Beste vogelliefhebbers. Ik heb nu een ruim hok (totaal ongeveer 4 vierkante meter) voor een koppel bonte boeren. Ik heb verder niet heeeeel veel ervaring met het kweken van dit soort. Maar ik kweek wel met parkiet(achtige).
Wel heb ik veel tamme bonte boeren gehad voor in de huiskamer.
Mijn vraag is: "hoe kan ik het beste aan een mooi, jong, broedrijp koppel komen?" Ik ben al bij iemand geweest via marktplaats, die man had ook bonte boeren koppel, maar hij zei dat ze van 2005 waren maar dat was achteraf niet zo. Ze waren van 1994, en de pop van 1999. Hij had er geprobeert mee te kweken, maar hij vertelde me dat hij de hobby wilde beeindingen. Dus marktplaats is niet altijd vertrouwbaar.
De meest betrouwbare optie is om twee jonge vogels aan te schaffen en te wachten totdat ze broedrijp zijn. zo rond de vier jaar geloof ik bij BB-tjes.
En anders zul je het echt moeten treffen. Een koppel wat jongen in het nest heeft liggen en te koop is is de enige zekerheid dat je een bewezen koppel hebt.
Er wordt veel opgelicht bij kweekvogels. Inderdaad met leeftijd maar ook het begrip "bewezen broedkoppel" is zeer rekbaar
Succes met de zoektocht en ik hoop dat je zeer binnenkort geluk hebt en een mooi koppel ana kan schaffen.