Contact met andere Gaaitjes: verrijking?

Vorige onderwerp | Volgende onderwerp >

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Papegaaien forum - Fluffies, hét papegaaienforum! Ook voor parkieten! > Kweken met papegaaien en parkieten

Auteur Onderwerp
Phyrex
Eitje

Contact met andere Gaaitjes: verrijking?  Reageer met quote  

Hallo,

Cleo en ik zijn nu een goed aantal jaar gelukkig samen. Ik heb het beste met hem voor en vraag mij nu af of het hebben van een nestje (voor hem, niet voor mij) daar een onderdeel van is. Mijn vraag is dan ook; is het een verrijking voor het leven van een papegaai om te paren/hebben van een nestje of zelfs het hebben van een constante levenspartner?

Cleo is een African Grey Congo, rond de 11 jaar, tam en in zeer goede conditie. In het gezelschap van anderen is hij in het begin meestal een beetje schuw maar dat is vrij normaal van wat ik heb begrepen. Contact met andere vogels heeft hij momenteel niet vaak maar in het verleden wel veel gehad met een bonte boertje.

Ik overweeg nu een aantal opties:

1) Contact zoeken met iemand (in/rondom Leeuwarden) die ook een grijze roodstaart heeft en een soort van 'play-date' organiseren. Het is tenslotte binnenkort Valentijnsdag Vrienden
Voor diegene die iets soortgelijks hebben gedaan: hoe is dit jullie bevallen?

2) Het hebben van een nestje. Komen we er ook gelijk achter of Cleo een mannetje of vrouwtje is:p Indien een nestje wordt aangeraden dan zal ik eerst nog een hoop willen leren hoe je dit het beste kan aanpakken. Mij lijkt het in ieder geval een geweldige ervaring maar het dierenwelzijn van Cleo staat uiteraard voorop.

3) Eventueel (maar momenteel een kleine kans) het houden van een 2de papegaai. Misschien een levenspartner óf een baby gaaitje van Cleo zijn eerste nestje. Ik weet niet of dat laatste een goede optie is. Hoeveel veranderd er uberhaupt in de dynamiek tussen papegaai en mens bij de introductie van een 2de vogel? Momenteel gaat namelijk alle aandacht van ons beide naar elkaar toe en dat zal dan ongetwijfeld veranderen.

Ik hoor graag jullie ervaringen omtrent dit onderwerp, met name hoe de papegaai het ervaart.
Bericht Vrijdag 10 Februari 2012 5:18 pm
 Gebruikers profiel bekijken  
jeroen234
Fladderaar

Re: Contact met andere Gaaitjes: verrijking?  Reageer met quote  

quote:
Originally posted by Phyrex
Hallo,

Cleo en ik zijn nu een goed aantal jaar gelukkig samen. Ik heb het beste met hem voor en vraag mij nu af of het hebben van een nestje (voor hem, niet voor mij) daar een onderdeel van is. Mijn vraag is dan ook; is het een verrijking voor het leven van een papegaai om te paren/hebben van een nestje of zelfs het hebben van een constante levenspartner?

Cleo is een African Grey Congo, rond de 11 jaar, tam en in zeer goede conditie. In het gezelschap van anderen is hij in het begin meestal een beetje schuw maar dat is vrij normaal van wat ik heb begrepen. Contact met andere vogels heeft hij momenteel niet vaak maar in het verleden wel veel gehad met een bonte boertje.

Ik overweeg nu een aantal opties:

1) Contact zoeken met iemand (in/rondom Leeuwarden) die ook een grijze roodstaart heeft en een soort van 'play-date' organiseren. Het is tenslotte binnenkort Valentijnsdag Vrienden
Voor diegene die iets soortgelijks hebben gedaan: hoe is dit jullie bevallen?

Ik hoor graag jullie ervaringen omtrent dit onderwerp, met name hoe de papegaai het ervaart.

dit ongeveer heb ik gedaan
ik heb een 8 jarige meijer en die papegaaien zijn vrij zeldzaam dus toen ik iemand sprak met ook zo'n papegaai ben ik daar op bezoek geweest
hoe dat ging kan je lezen en zien in me dagboek
http://www.fluffies.org/nl/flu.....ry_id=6084

in middels heb ik niet meer 1 meijer maar heb ik er een 2de bij
die zijn nu een maandje samen en immidels heeft lady zoveel vertrouwen van snoopy gewonnen dat ze hem eindelijk mag kroelen
ze zitten vaak dicht bij elkaar en volgen ook elkaar ook springt de man er tussen als 1 van de amazones iets te dicht met zijn snavel bij haar komt
van de meijertjes heb ik een man en een vrouw van de amazones heb ik 2 vrouwen beide een ander ras
door dat ik vaak lange dagen maak zijn ze veel alleen en door dat ze een maatje hebben gaan ze niet schreeuwen of plukken
Bericht Zaterdag 11 Februari 2012 10:29 pm
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk dagboek Foto/film album bekijken Bekijk papegaai(en) 
Phyrex
Eitje

Reageer met quote  

Bedankt voor je reactie Jeroen. Leuk dagboek!

Zijn er nog meer mensen met soortgelijke ervaringen?
Bericht Zaterdag 18 Februari 2012 1:19 am
 Gebruikers profiel bekijken  
alexandraatje
Kamikaze piloot

Reageer met quote  

gaaitjes samen is altijd een verrijking voor je gaai, dan alleen zijn. het gezelschap van een soortgenoot weegt veel meer op dan het gezelschap van een mens.
ik heb een amazone van mijn moeder overgenomen. was altijd alleen, mocht de kooi niet uit omdat ze mensen aanviel. het gedrag was meer van een mens dan een gaai geworden.
ik heb haar bij mijn andere gaaien gezet en zie daar. van een schreeuwende, aanvallende agressieve onzekere gaai is een hele andere gaai tevoorschijn gekomen. een gaai die graag met de anderen kroelt, graag praat, rustiger en evenwichtiger is geworden en veel socialer. ik kan haar nog steeds niet pakken, want ze kan mijn bloed wel drinken, maar ze is rustiger. ze is weer een gaai geworden, met gaaiengedrag.
ja, het is een verrijking als gaaien samen kunnen zijn.
Bericht Maandag 20 Februari 2012 8:53 am
 Gebruikers profiel bekijken Bekijk gebruikerspagina Bekijk dagboek Bekijk papegaai(en) 

Plaats Reactie  Plaats nieuw bericht
Fladder naar forum:
Ga naar:  

Tijden zijn in GMT + 1 uur.
Het is nu Maandag 28 Mei 2012 9:36 am
  Berichten van afgelopen: