|
|
|
Pluisje
Vlieger
| Tokkie - ons nieuwste gezinslid |
|
|
Weer een gezinsuitbreiding, dit keer geen OT
Tokkie – een probleemgevalletje – Eleonora Kaketoe is ons nieuwste gezinslid.
Nog in de zomer van 2008 heeft zijn baasje via via ons benaderd of we een probleemgevalletje
wilde opvangen – een kaketoe van 4 jaar oud. Tja, precies de leeftijd dat meeste kaketoes
een nieuwe huisje zoeken . Ze konden niet meer tegen geschreeuw en hadden te weinig
tijd voor hem, Tokkie is ook een plukkertje. Wel een pluim voor oude baasje van Tokkie –
ze wilde geen geld hebben – belangrijkste was dat Tok een goed huisje krijgt.
Bovendien, omdat in de zomer ons zoontje was pas geboren en we konden ECHT geen
probleemkaketoe in huis nemen met pasgeboren kindje - wilde zijn oude baasje een
half jaar wachten.
7 december waren wij zover, testen waren klaar (PBFD, Polyoma, Chlamidia)
allemaal negatief, hebben we ons adoptiekindje opgehaald .
Eerste paar dagen heeft Tok best veel geschreeuwd, maar ook agressief geweest –
stress van verhuizing denk ik. Hij is gekortwiekt, vaak bij (langdurig) gewiekte vogels
uit angst zich in agressie (omdat normale “vluchten” reactie onmogelijk is). Tokkie –
zo heette hij, maar wij vonden de naam niks voor ons, dus besloten we hem Bo
(Boni of oficieel Bonifacius ) te noemen. Ik zei steeds Bo, Boni tegen hem, maar op
gegeven moment keek hij zo in mijn ogen en zachtjes maar heel duidelijk zei TOOO-KKIEEE .
OK dan, hij is Tokkie gebleven.
Nu zijn 2 maanden voorbij we hebben geweldig leuke, vrolijke mannetje erbij.
Tokkie is bijzonder creatief en kan heel goed zichzelf bezig houden, hij is altijd met iets
bezig, of iets slopen, graven, dan weer met voetspeeltjes iets knutselen, touwtjes door
ringetjes halen bvb. Heel bijzonder ook zijn geduld, hij kan aan één harde nootje
(hazelnoot bvb) dagen lang werken om het te kraken. En dan begint hij zijn werk
’s ochtends vroeg als hij opstaat en heeft zijn ontbijt gehad en zo 3-4 dagen kan hij
eraan werken totdat het nootje open is . Schreeuwen valt best wel mee, 15-20
minuten per dag vind ik heel netjes voor een kaketoe..
Met mijn meisjes Aphyna en Mango gaat het ook goed. Ze zijn nog niet echt vrienden
met Tokkie geworden, maar ik heb geduld .
Tot zover een update uit het huisje van Pluisje. |
Vrijdag 6 Februari 2009 3:51 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: Tokkie - ons nieuwste gezinslid |
|
|
Gefeliciteerd met de thuiskomst van Tokkie! Wat goed dat jullie je hebben ontfermd over Tokkie. Hij had het niet beter kunnen treffen!
Ik heb stiekem in je dagboek gekeken maar daar stonden nog geen foto's van Tokkie.  |
Vrijdag 6 Februari 2009 4:45 pm |
|
|
esjo
Moderator

Gefeliciteerd met Tokkie. Wat een smeltmoment toen hij je aankeek en zachtjes Tokkie zei.
En helemaal super dat het zo goed gaat . |
Vrijdag 6 Februari 2009 5:19 pm |
|
|
|
|
Pluisje
Vlieger
| Re: Tokkie - ons nieuwste gezinslid |
|
|
quote:
Originally posted by Sue
Ik heb stiekem in je dagboek gekeken maar daar stonden nog geen foto's van Tokkie.
Er staat al eentje . Ik heb nieuwe foto's bij "Paleis Amatoe" pagina gezet met daglichtlampen boven het paleis , daar op de voorgrond staat een fotootje van Tokkie. Maar ... er wordt aan gewerkt , nieuwe pagina is in aanmaak  |
Vrijdag 6 Februari 2009 5:38 pm |
|
|
Pluisje
Vlieger
quote:
Originally posted by esjo
Wat een smeltmoment toen hij je aankeek en zachtjes Tokkie zei.
Dankje Esjo,
ja dat was zeker een smeltmoment ik kon hem iig niet meer Bo noemen  |
Vrijdag 6 Februari 2009 5:46 pm |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Ik vind Tokkie ook wel een lieve naam hoor... en 'Tok' is al helemaal geniaal (ha, volgens mij heb ik mijn nieuwe tic gevonden; ik gebruik dit woordje veel te vaak de laatste tijd excuses). Mij staat hier ook zo iets te wachten; nu ik eindelijk (voorlopig) een naam heb... hij blijft het wel saboteren en eigenwijs zijn oude naam zeggen, terwijl hij al een paar nieuwe woordjes van ons heeft... eh ja. Ik ben in ieder geval bereid alles in de strijd te gooien
Nogmaals, gefeliciteerd; hij heeft het getroffen. Hoe reageren die andere twee op hem? |
Vrijdag 6 Februari 2009 9:50 pm |
|
|
|
|
Pluisje
Vlieger
Ik vind opzich Tokkie ook lekker klinken, maar als je Tokkie zegt denkt iedereen aan de Tokkie's - weet je wel...
Shi, heette jouw nieuwe aanwinst Coco of zo?
Waarschijnlijk staat het ergens maar ik moet nog inlezen .  |
Zaterdag 7 Februari 2009 9:55 am |
|
|
Shi-NaYne
Vliegende acrobaat
Whahah nee dat ook weer niet (dan had ik ook absoluut niet zo'n moeite om zijn naam te veranderen; jakkes; smaak is persoonlijk maar voor mij geen Coco's of Sjakko's en variaties erop , sorry ), hij heette Chico. Op zich geen problemen mee, maar het is geen naam die ik zou kiezen... nou ja, je snapt het
Ik ben veel gelukkiger nu hij als Yingwi door het leven gaat, maar moet het nog het klein eigenwijsje uitleggen  |
Zaterdag 7 Februari 2009 10:03 am |
|
|
Sarah
Moderator

Van harte gefeliciteerd  |
Zaterdag 7 Februari 2009 2:58 pm |
|
|
|
|
Astrid
Fladderaar
|
Van harte gefeliciteerd!! Wat een schattig beestje  |
Maandag 9 Februari 2009 1:22 pm |
|
|
Pluisje
Vlieger
Bedankt! Hij is lief, ja… wel een mannetje met gebruiksaanwijzing  |
Maandag 9 Februari 2009 10:05 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ach, die gebruiksaanwijzing.. Die krijg jij echt wel uit. Daar heb ik alle vertrouwen in! |
Dinsdag 10 Februari 2009 7:43 am |
|
|
|
|
Tommy
Fluffies bewoner
Gefeliciteerd met jullie nieuwe leukerd! Prachtige actie fotos heb je trouwens geplaatst  |
Dinsdag 10 Februari 2009 3:55 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
wat een mooi verhaal. te lezen dat een probleemgeval helemaal geen probleem is. en je dan nog heel duidelijk maakt dat zijn naam gewoon tokkie is en daar mee uit. hij heeft het je goed bijgebracht. ik moet er wel om lachen. |
Dinsdag 10 Februari 2009 4:04 pm |
|
|
Pluisje
Vlieger
|
|
|
Bedankt Tommy en Alexandraatje
@ Alexandraatje
Was dat maar waar nee, als je een kaketoe neemt dan neem je al een probleemvogel
en met een kaketoe van 4 jaar sta je precies in het begin van problemen, maar ik ga de uitdaging
graag aan!
Het is ook niet (helemaal) van zelf gegaan, hoor. We hebben vanaf dag 1 hele duidelijke
huisregels gesteld. En numero één is negeren van ongewenst gedrag. Tokkie schreeuwde
duidelijk om aandacht. Dus
actie 1 - niet reageren
actie 2 - als hij toch doorzet - gaan we weg uit zijn zicht. Dat is bij ons makkelijk,
we hebben ons huis zo gericht dat woonkamer is door de schuifdeur gescheiden van de vogelkamer.
Dus gaat de schuifdeur dicht.
Bovendien heeft hij 2 keer zo groot kooi gekregen en heel veel afleiding, speeltjes,
afwisselende takken, waar hij overigens heel dankbaar gebruik van maakt.
Verder ben ik met hem gaan trainen, hij heeft al allersimpelste truk onder de knie -
met het lepeltje eten (fotootje staat in mijn dagboek).
Nu zijn we bezig met ringetjes op een staafje (piramide) spel. Nog geen succes geboekt, maar dat komt .
Misschien heb ik het een beetje luchtig geschreven, maar er zit daadwerkelijk wat werk in
@ Sue
ja zeker (zei zeer onzekere Pluis ), ben er mee bezig  |
Dinsdag 10 Februari 2009 10:10 pm |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2, 3 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:24 am
|
|
|