Schreeuwende kaketoe, wie weet raad?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kaketoe forum, voor kaketoes

Auteur Onderwerp
djalive
Eitje

Reageer met quote  

Hi allemaal.
Ik heb een uitdaging voor jullie.

Een jaar of 6 geleden heb ik een gele kuif kaketoe overgenomen van een vriend (gratis!!!).
Hij had m 2 weken daarvoor van zijn zus, die hem weer drie jaar daarvoor van hun ouders had.
Deze vriend moest m weg doen omdat zijn vrouw allergisch is voor het fijne stof (u allen wel bekend....)
Zijn zus deed m weg om dezelfde reden waarom de ouders 'm weg deden; ze konden niet meer tegen het geschreeuw.
Toen ik Ricky kreeg, was 'ie ongeveer 10 jaar oud (naar schatting).
In mijn huis kreeg 'ie eindelijk de rust die ie verdiende maar niet echt op prijs stelde......
Schreeuwen heeft sinds deze vogel een totaal nieuwe betekenis gekregen!
Heb echt al vanalles geprobeerd:
uit de kooi halen en op de schouder (gaat prima, en is dan ook rustig).
Maar bij terug plaatsen gaat ie weer schreeuwen.
Heb ook al geprobeerd om ipv een kooi, een grote tak (dierenwinkel) maar na even naar de winkel geweest te zijn, had ie mn hele burostoel "opgegeten".
Voor straf terug in zn kooi, maar daar was ie nog gelukkig mee ook nog~!
Er is ook nog een 2e papegaai, grijze roodstaart maar ze kunnen niet bij elkaar, lijken elkaar niet zo leuk te vinden, al weet ik dit niet zeker, durf het niet al te goed te proberen, weet niet precies hoe (tips???)

Maar Ricky schreeuwt nog steeds te pas en te onpas, bijv zonder aanleiding tijdens het tv kijken, als we weggaan (al kan ik dit nog begrijpen), als we in de keuken zijn, ff naar boven gaan, mar vooral als het huis vol zit met bezoek....

Kan nog uren doorschrijven maar denk dat jullie m wel snappen.

Wegdoen is geen optie, ik vind dat als je voor een papegaai kiest, je dit voor het leven doet, en ben stiekem ook véél te gek op hem (of haar).
Weet iemand een oplossing voor ons om hem wat rustiger te krijgen????

Grtz. Rinie. Stom! Stom!
Bericht Dinsdag 27 Januari 2009 6:57 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Allereerst welkom hier! Wat goed dat je nog steeds blijft proberen, want er zijn niet veel mensen die hier tegen kunnen.
Haal je hem uit de kooi als hij schreeuwt? Want dit is eigenlijk een soort beloning voor het schreeuwen.. Sad Kan je hem afleiden als hij schreeuwt zodat hij eventjes stil is? (deur hard dicht doen bijvoorbeeld?)

De vijf stappen kunnen jou waarschijnlijk ook helpen:
http://www.fluffies.org/nl/pap.....-vt85.html
http://www.fluffies.org/nl/pap.....vt263.html

Heb je ook foto's van Ricky? Want het zal ongetwijfeld een schitterend mooie vogel zijn!
Hoe heet je grijze roodstaart trouwens? Very Happy
Bericht Dinsdag 27 Januari 2009 7:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Tiny-M
Beginnende vlieger

Reageer met quote  

Wat Sue zegt klopt wel, op de schouder zetten is een beloning voor het geschreeuw.

Wat ik hier thuis soms doe met onze grijze als het echt te gek wordt (uiterste middel dus), is haar in een soort van 'time out kooi' zetten. Dat is een kleine kooi zonder speeltjes om af te leiden in een andere kamer. Na een paar minuutjes is ze dan weer rustig. Ik weet niet of dit voor iedereen een goede methode is, maar hier in huis werkt het wel.
Bericht Dinsdag 27 Januari 2009 7:27 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
djalive
Eitje

Reageer met quote  

Ik gebruik het op de schouders zetten niet als beloning, dit doe ik juist alleen als ie rustig is.
Het schreeuwen proberen we te negeren, maar dat lukt niet altijd.
Kan behoorlijk op je wekker gaan.
Hij "plukt" ook regelmatig aan te tralies van z'n kooi om aandacht te krijgen. en een deken erover helpt niet echt.
Dat helpt trouwens wél bij de grijze roodstaart, die Koko heet, maar die is weer niet zo lastig, schreeuwt af en toe als we net thuis zijn maar is in de regel lekker kalm en lult er lustig op los...
Bericht Dinsdag 27 Januari 2009 11:15 pm
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Ah oké, dan had ik je verkeerd begrepen. Very Happy
Egwene had een (soortgelijk?) probleem met haar Gogo. Gogo is een amazone. http://www.fluffies.org/nl/ama.....12413.html
Bericht Woensdag 28 Januari 2009 6:35 am
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

kaketoes schreeuwen vaak en staan daar ook om bekend. je zal met hem moeten gaan trainen en leuke afleiding gaan zoeken in de kooi. bezighoud spelletjes, voer verstoppen en zo. maak het spannend dat hij het leuk vindt in zijn kooi bezig te zijn. als er bezoek is of de tv staat aan willen ze daar altijd bovenuit komen om gehoord te worden. misschien een optie, als je bezoek krijgt dat ze allemaal even haalo gaan zeggen bij hem, en dan rustig gaan zitten. is een optie. als hij zich dan goed stil houdt, misschien dat hij er bij mag komen zitten.
er zijn veel dingen die je kunt doen. maar je moet het allemaal even rustig uitproberen.
je kan ook proberen de kooien naast elkaar te zetten zodat ze elkaar zien en wie weet kunnenze ook samen op de boom zodat ze spelen kunnen samen.
Bericht Woensdag 28 Januari 2009 9:15 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 
Tommy
Fluffies bewoner

Reageer met quote  

Ik sluit me aan bij de dingen die genoemd zijn. Alleen moet jij bij negeren ECHT blijven negeren. (tenzij je met bv de 5 stappen afleidt)..anders wordt het juist steeds erger. Eerst wordt het zowiezo erger...maar bij echt negeren en/of afleiden zonder kijken en dan als hij stil is pas op hem reageren....zal het daarna pas ophouden.

Maar eigenlijk wilde ik vooral even zeggen dat ik vreselijk veel respect heb voor je doorzettingsvermogen. Dat verdient een flinke pluim Hulde! Veertje Hulde!
Bericht Woensdag 28 Januari 2009 4:32 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek  
Sue
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Tommy
Maar eigenlijk wilde ik vooral even zeggen dat ik vreselijk veel respect heb voor je doorzettingsvermogen. Dat verdient een flinke pluim Hulde! Veertje Hulde!

Inderdaad, dat mag best even gezegd worden! Veertje
Bericht Woensdag 28 Januari 2009 5:23 pm
Laura B
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Nog een vraagje: zit de kaketoe alleen in de kooi als jullie weg zijn en er bezoek is?? en mag hij/zij er verder altijd uit? Dan wil het wel eens helpen om m ook gewoon overdag eens in de kooi te zetten als jullie thuis zijn en dan te zorgen dat er leuke sloopspeeltjes of lekkers te vinden is.
Het zijn hele slimme dieren en het kan zijn dat hij/zij de kooi nu associeert met straf of weggaan en dat kan ook weer schreeuwen veroorzaken. Of bij bezoek denkt, ships, nu moet ik zeker weer in mn kooi... Laughing
Cleo hier heeft een poos gehad dat ze schreeuwde als ik haar in de kooi deed als ik wegmoest. Dat heb ik zo dus opgelost, ook eens in de kooi als ik gewoon thuis ben en voor ik weg moet wat eerder in de kooi met alvast leuke speeltjes en wat lekkers. Nog een kleine vraag: rusten ze genoeg? Een papegaai heeft erg veel slaap nodig, denk aan zeker tien uur per nacht!
En negatieve aandacht is ook aandacht, dus naar de kooi lopen om er een doek over te doen is ook aandacht...
En verder, heel veel sterkte en succes en een hele dikke pluim! Vind het ontzettend knap dat je het zo goed volhoudt!
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 11:21 am
Egwene
Vliegende acrobaat

Reageer met quote  

Ja, zoals Sue al zegt: ik heb een soort gelijk probleem met Gogo. Ik ga dus ook hier weer flink meelezen!

Even wat dingen die ik doe:
- Ik heb een extra kooi met wel leuke speeltjes en alles waar ik Gogo inzet als er visite komt waar hij druk van wordt. Hij is niet bij alle visite druk, maar bij bepaalde mensen wel. Ik wil hem die drukte niet aandoen, dus zeg ik hem voor die tijd boven op mijn slaapkamer in de 2e kooi. Dit is dus geen straf en zo ervaart hij het ook niet.
- Ik vind dat als ik binnenkom nadat ik weg ben geweest, dat ze mij druk mogen begroeten, maar daarna moet het wel weer rustig zijn. Ik vergelijk dat met een hond die blij is je weer te zien, dat is dan ook ok. (Even wat betreft Koko, maar ik weet natuurlijk niet precies hoe Koko doet en dergelijke)

Gilt Ricky ook als hij aandacht krijgt? Gewoon als je tegen hem praat als hij er bijvoorbeeld uit is? Daar heeft Gogo namelijk ook een handje van en ik probeer hem op dat moment (naja, voordat hij gilt, want anders beloon je hem weer) intensief bezig te houden. (Zie hiervoor het andere topic) Op dat moment gilt hij even niet meer. En hij raakt zijn energie lekker kwijt!

Heb je voor Ricky ook een speelboom of iets waar hij zich op kan uitleven?

Top trouwens inderdaad dat je het niet opgeeft en hem niet kwijt wil! Heb ik respect voor. Ze kunnen je zo vreselijk het bloed onder de nagel vandaan halen vind ik. Soms echt frustrerend!
Bericht Vrijdag 30 Januari 2009 11:44 am
Astrid
Fladderaar

Reageer met quote  

Ook ik wil je even een dikke pluim geven voor je doorzettingsvermogen. Veertje

Kaketoes zijn gewoon lastig, het kan aan de kleinste dingen liggen waarom 'ie aan het gillen is. En soms wordt je er zoooo radeloos van. Ik heb die periode ook gehad en soms weet je gewoon niet waar je goed aandoet... Sad
Ook ik heb de "time out" methode gebruikt, die werkte wel goed hier en ga ik ook gebruiken met Badut zijn opvoeding mocht het ooit nodig zijn.
Oja, negeren houdt ook in dat je zelfs GEEN oogcontact mag maken met de vogel. Dat wordt nogal eens vergeten. Maar die kleine kraaloogjes zien alles hoor, haha!

Wat misschien ook een tip is; gun hem wel zijn schreeuwmoment. Houdt dit schreeuwmoment wel buiten de kooi!! Als je bijvoorbeeld aan het spelen bent met hem of wat dan ook. Kaketoes hebben deze schreeuwmomenten wel nodig, soort van energie afblazen.
Leer hem dat hij deze momenten mag hebben, moedig hem desnoods aan! Maarrrr.. wel BUITEN zijn kooi.
Die van mij weten dat ze in hun kooi rustig moeten zijn, en als ik ze eruit haal, weten ze dit donders goed en moeten we regelmatig onze oren even dichthouden Wink Laughing

Succes en houdt ons op de hoogte!
Bericht Maandag 2 Februari 2009 4:43 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
djalive
Eitje

Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Astrid
Ook ik wil je even een dikke pluim geven voor je doorzettingsvermogen. Veertje

Kaketoes zijn gewoon lastig, het kan aan de kleinste dingen liggen waarom 'ie aan het gillen is. En soms wordt je er zoooo radeloos van. Ik heb die periode ook gehad en soms weet je gewoon niet waar je goed aandoet... Sad
Ook ik heb de "time out" methode gebruikt, die werkte wel goed hier en ga ik ook gebruiken met Badut zijn opvoeding mocht het ooit nodig zijn.
Oja, negeren houdt ook in dat je zelfs GEEN oogcontact mag maken met de vogel. Dat wordt nogal eens vergeten. Maar die kleine kraaloogjes zien alles hoor, haha!

Wat misschien ook een tip is; gun hem wel zijn schreeuwmoment. Houdt dit schreeuwmoment wel buiten de kooi!! Als je bijvoorbeeld aan het spelen bent met hem of wat dan ook. Kaketoes hebben deze schreeuwmomenten wel nodig, soort van energie afblazen.
Leer hem dat hij deze momenten mag hebben, moedig hem desnoods aan! Maarrrr.. wel BUITEN zijn kooi.
Die van mij weten dat ze in hun kooi rustig moeten zijn, en als ik ze eruit haal, weten ze dit donders goed en moeten we regelmatig onze oren even dichthouden Wink Laughing

Succes en houdt ons op de hoogte!

Heel interessant al die tips, maar ik begrijp het niet helemaal.
Hoe heb je ze dan rustig gekregen in de kooi? de mijne is juist rustig als ie eruit is. Kan hem dan op de schouder nemen, en knuffelen enz.
Maar als ie dan gaat schreeuwen, raakt ie helemaal opgefokt en vertrouw ik hem niet meer, dan wordt ie ook aggresief en kan ik hem niet meer 'sturen' (kooi in bijv).
En negeren heb ik geprobeerd, maar na enkele uren probeer je hem toch maar weer rustig te krijgen.
Soms heb ik baat bij een snelle 'zwaai' met een kussen, soort van slag beweging, om hem rustig te krijgen. Al ga ik ervan uit dat de schrik beweging niet echt ok is, werkt het soms wel.
Ook recht in de ogen kijken (mét boze blik, dat dan weer wel) werkt soms.
Maar als we dan gaan afwassen of koken, of hoe dan ook de woonkamer verlaten, gaat ie gelijk weer van start, en dat weet ik met geen mogelijkheid te stoppen. Soms houdt ie dit erg lang vol......

De grijze roodstaart staat er naast en heeft ook wel eens zijn momentje per dag, maar is verder enorm lief. 't Is echt de kaketoe waar we enorm veel moeite mee hebben.

Is er misschien iemand die alle tips al gebundeld heeft in een topic, of staat alles nog door elkaar?
Bericht Dinsdag 3 Februari 2009 12:28 am
gitties
Kuikentje

Reageer met quote  

hallo djalive,

De reden waarom je geelkuif blijft schreeuwen is eigenlijk heel simpel. Jij blijft hem stimuleren. Hoe zal je wel denken maar lees ff je laatste stukje hierboven. Je laat een kussen zien zodat hij schrikt? Je geeft je toch gewonnen door met hem te gaan praten enz.? Nee lieverd, dat is dus wat jij niet meer moet doen. Je moet het zo zien. ACTIE papegaai schreeuwt /REACTIE jij doet een kussen omhoog of iets dergelijks. Voor de papegaai is dit dus een beloningsvorm want hij krijgt hoe dan ook jou aandacht. Het schreeuwen zal zo dus echt niet stoppen!!!!

Als je geelkuif schreeuwt loop de woonkamer uit, wacht tot die stopt met schreeuwen (ook al duurt dit een uur) wanneer hij een minuut stil is dan pas loop je pratend naar binnen en geef hem iets lekkers en prijs zijn goede gedrag. Loop dan praten de woonkamer uit zodat hij je toch hoort (Alleen dit doen als hij stil is).

IK weet niet of je kaketoe woordjes zegt maar als die dat doet kan je daar op reageren door terug te praten terwijl je wegloopt. Zo blijft hij je horen en krijgt hij een positieve reactie voor zijn goede gedrag.

Dus negeer zijn schreeuwgedrag door niet naar hem te kijken nog geen blik zijn kant uit, niet te reageren met een kussen of woorden maar loop weg tot die rustig is zoals hier boven geschreven. Dit moet je echt een aantal weken moeten doen voor je echt wat resultaat zal zien.

Maak een vast scheme voor hem zodat je geelkuifie weet wanneer het zijn tijd is om uit de kooi te mogen en ga trainen met hem aangezien ze zeer intelligent zijn. Leer hem verschillende kleurtjes uit elkaar te houden, oefen op en af stappen, leer hem een rondje draaien op een stok, leer hem met zijn pootje gedag te zeggen enz. Je heb daar dvd's van hoe je dat kan leren. Maar 1 ding laat hem niet meer op je schouder zitten want dat geeft hem een machtpositie maar kan hem ook heel onzeker maken. Gewoon op de arm houden of je hand.

Je zal nu wel denken ja iedereen zegt dit wel maar of het helpt??? Geloof ons allemaal maar het werkt echt maar heeft wel ff tijd nodig omdat hij al zo een tijd schreeuwt.

IK heb zelf een witkuif kaketoe en ik weet hoe ze kunnen zijn en weet ook dat bovenstaand echt werkt.

Heel veel succes
Gitties
Bericht Dinsdag 3 Februari 2009 9:58 am
gitties
Kuikentje

Reageer met quote  

Sorry fluffie ik drukte steeds op het verkeerde knopje hahaha

Laatst aangepast door gitties op Dinsdag 3 Februari 2009 10:10 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bericht Dinsdag 3 Februari 2009 10:06 am
gitties
Kuikentje

Reageer met quote  

Embarassed
Bericht Dinsdag 3 Februari 2009 10:07 am

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:23 am
  Berichten van afgelopen: