|
|
|
porki
Eitje
| eieren |
|
|
Hallo,
Ik had een dwergpapegaai en dat vondt ik zielig dus heb ik er nog een bij gekocht dat is inmiddels 4 maanden geleden maar wat blijkt nu het is een mannetje en een vrouwtje en je kunt het al raden eerste dag 1 ei dus ik had zowat van laat het maar uitkomen maar na dag 3 zijn het drie eieren ik hoop niet dat het er meer worden. Maar wat moet ik nu doen mijn kinderen willen niet dat ik de eieren eruit haal dat vinden ze zielig maar wat dan? ik kan ze slechts allemaal uitlaten komen ik heb niet zon grote kooi .hoe doen jullie dat laten jullie de eitjes liggen ? maar als het er te veel worden wat moet ik dan doen wil ze dan iemand van jullie hebben ik kan echt geen 5 dwergpapegaaien in een kooi zetten.
En hoe moet ik de kooi schoonmaken mag ik het hokje eruithalen ?want anders krijg ik de lade niet eruit want het hokje staat op de bodem .
Klopt het als je met je vingers aan de eitjes komt wil zij ze dan niet meer?
Groetjes Miriam |
Vrijdag 28 Maart 2008 3:51 pm |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: eieren |
|
|
Hoihoi.. Ik meen dat niet alle eitjes bevrucht hoeven te zijn, maar als je het risico niet wil nemen kan je enkele eitjes vervangen door nepeitjes. Aga'tjes kunnen wel 5 eitjes of meer leggen meen ik? Ik zou ze niet zomaar uithalen zonder ze te vervangen. Anders blijft de pop leggen.
PS Ik verplaats je topic even, hoop dat je dan meer reactie krijgt! |
Vrijdag 28 Maart 2008 9:26 pm |
|
|
sweety67
Ervaren vlieger
|
als je de eitjes niet uit wilt laten komen kun je ze ook schudden of vervangen voor kunst eitjes .
als je de eitjes weg blijft halen blijft de pop eitjes legen en dat is ook niet goed
gr sweety |
Vrijdag 28 Maart 2008 10:18 pm |
|
|
|
|
porki
Eitje
| eitjes |
|
|
Bedankt voor jullie reactie,ik heb al een uitkomst gevonden ik heb de man gebeld waar ik ze gekocht heb en ik kan de jongen als ze uitkomen naar hem brengen dus ik kan ze gewoon uit laten komen ik verheug me er al op .
maar nou heb ik een volgend probleem ik moet de kooi en het hokje schoon maken nou heb ik eens gedacht om de eieren in een ander huisje te leggen eentje wat ik kan ophangen dan hoef ik het er niet steeds uit te halen maar mag dat?
Groetjes Miriam |
Zaterdag 29 Maart 2008 10:51 am |
|
|
Fluffy Sue
Site Admin

|
| Re: eitjes |
|
|
Ah, dat is fijn! Houdt hij ze dan zelf?
Ik weet niet of ik de eitjes echt zou verplaatsen. Ik hoop eigenlijk dat Millie of Liz hier even kijkt. |
Zondag 30 Maart 2008 2:14 pm |
|
|
Liz
Vlieger
|
|
|
Ten eerste, zijn je aga's tam? Als ze tam zijn laten nl. vaak veel meer toe, dan wanneer ze niet tam zijn. Als ze niet tam zijn, zou ik ze zoveel mogelijk met rust laten. Aangezien er nu al 3 eitjes liggen, is het popje als het goed is al op aan het broeden. Dan zou ik haar echt met rust laten en gewoon de kooi een beetje proberen te verschonen om het nestkastje heen. Ze broeden 23-26 dagen op elk eitje, kan ook wat langer zijn, maar het is dus geen ramp om de kooi wat minder grondig te verschonen in die tijd.
Er kunnen zeker nog meer eitjes komen, ik heb hier vaker nestjes met 7 eitjes gehad. De eerste keer blijft het vaak bij een stuk of 4.
Hoe oud zijn je vogels? Als ze minder dan een jaar oud zijn, zit er namelijk ook een risico in voor de ouders, aangezien ze zelf dan nog niet helemaal volwassen zijn.
Ook zou ik al nepeitjes bestellen, want na een nestje begint de pop meestal meteen aan een 2e nestje. Twee nestjes achter elkaar is te zwaar voor je vogels, dus dan zul je de eitjes zeker moeten vervangen. Doe dit wel zodra je ziet dat er een ei is gelegd, dus het liefst binnen 24 uur vervangen. Dan is er namelijk nog niks in het ei gegroeid, er zit dus nog geen kuikentje in. Ik vind het zelf altijd vervelend om de eitjes pas weg te doen als er al een beestje in zit.
Verder moet je er op letten dat je aga's genoeg sepia (kalk) binnen krijgen en vooral als ze op zaad staan, ook genoeg eivoer.
Als je nog vragen hebt, stel ze dan maar^^. |
Zondag 30 Maart 2008 4:04 pm |
|
|
|
|
porki
Eitje
| eitjes |
|
|
Hallo.Bedankt voor je reactie.
Mijn eerste dwerpapegaai is plus minus 9maanden oud en dat is het vrouwtje ik heb haar gekregen met mijn verjaardag in augustus na een maand of 2 heb ik er nog een bij genomen omdat ik het zielig vindt voor de ander ,dat is dus een mannetje de namen van mijn vogels zijn kiwi en porki.
Porki is vrij tam hij gaat bij ons zitten en eerst kon je haar knuffelen en ging ze op haar rug liggen met de pootjes de lucht in dat was supper leuk. maar sins we de andere erbij hebben bijt hij wel graag en vooral in de oren dus als hij eruit is dan heb ik mijn wintermuts op het is wel jammer dat hij niet meer zo vaak uit de kooi wil maar dat komt zeker door de eitjes. De andere komt alleen bij mijn dochter zitten allebij zijn ze gek op mijn dochter ben best af en toe jaloers hier op :
Ik heb ze niet de vleugels geknipt omdat mijn kinderen zeggen mam als wij weglopen knip je toch ook niet onze benen eraf
porki heeft trouwens zijn 4 ei gelegt  |
Maandag 31 Maart 2008 2:46 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Hallo hier even mijn mening,
Wanneer je niet wil kweken had ik geen koppel genomen. Je moet geen eieren weg halen want dan gaan ze opnieuw leggen. Je kan nep eitjes voor agas kopen dan moet je ze vervangen maar dit gaat dan hun hele leven door. en ik weet niet of je dat wil.
Je kan het nestje uitlaten komen want er zijn genoeg goede mensen die een agatje willen. Het kan ook zijn dat de eitjes niet bevrucht zijn.
Ik zal het nestje niet schoon maken ik maak dat bewust niet schoon omdat ze dan rust hebben. je moet ze wel extra bij voeren want als je een nest van 5 heb moeten ze allen eten. Meestal legt een aga 5 a 6 eitjes dus je hebt best kans dat er weer wat bij komen.
Bij mij redden de laatse 2 jongen het meestal niet omdat de eerste 3 jongen al zo groot zijn dat ze de andere plat drukken. Maar zo is nou eenmaal de natuur.
Ik hoop dat je ook wat aan mijn mening hebt.
Groetjes |
Maandag 31 Maart 2008 7:50 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Wanneer je babys 4 weken zijn kan je proberen ze af en toe in de hand te nemen zo wennen ze en worden ze tam:) |
Maandag 31 Maart 2008 7:54 pm |
|
|
|
|
Liz
Vlieger
Dat je geen koppel moet nemen, als je geen eitjes wilt, ben ik het absoluut niet mee eens. Dan zou iedereen die geen jongen wilt, zijn aga alleen moeten houden en dan sta je in mijn ogen het geluk van je vogel in de weg.
Nepeitjes zijn een prima oplossing en het kost weinig moeite de eitjes te vervangen. Zelf heb ik momenteel 4 koppels en al bijna een jaar geen eieren. Het is dus niet zo dat elk popje een legkipje gaat worden. De kans bestaat zeker, maar het hoeft niet.
Hier neem ik de jongen vanaf 2 weken in mijn hand, maar ze zijn dan nog erg klein, dus als je het eng vindt, moet je het dan nog niet doen^^. Wel steeds maar heel even uit het broedhok nemen, anders krijgen ze het te koud.
Let trouwens wel goed op je popje, ze is nog erg jong, te jong voor eieren in mijn ogen en dan is er een grote kans op legnood. Als ze opeens bol gaat zitten en zwaarder begint te ademen, meteen naar een vogelarts gaan.
Krijgen ze sepia en eivoer? |
Dinsdag 1 April 2008 7:06 am |
|
|
stephen
Vlieger
dat is wel waar bij de meeste geld dat als ze geen nestgelegenheid hebben, ze geen eieren leggen.
en inderdaad omdat het vrouwtje (en het mannetje) nog relatief jong zijn zou ik genoeg groenvoer, sephia, en eivoer geven en mischien ook een speciaal mideltje voor de kweek want ze kunnen alle hulp goed gebruiken |
Dinsdag 1 April 2008 1:51 pm |
|
|
millie
Kamikaze piloot
Zo bedoel ik het ook niet Liz maar wanneer je nooit een nestje neem moet je steeds nepeitjes neer leggen dit gaat wel lang door hoor want als ze niet uitkomen wat zo is gaan ze weer.
en als je nooit jongen wil vind ik het niet eerlijkom steeds een nest weg te halen en nepeitjes neerleggen.
Ik heb ook nepeitjes hier mogen ze niet meer dan 2 nesten per jaar. |
Dinsdag 1 April 2008 5:37 pm |
|
|
|
|
porki
Eitje
| eitje |
|
|
Hallo bedankt voor jullie reactie,
Ik wis niet dat ik een mannetje en een vrouwtje had dat werd me daarna pas duidelijk toen ze eitjes kregen.
Ik wil hierna geen nestje meer ik heb gehoord dat je dan het hokje weg moet doen dan leggen ze geen eieren meer ik weet niet of dat waar is?
Ik wil ook het vrouwtje niet wegdoen want ik ben erg aan ze gehecht .
Nou is me net wat gebeurd ik was zo'n kluns dat ik zonodig naar de eitjes wou kijken dus ik met mijn lampje kijken of een eitje bevrucht was en ik wil het terug leggen en het valt me uit mijn handen oo wat is dat erg het eitje was gescheurt ik in paniek naar mijn man want zelf ben ik zo"n watje en gevraagt of hij eens wil kijken of er iets in zit toen het helemaal open was durfde ik ook te kijken maar volgen mij was het niet bevrucht ik weet niet hoe dat er uitziet maar dat eietje zag zoals een eietje uit wat wij eten dus wit met erin geel ik zag geen bloed of een puntje bloed wat denken jullie was het toch bevrucht? ik vindt het zo zielig voor mijn papegaai ik kom er nooit meer aan pas als ze uit zijn.  |
Dinsdag 1 April 2008 5:54 pm |
|
|
porki
Eitje
| eitjes |
|
|
Hallo,
Ik ben vergeten wat te vragen als ik het goed heb begrepen blijft porki eitjes leggen maar dat is niet wat ik wou, maar als ik nou nep eitje leg blijft hij daarop ook zolang broeden dat is niet zo leuk want dan komt hij niet snel meer uit zijn kooi.
Groetjes Miriam |
Dinsdag 1 April 2008 6:06 pm |
|
|
Liz
Vlieger
Er begint pas vanaf een dag of 10 wat in het ei te groeien, dus als het nog geen 10 dagen oud was, zal er zeker nog niks in gezeten hebben.
Verder is het zeker geen garantie dat een popje alleen geen eieren legt, die kunnen ook het ene nestje na het andere leggen. Ook het wegnemen van broedgelegenheid wil niet zeggen dat ze geen eieren leggen, veel popjes leggen hun eieren dan gewoon op de bodem.
Als er jongen komen, zou ik gewoon de hele kooi qua inrichting veranderen, zodra de jongen uitgevlogen zijn. Dan meteen nepeitjes bij de hand hebben, want vaak beginnen ze aan een nieuw nest, zodra de jongen bijna zelfstandig zijn.
Verder blijf ik erbij dat ookal wil je nooit jongen, je nog steeds een koppel kan houden. Gewoon omdat ze zo gek zijn op elkaars gezelschap. Ik denk dat een aga gelukkiger is met een leven lang nepeitjes en een vriendje, dan alleen en geen eitjes... Maar das natuurlijk mijn eigen mening^^. |
Dinsdag 1 April 2008 6:12 pm |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur. Het is nu Zondag 7 September 2008 7:39 am
|
|
|
|
|