Grasparkiet legt eieren terwijl ze eerste nestje nog heeft
Hallo
Ik ben een beginnende kweker van grasparkieten
Ik heb nu een vrouwtjes parkiet die een nestje van 3 jongen heeft.
Deze jongen kunnen ieder moment uitvliegen.
Alleen zag ik vandaag dat ze 5 nieuwe eieren heeft terwijl ze de andere 3 jongen nog heeft.
Is het verantwoord deze te laten liggen?
Ik ben bang dat het te vermoeiend wordt voor haar maar de eieren zijn wel bevrucht dus wil ze niet weggooien,en heb geen andere parkieten die broeden.
Wie kan me helpen en zeggen wat ik het beste kan doen?
alvast bedankt
Dinsdag 25 Mei 2010 8:14 pm
alexandraatje Kamikaze piloot
het komt vaker voor dat er meteen nieuwe eitjes komen als de jongen bijna uitvliegen. bij mij doen ze dat ook. eerlijk gezegd laat ik ze liggen. het gaat bij ons prima. ik zorg dat er voldoende eivoer is om ze op kracht te houden en het gaat goed. als je ziet dat de eitjes bevrucht zijn, het popje nog op kracht is dan zou je het kunnen laten liggen. zie je echter dat ze verzwakt is, nauwelijks eet en zo, haal ze dan weg.
ik moet wel zewggen dat ik meerdere parkieten heb en valkjes die bij elkaar op de eitjes zitten en ze samen uitbroeden. heel vreemd ik weet het maar toch doen ze het.
kijk even hoe je popje er aan toe is en als je ziet dat ze nog ok is, laat de eitjes dan liggen. dan komt het wel goed.
Mocht je het toch niet willen omdat je denkt dat ze uitgeput zou geraken dan kan je de eitjes vervangen door nepeitjes en de de bevruchte eitjes bij je andere parkietjes leggen.
Het vrouwtje ziet er nog gewoon goed uit dus ik laat ze liggen.
IK geef wat extra krachtvoer en dan ga ik er maar vanuit dat het goedkomt.
Bedankt voor de reacties
quote:Originally posted by casper6
Het vrouwtje ziet er nog gewoon goed uit dus ik laat ze liggen.
IK geef wat extra krachtvoer en dan ga ik er maar vanuit dat het goedkomt.
Bedankt voor de reacties
Op tijd het blok weghalen want anders gaan ze gewoon door. 3 nestjes per jaar is mans zat.