|
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
| Witkuifkaketoe |
|
|
Tgoh...
Ik kan ook nooit stoppen hé
Ik ben al enkele maanden verzot op de 'witkuifkaketoe'. Ik denk eraan om later eentje aan te schaffen, zal wel nog even duren natuurlijk, maar toch komt er zo eentje in mijn kringetje!
Maar je hebt waarschijnlijk een vergunning nodig hé als ik goed gelezen heb?
Ook vind ik de Molukken helemaal te gek, maar denk toch dat ik begin met een witkuif  |
Vrijdag 3 Oktober 2008 12:33 pm |
|
|
alexandraatje
Kamikaze piloot
kaketoes zijn ook geweldig. zij vallen onder de cites en daarom moet je bij aankoop ook de papieren krijgen. het zijn beschermde soorten.
hou er ook rekening mee dat kaketoes vooral witkuiven en molukken heel gevoelige dieren zijn die erg kunnen manipuleren. ook staan ze er om bekend dat ze snel gaan plukken. dus informeer je goed over deze vogels zodat je samen heel veel plezier hebt en er geen problemen kunnen komen. |
Vrijdag 3 Oktober 2008 1:03 pm |
|
|
Laura B
Moderator

Kaketoes zijn mooi, maar ik vind de meeste soorten niet geschikt als huiskamervogels. Het gaat helaas te vaak fout, omdat ze moeilijk te houden zijn. Idd, ze zijn erg manipulatief en hebben een constante en erg goede opvoeding nodig (dat geldt voor de meeste gaaien, ik weet het ) Ook maken grote kaketoes echt een enorme herrie...
Gister keek ik nog naar ouwe jan, dat programma over het NOP..als je ziet voor stakkers er daar bij Hedwig zitten...
Mocht je er toch echt voor willen gaan, dan zou ik mensen opzoeken die ze thuis hebben en die je goed kunnen inlichten over de voor en nadelen, zodat je weet waar je aan begint.  |
Vrijdag 3 Oktober 2008 3:48 pm |
|
|
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
Hoi Laura en Alexandraatje,
bedankt voor de reacties
Natuurlijk ga ik me eerst goed informeren, daarom begin ik er nou al aan, aangezien het toch maar voor een heel aantal maandjes zou zijn (zeg ik nu toch..... )
Ik heb lang zitten twijfelen, ik vind ze allemaal eigenlijk mooi.
Ik wil eigenlijk beginnen met de volière buiten te renoveren zodat er een koppeltje Rose kaketoes in kan. Daarmee beginnen om later een grotere kwekerij te starten. Maar die witkuif had ik graag nog bij de tamme huisgaaien gehad. Maar als het te moeilijk wordt om zo eentje te houden, zal ik jammer genoeg moeten over gaan naar een andere gaai.
Groetjes, Tara |
Vrijdag 3 Oktober 2008 4:40 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ik meen dat witkuiven geen CITES nodig hebben. Molukken staan wel op de CITES I lijst. Goffini's en kleine geelkuiven ook.
Ik zou persoonlijk niet aan een kaketoe beginnen, maar ik kan heel erg goed voorstellen dat je ervoor gevallen bent.  |
Vrijdag 3 Oktober 2008 10:32 pm |
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
quote:
Originally posted by Sue
Ik zou persoonlijk niet aan een kaketoe beginnen, maar ik kan heel erg goed voorstellen dat je ervoor gevallen bent.
Zegt degene met.... Zeker geen kaketoes
Nee 'k weet het, ik ken hun karaktertjes een beetje enzo... Maar tja
Ik ga iig een koppel Rose kaketoes houden maar die witkuif is zoooooo mooi  |
Vrijdag 3 Oktober 2008 11:43 pm |
|
|
|
|
Sue
Moderator

|
Tja, ik heb Zazu.. I know. Ik zou het nu niet meer doen denk ik. (Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan he!)
Heb je al een voliere voor je rose's? |
Zaterdag 4 Oktober 2008 8:35 am |
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
quote:
Originally posted by Sue
Tja, ik heb Zazu.. I know. Ik zou het nu niet meer doen denk ik. (Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan he!)
Heb je al een voliere voor je rose's?
Ja ik heb een volière,
maar die moet eerst volledig gerenoveerd zijn. Ander gaas, volledig ontsmet etc....
Zal ik dan eens doen wanneer ik eens wat spaarcentjes meer heb  |
Zaterdag 4 Oktober 2008 9:55 am |
|
|
gitties
Kuikentje
Het zijn hele persoonlijkheden (witkuiven) hoor, lekker eigenwijs en erg manipalatief ingesteld, zeer aanhankelijk, slopen veel, ook wat van jou is , Krijsen kunnen ze heel hard !!!!!
Met regelmaat clickertraining en standvast zijn, aantal uren per dag uit de kooi, heel veel geduld hebben dan kom je een heel eind.
Mijn persoonlijke mening: Ik vind ze supergaaf en het blijft een uitdaging. Iedere dag weer opnieuw! De band die ik met minky heb is onvervangbaar  |
Zaterdag 4 Oktober 2008 12:28 pm |
|
|
|
|
TaraDW
Beginnende vlieger
Hoiii,
nu heb ik wel geen ervaring met clickertraining, maar heb er wel al van gehoord. En zo moeilijk klinkt het niet. Als ze iets goeds doen, als beloning even klikken hé?
Nu ik jouw Minky gezien heb wordt de liefde alsmaar groter
Groetjes, Tara |
Zaterdag 4 Oktober 2008 1:07 pm |
|
|
Sue
Moderator

|
Ja, je gebruikt de clicker als 'bridge'. Het is eigenlijk een belofte aan je gaai dat hij iets lekkers zal krijgen. Als ze eenmaal iets goed beheersen kan je de clicker weglaten. Het is alleen om nieuw gedrag aan te leren. |
Zaterdag 4 Oktober 2008 5:28 pm |
|
|
hilli
Vliegende acrobaat
ik heb nu zelf sinds een paar weken een middel geelkuif kaketoe van 5 maanden nu inmiddels 6 mnd en hij had in het begin bij ons zijn trekjes het behoorlijke schreeuwen maar hij heeft nu helemaal zijn draai gevonden en we geven hem ook de opvoeding die nodig is en ik moet zeggen het is echt een schat van een dier echt waar zou em ook echt never nooit meer kwijt willen zo lief zo intelligent en zo aanhankelijk maar goed je moet een kaketoe wel opvoeding geven en wat strakker heb ik gemerkt dan een grijsje  |
Zaterdag 4 Oktober 2008 5:42 pm |
|
|
|
|
Laura B
Moderator

Niet om het een of ander, maar ik denk dat een vogel van zes maanden toch echt iets anders is dan een volwassen dier. Je leest juist vaak dat de problemen pas na een paar jaar ontstaan. Ik denk dat het juist daarom belangrijk is om ervaringen uit te wisselen met iemand die jaren ervaring heeft met zo'n dier  |
Zaterdag 4 Oktober 2008 8:12 pm |
|
|
gitties
Kuikentje
|
|
|
De eerste 2 jaar van een grote kaketoe zijn ze heel vriendelijk en gemakkelijk in omgang, ze zijn dan baby/peuter/kleuter.
Vanaf het 2de jaar gaan ze, zeg maar beginnen met pubberen. Ze proberen je constant uit, ze gaan meer dominatie vertonen een beetje broedsachtig gedrag vertonen enz. Ik noem het ondeugend zijn. Dit gedrag zie je met vlagen.
Rond het 5 a 6 de jaar gaan ze volwassen wordenen hun hormonen gieren door hun lijf. Gaan broedsgedrag vertonen. Willen de regeltjes gaan bepalen, kunnen lelijk gaan bijten, veel scheeuwen, hun favoriete persoon geheel voor zich zelf willen hebben.
(veel mensen doen in deze periode hun schatje weg)
Met clicker training kan je veel van dit gedrag beinvloeden waardoor de omgang met je kaketoe veel gemakkelijk zal verlopen.
Deze trainingen zijn goed om het vertrouwen te winnen en houden, hun intelligentie te stimuleren en het gewoon saampjes bezig zijn.
je kan ze echt van alles leren, tot in hun eigen kooi gaan toe. Het belangrijkste is veel geduld, standvast blijven( nee is nee) en genoeg aandacht geven. (dit geld eigenlijk voor alle papegaaien).
Probeer de lichaamstaal van je papegaai of kaketoe te herkennen, zo voorkom je ook veel probleemgedrag.
Ik ben dol op kaketoes Groot of klein |
Zaterdag 4 Oktober 2008 10:12 pm |
|
|
Elisabeth
Kuikentje
|
Ik heb een oranjekuif van 21 jaar, is die qua karakter dan anders dan een witkuif? Dat vroeg ik mij ineens af. |
Donderdag 9 Oktober 2008 8:42 am |
|
|
|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Maandag 28 Mei 2012 11:27 am
|
|
|
|
|