2e nest aga's, advies gevraagd

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kweken met papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
margreet
Fladderaar

2e nest aga's, advies gevraagd  Reageer met quote  

Het laatste kuiken van mijn aga's Timo en DeeDee is deze week op dinsdag uitgevlogen. Nu heeft mams overdag opeens veel belangstelling voor het nest en verdwijnt er regelmatig in. Vandaag zag ik de ouders opnieuw paren en dat vond ik zelf iets minder geslaagd, zo kort na het 1e nest. Mijn vraag is voor de aga bezitters met ervaring.

- worden er na een paring sowiezo eitjes gelegd of hoeft dat niet altijd?
- zou het leggen van eitjes voorkomen kunnen worden als het nestkastje(blok) weggehaald wordt?
- Mams is net 1 jaar geworden, haar conditie is wel goed maar ze lijkt iets afgevallen te zijn. Is het uberhaupt verstandig dat er een tweede nest komt?

Alvast bedakt voor het meedenken
Bericht Vrijdag 25 Juni 2010 11:14 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Moeilijk is dit. Vaak leggen vogels twee ronden vrij vlot achter elkaar aan.
Wanneer je het nestblok weg haalt legt ze zeer waarschijnlijk haar eitjes op de grond, als ze wil leggen Wink

Hier volgt op paring eigenlijk altijd eitjes bij de pyrrhura's.
Ik weet hier niet zo goed een antwoord op.
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 7:55 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
margreet
Fladderaar

Reageer met quote  

Dank voor je reactie Esjo.

Ik wil niet dat ze eitjes op de grond gaat leggen, dus heb ik voor alle zekerheid een nieuw nestblok opgehangen omdat de jongen 's nachts nog in het oude sliepen. Deze keer was ik zo verstandig om dat nieuwe blok aan de buitenkant op te hangen en met wat creatieve inspanning is dat gelukt. Ik wil kunnen kijken hoe het met de eitjes en de jongen gaat zonder gevaar voor eigen leven.

Mams wilde eerst niets van het nieuwe nestblok weten, maar omdat ik al langere tijd niet meer bij het 1e blok kon komen begon het vreselijk te stinken. Dus met een slim truukje is het nu toch uit de kamervoliere gehaald. Bovendien wilde ik voorkomen dat mams haar eitjes in hetzelfde nestblok zou leggen omdat er nog een dikke laag jongevogelpoep in zat. Dat heb ik er nu uitgehaald en het kastje schoon gemaakt.

De reden van mijn vraag was simpel. Ik heb meerdere keren gelezen dat een 2e nest niet zo goed voor de conditie van nog relatief jonge vogels is en ik maakte me gewoon zorgen dus. Dit is mijn eerste nest en ik wist dus ook niet zo goed of er een paing kan volgen zonder eitjes. Je hebt me toch weer veel duidelijk gemaakt, dank je.
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 9:14 pm
esjo
Moderator
Moderator

Reageer met quote  

Vaak voelen ze zelf ook wel aan of ze het aankunnen. Wink Een vogel die niet goed in conditie is, zal veel minder snel tot (bevrucht) leggen overgaan.
Een vogel die zich goed voelt en in conditie is - doet dat sneller.
Dus ik denk ook niet dat het kwaad kan.
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 9:58 pm
margreet
Fladderaar

Reageer met quote  

Fijn, je hebt me nu toch weer gerust gesteld. De conditie van beide lijkt goed en ze zijn ook goede ouders heb ik gezien. Nu afwachten wat er gaat gebeuren dus; wel of geen eitjes
Bericht Dinsdag 29 Juni 2010 10:28 pm
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

ik denk haast wel dat je weer eitjes gaat krijgen. bij mij broeden de kleintjes de hele tijd door. haal ik het nest weg doen ze het op de grond dus laat ik de nesten maar hangen. ik zorg altijd dat er eivoer voor ze is om op krachten te blijven en geef ook groenvoer er bij. meer kan ik niet doen.
de ene keer hebben ze bevruchte eitjes de andere keer weer niet.
Bericht Woensdag 30 Juni 2010 7:10 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:35 am
  Berichten van afgelopen: