agressief zijn, dat klopt.

Als je voor de Inka gaat, zoek alsjeblieft wel een kweker, en eentje die weet wat hij doet. Dat gaat echt niet zo makkelijk worden, zeker als jullie nog andere eisen hebben (jong, handopfok, getest, zelfstandigetend...). Investeer er de tijd en energie in.

En inderdaad zoals Sue zegt - ik zou ook eerst wachten tot je weet wat je in huis hebt, tot Elmo een beetje stabiel een persoonlijkheid heeft ontwikkeld, voor je nog zo'n baby in huis haalt. Dat is wel zo eerlijk naar hem toe, en je zal ook genoeg aan je handen hebben om ze een voor een naar de volwassenheid te begeleiden. Een paar van die kleuters tegelijkertijd, brrr, wil ik niet eens aan denken Laughing

& Sue... je moet ook gewoon geluk hebben. Zeker dat plukken van Zazu is samenloop van omstandigheden. Pech van het incident, pech van de idiote reactie van de arts, jammer dat hij net door plukken heeft gereageerd, jammer dat hij zo hardnekkig volhoudt. Inderdaad, had je toen de info en ervaring gehad die je nu hebt, was het misschien anders. Maar je moet jezelf zeker, zeker niet zo veel schuld geven (en ik ben hierin wel heel kritisch, dat weet jij). We maken allemaal fouten, alleen sommige vogels zijn gewoon... vergeeflijker dan de anderen. Troosten En weet je; ik ben trots op je voor niet opgeven Smile
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 6:06 pm
Htp
Kuikentje

Reageer met quote  

Hoe zo Elmo jong. Is 8 jaar nog te jong om de ware karakter van een kaketoe te kunnen waarnemen?

gr. Hanneke
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 6:11 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Nee, zeker niet, dan. Sorry, foutje Embarassed
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 6:13 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Dat is inderdaad een beetje dom van me. Embarassed Excuses. Ik zag 2008 staan, en heb niet gekeken of het hatchday of adoption day was. Embarassed

Schrap dat argument maar! Razz
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 6:18 pm
Htp
Kuikentje

Reageer met quote  

Zal ik doen.

Maar zal Elmo nu wel toe zijn aan een vriendje? Wat wat is dan het beste een man denk ik dan of niet soms.

Maar in ieder geval allemaal bedankt voor de leuke reacties.

( ook deze rosé heeft zijn kluchten, hij mag graag bij het opstappen net even in je hand bijten. Ook probeert hij altijd wat van het eten mee te pikken, dit lukt nu niet meer, want hij krijgt nu zijn brokjes tijdens ons eten in zijn eigen kooi. Hij mag graag Jan zijn bril van zijn neus afhalen en op de grond gooien. Net even uithalen naar de valkjes. Een toets van onze laptop afplukken. Hoekjes van het laminaat afbijten, schakeltjes van ritsen afbijten. Na het kroelen even in je vinger bijten. En aan zijn teentje lebberen. En waar hij het beste in is, ons voor de voeten lopen. Is een Inka nou nog veel erger???

Gr. Hanneke
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 6:29 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Is Elmo sowieso toe aan een vriendje? Houdt hij van andere vogels? Heeft hij, voordat hij bij jullie kwam wonen, bij andere vogels gezeten?
Of houdt hij totaal niet van andere vogels?

De streken die je omschrijft zijn heel normaal. Laughing Niet leuk op het moment maar wel leuk om te lezen moet ik bekennen. Laughing (misschien is dat ook omdat ik tussen de regels door lees dat hij echt lid van het gezin is)

Ik denk dat het per inka verschilt maar dat ze overall best wat lastiger zijn dan rose's. (Die toch als de gemakkelijkste van de kaketoes worden gezien)
Maar het feit dat Elmo bij jullie is gekomen (als ik je profiel mag geloven) op latere leeftijd is alleen maar een voordeel. Bij een baby zie je zijn karakter niet meteen. Je bent eerder geneigd fouten te maken, te lief te zijn. Met een volwassen vogel weet je zijn karakter al. En dat is misschien alleen maar goed!!

Als je echt een inka wilt, dan zou ik je heel goed inlezen, desnoods een gedragscursus volgen voordat hij thuiskomst en heel heel strikt zijn. En er voor gaan! Met heel je hart. Cool
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 6:38 pm
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Haha, Hanneke (Mr. Green). Dat wat je beschrijft is net Tas, alleen doe dan x10 en het begint in de buurt te komen. Je kan hem letterlijk, serieus geen halve seconde je rug toekeren. Naar de WC? Vogel in de kooi. Beneden even drinken halen? Vogel in de kooi. Hij kan zich in die halve seconde dat je niet kijkt in geweldige problemen werken.
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 6:51 pm
Htp
Kuikentje

Reageer met quote  

Elmo is inderdaad deel van ons gezin. Elmo is een andere rosé gewent. In de dieren winkel zit Binky. Hier kan hij het best goed mee vinden, oftewel ze hebben geen ruzie.

Elmo heeft in zijn eerste levensjaar altijd bij zijn zus gezeten. Nadat zijn baasje ziek is geworden is hij gescheiden van zijn zus. Toen is hij naar Nistelrode gegaan. Hier heeft hij 6 a 7 jaar gezeten. Toen hebben wij hem gekocht. Hij kan het dus in principe wel met andere vogels vinden. Ook met de valkjes gaat het goed, hij pikt wel eens maar heeft nog nooit een valk te grazen genomen. Volgens mij is voor rosé redelijk positief. We treffen het erg met hem, want het had ook een heel andere vogel kunnen zijn, omdat er in de zeven jaar in Nistelrode weinig tot niets is ondernomen. Of dit is juist ons geluk en dat hij nu met volle teugen van het leven geniet. Een prater zal het wel nooit worden gezien het feit dat hij nu geen woord zegt.

Een twee kaketoe zal hier wel komen dat staat vast. Wat voor geen idee. Een rose of een Inka daar kunnen jullie van uit gaan. Of een kaketoe, net als Elmo, die hulp nodig heeft.

Gr. Hanneke en Jan.
Bericht Vrijdag 23 Januari 2009 7:14 pm

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:19 am
  Berichten van afgelopen: