|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
| tommy en olga |
|
|
olga is nu zo ver dat ze het nest helemaal van boven heeft gesloopt om zo een nooduitgang voor haarzelf te hebben. ze gaat ook heel graag in het nest nu zitten dus heb ik ergens het gevoel dat zij er klaar voor is om een nest te maken. alle amazones zijn uit de kooi weggehaald en ergens anders onder gebracht. dus nu is het alleen tommy en olga die in de riante kooi wonen.
maar tommy lijkt niet echt interesse te hebben om een nest te hebben. wat kan ik doen om die interesse te wekken en dat ze samen dan toch wat leuks gaan doen? ze krijgen elke dag vers fruit met eivoer er doorheen, vers water, een douche etc. zijn er nog andere afrodisiake middelen die tommy in the mood gaan brengen  |
Maandag 4 Mei 2009 8:40 am |
|
|
esjo
Moderator

Oh, wat spannend en leuk zeg.
Voor de broedstemming:
Het aanbiedden van extra (vooral dierlijk) eiwitten en een verhoging van het aantal uren licht.
Eivoer, gewoon hardgekookt ei, tofu, kiemzaad
Ook paardebloemen kunnen het beslissende zetje geven.
Deze zijn in april - mei anders van samenstellng dat in augustus. Veel kwekers vriezen de voorjaars paardebloem in om deze te voeren wanneer ze de vogels in broedstemming willen krijgen.
succes !! |
Maandag 4 Mei 2009 9:17 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ik heb al paardebloem gegeven maar die gooien ze meteen op de grond. eivoer krijgen ze al de hele dag en ze hebben 12 uur per dag een daglichtlamp aan.
tommy rent ook weg als olga in de buurt komt. ik weet niet of hij bang voor haar is of zo. ze vechten niet, niks. maar als zij naar hem gaat, rent hij weg.
zal hij zo erg bij haar onder de plak zitten of is hij nog niet toe aan een nest |
Maandag 4 Mei 2009 9:56 am |
|
|
Sue
Moderator

|
| Re: tommy en olga |
|
|
Wat gaaf zeg!
Volgens mij verschilt het 'in de broedstemming brengen' per soort. Ik had begrepen dat sommige vogels meer licht nodig hebben, terwijl voor andere vogels aanbod van zacht voedsel aanzet tot een broedstemming. Misschien kan je wat meer opzoeken over de ducorps in het wild? |
Dinsdag 5 Mei 2009 8:04 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
het probleem is dat er niet echt veel info over deze soort is. er zijn niet veel mensen die met deze vogels kweken en daardoor is de info ook zeer beperkt. ze krijgen echt van alles. misschien heeft het nu gewoon tijd nodig, ik weet het niet. zou wel geweldig zijn natuurlijk. ik heb bewust afstand genomen van tommy zodat hij meer op olga geconcentreerd raakt. zij is ook druk met het nest bezig. knabbelt het hele dak er af om zo een vluchtopening te hebben, zit ook in het nest, maar van tommy's kant komt niet veel. |
Dinsdag 5 Mei 2009 8:07 am |
|
|
|
|
Sarah
Moderator

Kan misschien toch ineens komen als hij "het snapt" waar zij mee bezig is? , mannen zijn niet van de snelste hé  |
Dinsdag 5 Mei 2009 9:47 am |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ja dat is ook weer waar, of misschien is hij nog niet aan broeden toe, dat kan ook |
Dinsdag 5 Mei 2009 10:05 am |
|
|
Kea009
Fladderaar
| Re: tommy en olga |
|
|
quote:
Originally posted by alexandraatje
olga is nu zo ver dat ze het nest helemaal van boven heeft gesloopt om zo een nooduitgang voor haarzelf te hebben. ze gaat ook heel graag in het nest nu zitten dus heb ik ergens het gevoel dat zij er klaar voor is om een nest te maken. alle amazones zijn uit de kooi weggehaald en ergens anders onder gebracht. dus nu is het alleen tommy en olga die in de riante kooi wonen.
maar tommy lijkt niet echt interesse te hebben om een nest te hebben. wat kan ik doen om die interesse te wekken en dat ze samen dan toch wat leuks gaan doen? ze krijgen elke dag vers fruit met eivoer er doorheen, vers water, een douche etc. zijn er nog andere afrodisiake middelen die tommy in the mood gaan brengen
Even eerst wat vraagjes voor ik antwoord kan geven:
Hoe oud zijn de ducorps kaketoes?
Zijn ze gesext?
Wat zijn de afmetingen van de kooi?
Wat geef je exact van voeding?
De nestkast is best voorzien van 2 uitgangen , moest Tommy te hevig worden dat olga kan ontsnappen aan zijn grillen
Kea  |
Donderdag 7 Mei 2009 10:20 am |
|
|
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
dank je voor het antwoorden. tommy is 4 en olga 5. ze hebben nog nooit een nest gehad.
de kooi is 2,5 bij 3 en 2.5 hoog.
als voer hebben ze zaadvoer, verse fruitmix, en verse groenten elke dag. elke dag ook een douche.
het nest hang aan de muur en heeft 2 uitgangen. |
Donderdag 7 Mei 2009 12:18 pm |
|
|
Kea009
Fladderaar
quote:
dank je voor het antwoorden. tommy is 4 en olga 5. ze hebben nog nooit een nest gehad.
de kooi is 2,5 bij 3 en 2.5 hoog.
als voer hebben ze zaadvoer, verse fruitmix, en verse groenten elke dag. elke dag ook een douche.
het nest hang aan de muur en heeft 2 uitgangen.
Nog enkele vragen:
Zaadvoer? Wat voor soort? Welk merk? Samenstelling desnoods?
Fruit -en groenten mix bestaat uit wat juist?
Kiemzaad?
Noten?
Zaken uit de natuur?
4 en 5 jaar is een leeftijd dat ze kunnen kweken. Probleem bij de mannetjes is vaak dat ze geen aandacht hebben om te kweken. Meestal als de pop klaar is voor de kweek volgt de man. Is dit niet, dan vrees ik ervoor dat hij of te jong is of geen zin heeft in zijn partner
Kea |
Donderdag 7 Mei 2009 12:30 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
|
|
|
ok, wij kopen op de vogelmarkt een zaadmengeling dat supertropic heet. daar zitten allerlei zaden in zoals van de pompoen, zonnepitten, gedroogd fruit en spaanse pepers. kleine zaden van wiet en kiemzaden, ik weet niet hoe ze allemaal heten omdat er geen samenstelling op staat maar het is het beste voer wat ik tot nu toe gezien heb vergeleken met ander papegaaienvoer. het is goed compleet. noten zitten er ook in, wat pinda's die ik er uit haal en ze krijgen cedernoten waar ze gek op zijn. ook een walnoot per dag.
de fruitmix bestaat uit kokos, appel, granaatappel, kiwi en mango en papaya. is gemixt met eivoer. het ruikt heel lekker.
verse groenten die wij zelf ook eten. het liefst gekookt zonder zout, uit de natuur vaak paardebloem.
ik zie dat olga vaak naar tommy lonkt. gaat met haar kopje op en neer. in het begin toen ze samen gezet werden was tom er niet bij weg te slaan, nu lijkt het of hij voor haar wegrent als ze dicht bij hem komt. misschien dat volgend jaar beter gaat?
tommy is ook tammer. olga hebben we van een kweker die haar in een voliere had zitten en waar de man haar plukte. (zei hij) daarom moest ze weg. bij ons plukt ze niet meer, heeft ze wel even gedaan. ze is niet tam maar wel nieuwsgierig |
Donderdag 7 Mei 2009 1:07 pm |
|
|
|
|
Kea009
Fladderaar
|
|
|
quote:
ok, wij kopen op de vogelmarkt een zaadmengeling dat supertropic heet. daar zitten allerlei zaden in zoals van de pompoen, zonnepitten, gedroogd fruit en spaanse pepers. kleine zaden van wiet en kiemzaden, ik weet niet hoe ze allemaal heten omdat er geen samenstelling op staat maar het is het beste voer wat ik tot nu toe gezien heb vergeleken met ander papegaaienvoer. het is goed compleet. noten zitten er ook in, wat pinda's die ik er uit haal en ze krijgen cedernoten waar ze gek op zijn. ook een walnoot per dag.
de fruitmix bestaat uit kokos, appel, granaatappel, kiwi en mango en papaya. is gemixt met eivoer. het ruikt heel lekker.
verse groenten die wij zelf ook eten. het liefst gekookt zonder zout, uit de natuur vaak paardebloem.
ik zie dat olga vaak naar tommy lonkt. gaat met haar kopje op en neer. in het begin toen ze samen gezet werden was tom er niet bij weg te slaan, nu lijkt het of hij voor haar wegrent als ze dicht bij hem komt. misschien dat volgend jaar beter gaat?
tommy is ook tammer. olga hebben we van een kweker die haar in een voliere had zitten en waar de man haar plukte. (zei hij) daarom moest ze weg. bij ons plukt ze niet meer, heeft ze wel even gedaan. ze is niet tam maar wel nieuwsgierig
De voeding is perfect ik zou enkel met kiemzaad beginnen dat stimuleert de vogels hard en verder desnoods Ferti vit van de firma Versele Laga. Geef je een mineraalblok, jodiumsteen ,sepia en calci lux 1 maal in het drinkwater
Normaal zal het nu voor volgend jaar zijn. Dan kan het ineens anders verlopen en Tommy el aandacht hebben voor Olga. Ik zou wel echt kiemzaad geven
Kea  |
Donderdag 7 Mei 2009 1:47 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
ok, dank je wel. ik ga dat geven en dan wachten we verder af. en is het niet dit jaar, dan misschien het volgende. ze moeten niet maar mogen. wij zouden het leuk vinden maar zijn ook gelukkig met deze twee alleen hoor.
heel erg bedankt voor je raad |
Donderdag 7 Mei 2009 1:54 pm |
|
|
|
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:24 am
|
|
|
|
|